/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Check af motor før køb
Fra : Finn


Dato : 17-02-08 17:19

Det er svært at checke motoren når båden er på land. Kan man gøre noget,
hvis ikke lige man vil betale en prof. motormand for arbejdet ?
Bådene står i udlandet, så det er ikke sådan lige at tage sin egen motormand
med.

Man er vel i det mindste nødt til at tage forbehold i kontrakten for, at
motoren virker tilfredsstillende og uden fejl ved prøvesejlads inden
overtagelse ?

Mvh
Finn


 
 
Ukendt (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-08 18:29

Hvis du fortæller hvilken motor det er , så er her sikkert nogen der kan
fortælle hvor den motors svage punkter er og hvor du skal være opmærksom.

Hvis det er en nyere båd, så formoder jeg den er ferskvandkølet ?

Der er en tommelfingerregel der siger, at hvis der er rent og tørt rundt om
motoren og zinkanoderne er i orden, så er motoren passet og giver sikkert
ikke problemer. Hvis ikke kan man forvente sig hvad som helst.

Bjarke


"Finn" <virker_ikke@none.dk> wrote in message
news:47b85e50$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er svært at checke motoren når båden er på land. Kan man gøre noget,
> hvis ikke lige man vil betale en prof. motormand for arbejdet ?
> Bådene står i udlandet, så det er ikke sådan lige at tage sin egen
> motormand med.
>
> Man er vel i det mindste nødt til at tage forbehold i kontrakten for, at
> motoren virker tilfredsstillende og uden fejl ved prøvesejlads inden
> overtagelse ?
>
> Mvh
> Finn


Finn (18-02-2008)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 18-02-08 17:16

De både jeg ser på, har enten Volvo MD2020 D eller Yanmar 2GM20. Så hvad
skal man passe på ?

Det jeg også tænkte på, var om man kan konstantere generel slitage uden at
checke kompression mv.

Finn

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
meddelelsen news:47b86eda$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvis du fortæller hvilken motor det er , så er her sikkert nogen der kan
> fortælle hvor den motors svage punkter er og hvor du skal være opmærksom.
>
> Hvis det er en nyere båd, så formoder jeg den er ferskvandkølet ?
>
> Der er en tommelfingerregel der siger, at hvis der er rent og tørt rundt
> om motoren og zinkanoderne er i orden, så er motoren passet og giver
> sikkert ikke problemer. Hvis ikke kan man forvente sig hvad som helst.
>
> Bjarke


Ukendt (18-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-02-08 18:01

Det er mit indtryk at Yanmar motorer generelt er lidt bedre end Volvo'er,
men da jeg jo er mest optaget af Svenske både, så har jeg mest viden om
Volvo.

2020 er ikke en motor Volvo selv har konstrueret men er en grønmalet Perkins
motor. 2000 serien er jo berømt for 200x'erne helt fantastiske evne til at
slide akslen mellem motor og gearkasse, da den ikke smøres og fedtet
forsvinde rmed tiden. Den er lavet således, at man ikke nemt kan checke det
og få den smurt. Problemt forværres af at Volvo har undladt at konstruere
akslen med indbygget dæmpning (cussion plates), hvilket dog kan
eftermonteres.

Ilfg Volvo er problemet løst fra og med 200x'erne med et vist højt
serienummer og det kunne jo også indikere at 2020 ikke har problemet. Jeg
kender imidlertid til midst et tilfælde her fra nærområdet, hvor en motor på
kun 15 år har fået akslen skiftet 2 gange. Det er en reparation til ca
20.000.

Desværre kan dette ikke checkes nemt, så den mest kendte fejl på en Volvo
2000 motor, kan du ikke checke ved køb.

Det forlyder at man bør undgå at lade en Volvo 2000 motor gå længe i
tomgang, da slitagen er værst i frigear. Jeg ved dog ikke hvor meget man kan
regne med dette.

Bortset fra det er en 2020 en OK motor uden det helt store. Man hører ofte
skidt om Volvo motorer, men hvis man sorterer de gamle MD5 og MD11 fra, samt
ovenstående akselproblem, så er der faktisk ikke ret mange problemer med
dem. Og det er måske ikke så mystisk at der er problemer med MD5 og 11. De
er jo over 30 år gamle

Bjarke
Ejer af en 2002 motor med potentielt akselproblem.... but still happy ....


"Finn" <virker_ikke@none.dk> wrote in message
news:47b9aefe$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> De både jeg ser på, har enten Volvo MD2020 D eller Yanmar 2GM20. Så hvad
> skal man passe på ?
>
> Det jeg også tænkte på, var om man kan konstantere generel slitage uden at
> checke kompression mv.
>
> Finn
>
> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
> meddelelsen news:47b86eda$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hvis du fortæller hvilken motor det er , så er her sikkert nogen der kan
>> fortælle hvor den motors svage punkter er og hvor du skal være opmærksom.
>>
>> Hvis det er en nyere båd, så formoder jeg den er ferskvandkølet ?
>>
>> Der er en tommelfingerregel der siger, at hvis der er rent og tørt rundt
>> om motoren og zinkanoderne er i orden, så er motoren passet og giver
>> sikkert ikke problemer. Hvis ikke kan man forvente sig hvad som helst.
>>
>> Bjarke
>


Harding E. Larsen (19-02-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 19-02-08 12:05

På TDC hjemmeside under nyhedsgruppe sejlads.dk har der været
indlæg omkring dæmperplader; men her drejede det sig om Volvos
2001, 2002 og 2003 serie.
Her har det vist sig at Volvo helt har glemt at montere en
dæmperplade og først efter opfordring har monteret dæmperpladen
på de sidste fremstillede serienumre.
Det er en konstruktionsfejl som først blev opdaget efter flere
års drift og langt uden for garantiperioden. Denne manglende
dæmperplade har medført udskiftninger af gearkassen

Dæmperpladen sidder inden i svinghjulet og er monteret på en
sådan måde at den ene halvdel er fastboltet til svinghjulet og
den anden del er hullet med stråler hvor gearkassens
indgangsaksel går ind i. Denne dæmperplade består af to halvdele
som er trykket mod hinanden og desuden er der monteret 6 fjedre
imellem pladerne.
Formålet med dæmperpladen er at mindske overføringen af
torsionssvingningerne til gearet, som opstår i krumtapakslen som
en følge af forbrændingstrykket fra de enkelte cylindre.
Hvis fjedrene ikke er smurte med molybdæn fedt overføres
væsentlig højere svingningsniveau.
Dette medfører at koblingspladerne bliver udsat for disse
svingninger og det medfører nedbrydning af materialet i
koblingen.

Problemet med manglende smøring af dæmperpladen er ikke et
speciel Volvo problem, det forekommer også på andre "fabrikater"
af motorer.

Jeg har den omtalte 2020 motor i Perkinsudgaven hvor den hedder
M20 og her havde man også glemt at smøre dæmperpladen.
I tomgang kunne svag clutterlyd høres og til sidst fedtede
gearet og ville ikke koble ind.
Dæmperpladen blev smurt og koblingens sliddele blev skiftet i
gearkassen.
Reparationen kostede 3585,- Dkr.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
skrev:
>Det er mit indtryk at Yanmar motorer
>generelt er lidt bedre end Volvo'er,
>men da jeg jo er mest optaget af
>Svenske både, så har jeg mest viden om
>Volvo.
>
>2020 er ikke en motor Volvo selv har
>konstrueret men er en grønmalet Perkins
>motor. 2000 serien er jo berømt for
>200x'erne helt fantastiske evne til at
>slide akslen mellem motor og
>gearkasse, da den ikke smøres og fedtet
>forsvinde rmed tiden. Den er lavet
>således, at man ikke nemt kan checke det
>og få den smurt. Problemt forværres af
>at Volvo har undladt at konstruere
>akslen med indbygget dæmpning (cussion
>plates), hvilket dog kan
>eftermonteres.
>
>Ilfg Volvo er problemet løst fra og
>med 200x'erne med et vist højt
>serienummer og det kunne jo også
>indikere at 2020 ikke har problemet. Jeg
>kender imidlertid til midst et
>tilfælde her fra nærområdet, hvor en motor på
>kun 15 år har fået akslen skiftet 2
>gange. Det er en reparation til ca
>20.000.
>
>Desværre kan dette ikke checkes nemt,
>så den mest kendte fejl på en Volvo
>2000 motor, kan du ikke checke ved køb.
>
>Det forlyder at man bør undgå at lade
>en Volvo 2000 motor gå længe i
>tomgang, da slitagen er værst i
>frigear. Jeg ved dog ikke hvor meget man kan
>regne med dette.
>
>Bortset fra det er en 2020 en OK motor
>uden det helt store. Man hører ofte
>skidt om Volvo motorer, men hvis man
>sorterer de gamle MD5 og MD11 fra, samt
>ovenstående akselproblem, så er der
>faktisk ikke ret mange problemer med
>dem. Og det er måske ikke så mystisk
>at der er problemer med MD5 og 11. De
>er jo over 30 år gamle
>
>Bjarke
>Ejer af en 2002 motor med potentielt
>akselproblem.... but still happy ....


Ukendt (19-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-08 21:49

Super indlæg. Forklarer hvorfor selv 2020 med cusion plate slider akslen
(korrektion: det er ikke hele gearkassen der går i stykker, men "kun"
trækakslen med spidshjulet)

- men hvorfor skal fjedrene i dæmperpladen smøres ? Som jeg har forstået det
er det den hårde metalliske kontakt mellem strålen i svinghjulet og akslen
der slider akslen når den bliver tør og rusten. Jeg ville da tro at så snart
dæmperpladen er der, så affjedres denne forbindelse og problemet reduceres.

Kan fjedrene blive så rustne at de sætter sig ?

På Volvo's std løsnign til 200x, der er det vist ikke fjedre, men
gummibøsninger. Mon det er bedre ? De skal jo i hvert fald ikke smøres.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet E04LU)" <harding@E04LUlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12034194390.822170377793157@dtext.news.tele.dk...
> På TDC hjemmeside under nyhedsgruppe sejlads.dk har der været
> indlæg omkring dæmperplader; men her drejede det sig om Volvos
> 2001, 2002 og 2003 serie.
> Her har det vist sig at Volvo helt har glemt at montere en
> dæmperplade og først efter opfordring har monteret dæmperpladen
> på de sidste fremstillede serienumre.
> Det er en konstruktionsfejl som først blev opdaget efter flere
> års drift og langt uden for garantiperioden. Denne manglende
> dæmperplade har medført udskiftninger af gearkassen
>
> Dæmperpladen sidder inden i svinghjulet og er monteret på en
> sådan måde at den ene halvdel er fastboltet til svinghjulet og
> den anden del er hullet med stråler hvor gearkassens
> indgangsaksel går ind i. Denne dæmperplade består af to halvdele
> som er trykket mod hinanden og desuden er der monteret 6 fjedre
> imellem pladerne.
> Formålet med dæmperpladen er at mindske overføringen af
> torsionssvingningerne til gearet, som opstår i krumtapakslen som
> en følge af forbrændingstrykket fra de enkelte cylindre.
> Hvis fjedrene ikke er smurte med molybdæn fedt overføres
> væsentlig højere svingningsniveau.
> Dette medfører at koblingspladerne bliver udsat for disse
> svingninger og det medfører nedbrydning af materialet i
> koblingen.
>
> Problemet med manglende smøring af dæmperpladen er ikke et
> speciel Volvo problem, det forekommer også på andre "fabrikater"
> af motorer.
>
> Jeg har den omtalte 2020 motor i Perkinsudgaven hvor den hedder
> M20 og her havde man også glemt at smøre dæmperpladen.
> I tomgang kunne svag clutterlyd høres og til sidst fedtede
> gearet og ville ikke koble ind.
> Dæmperpladen blev smurt og koblingens sliddele blev skiftet i
> gearkassen.
> Reparationen kostede 3585,- Dkr.
>
> Mvh/Harding
>
> Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
> skrev:
>>Det er mit indtryk at Yanmar motorer
>>generelt er lidt bedre end Volvo'er,
>>men da jeg jo er mest optaget af
>>Svenske både, så har jeg mest viden om
>>Volvo.
>>
>>2020 er ikke en motor Volvo selv har
>>konstrueret men er en grønmalet Perkins
>>motor. 2000 serien er jo berømt for
>>200x'erne helt fantastiske evne til at
>>slide akslen mellem motor og
>>gearkasse, da den ikke smøres og fedtet
>>forsvinde rmed tiden. Den er lavet
>>således, at man ikke nemt kan checke det
>>og få den smurt. Problemt forværres af
>>at Volvo har undladt at konstruere
>>akslen med indbygget dæmpning (cussion
>>plates), hvilket dog kan
>>eftermonteres.
>>
>>Ilfg Volvo er problemet løst fra og
>>med 200x'erne med et vist højt
>>serienummer og det kunne jo også
>>indikere at 2020 ikke har problemet. Jeg
>>kender imidlertid til midst et
>>tilfælde her fra nærområdet, hvor en motor på
>>kun 15 år har fået akslen skiftet 2
>>gange. Det er en reparation til ca
>>20.000.
>>
>>Desværre kan dette ikke checkes nemt,
>>så den mest kendte fejl på en Volvo
>>2000 motor, kan du ikke checke ved køb.
>>
>>Det forlyder at man bør undgå at lade
>>en Volvo 2000 motor gå længe i
>>tomgang, da slitagen er værst i
>>frigear. Jeg ved dog ikke hvor meget man kan
>>regne med dette.
>>
>>Bortset fra det er en 2020 en OK motor
>>uden det helt store. Man hører ofte
>>skidt om Volvo motorer, men hvis man
>>sorterer de gamle MD5 og MD11 fra, samt
>>ovenstående akselproblem, så er der
>>faktisk ikke ret mange problemer med
>>dem. Og det er måske ikke så mystisk
>>at der er problemer med MD5 og 11. De
>>er jo over 30 år gamle
>>
>>Bjarke
>>Ejer af en 2002 motor med potentielt
>>akselproblem.... but still happy ....
>


Harding E. Larsen (20-02-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 20-02-08 09:44

Der er jo forskelle i gearkonstruktionerne og det der blev slidt
i min Hurth gearkasse var de fiberskiver som udgør selve
koblingselementet i gearet. Der er ikke tale om slid på aksel og
hjul.
Ser du på denne Pdf. fil der viser et antal forskellige typer
dæmperplader: http://www.fred-rasmussen.dk/pdf/damperplader.pdf
Ser du på dem med fjedre så bevæger vingerne sig frem og tilbage
i udsparringen i den ringformede svingmasse. Svingmassen holdes
i stilling i forhold til navet ved hjælp af fjedrene.
For at dæmperpladen skal virke tilfredsstillende så skal hverken
friktionspladerne eller fjedrene være rustne og fjedrene skal
kunne bevæges i deres fulde arbejdsområde for at dæmperpladen
kan udføre sit arbejde ved de forskellige svingninger der opstår
ved de forskellige hastigheder af krumtapakselen, der jo er en
meget sammensat aksel med deraf forskellige resonanspunkter og
påvirkninger og her er svingningerne størst ved lave
omdrejninger og når gearet er udkoblet.
Ud over de viste typer findes der tillige dæmperplader med
væskedæmpning hvor modstandskoefficienten ved oliens hastighed i
åbningerne har stor betydning. I denne type må der af hensyn
til kølingen stadig tilføres frisk, kold olie til dæmperen,
fordi dæmperarbejdet omdannes til varme.

Dæmperplader med gummibøsninger giver en stor dæmpning så længe
gummiet er blødt; men de vil også blive stive med tiden og her
kan man ikke nøjes med at smøre, forståeligt nok.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
skrev:
>Super indlæg. Forklarer hvorfor selv
>2020 med cusion plate slider akslen
>(korrektion: det er ikke hele
>gearkassen der går i stykker, men "kun"
>trækakslen med spidshjulet)
>
>- men hvorfor skal fjedrene i
>dæmperpladen smøres ? Som jeg har
>forstået det
>er det den hårde metalliske kontakt
>mellem strålen i svinghjulet og akslen
>der slider akslen når den bliver tør
>og rusten. Jeg ville da tro at så snart
>dæmperpladen er der, så affjedres
>denne forbindelse og problemet reduceres.
>
>Kan fjedrene blive så rustne at de sætter sig ?
>
>På Volvo's std løsnign til 200x, der
>er det vist ikke fjedre, men
>gummibøsninger. Mon det er bedre ? De
>skal jo i hvert fald ikke smøres.
>
>Bjarke
>


Roger Johnsen (20-02-2008)
Kommentar
Fra : Roger Johnsen


Dato : 20-02-08 18:20

Hei!

Det en først skal sjekke ved kjøp av motor er å spørre om at det er VANN
drenering i bunn av DISELTANKEN og om det er inspeksjonsluke i tanken.
Dieselfilter med vannutskiller bør det værer. Spør om når han skiftet filter
sist, var det i fjord sjekk filteret det sier mye om tilstanden til
dieseltanken.
Er det vann i filteret følger det med og ødelegge dieselpumpen og dysene,
når motoren står om vinteren.

Spør om hvor ofte det blir skiftet ZINK (1/2" til 1"plugger med ZINK) i
varmevekslere og ekshaustmanifold sjøvann`s delen.
motoren er ferskvann`s kjølt (sødvann??) med glykol.

Sjekk kvaliteten på smøroljen.

Når en tørner motoren rundt før en et lite inntrykk av komresjonen, kan
måles.

prøvekjøring på land går godt bare en har litt vann.

MVH
roger




"Harding E. Larsen (slet E0U9Q)" <harding@E0U9Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
melding news:12034973910.652730067938791@dtext.news.tele.dk...
> Der er jo forskelle i gearkonstruktionerne og det der blev slidt
> i min Hurth gearkasse var de fiberskiver som udgør selve
> koblingselementet i gearet. Der er ikke tale om slid på aksel og
> hjul.
> Ser du på denne Pdf. fil der viser et antal forskellige typer
> dæmperplader: http://www.fred-rasmussen.dk/pdf/damperplader.pdf
> Ser du på dem med fjedre så bevæger vingerne sig frem og tilbage
> i udsparringen i den ringformede svingmasse. Svingmassen holdes
> i stilling i forhold til navet ved hjælp af fjedrene.
> For at dæmperpladen skal virke tilfredsstillende så skal hverken
> friktionspladerne eller fjedrene være rustne og fjedrene skal
> kunne bevæges i deres fulde arbejdsområde for at dæmperpladen
> kan udføre sit arbejde ved de forskellige svingninger der opstår
> ved de forskellige hastigheder af krumtapakselen, der jo er en
> meget sammensat aksel med deraf forskellige resonanspunkter og
> påvirkninger og her er svingningerne størst ved lave
> omdrejninger og når gearet er udkoblet.
> Ud over de viste typer findes der tillige dæmperplader med
> væskedæmpning hvor modstandskoefficienten ved oliens hastighed i
> åbningerne har stor betydning. I denne type må der af hensyn
> til kølingen stadig tilføres frisk, kold olie til dæmperen,
> fordi dæmperarbejdet omdannes til varme.
>
> Dæmperplader med gummibøsninger giver en stor dæmpning så længe
> gummiet er blødt; men de vil også blive stive med tiden og her
> kan man ikke nøjes med at smøre, forståeligt nok.
>
> Mvh/Harding
>
> Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
> skrev:
>>Super indlæg. Forklarer hvorfor selv
>>2020 med cusion plate slider akslen
>>(korrektion: det er ikke hele
>>gearkassen der går i stykker, men "kun"
>>trækakslen med spidshjulet)
>>
>>- men hvorfor skal fjedrene i
>>dæmperpladen smøres ? Som jeg har
>>forstået det
>>er det den hårde metalliske kontakt
>>mellem strålen i svinghjulet og akslen
>>der slider akslen når den bliver tør
>>og rusten. Jeg ville da tro at så snart
>>dæmperpladen er der, så affjedres
>>denne forbindelse og problemet reduceres.
>>
>>Kan fjedrene blive så rustne at de sætter sig ?
>>
>>På Volvo's std løsnign til 200x, der
>>er det vist ikke fjedre, men
>>gummibøsninger. Mon det er bedre ? De
>>skal jo i hvert fald ikke smøres.
>>
>>Bjarke
>>
>



Jimmi Aakjær (8310) (21-02-2008)
Kommentar
Fra : Jimmi Aakjær (8310)


Dato : 21-02-08 09:24

Hej

For 2 år siden købte jeg båd i Sverige - med en Yanmar - søvandkølet
motor

Motoren havde ca. 1100 timer på uret, var pænt holdt - uden rust,
koldstartede uden problemer og kørte fint under testen.

På vej hjem over Østersøen, begyndte den at ryge sort og gik til sidst
istå.

Da vi kom i havn blev det konstateret at væggene til kølingen i
topstykket var tæret igennem og der derved kom vand i
forbrændingskammeret. Topstykket måtte udskiftes og vi kunne sejle
videre.

Jeg fik sælger til at dække halvdelen af topstykket efter nogen
diskussion.


Min lære af mit køb er at man først og fremmest må få en eller anden
form for garanti i købsdokumentet og eventuelt få en professionel
motormand til at attestere motoren, så man derigennem kan få en
ellerform for forsikring om motorens stand. Jeg tror dog ikke at en
motormand ville have fundet min gennemtæring ved almindelig
inspektion, da tæring først brød igennem under belastning ;o((

m.v.h.

Jimmi Aakjær

On Wed, 20 Feb 2008 18:19:41 +0100, "Roger Johnsen" <roger_jo@msn
punktum com> wrote:

>Hei!
>
>Det en først skal sjekke ved kjøp av motor er å spørre om at det er VANN
>drenering i bunn av DISELTANKEN og om det er inspeksjonsluke i tanken.
>Dieselfilter med vannutskiller bør det værer. Spør om når han skiftet filter
>sist, var det i fjord sjekk filteret det sier mye om tilstanden til
>dieseltanken.
>Er det vann i filteret følger det med og ødelegge dieselpumpen og dysene,
>når motoren står om vinteren.
>
>Spør om hvor ofte det blir skiftet ZINK (1/2" til 1"plugger med ZINK) i
>varmevekslere og ekshaustmanifold sjøvann`s delen.
>motoren er ferskvann`s kjølt (sødvann??) med glykol.
>
>Sjekk kvaliteten på smøroljen.
>
>Når en tørner motoren rundt før en et lite inntrykk av komresjonen, kan
>måles.
>
>prøvekjøring på land går godt bare en har litt vann.
>
>MVH
>roger
>
>
>
>
>"Harding E. Larsen (slet E0U9Q)" <harding@E0U9Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>melding news:12034973910.652730067938791@dtext.news.tele.dk...
>> Der er jo forskelle i gearkonstruktionerne og det der blev slidt
>> i min Hurth gearkasse var de fiberskiver som udgør selve
>> koblingselementet i gearet. Der er ikke tale om slid på aksel og
>> hjul.
>> Ser du på denne Pdf. fil der viser et antal forskellige typer
>> dæmperplader: http://www.fred-rasmussen.dk/pdf/damperplader.pdf
>> Ser du på dem med fjedre så bevæger vingerne sig frem og tilbage
>> i udsparringen i den ringformede svingmasse. Svingmassen holdes
>> i stilling i forhold til navet ved hjælp af fjedrene.
>> For at dæmperpladen skal virke tilfredsstillende så skal hverken
>> friktionspladerne eller fjedrene være rustne og fjedrene skal
>> kunne bevæges i deres fulde arbejdsområde for at dæmperpladen
>> kan udføre sit arbejde ved de forskellige svingninger der opstår
>> ved de forskellige hastigheder af krumtapakselen, der jo er en
>> meget sammensat aksel med deraf forskellige resonanspunkter og
>> påvirkninger og her er svingningerne størst ved lave
>> omdrejninger og når gearet er udkoblet.
>> Ud over de viste typer findes der tillige dæmperplader med
>> væskedæmpning hvor modstandskoefficienten ved oliens hastighed i
>> åbningerne har stor betydning. I denne type må der af hensyn
>> til kølingen stadig tilføres frisk, kold olie til dæmperen,
>> fordi dæmperarbejdet omdannes til varme.
>>
>> Dæmperplader med gummibøsninger giver en stor dæmpning så længe
>> gummiet er blødt; men de vil også blive stive med tiden og her
>> kan man ikke nøjes med at smøre, forståeligt nok.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
>> skrev:
>>>Super indlæg. Forklarer hvorfor selv
>>>2020 med cusion plate slider akslen
>>>(korrektion: det er ikke hele
>>>gearkassen der går i stykker, men "kun"
>>>trækakslen med spidshjulet)
>>>
>>>- men hvorfor skal fjedrene i
>>>dæmperpladen smøres ? Som jeg har
>>>forstået det
>>>er det den hårde metalliske kontakt
>>>mellem strålen i svinghjulet og akslen
>>>der slider akslen når den bliver tør
>>>og rusten. Jeg ville da tro at så snart
>>>dæmperpladen er der, så affjedres
>>>denne forbindelse og problemet reduceres.
>>>
>>>Kan fjedrene blive så rustne at de sætter sig ?
>>>
>>>På Volvo's std løsnign til 200x, der
>>>er det vist ikke fjedre, men
>>>gummibøsninger. Mon det er bedre ? De
>>>skal jo i hvert fald ikke smøres.
>>>
>>>Bjarke
>>>
>>
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste