"Lotte" <Lolan451@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:47bd3b7b$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Skal på rundtur i norjylland i april og kunne da godt finde på at køre de
> 15 km langs havet, på stranden.
> Det kunne da være noget af en anderledes oplevelse
Det er en utrolig smuk og frisk tur, det kan kun anbefales!
> Maskinen kan vel bare spules med vand efter turen, evt. varmt vand og en
> god sæbetur, og det er jo ikke sådan at man køre ude i selv havet.
Du skal nok påregne en større vasketur. Cyklen vil få meget salt, og det er
en god ide at "sætte den i blød" bagefter. Salt avler rust, hvis det ikke
skylles af. Strandsand kommer også ind alle vegne, men holder du dig til det
faste sand som bilerne også kører på, er det ikke et problem.
> Jeg har ofte på billeder set at biler køre ned på stranden ved vestkysten
> af jylland, men jeg har aldrig set motorcykler gøre det samme.
Det har jeg. Jeg har kørt mange tusindvis af kilometer på vore strande over
en periode på ca. 20 år. Jeg elsker strand! Vi kørte off-roadere, og jeg har
derfor mange gange kørt ad stranden i mere ufremkommelige steder. Har
faktisk kørt Oksbøl - Skagen ganske mange gange. Østkysten er ikke så let at
køre, der er ofte ikke ret meget strand, og indhegnede eng-arealer kan gå
helt ned til vandet. Men efter at være kørt fast i et å-udløb, lærer man
hvor man _ikke_ kan køre
På vestkysten er der store strækninger der er velegnede til almindelige
gade-motorcykler. Off-roadere kan køre hele kyststrækningen. (man skal dog
lige udenom havnene, Hanstholm, Hirtshals, og over med færgen ved Ringkøbing
osv., og Liver å og Uggerby å kræver lidt erfaring at forcere på
motorcykel).
> Det der måske bekymrer mig, er om sandet er fast nok til at min motorcykel
> ikke graver sig ned.
Med hastigheder omkring de 30, opdager du det nok i tide, før det bliver et
problem. Prøv ikke at køre igennem løst sand, hold dig på det faste, hvis du
er usikker på dig selv. Begynder du at køre fast, så stop i tide, og træk
baglæns ud. Prøv ikke at kæmpe dig videre, hvis du er ved at køre fast,
fordi det "kun lige er 10m, så er du ude af det løse igen". Så snart
forhjulet hænger fast i sandet, begynder baghjulet at grave, og det graver
sig bare ned, til du er parkeret på motoren. Og så er en Dragstar pludselig
tung...
> Skál det mon være en off-roader, eller kan min helt almindelig MC (Yamaha
> Drag Star 650) godt gøre turen ??
No problemo. På en gadecykel, bliver det en cruise-tur. Stille og fredeligt.
På off-roadere går der hurtigt ræs i det. Undlad dog at spise is imens, det
er fandens svært at styre med en hånd, hvis der kommer en plet løst sand. Og
chokoladeis der er løbet ned over en varm cylinder, lugter rædselsfuldt!
(Men så lærte man jo det).
> Turde noge af i andre begive jer ud på sådan en tur ??
Ja.
Det er ganske ufarligt!
I de ca. 20 år jeg har kørt strandture (> 10.000km på strand) har jeg kun
set ganske få skader. Et par der har været slået bevidstløse, men som kom
til koncepterne igen hurtigt, et par knækkede kraveben, et par brækkede ben
og arme og en masse knubs, men det har altid været styrt med over 100km/t.
Det sjoveste var da Mogens (herefter altid kaldt Mogens-flik-flak) overså et
af de famøse udløb med 140km/t. Han ramte en "kantsten" af strandsand på ca.
20cm højde, og det så meget vildt ud da han og motorcyklen bogstavelig taget
slog flik-flak over en længere strækning. En halv times tid senere kunne han
køre derfra på cyklen! (Okay, der forestod et par timer i værkstedet, før
den var syns-klar igen, but still...). Værste uheld jeg har set, var da Pia
fik knust sit skulderled. Hun havde ingen motorcykel på tidspunktet, men
kunne ikke overskue at skulle undvære et Tornby-rally (meget strand-kørsel),
så hun var bagpå Gaz-Mads. De var begge meget erfarne off-road kørere, men
det er generelt ikke ufarligt at være 2 på en terræncykel, når der bliver
gået til stålet. Og skaden ville nok ikke have været så slem, hvis hun var
blevet behandlet rigtigt bagefter, men noget fejlbehandling gjorde det en
del værre.
Jeg har set et par cykler dø i Uggerby og Liver å'erne, her skal man vide
hvad man gør, og fx ikke prøve at køre over hvor åen er smallest (for der er
den nemlig dybest). Men de ligger ikke på "din" strækning, så pyt. Jeg har
også selv mistet en cykel oppe ved Rubjerg Knude. "Din" strækning er
problemløs, men andre steder kan det være klogt at tjekke hvornår der er
højvande. Hvis der er højvande og underlaget består af ler, så skal man ikke
køre så langt ud, at motoren kommer helt under, for fænomenet "bølger" kan
gøre det ret svært at holde balancen med en motorcykel. Er man kommet derud
hvor bølger skyller _hen_over_ tanken, så er programmør-lemmer som mine
ihvertfald ikke nok til at holde cyklen i oprejst position. Det kostede
hjelm, briller, støvler og det meste af en motorcykel. (Enkelte dele kunne
genbruges efter renovering). Og en Falck regning på 2500,-
> Jeg har det også sådan lidt med, at går det galt, så er jeg altså i
> danmark, og de indfødte taler vel dansk og jeg har "Top-hjælp" på
> motorcyklen.
> Den får ingen skrammer osv - så det eneste er vel besværet og æren.
Du vil have en klar fordel ved at være pige, skulle du komme i en presset
situation. Nogle af os drenge kan godt blive opfattet som motorbøller, og så
er folk knap så villige til at hjælpe.
> Kunne nu være lidt fedt.....
Næh... Det er MEGET fedt!
Blandt de hærdede off-rødder står strand som noget af det fedeste! Gennem
tiden har stranden tiltrukket masser af skægge motorcykeloplevelser.
Selvfølgelig race i mange forskellige afskygninger, men også bare hyggeture
i 5. gear og bundgas. Uden stranden var jeg aldrig blevet så godt til at
køre på baghjulet som jeg er, det er det mest geniale sted at træne. Og jeg
har været med til ture hvor der var indlagt sand-slotte-bygning undervejs
(vinder blev kåret af lokal dommerkomite), jeg har overnattet i telt flere
gange (det er en seriøst fed oplevelse), der har været alle mulige fede
happenings, og stranden er en fantastisk kulisse. Jeg har oplevet en der
faldt i søvn og væltede. Det var nu ikke fordi han kedede sig, men med
hastigheder godt over 100, skal man være meget koncentreret og fokuseret,
for man bliver ne slags "sne-blind" på stranden, og man skal reagere meget
hurtigt, hvis der dukker forhindringer på ved den fart. Og så havde vi kørt
i ca. 20 timer på tidspunktet, og der var langt hjem endnu, så kan den slags
ske. Vi bildte os ind, at kunne de i Paris-Dakar, så kunne vi da også
Strand er mega på motorcykel.
Rittig