On 20 Feb., 22:16, Aragorn Elessar <Vasco1...@passagen.se> wrote:
> povl erik olesen skrev:
>
> > Jeg går i købstanker for en BMW K75 årgang 88 - hvad en jeres
> > kommentarer til et sådant køb?
> > Det skal bemærkes, at der ikke vil blive kørt menge KM om året, jeg har
> > bare altid gerne villet være ejer af en BMW.
> > mvh
> > Povl Erik
>
> > --
>
> Hej Poul Erik.
>
> ***Undgå for alt i verden at anskaffe dig en gammel politimotorcykel!***
>
> Med de erfaringer der siddes inde med her, ville jeg ikke anskaffe en
> tidligere K75RT politimotorcykel, da der som regel er en grund til at
> etaten skiller sig af med dem.
> Det er nok mere en motorcykel der henvender sig til folk, der kan og vil
> lave mange ting selv på motorcyklen.
>
> Motormæssigt er der ingen problemer, men vær opmærksom på rumlelyde fra
> transmissionen, f.eks. klonk- eller slaskelyde fra kardanen, som kunne
> tyde på slidte kardankryds.
>
> Vær meget opmærksom på det elektriske, især hvis der er monteret
> varmehåndtag eller ekstraudstyr, da dette kan være et svagt punkt, der
> kan give mange problemer senere.
> Dette skyldes at motorcykler hos politiet skal monteres, så der er strøm
> til radio, blink osv., og når så cyklen skal klargøres til civilt brug,
> skal alt dette ekstragrej jo fjernes igen.
> Dette bliver ikke altid gjort lige grundigt eller godt, derfor de mulige
> elektriske problemer.
>
> Hvis det er en mc du selv skal syne, så vær opmærksom på, at den hurtigt
> slider bremseskiverne ned; dette gælder helt specielt måske netop
> tidligere politimotorcykler.
>
> Kammesjukkens K75RT havde ved anskaffelsen kørt 111.000 km, den havde på
> salgstidspunktet kørt ialt 214.000 km.
> Regn med en total motorrenovering/-udskiftning omkring de 300.-350.000
> km, samt at gearkasse og kardan står af først.
>
> Efter nogle år kan der opstå problemer med krybestrøm, tæring og
> fugtproblemer. (- ved vask f.eks.)
>
> Oversigt over reservedele, købt over en 4-årig periode (lidt over
> 100.000 km):
>
> 1 komplet ny kobling.
>
> 3 bremseskiver.
>
> 1 bagdæmper.
>
> 1 køleblæser.
>
> 1 temp føler.
>
> 1 gearindikatorkontakt.
>
> 1 bremsevæskebeholder.
>
> + det sædvanlige vedligehold.
>
> Dertil skal også lige siges, at kammesjukken er af den type der kører
> uhyggeligt meget, så tag forbruget af reservedele med et solidt gran
> salt - han kører typisk mellem 25 og 30.000 km om året.
>
> De eneste der faktisk kører mere end ham, er politiets mc'ere - og en
> BMW-kørende nordmand, der bor i Norge og arbejder i Danmark!
> Og da han nu har købt ny og større cykel, er vi nogle stykker her, der
> forventer at kilometertallet vil stige.
>
> Men finder du en velholdt/velrenoveret K75RT der aldrig har kørt for
> politiet, ja så kan du få glæde af den i lang tid fremover, da det er en
> (synes jeg) usædvanlig behagelig og harmonisk mc, der klarer både
> småveje, landeveje og motorveje på korte og lange ture uden nævneværdige
> problemer.
>
> Og ellers er der masser af guf og info at hente her:
http://www.flyingbrick..de/
> God jagt!
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.
Hvis du vil købe af forhandler kan jeg anbefale både xpedit.dk og
toftlundmc.dk de er begge dyrere, men de giver en god service. Hvis du
køber privat skal du være obs på utætheder v. vand/olie pumpen foran
samt olieringe ved koblingen. Under BMW'en er der udløbshuller forrest
og bagerst på motoren. En BMW må under ingen omstændigheder spilde
vædske. Forsøg at få service bog eller kvitteringer for service. Hvis
den har stået stille i længere tid så skal du kører en ordentlig
prøvetur på den så den bliver rigtig varm og så tager du den hele
vejen gennem omdrejningstællerens hvide del et par gange. Nu sætter du
pres på de førnævnte pakninger ved vand/olie pumpe samt koblingens
olie ring. Jeg har selv taget en tørn med de pakninger og kan det
undgåes er det at foretrække ;)
Rigtig go fornøjelse og du skal måske også tage en tur på en K100 ;)
Mvh O.Mansfeld