Svejsning & elektronik
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 27-02-08 09:52

Hej NG

Jeg vil have svejst en ny fod (et passende stykke plade) på mit
sidestøtteben (det den nuværende fod (næsten) kan borer sig igennem en
SF-sten).

Langt de felste anbefaler at pille batteriet(s stelforbindelse) af,
hvilket ikke er noget probelm, men hvorfor er det egentligt nødvendigt?
Så vidt jeg husker fra min folkeskolefysik, løber der kun strøm i et
sluttet kredsløb - fra der hvor klemmen sidder, til der hvor
svejseelektroden berører emnet... noget med at svejsestrømmen er så
krafgit, at den "løber for langt"? Ikke at jeg betvivler påstanden, det
er primært af nysgerrighed.

Og hvordan med den øvrige elektronik på cyklen? på sådan en ældre dame
('86), kan man vel godt forestille at isoleringen på diverse ledninger
nogle steder er noget tyndslidt og ligger tæt på stellet, så strømmen
kan springe over... eller er det bare min fantasi der løber for langt nu?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Jan Buchwald

Dato : 27-02-08 03:23

Du får en masse transienter, støj, som kan tage livet af
elektronikken.
Du kunne jo også pille benet af!

Fra : Ole

Dato : 27-02-08 15:32

Thomas Gulholm wrote:
> [...]
> nogle steder er noget tyndslidt og ligger tæt på stellet, så strømmen
> kan springe over... eller er det bare min fantasi der løber for langt nu?

Hvorfor at man altid skal pille batteri /og/ generator ledninger
af på en bil er fordi de fleste bil generatoer har elektronikken
indbygget.

Hvis din MC har elektronisk regulator uden for generatoren, det
har de fleste vist, så skal du også pille den fra, evt kortslutte
alle terminaler på enheden /efter/ du har fjernet accuen.

Er det ikke mere fornuftigt at pille foden af ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 28-02-08 18:34

Ole wrote:

> Er det ikke mere fornuftigt at pille foden af ?

Jo, det er mest for at få den "optimale" vinkel, jeg mener at det vil være
(lidt) lettere at stille cyklen med foden på pladen, og hæfte den, inden
benet tages af, og fuldsvejses (slibes og males).

Og så var der også en del "almen nysgerrighed" indblandet :)

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-08 20:41

On Wed, 27 Feb 2008 09:52:09 +0100, Thomas Gulholm
<t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote:

Hej.

> [...]
>nogle steder er noget tyndslidt og ligger tæt på stellet, så strømmen
>kan springe over... eller er det bare min fantasi der løber for langt nu?

Jaeh - du er nok lidt langt ude

Begrundelsen for at pille elektronikken fra er udelukkende for at
beskytte den mod stelstrømme og transienter.
Altså stikkene ud af tæmdingsboks, laderegulator og instrumentbord.
At pille akkuen af tjener ikke noget formål rent elektrisk - Den kan
højst virke transientdæmpende.
MEN - Man har set sørgelige eksempler på en akku der er eksploderet
pga. gnister har antændt "knaldgas" (brint) i akkuen.
En eksploderet akku er ikke noget smukt syn, for slet ikke at tale om
det svineri den efterlader samt risikoen for syre i øjnene.
Så af den årsag fjerner man gerne akkuen fra køretøjet før der svejses
eller slibes.

Noget andet er så at hvis man sætter svejseværkets stelkabel tæt på
svejsestedet er risikoen for transienter minimal.
Omtanke gør en forskel

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Western

Dato : 27-02-08 21:49

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev

KLIP
> MEN - Man har set sørgelige eksempler på en akku der er eksploderet
> pga. gnister har antændt "knaldgas" (brint) i akkuen.
KLIP

Hej Steen

Jeg vil forvente at du ER bekendt med det, men for god ordens skyld, så
er knaldgas ikke brint, men brint + ilt i forholdet 2:1, som netop
opstår under ladning af en blyakkumulator.

--

Leif Westen

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-08 21:56

On Wed, 27 Feb 2008 21:49:16 +0100, "Western"
<leif.westenFjerneS@stofanet.dk> wrote:

Hej Leif.

>Jeg vil forvente at du ER bekendt med det, men for god ordens skyld, så
>er knaldgas ikke brint, men brint + ilt i forholdet 2:1, som netop
>opstår under ladning af en blyakkumulator.

Javel

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Egon Rosendal

Dato : 28-02-08 17:52

>Hej leif
Der tror jeg nu nok du tager fejl. Jeg mener jeg lærte i skolen at brint +
ilt i forholdet 2:1 altså H2O er vand. Knaldgassen opstår når vandet
opvarmes til omkring 1000 grader under ild og derved spalter så der opstår
knaldgas altså brint som eksploderer. Det er vel også ved at spalte vand at
man fremstiller brint som man kan bruge til at køre på.

Egon Rosendal

Fra : Ole

Dato : 28-02-08 18:02

Egon Rosendal wrote:

> [...]

Knaldgas er er en blanding af ilt og brint, helt som
du skriver, man skal have ilt for at opnå en forbrænding
der er hurtig nok til at kalde det en eksplosion, præcis
som det er gældende for en forbrændingsmotor.

Derfor giver NOS et ekstra spark.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Perminator

Dato : 28-02-08 21:16

Hej!
Lad os lige få det på plads:
"Egon Rosendal" <ajour@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> man fremstiller brint som man kan bruge til at køre på.

Vand består ganske rigtigt af Brint og Ilt i det nævnte forhold.
MEN der kan sagtens eksistere en blanding af luftformig Brint og Ilt i det
samme forhold, UDEN at det er vand.
Denne blanding er knaldgas, og den er ganske uvillig til at reagere med
hinanden under normale tryk- og temperaturforhold!

Den er dog villig til at reagere og blive til vand under ordnede forhold,
hvis trykket sættes op.
Hvis temperaturen sættes højt op (en flamme) reagerer den momentant ved at
eksplo-fandengalemig-dere på et splitsekund, heraf navnet knaldgas.
Slutproduktet er vand.
Denne proces frigør energi i form af varme og tryk.

Brint og Ilt kan ganske rigtigt skabes (spaltes) ud fra vand. Så skal der
blot tilføres en energimængde, der svarer til den, der blev frigjort ved
knaldgassens eksplosive fusion.

Jeg tror ikke på den ovennævnte beskrivelse af opvarmning under ild. Det er
muligt at vanddamp kan spaltes under opvarmning, men det må være under
fysiske og forsøgsmæssige forhold der savner en nærmere beskrivelse, for
ellers løber processen bare retur igen.

Spaltning af vand til Brint og Ilt sker nemmest ved at tilføre energi i form
af strøm til vandet.
Det klassiske forsøg går på at smide et par kobberplader forbundet med en
strømkilde ned i et åbent kar med vand. Vandet skal have sin ledningsevne
forøget med en smule salt.
Hvis der bruges jævnstrøm, bobler der Brint fra den ene plade og Ilt fra den
anden.
Hvis der bruges vekselstrøm, fordeles det ligeligt, hvorved der bobler
knaldgas fra begge plader.

Hvis man vil bekræfte dette klassiske fysikforsøg, tilsætter man en smule
opvaskemiddel til vandet, således at knaldgassen danner skum på overfladen.
Når der er en passende mængde skum kan man jo så smide en tændstik, og opnå
et ganske heftigt knald.

Det er rigtigt at der dannes knaldgas i en akkumulator under visse forhold.
Det er dog ikke en ønsket proces, fordi det deraf manglende vand skal
efterfyldes med frisk destilleret vand.
Væsken i akkumulatoren består af en blanding af vand og svovlsyre.
Blandingens mængdeforhold er bestemt af akkumulatorens grad af opladning.

Principielt skal den energi der tilføres akkumulatoren aflejres på pladerne
(Bly/Blyoxid). Hvis der tilføres mere energi end der kan akkumuleres på
pladerne, bruges resten af energien til at spalte vandet, hvilket som sagt
er uønsket.

Løsningen er en fornuftig spændingsregulering af ladekredsløbet, så strømmen
reguleres ned, når spændingen når over ca. 14,4 V ved normale temperaturer.
Hvis det skal være helt godt skal strømmen reguleres yderligere ned
(temperaturkompenseres) hvis akkumulatoren står et varmt sted (hvorved dens
indre modstand falder), eller sættes op, hvis akkumulatoren befinder sig i
et polarklima (hvorved dens indre modstand stiger).

Ps for en enkelt gangs skyld (sorry) må Gruby tage sit "Javel" til
efterretning knaldgas ER mere end brint!

vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-02-08 23:01

On Thu, 28 Feb 2008 21:15:49 +0100, "Perminator"
<per.misserfjern@mail.dk> wrote:

Hej Per.

>Ps for en enkelt gangs skyld (sorry) må Gruby tage sit "Javel" til
>efterretning knaldgas ER mere end brint!

Mit "Javel" var nu mere ment som et "taget til efterretning".
Er der noget i denne verden jeg ikke aner en døjt om er det kemi.
Da jeg opdagede at jeg aldrig kunne huske om det var vand i syre eller
omvendt man ikke måtte, gik det op for mig at jeg ikke forstod
grundprincipperne, og har siden holdt mig milevidt fra kemi.

Et ved jeg dog, og det er at der er sket adskillige ulykker med akkuer
i hvilke der har stået brint, og det var hvad jeg advarede imod.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 28-02-08 23:37

Hej Steen
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et ved jeg dog, og det er at der er sket adskillige ulykker med akkuer
> i hvilke der har stået brint, og det var hvad jeg advarede imod.

Sådan opfattede jeg også dit "Javel", men jeg kunne ikke lade være med at
drille en smule

Hvad angår vand og syre, så tænk på en syngende fynbo:
"Hvordannnn?" Svar: "Syr I Vannnnn!!

Men der kan nu sagtens opnås synergi i din omfattende viden om reguleringer
af strøm, og min viden om, hvad akkumulatorer kan lide.
Men det er jo selvfølgelig et spørgsmål, om det betaler sig, at udvikle en
temperaturkompenseret laderegulering, som højst kan forlænge akkuens levetid
et par år. Så dyre er de heller ikke i MC-sammenhæng.
Bedste hilsener

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Ole

Dato : 29-02-08 06:46

Perminator wrote:

--Snip en hel masse--

Jamen det var jo det jeg skrev.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 07:30

On Thu, 28 Feb 2008 21:15:49 +0100, Perminator wrote:

> Denne blanding er knaldgas, og den er ganske uvillig til at reagere med
> hinanden under normale tryk- og temperaturforhold!

Men anbringer Du en lille katalysator øverst i akkumulatoren, så
"afbrændes"/reagerer brint og ilt ved stuetemperatur, og løber som vand
tilbage i cellerne i akku'en. Der bliver varme i overskud, svarende til
tilført ladeeffekt, så det er selvfølgelig ikke fripas til bare at
"pumpe"/lade unødigt. Det kaldes en vedligeholdelsesfri akkumulator.

Orla Pedersen, som "brænder" brint af dagligt
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 28-02-08 18:31

Steen Gruby wrote:

> Jaeh - du er nok lidt langt ude

Det er sket før :)

> Begrundelsen for at pille elektronikken fra...
> [klip... tekniske forklaring]

Tak - så blev man så klog.

Fra : Moller

Dato : 01-03-08 09:42

Thomas Gulholm wrote:
> [...]
> Så vidt jeg husker fra min folkeskolefysik, løber der kun strøm i et
> sluttet kredsløb - fra der hvor klemmen sidder, til der hvor

Tjaaa... nu løber strømmen ellers modsat når det kommer til stykket ;) og
at du ik har plus forbundet betyder ikke der er et 100% afbrudt kredsløb,
da strømmen ikke nødvendigt behøver at løbe tilbage til sin egen kilde.

VH
Moller