Olie til CBR 600 F3
Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 01-03-08 16:42

Hej NG,

Min Haynes "bibel" skriver at jeg skal hælde SAE 10W40 i API SE, SF
eller SG kvalitet på min F3'er. Jeg har dog lidt svært ved at finde
noget som både er 10W40, i ovennænvte API kvalitet og samtidig er
fuldsyntetisk.

Hvad bruger I andre?

Pft
Jesper

Fra : Emil

Dato : 01-03-08 21:00

On Mar 2, 12:41 am, Jesper.Scheel.B...@gmail.com wrote:
> [...]
> eller SG kvalitet på min F3'er. Jeg har dog lidt svært ved at finde
> noget som både er 10W40, i ovennænvte API kvalitet og samtidig er

What ever der er på tilbud i Bilka. Ellers noget castrol/silkolene
snask fra den lokal MC pusher.

Når du køber fuldsyntetisk olie vil du tit finde olier hvor det første
tal er 5W eller 0W, dette er fordi (fuld)syntetiske olier flyder
lettere, end dinoolier, når de er kolde. Du kan roligt købe en
0W40/5W40 eller 0W50/5W50/10W50 uden at det skader din motor på nogen
måde.

Om du så vil bruge mange penge på en MC specifik olie, eller tager en
bilolie er op til dig selv. Selv gør jeg det at jeg skifter dobbelt så
ofte, og så bruger en alm. bilolie (meget gerne en diesel olie).

Jeg har endnu ikke oplevet problemmer med glidende koblinger, og hvis
jeg oplevede det på en af mine F3'ere, ville jeg nok skifte
koblingsplader inden jeg bekymrede mig om hvilken olie der var i
maskinen.

Hygge

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-03-08 08:28

> [...]
> eller SG kvalitet på min F3'er. Jeg har dog lidt svært ved at finde
> noget som både er 10W40, i ovennænvte API kvalitet og samtidig er

Hej Jesper

Jeg bruger 10W50 fuldsynteisk olie til mine CBR 600. Jeg har kørt noget
der ligner 100.000km på den her:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543

Jeg siger ikke det er den bedste eller den mest optimale olie, men mine
efaringer blandet med min indbyggede sparsommelighed sensor siger mig at
for mig er Louis olien det bedste køb.

Min private erfaring siger mig:

Der føles STOR forskel i hvor letløben en olie er på det første tal
(0-5-10-15-20) når man påfylder det. Altså følger jeg altid fabrikkerns
opgivelser på det første tal.

Jeg kan ikke "se/føle" forskel på om det er W40/50, men synes nogen
gange at opleve lidt mindre olieforbrug ved W50, men det kan være
indbildning.

Den eneste forskel på mineralsk/halvsyntetisk/fuldsyntetisk olie jeg har
set er at de indvendige alu sider i motoren bliver farvet orange at voks
rester ved brug af mineralsk olie og er helt rene og alufarvede ved brug
af fuldsyntetisk olie.

I de ti år jeg har interesseret mig brændende for motorcykler har jeg
kun hørt om deciderede motorhavarier (3 stk) på grund af forkert olie
ved brug af 0WXX olie. Alle gange bare de tryksmurte hovedlejepander
gået pga. manglende bæreevne.

Her er noget jeg har skrevet før:

Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks.
SF, SG, SJ, SH og SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet
jo højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til
motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien
(biler). Derfor kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til
at glide hvis du er meget uheldig. Der er dog meget få der har oplevet
det, og ingen jeg har hørt om har oplevet det på en nyere MC med friske
koblingsplader. Hvis der står på olien at den er tilsat additiver for
forbedret benzin økonomi, ville jeg dog holde mig væk, da det skulle
være reklame betegnelsen for friktionsnedsættende additiver.

Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på
din gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget
håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst
begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr.
liter.Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere
(40-60kr/L) Det med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API
graden viser jo tydeligt at man får bedre kvalitet til færre penge!

Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i
et glas vand.

Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse
som de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at
vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til
koblinger i oliebad dvs. motorcykler.

Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos
www.louis.de. Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for
den afgift der er på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det
giver en liter pris på om kring50kr/L hvis man regner porto med. Det
synes jeg er uslåeligt, og slår al API argumentation

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Tommy Fer

Dato : 02-03-08 13:02

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
> kun hørt om deciderede motorhavarier (3 stk) på grund af forkert olie
> ved brug af 0WXX olie. Alle gange bare de tryksmurte hovedlejepander

Har dog svært ved at tro en 0WXX olie er skyld til haveriet. Det første
tal er nemlig kun viskositeten ved kold tilstand. Der for vil olien være
nemmere at pumpe rundt under start (Stadig meget tykkere end selv den
ondeste dino olie varm, og meget bedre bæreevne) Du kommer i problemer
hvis du går ned under det anbefalede i den varme ende af skalaen. Altså
f.eks. under XW40.

Du underbygger selv det du siger ved at sige der er STOR forskel når du
hælder den ud af bøtten. Men prøv at tænke på den viskositet du har på
den olie du hælder ud af motoren! Altid noget tyndt sjap (Hvis den er varm)

Tænk på at man jo selvfølgelig har lavet motoren og anbefaler olien
efter best availabel technology i konstruktionsåret. Det er trodsalt
blevet noget mere almindeligt med fuldsyntetisk olie idag, kontra
starten af 90erne hvor motoren blev konstrueret.

Fuldsyntestiske olie er bla. meget bedre til at indkapsle små partikler,
således de kan opfanges i dit oliefilter, derudover holder de deres
bærerevne meget længere. Skifteintervallerne er blevet noget længere de
sidste 15 år. Et godt eks. er Opels CDTI motore (Turbo diesel) De er
oppe på 50.000km eller 1 år. !

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 02-03-08 14:54

Tommy Fer skrev:

> [...]
> ondeste dino olie varm, og meget bedre bæreevne) Du kommer i problemer
> hvis du går ned under det anbefalede i den varme ende af skalaen. Altså

Min erfaring er at koblingens følsomhed smutter ved brug af olie under
10WXX: Den formedelst hugger i på et ubrugbart tidspunkt og kan
overhovedet ikke fires stille til (á v. højgears-igangsætning, for
billedets skyld)!
En sådan forskel i smøringen af en våd flerpladekobling må vel kunne
overføres til lejesmøringen også :-/

Anyhow!
Uanset forklaring eller ej, så vægter jeg erfaring+formodning á bagers
"3 ud af 3" tungere :-|

--
Armand.

Fra : Tommy Fer

Dato : 02-03-08 18:18

Armand skrev:

> [...]
> overføres til lejesmøringen også :-/
>
> Anyhow!
> Uanset forklaring eller ej, så vægter jeg erfaring+formodning á bagers

Tror nu nærmere 3 ud af mange er det rigtige udtryk.. Det er vist ikke
alle der smider en 5WXX eller lavere på der dør ;)

http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html

En 5W50 f.eks. vil opføre sig som en SAE 5W kold og en SAE 50W som varm.
Du kan se på kurven på overstående link, at den vil have en ret konstant
viskositet (lig bærerevne) Igennem temperatur skalaen, hvilket må siges
at være meget mere optimalt end en 20W50 der starter meget tyk og ender
samme sted som en 5W50. Alt i alt kan man se en 5W50 ikke er tyndere end
en 10W40 bliver. Selvom den virker meget tyndere når den hives ud af
bøtten ved stuetemperatur.

I biler bruges f.eks. 0W30, den kan jeg se kan blive skadelig på en MC,
hvis motoren kræver XW40 som min. Så vil den jo være for tynd ved normal
temperatur.

mvh Tommy Fer

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 02-03-08 01:27

> [...]
> eller SG kvalitet på min F3'er. Jeg har dog lidt svært ved at finde
> noget som både er 10W40, i ovennænvte API kvalitet og samtidig er

Jeg tror jeg binder an med den fuldsyntetiske fra Louis. Den ligger
p.t. på 60 kr. per liter ved 4 liter hvilket må siges at være en fin
pris.

Tak til alle!

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 02-03-08 14:58

<Jesper.Scheel.Bech@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg tror jeg binder an med den fuldsyntetiske fra Louis. Den ligger
p.t. på 60 kr. per liter ved 4 liter hvilket må siges at være en fin

Gør du det, det kommer du sikkert ikke galt af sted med.
Hvis du vil vide lidt mere, kan jeg anbefale.
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
og
http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf

Hvis du så har mere tid, så vend endelig tilbage

Michael D