|
| Scooter ET4 vil ikke tage gassen Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 14:37 |
|
Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der
har erfaring med sådan en?
| |
Jan A Jensen (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Jan A Jensen |
Dato : 19-02-08 14:44 |
|
"Kirk" <"karcon "@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:47badb9a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
> den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
> og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der har
> erfaring med sådan en?
prøv at flå udstødningen af og så se om den vil.... Hvis udst. er helt
lukket til kan det være derfor
--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 14:56 |
|
Jan A Jensen skrev:
> "Kirk" <"karcon "@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:47badb9a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
>>den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
>>og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der har
>>erfaring med sådan en?
>
>
> prøv at flå udstødningen af og så se om den vil.... Hvis udst. er helt
> lukket til kan det være derfor
>
Ok, det vil jeg prøve. Tak
| |
Kim Svensson (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kim Svensson |
Dato : 19-02-08 15:46 |
|
Måske du skulle rense karburatoren, og checke om der er utætheder ved
indsugningen, kan gøres m starthjålps spray
"Kirk" <"karcon "@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:47badb9a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
> den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
> og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der har
> erfaring med sådan en?
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 18:03 |
|
Kim Svensson skrev:
> Måske du skulle rense karburatoren, og checke om der er utætheder ved
> indsugningen, kan gøres m starthjålps spray
>
>
>
>
>
>
> "Kirk" <"karcon "@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:47badb9a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
>>den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
>>og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der har
>>erfaring med sådan en?
>
>
>
Karb har jeg renst.Der var snask i den.Udluftningsrøret var stoppet. Jeg
synes også svømmerhøjden er i orden. Indsugningsgummiet er godt lidt
gammel at se på ,Jeg prøver med startspray i morgen.
| |
Anders Majland (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-02-08 16:49 |
|
> Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
> den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
> og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der har
> erfaring med sådan en?
Det er jo ikke meget at fejlfinde ud fra ...
Men hvis motoren går op i omdregning ved gas og lyder som den plejer på
støttefoden. Ja så ville jeg starte fejlsøgningen ved at se på
kilremstrækket. Hvor gammel er rem og ruller ?
/A
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 17:45 |
|
Anders Majland skrev:
>>Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
>>den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
>>og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der har
>>erfaring med sådan en?
>
>
> Det er jo ikke meget at fejlfinde ud fra ...
>
> Men hvis motoren går op i omdregning ved gas og lyder som den plejer på
> støttefoden. Ja så ville jeg starte fejlsøgningen ved at se på
> kilremstrækket. Hvor gammel er rem og ruller ?
>
>
> /A
>
>
Nu har jeg kørt uden lydpotte en tur. Ca.60 km/t nu ved ca. halv gas.Ved
mere gas var det ligesom den tøvede.Hvis den så fik fuld gas gik motoren
næsten i stå. Den har fået nye ruller. Jeg kunne ikke få de originale,så
de blev slebet på siderne ned til 13,5m/m, diameter ø19 er ok Vægten var
18g så jeg var nødt til at bore 6ø hul for at få dem ned på de 14g som
jeg mener de skal have.Remmen ser ok ud. karb er renst for snask,
udluftningsrøret var stoppet, så karb løb over og ned i motor. Nu synes
jeg motor går pænt pånær,den vil ikke tage gassen
| |
Anders Majland (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-02-08 17:50 |
|
> Nu har jeg kørt uden lydpotte en tur.
DON'T
Selvom det er en 4takter så er luftfilter, indsugning og udstødning afstemt
Så ændrer du på en af delene kan den sikkert ikke gå ordenligt....
F.eks kan min Apilia slet ikke gå i tomgang hvis der er utætheder på den
slange der går fra luftfilteret til luftindtaget under sædet.
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 18:19 |
|
Anders Majland skrev:
>>Nu har jeg kørt uden lydpotte en tur.
>
>
> DON'T
>
> Selvom det er en 4takter så er luftfilter, indsugning og udstødning afstemt
>
> Så ændrer du på en af delene kan den sikkert ikke gå ordenligt....
>
> F.eks kan min Apilia slet ikke gå i tomgang hvis der er utætheder på den
> slange der går fra luftfilteret til luftindtaget under sædet.
>
>
Det tjekker jeg lige. Der går nemlig en plastikrør fra under sadlen til
luftfiltret, og det er ikke for tæt i samlingen ved filtret.
| |
Anders Majland (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-02-08 18:44 |
|
>> F.eks kan min Apilia slet ikke gå i tomgang hvis der er utætheder på den
>> slange der går fra luftfilteret til luftindtaget under sædet.
>>
> Det tjekker jeg lige. Der går nemlig en plastikrør fra under sadlen til
> luftfiltret, og det er ikke for tæt i samlingen ved filtret.
På aprilia'en sidder luftfilteret og svinger med motor, mens luftindtaget
sidder fast. DEt gør at den harmonika slange sjældent holder mere end et par
år eller ~8000km.
/A
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 19:37 |
|
Anders Majland skrev:
>>>F.eks kan min Apilia slet ikke gå i tomgang hvis der er utætheder på den
>>>slange der går fra luftfilteret til luftindtaget under sædet.
>>>
>>
>>Det tjekker jeg lige. Der går nemlig en plastikrør fra under sadlen til
>>luftfiltret, og det er ikke for tæt i samlingen ved filtret.
>
>
> På aprilia'en sidder luftfilteret og svinger med motor, mens luftindtaget
> sidder fast. DEt gør at den harmonika slange sjældent holder mere end et par
> år eller ~8000km.
>
> /A
>
>
Ja min har kørt 18000 godt og vel. Jeg håber at jeg kan få mange km. på
denSamling mellem filter og slange var rigtignok utæt (var slet ikke sat
sammen) .Så ny krydser jeg fingre.
| |
Jan A Jensen (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Jan A Jensen |
Dato : 19-02-08 17:54 |
|
>>
> Nu har jeg kørt uden lydpotte en tur. Ca.60 km/t nu ved ca. halv gas.Ved
> mere gas var det ligesom den tøvede.Hvis den så fik fuld gas gik motoren
> næsten i stå. Den har fået nye ruller. Jeg kunne ikke få de originale,så
> de blev slebet på siderne ned til 13,5m/m, diameter ø19 er ok Vægten var
> 18g så jeg var nødt til at bore 6ø hul for at få dem ned på de 14g som jeg
> mener de skal have.Remmen ser ok ud. karb er renst for snask,
> udluftningsrøret var stoppet, så karb løb over og ned i motor. Nu synes
> jeg motor går pænt pånær,den vil ikke tage gassen
er det en 2 takter..??
hvis det er det. kan det være den får for lidt benzin og for meget luft..
det resultere i den lige som kvæles.
omvendt hvis den vil 4takte så får den for meget benzin og for lidt luft..
--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 18:08 |
|
Jan A Jensen skrev:
>>Nu har jeg kørt uden lydpotte en tur. Ca.60 km/t nu ved ca. halv gas.Ved
>>mere gas var det ligesom den tøvede.Hvis den så fik fuld gas gik motoren
>>næsten i stå. Den har fået nye ruller. Jeg kunne ikke få de originale,så
>>de blev slebet på siderne ned til 13,5m/m, diameter ø19 er ok Vægten var
>>18g så jeg var nødt til at bore 6ø hul for at få dem ned på de 14g som jeg
>>mener de skal have.Remmen ser ok ud. karb er renst for snask,
>>udluftningsrøret var stoppet, så karb løb over og ned i motor. Nu synes
>>jeg motor går pænt pånær,den vil ikke tage gassen
>
>
> er det en 2 takter..??
> hvis det er det. kan det være den får for lidt benzin og for meget luft..
> det resultere i den lige som kvæles.
> omvendt hvis den vil 4takte så får den for meget benzin og for lidt luft..
>
Det er en 4 takter, men det virker som om, den får for meget benzin det
sidste håndtag. Mon det kan være Bælgen i karb der er for stift?
| |
Armand (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-02-08 17:55 |
|
Kirk skrev:
> Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
> den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
> og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der
> har erfaring med sådan en?
>
Det enkleste forsøg på afhjælpning vil være at bruge karburator-sprit i
bensinen: Det er netop omkring de for tiden værende temperaturer lige
over frysepunktet at karburatorer har let ved at rime til indvendigt og
jeg hælder mest til dét problem :-/
Anyhow, så vil det hurtigt vise sig om sprit i bensinen hjælper eller ej
og i fald at det ikke gør kan du efterfølgende tage fat på de mere
mekaniske afhjælpnings-forsøg!
--
Armand.
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 18:15 |
|
Armand skrev:
> Kirk skrev:
>
>> Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter
>> jeg den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg
>> mig op og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være
>> nogen, der har erfaring med sådan en?
>>
>
> Det enkleste forsøg på afhjælpning vil være at bruge karburator-sprit i
> bensinen: Det er netop omkring de for tiden værende temperaturer lige
> over frysepunktet at karburatorer har let ved at rime til indvendigt og
> jeg hælder mest til dét problem :-/
> Anyhow, så vil det hurtigt vise sig om sprit i bensinen hjælper eller ej
> og i fald at det ikke gør kan du efterfølgende tage fat på de mere
> mekaniske afhjælpnings-forsøg!
>
Jeg tager en tur i morgen med sprit i,Jeg kan godt nok ikke køre så
langt, da den er uden plader. Men den går altså som en drøm til de ca.
50-60km/t
| |
SB (19-02-2008)
| Kommentar Fra : SB |
Dato : 19-02-08 20:57 |
|
"Kirk" <"karcon "@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:47bb0e8d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand skrev:
>> Kirk skrev:
>>
>>> Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
>>> den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
>>> og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der
>>> har erfaring med sådan en?
>>>
>>
>> Det enkleste forsøg på afhjælpning vil være at bruge karburator-sprit i
>> bensinen: Det er netop omkring de for tiden værende temperaturer lige
>> over frysepunktet at karburatorer har let ved at rime til indvendigt og
>> jeg hælder mest til dét problem :-/
>> Anyhow, så vil det hurtigt vise sig om sprit i bensinen hjælper eller ej
>> og i fald at det ikke gør kan du efterfølgende tage fat på de mere
>> mekaniske afhjælpnings-forsøg!
>>
> Jeg tager en tur i morgen med sprit i,Jeg kan godt nok ikke køre så langt,
> da den er uden plader. Men den går altså som en drøm til de ca. 50-60km/t
gjorde min Aprilla 125 også, da jeg havde den
lidt samme problem som dig, hjap med en slat kaburatorsprit i benzinen
samme sagde jeg til ham der købte den, 2 dage efter kom den retur fra Fyn
med Falck, fordi den ikke kunne køre ordentlig, han havde lige glemt det med
spritten og gad ikke lige ringe før den var på vej op.
men hvad, han fik da en tur tilbage fra Århus til Fyn på en scooter der max
gik 115 km/t
Søren
| |
Kirk (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kirk |
Dato : 19-02-08 22:18 |
|
SB skrev:
> "Kirk" <"karcon "@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:47bb0e8d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Armand skrev:
>>
>>>Kirk skrev:
>>>
>>>
>>>>Hej, jeg har købt en ET4 125 kubik,som ikke vil age gassen. Starter jeg
>>>>den på støttefod vil den godt gå op i omdrejninger,men sætter jeg mig op
>>>>og kører,vil den ikke over ca 50km/time.Mon der skulle være nogen, der
>>>>har erfaring med sådan en?
>>>>
>>>
>>>Det enkleste forsøg på afhjælpning vil være at bruge karburator-sprit i
>>>bensinen: Det er netop omkring de for tiden værende temperaturer lige
>>>over frysepunktet at karburatorer har let ved at rime til indvendigt og
>>>jeg hælder mest til dét problem :-/
>>>Anyhow, så vil det hurtigt vise sig om sprit i bensinen hjælper eller ej
>>>og i fald at det ikke gør kan du efterfølgende tage fat på de mere
>>>mekaniske afhjælpnings-forsøg!
>>>
>>
>>Jeg tager en tur i morgen med sprit i,Jeg kan godt nok ikke køre så langt,
>>da den er uden plader. Men den går altså som en drøm til de ca. 50-60km/t
>
>
> gjorde min Aprilla 125 også, da jeg havde den
> lidt samme problem som dig, hjap med en slat kaburatorsprit i benzinen
>
> samme sagde jeg til ham der købte den, 2 dage efter kom den retur fra Fyn
> med Falck, fordi den ikke kunne køre ordentlig, han havde lige glemt det med
> spritten og gad ikke lige ringe før den var på vej op.
> men hvad, han fik da en tur tilbage fra Århus til Fyn på en scooter der max
> gik 115 km/t
>
> Søren
Tak Jeg prøver i morgen. Jeg havde ellers tænkt, at når motor vil tage
fuld gas på støtteben,
og så. når den bliver belastet ved at køre på den,ikke vil tage omdr.
Så mente jeg, at det var
vægten af rullerne, der var forkert. Om de skal være lettere eller
tungere ved jeg ikke. 4 takt motorer tager jo ikke så mange omdr.
mvh.Tonny
| |
Anders Majland (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-02-08 23:39 |
|
> 4 takt motorer tager jo ikke så mange omdr.
Alt er relativt ... Med forbehold for at piaggio motoren kan være lidt
anderledes end min rotax. For på min tager koblingen ved omkring 6-7000rpm
og maks effekt ligger ved 8500-9000rpm
Så jo det er da lavere end typisk tunet 2takt . men ikke ret mange ,,. rpm
vil jeg ikke kalde det ...
| |
|
|