Hej
For 2 år siden købte jeg båd i Sverige - med en Yanmar - søvandkølet
motor
Motoren havde ca. 1100 timer på uret, var pænt holdt - uden rust,
koldstartede uden problemer og kørte fint under testen.
På vej hjem over Østersøen, begyndte den at ryge sort og gik til sidst
istå.
Da vi kom i havn blev det konstateret at væggene til kølingen i
topstykket var tæret igennem og der derved kom vand i
forbrændingskammeret. Topstykket måtte udskiftes og vi kunne sejle
videre.
Jeg fik sælger til at dække halvdelen af topstykket efter nogen
diskussion.
Min lære af mit køb er at man først og fremmest må få en eller anden
form for garanti i købsdokumentet og eventuelt få en professionel
motormand til at attestere motoren, så man derigennem kan få en
ellerform for forsikring om motorens stand. Jeg tror dog ikke at en
motormand ville have fundet min gennemtæring ved almindelig
inspektion, da tæring først brød igennem under belastning ;o((
m.v.h.
Jimmi Aakjær
On Wed, 20 Feb 2008 18:19:41 +0100, "Roger Johnsen" <roger_jo@msn
punktum com> wrote:
>Hei!
>
>Det en først skal sjekke ved kjøp av motor er å spørre om at det er VANN
>drenering i bunn av DISELTANKEN og om det er inspeksjonsluke i tanken.
>Dieselfilter med vannutskiller bør det værer. Spør om når han skiftet filter
>sist, var det i fjord sjekk filteret det sier mye om tilstanden til
>dieseltanken.
>Er det vann i filteret følger det med og ødelegge dieselpumpen og dysene,
>når motoren står om vinteren.
>
>Spør om hvor ofte det blir skiftet ZINK (1/2" til 1"plugger med ZINK) i
>varmevekslere og ekshaustmanifold sjøvann`s delen.
>motoren er ferskvann`s kjølt (sødvann??) med glykol.
>
>Sjekk kvaliteten på smøroljen.
>
>Når en tørner motoren rundt før en et lite inntrykk av komresjonen, kan
>måles.
>
>prøvekjøring på land går godt bare en har litt vann.
>
>MVH
>roger
>
>
>
>
>"Harding E. Larsen (slet E0U9Q)" <harding@E0U9Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>melding news:12034973910.652730067938791@dtext.news.tele.dk...
>> Der er jo forskelle i gearkonstruktionerne og det der blev slidt
>> i min Hurth gearkasse var de fiberskiver som udgør selve
>> koblingselementet i gearet. Der er ikke tale om slid på aksel og
>> hjul.
>> Ser du på denne Pdf. fil der viser et antal forskellige typer
>> dæmperplader:
http://www.fred-rasmussen.dk/pdf/damperplader.pdf
>> Ser du på dem med fjedre så bevæger vingerne sig frem og tilbage
>> i udsparringen i den ringformede svingmasse. Svingmassen holdes
>> i stilling i forhold til navet ved hjælp af fjedrene.
>> For at dæmperpladen skal virke tilfredsstillende så skal hverken
>> friktionspladerne eller fjedrene være rustne og fjedrene skal
>> kunne bevæges i deres fulde arbejdsområde for at dæmperpladen
>> kan udføre sit arbejde ved de forskellige svingninger der opstår
>> ved de forskellige hastigheder af krumtapakselen, der jo er en
>> meget sammensat aksel med deraf forskellige resonanspunkter og
>> påvirkninger og her er svingningerne størst ved lave
>> omdrejninger og når gearet er udkoblet.
>> Ud over de viste typer findes der tillige dæmperplader med
>> væskedæmpning hvor modstandskoefficienten ved oliens hastighed i
>> åbningerne har stor betydning. I denne type må der af hensyn
>> til kølingen stadig tilføres frisk, kold olie til dæmperen,
>> fordi dæmperarbejdet omdannes til varme.
>>
>> Dæmperplader med gummibøsninger giver en stor dæmpning så længe
>> gummiet er blødt; men de vil også blive stive med tiden og her
>> kan man ikke nøjes med at smøre, forståeligt nok.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
>> skrev:
>>>Super indlæg. Forklarer hvorfor selv
>>>2020 med cusion plate slider akslen
>>>(korrektion: det er ikke hele
>>>gearkassen der går i stykker, men "kun"
>>>trækakslen med spidshjulet)
>>>
>>>- men hvorfor skal fjedrene i
>>>dæmperpladen smøres ? Som jeg har
>>>forstået det
>>>er det den hårde metalliske kontakt
>>>mellem strålen i svinghjulet og akslen
>>>der slider akslen når den bliver tør
>>>og rusten. Jeg ville da tro at så snart
>>>dæmperpladen er der, så affjedres
>>>denne forbindelse og problemet reduceres.
>>>
>>>Kan fjedrene blive så rustne at de sætter sig ?
>>>
>>>På Volvo's std løsnign til 200x, der
>>>er det vist ikke fjedre, men
>>>gummibøsninger. Mon det er bedre ? De
>>>skal jo i hvert fald ikke smøres.
>>>
>>>Bjarke
>>>
>>
>