Phonak eller Audiovox ørepropper?
Fra : Lucas Jensen

Dato : 20-02-08 07:45

Hej Gruppe,

Jeg har besluttet mig for at købe nogle formstøbte ørepropper med
indbygget filter. Jeg har fundet hhv Phonak og Audiovox som tilbyder
denne service. Hvad kan i anbefale? Er de begge lige gode? Jeg er især
ude efter et filter som filtrerer vindstøjen fra - støj såsom tale
skal jeg nemt kunne høre.

Mvh Lucas

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 15:54

"Lucas Jensen" <lucasjensen@gmail.com> wrote in message
Jeg er især
ude efter et filter som filtrerer vindstøjen fra - støj såsom tale
skal jeg nemt kunne høre.

Mvh Lucas

Hej Lucas

Jeg kan ikke sige hvad der er bedst, men jeg har selv Phonak ørepropper og
er MEGET glade for dem. Tror ikke du skal regne med at de filtrerer noget
fra, men mere at de bare dæmper bestemte områder. Jeg bruger mine ørepropper
på MC og når jeg går til koncerter - de er bare super

/HKL, ZX10R

Fra : Anders

Dato : 20-02-08 16:35

"Lucas Jensen" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har et sæt fra Phonak.. bruger dem ikke til MC kørsel, da begge mine
hjelme presser på ørene, og dermed lukker luft ind, uden om øreproppen. Jeg
har fået lavet ørepropperne om 3 gange, og det har været virkelig god
service fra Phonaks side af alle gangene - ingen sure miner og fin hyggesnak
(imens det kunne lade sig gøre.. når man har ørene fulde af "skum" hører man
nærmest INTET. :). Den tidligere ejer af Phonak propperne sagde ellers, at
mine øregange var super flotte og meget regelmæssige og var lidt oppe at
køre over dem, men selvom jeg både har fået lavet aftryk med og uden hjelm,
så dæmper de altså ikke når jeg får hjelm på :-/..
og det er sgu rigtig ærgeligt. Ikke så meget pga. pengene, for det er
egentlig småting i forhold til at beholde sin gode hørelse!.. men mere pga.
at de er pisse lette at sætte i, og jeg netop også købte dem efter det
formål..

Jeg bruger i dag ørepropperne til koncerter og til at sove med når man er
til træf/festival osv.

Hvis jeg var dig ville jeg helt klart bare springe ud i det. De er fine at
køre med når de dæmper. Man kan høre hvad der sker, nyde motorens lyd, men
ørene "synger/piver" ikke når man kommer hjem.

Mvh anders

Fra : Richard

Dato : 20-02-08 17:22

Lucas Jensen wrote:

> [...]
> denne service. Hvad kan i anbefale? Er de begge lige gode? Jeg er især
> ude efter et filter som filtrerer vindstøjen fra - støj såsom tale

Køb dem uden filter først, og se om ikke du hører godt nok, sådan gjorde
jeg selv med mine de første af flere sæt fejlkøbte støbte propper – gør du
ikke, kan de altid sætte et filter i

– støbte propper med filter dæmper ikke noget videre, ihvertfald ikke i
min situation, men opfattelsen af lyd er helt indviduel, så gå heller
forsigtigt frem med at slippe lyd ind...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Western

Dato : 20-02-08 21:38

> [...]

>denne service. Hvad kan i anbefale? Er de begge lige gode? Jeg er især
>ude efter et filter som filtrerer vindstøjen fra - støj såsom tale

Jeg har brugt Phonak hele sidste sæson, efter i en årrække at have brugt
vatpropper fra Bilsom. Det er det bedste jeg hidtil har gjort for mine
ører. De er med det filter Phonak anbefaler til mc-brug, og det virker
glimrende for mig.

Audiovox kan jeg ikke sige noget om.

--

Leif Westen

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 21:57

> [...]
>denne service. Hvad kan i anbefale? Er de begge lige gode? Jeg er især
>ude efter et filter som filtrerer vindstøjen fra - støj såsom tale

Må indrømme at jeg ikke har erfaringer med hverken Phonak eller Audiovox
propper, MEN stod i samme situation, som du gør nu, for et par uger siden.

Tog ud til MC-Show '08 i Herning for at snakke med begge firmaer, og for at
se hvad de havde af messetilbud.

Efter at have snakket med én fra hhv. Phonak og Audiovox, valgte jeg Phonak.
Grunden til dette var, at jeg følte sælgeren fra Audiovox, kun vidste det
man kunne læse i deres reklamefolder. Sælgeren fra Phonak derimod, lød til
at vide lidt mere end det man kunne læse sig frem til. En anden væsentlig
grund var Phonak's muligheder for at lave nye og erstatninger til en meget
billig pris sammenlignet med den pris man giver for et par nye - hvis man da
valgte den udgave hvor man får afstøbningerne retur sammen med de færdige
propper.
Ved dog ikke om Audiovox har denne mulighed, men går stærkt ud fra at han
ville have fortalt mig det (Hvis han da vidste det...!)

Så nu regner jeg med at mine ørepropper fra Phonak kommer i løbet af en uges
tid.

- P. Bruun
Neser@neser.dk

Fra : M. Hoey

Dato : 20-02-08 21:58

[...]

Jeg kunne heller ikke dy mig ligesom dig, spurgte mig omkring, og ville
alligevel ikke høre, min kammerat har Phonak, en klubkammerat har ligeså,
begge sagde at de ikke var begejstret, det blev jeg heller ikke. Dæmper ikke
nok, modsat de billige engangspropper, man hører vinden suse....

Det er dine 1000 kr, bruger ikke mine, dem kan du få for 500,-

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A & Honda VFR750 RC36-2 (Lettere skadet)

Fra : Perminator

Dato : 21-02-08 01:54

Hej!
Honda VFR750 RC36-2 (Lettere skadet)

French kiss !!

vh Perminator
(drømmer om en RC36!)
CX500 Eurosport

Fra : Lotte

Dato : 21-02-08 08:22

> French kiss !!

Øhhh, nå...
....men ligeover !!

Lotte

Fra : M. Hoey

Dato : 21-02-08 11:02

"Lotte" <Lolan451@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Øhhh, nå...
> ...men ligeover !!
>
> Lotte

Internt lille frøken, internt!

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-02-08 12:17

"M. Hoey" <mhoey@city.dk> skrev i en meddelelse

> Internt lille frøken, internt!

Når I nu har trukket tungerne til jer igen, så ligger jeg inde med 2
forskellige slags af de bedste skum-propper der findes.

Bilsom topmodellen (røde og meget bløde, men ret lange) og dem her:
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=2112&sub=169&page=1

De er VIRKELIG gode! De er så bløde, at jeg kan holde til at have dem på en
hel dag, uden at de generer, og der bliver MEGET stille, når man tager dem
på.

Kan formstøbte så egentlig betale sig?

/Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 12:25

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> Kan formstøbte så egentlig betale sig?
>
> /Rittig

Hej Claus

Jeg mener nu godt at de kan betale sig, men det kommer jo helt an på hvad
man vil bruge dem til. Skulle jeg "bare" have propper til MC, ville jeg
måske også tage skumpropper, men jeg bruger dem også til koncerter, arbejde
osv, og så er det rart at kunne høre noget uden at skulle tage propperne ud.

/HKL, ZX10R

Fra : Richard

Dato : 21-02-08 20:47

Claus Rittig wrote:

> Kan formstøbte så egentlig betale sig?

Næppe. IMHO kun i situationer hvor:
* propperne skal af og på hyppigt
* trykforskelle i øregangen ikke forekommer under kørslen
* og de støbte iøvrigt dæmper tilstrækkeligt...

Det opdager man først, efter en periode med de støbte. Derfor kan
budskabet ikke gentages for tit – merudgiften til de formstøbte bruges
bedre som tilskud til en mere støjsvag hjelm

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-08 21:52

> [...]
> budskabet ikke gentages for tit - merudgiften til de formstøbte bruges
> bedre som tilskud til en mere støjsvag hjelm

Man kan mig bekendt ikke få en hjelm hvor støjniveauet ikke bliver for ved
130km/t - I en vintunnel kan nogle komme tæt på, men i praksis med turbulens
fra cyklen bliver det enddog meget svært.

Så man er nødt til bruge penge på propper trods det at man køber en mere
støjsvag hjelm

Jeg kører altid med ørepropper når turen går udenfor byskiltet - og da jeg
kører mc stort set dagligt er det i min bog hyppigt - 2-3 gange om dagen.

Den hjelm jeg bruger mest er en nolan n82 (usikker på nummeret). Den er
speciel ved at der er en gummiliste hele vejen rundt ved visiser og at visir
trykkes ind og låses fast. Dvs der kommer ingen vind ind den vej. Vindstøjen
finder derimod ind under hjelmen, trods det at der er en lille flap under
hagen der skulle tage noget af del.

Så kan man jo begynde at regne på prisen på standard propper <> støbt.
Køber man stort ind kan man få "engangs" for <5kr/par - Så med ~1000kr for
et par støbte går der mindst 200-250 par engangs inden de er blevet lige så
dyre. I snit kassere jeg nok et sæt engangs om ugen. Så hvis et sæt støbte
holder længe ~5år er de ikke dyrere i brug.

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-08 00:07

> [...]
> så dyre. I snit kassere jeg nok et sæt engangs om ugen. Så hvis et sæt
> støbte holder længe ~5år er de ikke dyrere i brug.

Men linket jeg havde med i min post, sælger jo 200 par for 300kr, dvs. 1½kr
/ par.
Jeg købte iøvrigt da de var på tilbud til halv pris, så jeg fik 400 par for
300kr.

Jeg tror jeg springer over de støbte

/Rittig

Fra : Tourer

Dato : 22-02-08 16:01

> [...]
> 1½kr / par.
> Jeg købte iøvrigt da de var på tilbud til halv pris, så jeg fik 400 par

Efter min mening er det ikke så meget spørgsmålet om økonomi der skal afgøre
ens valg. For mig drejer det sig meget mere om komfort. Det er meget mere
behageligt at anvende de støbte. Hvis man kører meget, synes jeg pengene til
støbte ørepropper er givet godt ud.

Mht. til sikkerheden (for ørerne) er de billige engangs propper fuldt ud
lige så gode som de støbte, med mindre man er tilbøjelig til at "glemme"
dem, fordi de er besværlige at bruge.

Vedrørende dæmpningen i de støbte med filter, så er jeg enig med nogle af de
tidligere indlæg, der nævner problemer med tilstrækkelig dæmpning. Jeg har
fået løst problemet ved at få montere to filtre i hver prop. Hullet er
nemlig dybt nok til at der kan monteres to filtre.
Hvis jeg skal have nye støbte propper vil jeg vælge at få dem uden filtre.
Jeg har en kammerat, der både har et sæt med filter og et sæt uden. Dem med
filter bruger han til arbejde og dem uden bruger han til mc kørsel. De
filterløse er iøvrigt de billigste.

--
Tourer

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-08 16:20

> [...]
> med filter bruger han til arbejde og dem uden bruger han til mc kørsel. De

Bl.a. også derfor at jeg valgte Phonak, da de kan lave et sæt ekstra propper
uden filter for 325,- og med filter til 575,- (Mener jeg priserne er, men
kun forudsat at det er DOT Standart man har købt.)

Så hvis dæmpningen ikke er tilstrækkelig kan man enten ændre filteret eller
anskaffe sig nogen uden filter. Alt efter hvad man har løst til. Det lød
ikke til at det var det store problem.

- P. Bruun
Neser@neser.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-08 23:27

> [...]
> meget mere behageligt at anvende de støbte. Hvis man kører meget, synes
> jeg pengene til støbte ørepropper er givet godt ud.

Jeg har ikke prøvet støbte, men jeg har svært ved at tro de er _mere_
komfortable. Mine Howard Leight Max Lite er så bløde og komfortable, at jeg
helt problemløst kan have dem på en hel dag.

> Mht. til sikkerheden (for ørerne) er de billige engangs propper fuldt ud
> lige så gode som de støbte, med mindre man er tilbøjelig til at "glemme"
> dem, fordi de er besværlige at bruge.

Besværlige? Er de mere besværlige end støbte?

Rittig

Fra : Tourer

Dato : 22-02-08 23:36

> Jeg har ikke prøvet støbte, men jeg har svært ved at tro de er _mere_
> komfortable. Mine Howard Leight Max Lite er så bløde og komfortable, at
> jeg helt problemløst kan have dem på en hel dag.

Jeg har brugt begge slags. Der er en markant forskel på komforten.

Ja

--
Tourer

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-02-08 17:39

"Tourer" <fake@invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt begge slags. Der er en markant forskel på komforten.

Lyder utroligt!
Jeg er lige kommet hjem efter at have haft mine på hele dagen idag (nåja,
fra kl. 10 til 15). Jeg mærker dem slet ikke.

> Ja

Æh... Hvordan?

Rittig

Fra : Richard

Dato : 23-02-08 17:58

Claus Rittig wrote:

> Lyder utroligt!
> Jeg er lige kommet hjem efter at have haft mine på hele dagen idag (nåja,
> fra kl. 10 til 15). Jeg mærker dem slet ikke.

Mon ikke blot din øregang har større indv. diameter, som Max-properne
passer bedre til, Claus? - det er utrolig vigtigt at vælge en korrekt
størrelse øreprop, som du har gjort

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-02-08 18:31

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Mon ikke blot din øregang har større indv. diameter, som Max-properne
> passer bedre til, Claus? - det er utrolig vigtigt at vælge en korrekt
> størrelse øreprop, som du har gjort

Jo, det kan godt tænkes. Propperne fås i øvrigt i 2 størrelser.

/Rittig

Fra : Richard

Dato : 22-02-08 23:04

Anders Majland wrote:

> [...]
> dyre. I snit kassere jeg nok et sæt engangs om ugen. Så hvis et sæt støbte
> holder længe ~5år er de ikke dyrere i brug.

Engangs? - jeg renser de gule propper jævnligt med flydende håndsæbe,
skyller dem under hanen og trykker noget sæbe ind i dem for at lukke
porerne igen, nu parafinen er skyllet ud. Har ikke opstillet et
miljøregnskab, men gætter umiddelbart på at miljøbelastningen er lavere
ved at rense og genbruge. På den måde bruger jeg vel 2-3 par på en sæson,
hvor jeg vel typisk får kørt 20-30 ture.

Mht. levetiden på de støbte oplevede jeg, at det ene par efter 1-2 år ikke
længere kunne komme på plads i øregangen. Den hævdes aldrig at udvide sig,
så det må jo være siliconen, der har i stedet, eller? - uanset årsag kunne
jeg ikke bruge dem længere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-08 20:03

> Engangs? - jeg renser de gule propper jævnligt ...

Ja det var også ordren dengang jeg var værnepligtig. Siden har jeg valgt
ikke at gide vaske dem. Bruger dem til de bliver for nussede og kasserer dem
så.

Men jo de kan vaskes mange gange uden at det ødelægger ders dæmpende
egenskaber.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-02-08 20:35

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Men jo de kan vaskes mange gange uden at det ødelægger ders dæmpende
> egenskaber.

Jeg synes at de mister evnen til at udvide sig langsomt allerede ved
første vask. Det skyldes nok at paraffinen vaskes ud som en anden var
inde på, men at finde på en erstatning for det, er nok lidt mere
end jeg umiddelbart gider at gøre ud af det
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Richard

Dato : 24-02-08 22:52

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> inde på, men at finde på en erstatning for det, er nok lidt mere
> end jeg umiddelbart gider at gøre ud af det

Og så undrer folk sig over at oliepriserne stiger i takt med forbruget

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-08 09:48

> Jeg har fundet hhv Phonak og Audiovox som tilbyder
> denne service. Hvad kan i anbefale? Er de begge lige gode? Jeg er især
ude efter et filter

Der er også Rexton http://www.rexton.dk/dk/hoerevaern/01-musik/musik.jsp

Jeg kender dem ikke selv, men et klubmedlem har inviteret dem til en
"salgsaften" iaften. Så der er nok snart nogle tkd'er der har erfaringer ...
http://www.tenere.dk/medlem/kalender/nkvis.asp?id=390

Mvh
Anders Majland - med gule Ear str M

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 21-02-08 21:30

Lucas Jensen skrev:
> [...]
> denne service. Hvad kan i anbefale? Er de begge lige gode? Jeg er især
> ude efter et filter som filtrerer vindstøjen fra - støj såsom tale

Jeg ved ikke noget om Audiovox, men jeg har et par fra Phonak.

Jeg oplever dem som meget behagelige at køre med, de sidder fint i min
hjelm(en Shoei RF-1000 - Diabolic) og den sidder temmeligt stramt,
uden at genere mig, heller ikke efter en hel dag i sadlen.

Jeg er dog ikke vildt imponeret over dæmpningen, jeg havde en
forventning om at de ville være meget bedre end de klassiske gule
ørepropper. Bevares de er da bedre, men ikke så meget som jeg havde
forventet. Jeg er ikke sikker på at jeg ikke ville have følt mig snydt,
hvis jeg havde betalt dem selv.

M.v.h.
Thore Jensen