Suzuki GN250
Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-03-08 13:01

Så skete det. Datteren fik MC-kortet for 2½ måned siden, og farmand har
ledt. Hun er Meget kortbenet, og endnu lidt bange for en tungere MC.
Nu fandt jeg en GN250 (1995, 30.000 Km), der ser utroligt pæn ud!
Jeg har prøvekørt, og fundet den rigtigt fin!
Kører stabilt, er uden slør i kronrør, bagsvinger eller hjullejer.
Ser ikke ud til at have ligget ned, Ingen skrammer på motor og / eller tank,
og cykel helt uden tvivl i originallak.
Dog er der en lille smule skrammer på lygtekrans og ende (knop) af
bremsegreb på udvendig side(Tæt på mur ell. lign.)
Kæde tilsyneladende ok.
Fordæk ukendt mærke og bagdæk noget slidt Bridgestone (Aftalt med sælger, at
den leveres med nye Metzler dæk!)
Jeg har set den som den kom ind til forhandleren, uklargjort. Ingen
udsivende væsker fra motorgearkasse, forgafler, bagdæmper, o.s.v.

Hvad skal jeg mere se efter?
Er der nogen kendte svagheder ved modellen? (Motorcyklen, IKKE min datter,
tak)

Nogen kommentarer eller gode råd?

På forhånd tak!

Michael D
(Der næsten havde glemt hvor sjov sådan en 250'er er at hoppe op på til en
afveksling)

Fra : Nighthawk

Dato : 01-03-08 14:47

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
>
> På forhånd tak!
>
> Michael D
> (Der næsten havde glemt hvor sjov sådan en 250'er er at hoppe op på

Jeg havde een en overgang. Den kørte rigtig godt. Et problem på min var
at den var svær at starte efter 7-10 dages stilstand. Fandt senere ud af
det skyldtes en utæthed i karburatoren der fik benzinen til at blive
flad.

Den har det klart bedst mellem 80-90 km/t 5 gear, og lyder anstrengt over
6000 rpm. Er den korrekt justeret i ventilerne, kan den trække helt nede
fra 2200 o/min i alle gearene.

Kunne ikke mærke forskel om jeg havde passager med eller ej.

Held og lykke med GN'eren (og med datteren)

/NH

Fra : Armand

Dato : 01-03-08 15:54

Nighthawk skrev:

> [...]
> at den var svær at starte efter 7-10 dages stilstand. Fandt senere ud af
> det skyldtes en utæthed i karburatoren der fik benzinen til at blive

En nødvendig(!) utæthed, forstår sig!
Niveau'et i svømmerhuset kan ikke flyde frit hvis ikke der hersker
atmosfæriske tilstande derinde og dertil kræves tilgang af luft i toppen
af huset :-|
Men nogle karbunader har blot et fint hul dér, hvor andre har monteret
en slange der munder ud oppe bagest under sædet, og dé kan lettere holde
på boost'et i brændstoffet!

Bedste trick imod gammelt bensin i karburatoren, er at lukke for
bensinen et par gadekryds før man er hjemme, og således skabe plads til
at der ledes friskt bensin fra tanken til når man atter skal ud at køre!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-03-08 19:48

Armand skrev:
> [...]
> bensinen et par gadekryds før man er hjemme, og således skabe plads til
> at der ledes friskt bensin fra tanken til når man atter skal ud at køre!

Var det ikke lige netop det "trick" der iblandet halvfladt fordæk fik
Bager til at gå på røven sidste år?

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-03-08 21:54

> Var det ikke lige netop det "trick" der iblandet halvfladt fordæk fik
> Bager til at gå på røven sidste år?

Jo, men hvis det er farligt ville vi jo vælte i vildskab til dagligt
hver gang vi ryger på reserve.

Jeg gik i jorden af flere grunde, en af dem var at KTM'en satte ud ved
benzinmangel. Det bør man ikke styrte af, men det gjorde jeg.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 05-03-08 23:00

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Jeg gik i jorden af flere grunde, en af dem var at KTM'en satte ud ved
> benzinmangel. Det bør man ikke styrte af, men det gjorde jeg.

Der er også ulige forskel på om din egen CBR løber tør på en karburator
og en KTM gør det!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-03-08 07:23

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Jo, men hvis det er farligt ville vi jo vælte i vildskab til dagligt
> hver gang vi ryger på reserve.

Alt uventet er potentielt farligt for en chauffør med et 2½ måned
gammelt kørekort. Jeg synes det er et dårligt råd i den givne situation.

--
vh
Torben

Fra : Nighthawk

Dato : 03-03-08 12:32

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> [...]
> bensinen et par gadekryds før man er hjemme, og således skabe plads
> til at der ledes friskt bensin fra tanken til når man atter skal ud at

Jow, men der var nu også en pakning der var i stykker, så den fik nok
"for meget" udluftning.

Efter 1 uges stilstand skulle starteren tørne i 20 sek før der kom liv i
maskinen, efter rep kun ca 5 sek.

Det var der jeg egentligt savnede en kickstarter (batteriet var heller
ikke for godt)... ))

NH

Fra : knud.aagaard@gmail.c~

Dato : 02-03-08 18:37

Hej
On Sat, 1 Mar 2008 13:01:16 +0100, "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Så skete det. Datteren fik MC-kortet for 2½ måned siden
Jammen tillykke med det

>Hvad skal jeg mere se efter?
>Er der nogen kendte svagheder ved modellen? (Motorcyklen, IKKE min datter,
>tak)

Vi har haft sådan en model, (MC altså) her i huset, og var godt tilfreds med den.
Den blev kun udskiftet fordi den ikke var egnet til bl.a. ferieturene mere, med den forholdsvis svage motor.

>Nogen kommentarer eller gode råd?
Det er en rigtig god maskine at øve sig på, det var også det fruen i huset brugte den til i et par år, med samme begrundelse som din datter.

Fra : Knud Dam

Dato : 02-03-08 18:07

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen kommentarer eller gode råd?

Hej Michael.

Det er en fin begyndermaskine.

Min kone kørte 1. sæson på en GN250 (9.000 km) og var meget glad for den.

Den blev for lille og hun kører nu på 5. sæson på en ER5.

I skal være opmærksom på, at der er meget lidt olie på motoren, jeg mener,
det er 1,3 liter.

Det betyder naturligvis, at et olieforbrug, der i sig selv ikke er
alarmerende, kan få fatale følger, hvis man ikke checker/efterfylder ofte.

Held og lykke med købet !

KD

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-03-08 10:46

Michael Dahlberg wrote:
> Nu fandt jeg en GN250 (1995, 30.000 Km), der ser utroligt pæn ud!

Dejlig letkørt maskine med gearindikator.

Hvis datteren er en spirrevip, kan du geare den 2 tænder bagpå og ændre
marchhastigheden til 100-110 istedet for 90-100.
Den kan snildt trække det, men er selvfølgelig lidt mere sprælsk med
originalgearing og 100-kilos fører.

Husk at checke olie tit. Højfart = olieforbrug.

/jim