Høreværn
Fra : Glavind

Dato : 07-03-08 23:26

Hej i gruppen.
Nu er tiden kommet til at jeg vil have nogle høreværn til mc kørsel, sikket
nok 30 år for sent.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilke der er de bedste til at filtrere
fartstøjen væk.
Har I nogle gode/dårlige erfaringer?
Hvor kan jeg købe disse i Østjylland?
Mvh
Glavind
(med tinitus på venstre øre).

Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-08 08:09

> Nu er tiden kommet til at jeg vil have nogle høreværn til mc kørsel,
> sikket nok 30 år for sent.
> Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilke der er de bedste til at filtrere
> fartstøjen væk.

Alle almindelige "skum-propper" dæmper godt nok - største forskel er i hvor
let de er at placere samt hvor godt og behageligt de sidder.

Referencen er vel nærmest de gule cylindriske Ear Classic som bla apotekerne
sælger. Et helt klassisk skum-prop produkt.

Men det er tit oppe at vende. Med http://groups.google.com kan du nemt søge
tilbage.F.eks
http://groups.google.com/groups?as_q=%C3%B8repropper&num=50&scoring=r&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=*motorcykel*&as_usubject=&as_uauthors=&lr=&as_drrb=q&as_qdr=&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1981&as_maxd=8&as_maxm=3&as_maxy=2008&safe=off
og f.eks vinde en anbefaling af Multimax som mange er glade for

Fra : KimT

Dato : 10-03-08 21:57

> [...]
> og f.eks vinde en anbefaling af Multimax som mange er glade for

Jeg bruger MultiMax (efter at have prøvet en to andre avancerede med
specielle filtre og lign).
MultiMax passer bare sk... godt og tilpasser sig hver gang. Når de bliver
ulækre finder man bare et nyt par frem.
Man kan også have et par ekstra i motorcykeljakken, så står man ikke lige
pludselig og mangler et par.

De to andre slags jeg prøvede med udskiftelige filtre var ok så længe de sad
ordenligt.
Men hvis man gaber eller lign kan de komme til at sidde forkert og så holder
de ikke meget støj ude.
Måske er det bare mine øregange som er lidt specielle

IMHO er MultiMax'erne er bedre end de alm. gule fra apotekerne.

--
KimT
Super flot SuzukiVX800 til salg:

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-08 08:00

> IMHO er MultiMax'erne er bedre end de alm. gule fra apotekerne.

De har en gennemsnitlig dæmpning på 31dB hvor de gule har 29dB. Jeg har
ikke fundet grafer over frekvensfordelingen af dæmpningen. Så udover det
subjective i hvor godt de passer så dæmper de faktisk også lidt mere.

Fra : KentBM

Dato : 11-03-08 14:33

Anders Majland skrev:
> Referencen er vel nærmest de gule cylindriske Ear Classic som bla apotekerne
> sælger. Et helt klassisk skum-prop produkt.

Ear har givet mig problemer med infektion i øret i meget varmt / fugtigt
vejr. Plus at de klemmer ved brug i flere dage. I stedet har jeg brugt
3M-typen, som jeg har købt på apoteket til en grov overpris efter, hvad
jeg har set andet sted i denne tråd. Forskellen i mellem Ear og 3M er at
3M spidser til samt at overfladen ikke minder om en svamp, men er mere glat.

De bedste jeg har prøvet fik jeg sammen med et engelsk motorcykelblad,
så jeg har selvfølgeligt ikke skrevet navnet ned, men jeg tror, at jeg
vil prøve at få fat i de nævnte Multimax.

I forbindelse med en tur fra Nordsjælland over Fyn til Frøslev grænse i
1982 med høj hastighed hele vejen og en Jebs hjelm oplevede jeg, at
næsten hele min hørelse var forsvundet. Den kom tilbage lidt efter lidt,
men efter den tur begyndte jeg at bruge høreværn selv ved korte ture.
Indtil for et par år siden, hvor jeg i godt vejr lige ville trille en
tur rundt om lufthavnen i Kastrup ca. 35km med maks. 60 km/t og derfor
ikke brugte høreværn. Undervejs fik jeg en konstant hyletone i øret, men
stoppede selvfølgelig ikke. Siden da har jeg, heldigvis kun ind i
mellem, nydt godt at en konstant hyletone. Det genere overhovedet ikke,
da jeg sagtens kan ignorere tonen, men det var en lille husker til altid
at bruge høreværn.

--

Kent

Fra : 2

Dato : 13-03-08 23:55

On Tue, 11 Mar 2008 14:33:24 +0100, KentBM
<kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>3M spidser til samt at overfladen ikke minder om en svamp, men er mere glat.

Jeg kom selv til at overdrive prisen på 3M ørepropper, skrev de
kostede 3,75 kr hvad de gjorde sidst. Men idag købte jeg nogle igen
til kun 3,50 kr.
3M ørepropper er orange, og bedre end de gule som ofte er i
byggemarkeder, synes jeg.

Er gerne behjælpelig med at sende ørepropper til gruppens medlemmer,
hvis jeres butikker er for griske eller ikke har gode ørepropper.
email virker påtrods af sit navn.

Torben

Fra : Morten Pedersen

Dato : 08-03-08 16:59

Nu bliver jeg nødt til at spørge - for det her problem, der omtales en del,
forstår jeg altså ikke

Er støjen en problemstilling der kun opleves med "råbe-potter" eller ved
+200 km/t?
Jeg synes nemlig IKKE det larmer specielt - ej heller op til de 180 km/t min
DL-650 løber. (og jeg har normal hørelse og kører meget)

Der er da selvfølgelig lidt vindstøj og man kan høre motoren, men jeg synes
slet ikke det er noget der generer. Eller er støjen måske bare højere end
jeg lige tror? Det kommer måske også an på hvilken hjelm man har på...

mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 17:24

On Sat, 8 Mar 2008 16:58:36 +0100, Morten Pedersen wrote:

> Nu bliver jeg nødt til at spørge - for det her problem, der omtales en del,
> forstår jeg altså ikke

Det gjorde jeg heller ikke i mine unge mc-dage.

> Er støjen en problemstilling der kun opleves med "råbe-potter" eller ved
> +200 km/t?

Nej, vindstøjen er skadelig fra så lave hastigheder som 80-90 Km./t.

> Jeg synes nemlig IKKE det larmer specielt - ej heller op til de 180 km/t min
> DL-650 løber. (og jeg har normal hørelse og kører meget)

Så har Du nok desværre ingen fornemmelse for hvornår at skaderne kan sætte
ind, og her er der megen forskel. Nogle skal kun opleve støjen ganske få
gange før at den ikke længere forsvinder efter en times hvile, men derimod
fortsætter i uger efter påvirkningen. Andre kan udsætte sig for den slags
gennem det meste af deres liv uden at få alvorlige permanente skader.

> [...]
> slet ikke det er noget der generer. Eller er støjen måske bare højere end
> jeg lige tror? Det kommer måske også an på hvilken hjelm man har på...

Hjælmen kan gøre en stor forskel, men _ingen_ hjælm er støjsvag nok til at
der ikke kán opstå permanente høreskader efter kørsel ved motorvejsfart.

Ogdet værste er, at når hyletonen, suset, "havet", eller hvordan din
tinitus vil opleves, først én gang optræder, så er der ingen
fortrydelsesret, og ingen helbredelse.

Orla Pedersen, med konstant "vindstøj"
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 08-03-08 19:20

<morten@stargates.dk> wrote:

>Jeg synes nemlig IKKE det larmer specielt - ej heller op til de 180 km/t min
>DL-650 løber. (og jeg har normal hørelse

Ja, lidt endnu

Overvej seriøst at bruge hørepropper - i hvert fald uden for byen.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 08-03-08 19:54

Morten Pedersen skrev den 08 mar 2008 i

> [...]
> Jeg synes nemlig IKKE det larmer specielt - ej heller op til de
> 180 km/t min DL-650 løber. (og jeg har normal hørelse og kører

Så kan jeg da fortælle dig at det gør den, særligt på grund af den
oprejste stilling vindskærmen befinder sig i, det skaber en masse
turbulens og "bulder". Min erfaring er at alm. sportstourere producerer
væsentligt mindre støj. Så pas på ørerne, put propper i.

Der har vænnet sig til havets susen, såén da.

Fra : Richard

Dato : 09-03-08 12:34

Morten Pedersen wrote:

> Er støjen en problemstilling der kun opleves med "råbe-potter" eller ved
> +200 km/t?

Næ, vindstøjen i hjelmen irriterer mig allerede ved bykørsel på alle tre
typer cykler. Men lydniveau og opfattelse af det som skadeligt er ganske
individuelt og afhænger ikke kun af de tekniske forhold, dvs. cykel,
hjelm, kørestilling og evt. vindskærm/kåbe.

Prøv dog et par skumpropper og hør forskellen...

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-08 10:19

> [...]
> hjelm, kørestilling og evt. vindskærm/kåbe.
> Prøv dog et par skumpropper og hør forskellen...

En måde at overbevise folk om det højre støjniveau er at bede dem tage en
mp3 spiller i lommen, hørepropperne i ørene, hjelm på og så skrue op til de
synes lyder er "høj". Jeg vil bliver endog meget overrasker hvis der findes
nogen kombination af hjelm/mc hvor man stadig kan høre musikken ved 130km/t.

/A

Fra : 2

Dato : 10-03-08 12:01

> [...]
>nogen kombination af hjelm/mc hvor man stadig kan høre musikken ved 130km/t.

Min ene MC sender lige vindturbulens op lige under og ind i hjelmen
pga vindskærmens udformning. Hvis jeg strækker hoved længere op eller
sænker hoved bare 5 cm nærmest forsvinder støjen.

Det var da en god test med en MP3 afspiller, det må jeg prøve engang.

Når man så læser hjelm test fx en reklame om fx Schuberth S1 Pro der
står " kun 85 db ved 100 km/t
Og jeg tænker det er da meget støj, og sådan set ikke lige vil købe
den af den årsag!
Men det skal jo nok forstås omvendt, at det er lidt støj. Men mangler
jo sammenlignings grundlag i forhold til andre hjelme og iforhold til
den jeg har nu.

http://www.schuberth.de/index.php?id=20&L=0

6.1. Støjgrænser

Ingen må udsættes for en støjbelastning på over 85 dB(A) eller
spidsværdier af impulser over 137 dB(C).
En støjbelastning på 85 dB(A) svarer til et støjniveau på:

85 dB(A) i 8 timer
88 dB(A) i 4 timer
91 dB(A) i 2 timer
94 dB(A) i 1 time
97 dB(A) i 30 minutter
100dB(A) i 15 minutter

http://www.arbejdstilsynet.dk/sw10715.asp

Det ville være godt hvis der er en tommelfinger regel med støjgrænser
på en MC ved fx 50, 80, 100, 130, 160, 200+ km/t ?

Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-03-08 08:43

2 wrote:

> [...]
> Men det skal jo nok forstås omvendt, at det er lidt støj. Men mangler
> jo sammenlignings grundlag i forhold til andre hjelme og iforhold til

Jeg kan anbefale google:

http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-03-08 11:02

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan anbefale google:
>
> http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf

Tak for linket.
Det fik hustruen til at forstå, hvorfor jeg brugte så mange penge på en
S1'er til sønnen

Michael D

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-08 13:05

> Tak for linket.
> Det fik hustruen til at forstå, hvorfor jeg brugte så mange penge på en
> S1'er til sønnen

Det er alligevel en imponerende forskel ...

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 18:03

On Tue, 11 Mar 2008 13:05:13 +0100, Anders Majland wrote:

> Det er alligevel en imponerende forskel ...

Joe, man bliver noget paf første gang at man kører med en S1, meen, den
bliver en anelse mere støjende når at den har "sat sig". Men stadig meget
bedre end alt andet jeg har prøvet.

Orla Pedersen

Fra : google@pein.dk

Dato : 10-03-08 03:39

On 8 Mar., 17:24, Orla Pedersen wrote:

> Og det værste er, at når hyletonen, suset, "havet", eller hvordan
> din tinitus vil opleves, først én gang optræder, så er der ingen
> fortrydelsesret, og ingen helbredelse.

Med lidt held og træning kan den delvist ignoreres.
Jeg har også fået tinnitus, sandsynligvis efter mange års
motorcykelkørsel, og jeg lader mig indtil videre ikke genere af det.
Det hjælper at undlade (nægte) at tage sig af det, hvis man kan det.
Når jeg f.eks. synger og deltager i koncerter (fortrinsvis kor) tænker
jeg aldrig over det. Men det kan edderma... høres hvis jeg sidder
stille og tænker over det.
--
Hilsen Niels
Suzuki bandit 1250 SAK7

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 18:01

On Mon, 10 Mar 2008 02:39:06 -0700 (PDT), google@pein.dk wrote:

> Med lidt held og træning kan den delvist ignoreres.

Jo-vist, og det er da også min indgangsvinkel til problemet.

> Men det kan edderma... høres hvis jeg sidder
> stille og tænker over det.

Jup, stille bliver der aldrig, og bliver man lidt småstresset, så øger
styrken også.

Mange forveksler tinitus med høretab, men det behøver bestemt ikke at være
tilfældet. Min hørelse er helt normal for min alder.

Orla Pedersen

Fra : Dr. Enduro

Dato : 10-03-08 19:41

Tror i hvert fald, jeg smutter ned på apoteket og køber de der
multimax-dimser i nærmeste fremtid!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-03-08 20:04

On Mon, 10 Mar 2008 18:01:18 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Jo-vist, og det er da også min indgangsvinkel til problemet.

>Jup, stille bliver der aldrig, og bliver man lidt småstresset, så øger
>styrken også.

Fuldstændig samme symptomer, som jeg har døjet med i 11-12 år. Det er
heldigvis ikke blevet værre, men jeg bruger også ørepropper ved
længere ture (>10-20 km). Jeg fik (eller opdagede) mit, kort efter jeg
havde købt min Guzzi. Før den tid havde jeg kørt 9 år på en
1-cylindret BSA og det var i hvert fald ikke fartvinden ved +200, der
var et problem med den! Jeg var altså kun 28-29 år gammel da jeg fik -
så start med ørepropperne med det samme!

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Erfaring er den ballast der gør en i stand til at genkende sine
fejltagelser næste gang man gør dem.' - Steen Gruby i d.f.m.

Fra : 2

Dato : 10-03-08 11:33

On Fri, 7 Mar 2008 23:25:53 +0100, "Glavind" <Glavind(@)j-gl@vind.dk>
wrote:

> [...]
>nok 30 år for sent.
>Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilke der er de bedste til at filtrere

Jeg synes nogle 3M ørepropper er de bedste jeg har prøvet. De er dog
lidt for lange til at sidde godt indunder hjelmen, så klippede bare 5
mm af i længden.
Købte også engang en mindre stak i Biltema som ligner med de 3M
ørepropper i skumtypen, men ak de er næsten ikke umagen værd at sætte
i øret, da de kun dæmper ca halvt så godt som 3M.

Ørepropper kan købes i byggemarkeder, landbrugs/byggehandlere, og
traktor/maskinhandlere, have og motorsavsfirmaer, til rimelig
priser. Jeg køber 3M ørepropper til kun 3,75 kr.

Torben

Fra : Geneser

Dato : 10-03-08 05:17

Hvis det skal værer lidt dyr og fancy, så prøv evt.

http://www.phonak.dk/

De har til huse i Randers og støber hørerværn til dit ører, med
udtagelige filtre.

/Michael

Fra : H. P. Holm

Dato : 10-03-08 13:03

"Geneser" <geneseren@gmail.com> skrev:

> Hvis det skal værer lidt dyr og fancy, så prøv evt.
>
> http://www.phonak.dk/
>
> De har til huse i Randers og støber hørerværn til dit ører, med
> udtagelige filtre.

De er flyttet til Middelfart ...
http://www.phonak.dk/ccdk/company/dk_phonak_denmark.htm

Men det blev aldrig godt til MC brug (i 2 forsøg) dengang jeg fik støbt
nogen på firmaets regning, imens det hed DOT og var i Randers. Hvis
hjelmen strammer korrekt omkring hovedet og ørerne, så bliver mine
støbte propper trykket en smule sidelæns i øret så de lukker støj ind.

De gule skumfiduser virker upåklageligt for mig.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 12:32

..dk...
> [...]
> sikket nok 30 år for sent.
> Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilke der er de bedste til at filtrere

Hej.
Skal du have et høreværn der virkelig dur kan du ikke komme udenom
musikerhøreværn. De dæmper alle frikvencer og det gør de gule propper fra
byggemarkeder ikke.
Selvfølgelig er de dyrere men de passer også bedre i og på dine ører.
Jeg bruger selv musikerværn hvor jeg har fået laver aftryk af mine ører og
efter lidt tilvænning er de utrolig rare at have på. Dog bruger jeg dem mest
på arbejde men har flere gange brugt dem ved mckørsel.Her er et link til
nogle uversale, hvor indmaden kan skiftes alt efter hvad du har brug for

http://www.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=20852

Og nogle billigere
http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp?varenr=29688

--
Venlig hilsen
Bo Stange

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-08 13:10

> Skal du have et høreværn der virkelig dur kan du ikke komme udenom
> musikerhøreværn. De dæmper alle frikvencer og det gør de gule propper fra
> byggemarkeder ikke.

Nope - forskellen er at musikerhøreværn dæmper alle frekvenser ligemeget -
hvilket er væsenligt når man høre musik. Der er derimod ligemeget til mc
brug hvis dæmpningen blot er stor nok ved alle frekvenser. Min oplevelse er
at vindstøj er ret lavfrekvent. Min sony med aktiv støjdæmpning dæmper
således kun op omkring 1500hz og det tager langt det meste vindstøj.

De helt almindelige som f.eks E-A-R Classic er dæmper ganske fint. Hvis jeg
huske rigtigt er det omkrin 22Db ved lave frekvenser og omkring 30dB ved de
høje. Jeg ved ikke hvor meget mere lineare musikerværn er - men måske nogen
har en graf ?

Til mc brug er det således mest komfort at ofre mere end blot at købe de
billigste skumpropper ...

Fra : google@pein.dk

Dato : 10-03-08 06:20

On 10 Mar., 13:03, "H. P. Holm" <h...@holm.mail.dk> wrote:

> [...]
> ind.
>
> De gule skumfiduser virker upåklageligt for mig.

Jeg kan også godt lide at hjelmen sidder stramt, og har rigtig gode
erfaringer med disse her, som endda er ret billige:
http://www.tego.dk/product.asp?product=436&sub=42&page=1

Tidligere brugte jeg de der standard cylinderformede, og vaskede dem
nogle gange for at genbruge dem (lidt bøvlet). Det gider jeg ikke
mere, og slet ikke til den pris, så det er fedt bare at have en stor
æske at tage fra.
De her Ear Soft kan heller ikke med succes vaskes, for så mister de
den gode evne til at udvide sig langsomt, og når de udvider sig
hurtigt (efter vask), er de meget svære at få ordentligt ind i ørerne.
Så det er bare at tage nogle stykker fra æsken, og så ud med skidtet
når de er brugt. Hvert enkelt par pakket i nogle praktiske små poser.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SAK7

Fra : Studo

Dato : 11-03-08 13:54

> http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf

Hold da op en forskel.

Det viser jo at prisen ikke har så meget at sige, samt at Schuberh er
klart nr 1.
At der ikke er den store forskel før top5... samt der ikke er umiddelbar
forskel på hvor mange tingetangeldimser der sidder på... Konklusionen må
være at de skal prøves, eller S1.

Graferne ville nok være mere imponerende hvis de var lavet lineært.
Støjen fordobles jo for hver 3. dB.

Fra : 2

Dato : 13-03-08 11:04

Tak for linket Jim, det giver godt sammenligningsgrundlag.

> [...]
>klart nr 1.
>
>Graferne ville nok være mere imponerende hvis de var lavet lineært.

Hvor meget betyder så den forskel mellem den mindst lyd dæmpende hjelm
til den bedst lyd dæmpende hjelm i testen, der er12,9 db forskel ved
90 mph Svarer det mon til om man står med en vinkelsliber med eller
uden høreværn?

Er den ringeste hjelm i testen mon stadig bedre end en fx 10 år gammel
hjelm?
Jeg har en ældre Schuberth hjelm nu, alder er ukendt, men nok fra
start 90érne, er glad for den, da den er klaphjelm (klap ved hagen)
men den sidder ikke godt ved hastighed over ca 160 km. Og min ene MC
kan løbe næsten det dobbelte.

Så må da prøve sådan en S1, og se om den passer.

Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-03-08 14:41

2 wrote:
> [...]
> kan løbe næsten det dobbelte.
>
> Så må da prøve sådan en S1, og se om den passer.

Hvis du skal køre ca det dobbelte af 160 kunne det være du skulle prøve en
R1 istedet.
Som jeg husker det er klap/C-modellerne til oprejst kørestiling, S1 til
sport/touring og R1 til ræserdrengene der ligger vandret.

/jim

Fra : otomik

Dato : 11-03-08 14:45

Hejsa Alle mc Folk
Jeg laver individuelle formstøbte ørepropper i blød silikone, som osse
bruges til sovepropper/svømmepropper og til motorcykel. har selv kørt en del
mc,med denne slags propper.
500 kr sættet, jeg er hjemme i Silkeborg.

mail: otomik@teknik.dk

Fra : otomik

Dato : 11-03-08 15:06

Fra : google@pein.dk

Dato : 14-03-08 04:08

On 11 Mar., 14:33, KentBM wrote:
> [...]
> 3M spidser til samt at overfladen ikke minder om en svamp, men er mere glat.

Ear er jo ikke bare Ear.
Jeg tror du henviser til Ear Classic, som også Anders nævner.
De Ear Soft som jeg refererede til tidligere er en del anderledes.
I forhold til Classic så spidser de lidt til, er afrundet i den
"spidse" ende, er lidt længere, er glattere i overfladen, udvider sig
langsommere og til en bedre pasform i øret, og forandrer karakter hvis
man vasker dem.

Alt ialt lutter forbedringer i forhold til Ear Classic (efter min
mening), bortset fra den med at de ændrer sig ved vask. Men det
betyder så bare at jeg smider de brugte væk med det samme, hvilket kan
opfattes som en god ting.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA