|
| Tænding svigt på MZ ETZ 1995 Fra : Stephan G |
Dato : 06-03-08 07:28 |
|
Øv bøv.
MSpjætteren (MZ ETZ 251 1995) starter efter tre spark på starteren
efter at have stået næsten et halvt år. Fedest! Men den kører kun ti
minutter, hvorefter den sætter ud. Og nu er den bare DØØD.
Når jeg sparker, lugter der af benzin, der sker ingenting. Tændrøret
giver, når jeg tester, ingen gnist.
Har ladet batteri og skiftet tændrør. Hvad skal jeg forsøge mig med
nu?
Mange hilsener,
Stephan
| |
futte&Co (06-03-2008)
| Kommentar Fra : futte&Co |
Dato : 06-03-08 16:52 |
|
Stephan G skrev:
> Øv bøv.
> Har ladet batteri og skiftet tændrør. Hvad skal jeg forsøge mig med
> nu?
Har du prøvet at tappe vandet af. Rens karburator for vand og skidt,
tilsæt sprit i tanken. Mens start med at tappe benzin i en klar
beholder. Så kan du se hvor meget vand der er i'en.
--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70
Triumph Bonneville, 1969
Victoria KR26N Aero, 1954
| |
Stephan G (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 06-03-08 08:59 |
|
> Har du prøvet at tappe vandet af. Rens karburator for vand og skidt,
> tilsæt sprit i tanken. Mens start med at tappe benzin i en klar
> beholder. Så kan du se hvor meget vand der er i'en.
>
Ja, det er jo nok meget sandsynligt, da den jo har stået så længe...
Og derefter skal jeg vel til at tjekke el? Det ved jeg ikke, hvordan
man gør, men der er vel nogle sider, man kan se en vejledning på.
Nogen, der kender dem, ville være en god hjælp!
Mener nu nok, jeg burde kunne få liv i sådan en spjætter.
Mvh Stephan
| |
Armand (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-03-08 21:01 |
|
Stephan G skrev:
>> Har du prøvet at tappe vandet af. Rens karburator for vand og skidt,
>> tilsæt sprit i tanken. Mens start med at tappe benzin i en klar
>> beholder. Så kan du se hvor meget vand der er i'en.
>>
>
> Ja, det er jo nok meget sandsynligt, da den jo har stået så længe...
>
> Og derefter skal jeg vel til at tjekke el? Det ved jeg ikke, hvordan
> man gør, men der er vel nogle sider, man kan se en vejledning på.
> Nogen, der kender dem, ville være en god hjælp!
>
Er det et NGK-tændrør?
Ifald er det enklere at prøve med et friskt der ikke er druknet først -
NGK-rør er meget lette at drukne uden at man umiddelt kan vække dem til
live igen, så prøv nu med et friskt, som i værste fald blot er indkøbt i
god til og kan komme på hylde til senere brug :-|
> Mener nu nok, jeg burde kunne få liv i sådan en spjætter.
>
Er der ikke længere den gode gamle tændingposition uden om batteriet
hvor den altid bør kunne løbes igang??
--
Armand.
| |
N/A (07-03-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-03-08 11:02 |
|
| |
N/A (07-03-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-03-08 11:02 |
|
| |
Stephan G (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 06-03-08 12:23 |
|
Efter at have tømt tanken for vand og karburatoren for indhold samt
hældt sprit i tanken uden hæld, er jeg nu klar over, at der må stilles
en ny diagnose, men hvilken?
Når jeg træder på kickstarteren går lyset i instrumentbrættet (N og
Rødt olielys) ud og kommer så igen. Står nærmest og blinker. Hvad kan
dette tyde på? De ledninger, der løber udenfor motoren synes at være
ok. Kan det være en løs forbindelse indeni motor?
håber der er nogen gode bud...
Mange hilsener
og TAK TAK TAK!!!
Stephan
| |
Futte & Co. (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 06-03-08 20:52 |
|
Stephan G skrev:
> Når jeg træder på kickstarteren går lyset i instrumentbrættet (N og
> Rødt olielys) ud og kommer så igen. Står nærmest og blinker. Hvad kan
> dette tyde på? De ledninger, der løber udenfor motoren synes at være
> ok. Kan det være en løs forbindelse indeni motor?
Muligvis slidt batteri, en celle er stået af.
Hvis batteriet ikke er blevet vedligeholdt i lang tid, hjælper
opladning ikke. Der skal et nyt batteri til.
Er der ikke noget om at man kan starte en spjætter udenom batteriet,
prøv at søge på det. Kunne være en måde at udelukke batterisvigt
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969
| |
Torben Scheel (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-03-08 21:01 |
|
Stephan G wrote:
>
> Når jeg træder på kickstarteren går lyset i instrumentbrættet (N og
> Rødt olielys) ud og kommer så igen. Står nærmest og blinker. Hvad kan
> dette tyde på? De ledninger, der løber udenfor motoren synes at være
> ok. Kan det være en løs forbindelse indeni motor?
>
> håber der er nogen gode bud...
>
Hum. et par bud :
- batteri ikke ordentligt tilsluttet - check terminalerne.
- neutralkontakt i geartromlen død (men er tændingen på MZ koblet over den?)
- har den en dødemandsknap der frakobler strøm til lamper og tænding?
Jeg sætter det hele på rødt (kabelfejl, dårlig forbindelse) - præmien
kan sendes til min advokat i Nigeria.
--
vh
Torben
| |
N/A (06-03-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 06-03-08 20:52 |
|
| |
Studo (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Studo |
Dato : 06-03-08 21:03 |
|
On Thu, 06 Mar 2008 11:23:26 -0800, Stephan G wrote:
> Efter at have tømt tanken for vand og karburatoren for indhold samt
> hældt sprit i tanken uden hæld, er jeg nu klar over, at der må stilles
> en ny diagnose, men hvilken?
>
> Når jeg træder på kickstarteren går lyset i instrumentbrættet (N og Rødt
> olielys) ud og kommer så igen. Står nærmest og blinker. Hvad kan dette
> tyde på?
Helt normal opførsel. Det gør de fleste motorkøretøjer, at starte motoren
river jo en hel masse strøm, og det andet ekstra får ingenting eller så
lidt at det går ud.
>De ledninger, der løber udenfor motoren synes at være ok. Kan
> det være en løs forbindelse indeni motor?
Jeg kender ikke lige til en MZ, men du skrev jo selv til at starte med at
du ingen gnist har.
Har du prøvet dit gamle tændrør?
Tændrørskablet, er det "slidt"/træt Så kunne det være løs forbindelse
der, ellers så lyder det til løs forbindelse eller dødt tændrør.
Inden i motoren, tjo, MZ kan jo leve uden batteri, men som de gamle i
gården vil komme med lige om lidt, så tjek alt det basale først. Det er
med god sandsynlighed der det ligger.
> håber der er nogen gode bud...
Køb en Haynes manual, den vil være en god følgesvend til enhver cykel.
> Mange hilsener
> og TAK TAK TAK!!!
>
> Stephan
| |
Ukendt (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-03-08 23:37 |
|
On 06 Mar 2008 20:02:40 GMT, Studo wrote:
> Helt normal opførsel. Det gør de fleste motorkøretøjer, at starte motoren
> river jo en hel masse strøm, og det andet ekstra får ingenting eller så
> lidt at det går ud.
Naeh, spjætten har ingen startmotor, så der er ingen ekstra belastning ved
start.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
N/A (07-03-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-03-08 11:02 |
|
| |
kim.svensson@tdcadsl~ (06-03-2008)
| Kommentar Fra : kim.svensson@tdcadsl~ |
Dato : 06-03-08 22:19 |
|
Det lyder somom dit batteri er færdigt, at instrumentlyset går næsten
ud, fortæller at der ikke er spænding nok til at den kan skabe
gnisten. nyt batteri, og den starter som en hver MZ med det samme..
Prøv med et medlemsskab af MZ klubben, det er hjælpsomme mennesker
med en meget stor samlet viden om MC
www.mzklub.dk
MVH
Kim
BMW R100RS 1977
MZ ETZ 300 Saxon - Velorex 1993
MZ ETS 250 1972
MZ ES 150/1 1974
On Thu, 6 Mar 2008 06:28:13 -0800 (PST), Stephan G
<stephangam@yahoo.dk> wrote:
>Øv bøv.
>
>MSpjætteren (MZ ETZ 251 1995) starter efter tre spark på starteren
>efter at have stået næsten et halvt år. Fedest! Men den kører kun ti
>minutter, hvorefter den sætter ud. Og nu er den bare DØØD.
>
>Når jeg sparker, lugter der af benzin, der sker ingenting. Tændrøret
>giver, når jeg tester, ingen gnist.
>
>Har ladet batteri og skiftet tændrør. Hvad skal jeg forsøge mig med
>nu?
>
>Mange hilsener,
>Stephan
| |
Studo (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Studo |
Dato : 07-03-08 09:04 |
|
On Thu, 06 Mar 2008 23:37:05 +0100, Orla Pedersen wrote:
> On 06 Mar 2008 20:02:40 GMT, Studo wrote:
>
>> Helt normal opførsel. Det gør de fleste motorkøretøjer, at starte
>> motoren river jo en hel masse strøm, og det andet ekstra får ingenting
>> eller så lidt at det går ud.
>
> Naeh, spjætten har ingen startmotor, så der er ingen ekstra belastning
> ved start.
*jeg var vist lige lidt hurtig* (DOH!)
Men kunne det så ikke være en kortslutning/manglende forbindelse i noget
elværk der kun er i brug/ eller belastes når motoren kører. Følg alle
kabler og se om der er hul/slid eller andet dårligt.
Men først efter at tændrøret er tjekket, følg Armand.
| |
Stephan G (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 07-03-08 02:40 |
|
> > Naeh, spjætten har ingen startmotor, så der er ingen ekstra belastning
> > ved start.
>
> *jeg var vist lige lidt hurtig* (DOH!)
Ja, kunne ikke rigtig få et til at give mening. Tror sådan set, at der
er smæk nok på batteriet vil at give den gnist, jeg kører jo selv
stemplet rundt. Og i øvrigt startede den jo efter at have stået, flere
gange endda. Indtil den under kørsel satte ud...
>
> Men kunne det så ikke være en kortslutning/manglende forbindelse i noget
> elværk der kun er i brug/ eller belastes når motoren kører. Følg alle
> kabler og se om der er hul/slid eller andet dårligt.
Er der nogen der ved, om der er nogen kabler inden i motoren? For jeg
synes altså, at alle kabler, jeg umiddelbart kan se ude ser fine ud...
> Men først efter at tændrøret er tjekket, følg Armand.
Jeg har lige skiftet tændrøret, det er ikke et NGK, men et eller andet
andet.
Og hey man,
TAK, hvor er I seje...
Mvh Stephan
| |
Armand (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-03-08 11:02 |
|
Stephan G skrev:
>>>
>
>
>> Men først efter at tændrøret er tjekket, følg Armand.
>
> Jeg har lige skiftet tændrøret, det er ikke et NGK, men et eller andet
> andet.
>
> Og hey man,
> TAK, hvor er I seje...
>
Hæ!
Ja, man kan hurtigt overse det enkle lille problem og gøre noget alt for
stort ud af det!
Udover NGK-saga'en er tændrør også en sliddel på totaggere, og især hvis
man ikke har ramt det akkurat nødvendige glødetal vil man konstant løbe
ind i problemer med enten nedbrændte eller tilsodede tændrør!
Så bered dig på at blive tændrørs-specialist i løbet af di MZ-ejerskab
--
Armand.
| |
N/A (07-03-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-03-08 12:39 |
|
| |
Grunnet (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 07-03-08 18:23 |
|
"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:a432b4c9-4563-4eed-a792-d865b07512d6@60g2000hsy.googlegroups.com...
Ja, kunne ikke rigtig få et til at give mening. Tror sådan set, at der
er smæk nok på batteriet vil at give den gnist, jeg kører jo selv
stemplet rundt. Og i øvrigt startede den jo efter at have stået, flere
gange endda. Indtil den under kørsel satte ud...
Og hvorfor satte den ud - var det måske fordi en celle i batteriet er
"klappet sammen" ?
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)
| |
Stephan G (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 07-03-08 04:32 |
|
>
> Hæ!
> Ja, man kan hurtigt overse det enkle lille problem og gøre noget alt for
> stort ud af det!
>
> Udover NGK-saga'en er tændrør også en sliddel på totaggere, og især hvis
> man ikke har ramt det akkurat nødvendige glødetal vil man konstant løbe
> ind i problemer med enten nedbrændte eller tilsodede tændrør!
> Så bered dig på at blive tændrørs-specialist i løbet af di MZ-ejerskab
>
> --
> Armand.
Øhh, det forstår jeg ikke helt. Mener du, at det er tændrøret, jeg
skal arbejde videre på?
I så fald forstår jeg ikke, at skift af tændrør ikke har hjulpet samt
at den blinker når jeg tørner kickstarteren (tyder da på løs/dårlig
forbindelse, men hvor?)
Tak tak
Stephan
| |
Armand (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-03-08 12:39 |
|
Stephan G skrev:
>> Hæ!
>> Ja, man kan hurtigt overse det enkle lille problem og gøre noget alt for
>> stort ud af det!
>>
>> Udover NGK-saga'en er tændrør også en sliddel på totaggere, og især hvis
>> man ikke har ramt det akkurat nødvendige glødetal vil man konstant løbe
>> ind i problemer med enten nedbrændte eller tilsodede tændrør!
>> Så bered dig på at blive tændrørs-specialist i løbet af di MZ-ejerskab
>>
>>
> Øhh, det forstår jeg ikke helt. Mener du, at det er tændrøret, jeg
> skal arbejde videre på?
>
> I så fald forstår jeg ikke, at skift af tændrør ikke har hjulpet samt
> at den blinker når jeg tørner kickstarteren (tyder da på løs/dårlig
> forbindelse, men hvor?)
>
Det er MIG der ikke forstod! Jeg tog "hey man ....." som at sagen var
løst v.h.a. et friskt tændrør
--
Armand.
| |
Harald Blaatand (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 07-03-08 17:42 |
|
"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> wrote in message
news:55606d1f-5ed2-4ee0-b157-d8e99c61ef9f@f47g2000hsd.googlegroups.com...
Øv bøv.
MSpjætteren (MZ ETZ 251 1995) starter efter tre spark på starteren
efter at have stået næsten et halvt år. Fedest! Men den kører kun ti
minutter, hvorefter den sætter ud. Og nu er den bare DØØD.
Når jeg sparker, lugter der af benzin, der sker ingenting. Tændrøret
giver, når jeg tester, ingen gnist.
Har ladet batteri og skiftet tændrør. Hvad skal jeg forsøge mig med
nu?
Mange hilsener,
Stephan
Hvis sådan en fætter har en tændspole kunne du jo prøve at give den
direkte strøm fra batteriet og samtidig måle spændingen.
Hvis dyret så starter er tændspole batteri og tænding formentlig ok og du
kan fortsætte fejlsøgning i elsystemet og tændingslås mm
.- -
>Steen
| |
CL (07-03-2008)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 07-03-08 18:25 |
|
Stephan G wrote:
> Øv bøv.
>
> MSpjætteren (MZ ETZ 251 1995) starter efter tre spark på starteren
> efter at have stået næsten et halvt år. Fedest! Men den kører kun ti
> minutter, hvorefter den sætter ud. Og nu er den bare DØØD.
>
> Når jeg sparker, lugter der af benzin, der sker ingenting. Tændrøret
> giver, når jeg tester, ingen gnist.
>
> Har ladet batteri og skiftet tændrør. Hvad skal jeg forsøge mig med
> nu?
>
> Mange hilsener,
> Stephan
>
>
Nu har sådan en M spjet elektronisk tænding og har derfor brug
for ret meget strøm for at virke så jeg vil godt sætte en Donut
på at det er dit batteri der ikke giver nok strøm.
prøv med at andet eller startkabler fra en doner
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Esben (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Esben |
Dato : 07-03-08 12:47 |
|
Hej
Jeg fik en kammerats gamle mz ind som ingen gnist havde..
den var bare helt død. Efter at have skiftet tændrør og tjekket alle
stik fandt jeg ud af at nogle mz'er har haft store problemer med den
elektroniske tændding.
pickupen holdt simpelthen bare op med at virke.
så med hjælp fra mzklubben http://www.mzklub.dk/news.php fik jeg købt
en samlet pakke med nyelekteonisk tænding og tændspole.
det kostede en tusse.
efter en times arbejde med lidt sorte fingre så kørte den bare igen..
men prøv at høre på forummet inde på mzklub.. det har massere af gode
råd.
held og lykke
Hilsen Esben
On 7 Mar., 18:25, "CL" <P...@PP.PP> wrote:
> Stephan G wrote:
> > Øv bøv.
>
> > MSpjætteren (MZ ETZ 251 1995) starter efter tre spark på starteren
> > efter at have stået næsten et halvt år. Fedest! Men den kører kun ti
> > minutter, hvorefter den sætter ud. Og nu er den bare DØØD.
>
> > Når jeg sparker, lugter der af benzin, der sker ingenting. Tændrøret
> > giver, når jeg tester, ingen gnist.
>
> > Har ladet batteri og skiftet tændrør. Hvad skal jeg forsøge mig med
> > nu?
>
> > Mange hilsener,
> > Stephan
>
> Nu har sådan en M spjet elektronisk tænding og har derfor brug
> for ret meget strøm for at virke så jeg vil godt sætte en Donut
> på at det er dit batteri der ikke giver nok strøm.
> prøv med at andet eller startkabler fra en doner
> --
> H
> Carsten Larsen
> CBR 1K DUAL- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Benjamin (12-03-2008)
| Kommentar Fra : Benjamin |
Dato : 12-03-08 16:10 |
|
Har i dag prøvet med nyt batteri. Stadig ingen tænding, kan blot høre
stemplet køre rundt. Tændrør lugter efter sceancen af benzin, prøver
det gamle, heller ingen tænding der. Altså, der føres benzin til
motoren.
En sikring på 30 A var røget, sikkert noget med tændingen at gøre.
Skiftede den ud med en 20'er fra værktøjssættet. Ingen tænding. Ingen
gnist når jeg fører tændrør til motorblok og træder på kickstarteren.
Der er maling på motorblokken, men prøver også hvor malingen er
skallet lidt af, der burde være forbindelse...
For et par dage siden tømte jeg karburator og hældte karburatorsprit
på.
Nogen gode idéer, ellers begynder jeg at lede efter et nyt
tændinganlæg, bud på hvor det findes bedst og billigst modtages gerne
(Saxon Tour ETZ 251 1995).
En sørgelig Stephan takker af...
Tak...
S
| |
Stephan G (13-03-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 13-03-08 08:56 |
|
Er der slet ingen, der har noget bud og som ikke er til
bakkeåbning...?
Stephan
| |
Esben (13-03-2008)
| Kommentar Fra : Esben |
Dato : 13-03-08 11:53 |
|
nej desværre ikke flere gode ideer..
tror du skal prøve at finde et nyt tænddings anglæg..
jeg gav en tusse for sådan et sæt gennem en fra mx klubben..
hilsen Esben
| |
Moller (16-03-2008)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 16-03-08 19:14 |
|
Esben wrote:
> nej desværre ikke flere gode ideer..
> tror du skal prøve at finde et nyt tænddings anglæg..
Af med det gamle elektroniske lort, og på med en MZ-b tændingsanlæg...
koster ca. 200€ for et kompltet til en 251 og frem , og passer alle
årgange af ETZ 250, 251 og 301.
De skifter hele dit ladeanlæg + tændingsanlægge blir et batteriløst CDi
baseret, med meget mere præcist tændings tidspunkt + stærkere gnist der
gør du starter nemmere, samt at kan altid tøffe videre når batteriet er
fladt osv.
mit har sidet på siden 2002 af den nye model, og den sker der ik noget med
sålænge man ik fejlmontere den. Den gaml version jeg havde brugte en
ekster sensor, som faldt af, den skal man holde sig fra.
Husk at melder dig ind i MZ klubben på www.mzklub.dk så du kan få den
hjælp osv. der skal til at montere og skaffe det til den rigtige pris
osv...
--
VH
Moller
| |
Stephan G (18-03-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 18-03-08 02:58 |
|
>
> Husk at melder dig ind i MZ klubben på www.mzklub.dkså du kan få den
> hjælp osv. der skal til at montere og skaffe det til den rigtige pris
> osv...
Har meldt mig ind... Tror det er godt med sådan en mz klub! (meldte
mig kun ud fordi bladene var fyldt med under-bæltestedet humor...,
haha. Men det må jeg jo så tage med ;)
Stephan
| |
|
|