Bolte til bremseskive ?
Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-08 10:58

Er der specielle styrkekrav til boltene der holder en bremseskive eller kan
jeg bare bruge nogle af de almindelige rustfri med 6-kant hoved jeg har
liggende ?

Jeg skal have lavet nye hjul til gyngehesten (xt600z) og har nav, og nye
rim's på vej med posten. De nye skiver har jeg også, men ikke mange org
bolte liggende.

De org. bolte har vist en "større" flange under bolthovedet, men er det mon
nødvendigt ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Menabra

Dato : 18-02-08 12:33

> [...]
> bolte liggende.
>
> De org. bolte har vist en "større" flange under bolthovedet, men er det

Hvis nu en god ven spurgte?
Hvad ville du så svare ?
Turde du så sige , bare tag hvad du har ?

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-08 12:36

> Hvis nu en god ven spurgte?
> Hvad ville du så svare ?

Ganske nemt: "Det ved jeg ikke, prøv at spørg i dk.fritidmotorcykel. Der er
så mange kloge hoveder at der måske er en med svaret "

Fra : Harald Blaatand

Dato : 18-02-08 13:03

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> [...]
> bolte liggende.
>
> De org. bolte har vist en "større" flange under bolthovedet, men er det

Hvis MC fabrikken mente at der skulle en "større" flange under bolthovedet
har det formentligt et formål ,de ville hellere end gerne spare lidt vægt og
1,50 kr til materialer på "cykel" hvis de kunne uden at gøre den farlig

Hvor mange er der,hvad størrelse er de,er de gennemgående med møtrik eller
der gevind i navet ?

Hvis du er tvivl så lad være!
- -

>Mvh

Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-08 13:24

> [...]
> bolthovedet har det formentligt et formål ,de ville hellere end gerne
> spare lidt vægt og 1,50 kr til materialer på "cykel" hvis de kunne uden at

Eller også har han taget fra skuffen med M6, 10mm hoved og den rigtige
længe - ligesom til det stykke blik der sidder og beskytter bagerste
bremsekaliber. Skruen der skal "intet" holde.

> Hvor mange er der,hvad størrelse er de,er de gennemgående med møtrik
> eller der gevind i navet ?

Der er hul igennem fornavet med m6 gevind. Det er ca 12mm tykt. De originale
bolte er med 10mm bolthoved og flangen er ca 14mm. På den ene yamaha kan jeg
se at bolthovedet er mærket med '8' men boltene på den anden ikke er mærket.

En sektant bolt er 10mm og jeg kunne jo nemt lægge en skive under - men min
hukommelse er ikke god mhs styrker på bolte ,,,

Belastningen af dem er jo lille på flangen, det er på gevindet at skiven
trykker når man bremser.

/A

Fra : Harald Blaatand

Dato : 18-02-08 13:35

> [...]
> hukommelse er ikke god mhs styrker på bolte ,,,
>
> Belastningen af dem er jo lille på flangen, det er på gevindet at skiven

Ok,

Jeg har hørt (og oplevet) at rustfrie bolte kan strække sig ,så jeg ville
nok vælge minimum den rigtige styrke når det nu er bremser vi taler om.

Jeg er ikke sikker på om rustfri bolte fås i forskellige styrker.

- -

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-08 14:12

> Jeg har hørt (og oplevet) at rustfrie bolte kan strække sig ,så jeg ville
> nok vælge minimum den rigtige styrke når det nu er bremser vi taler om.
>
> Jeg er ikke sikker på om rustfri bolte fås i forskellige styrker.

Det gør de sikkert - jeg kender bare ikke forskellen på f.eks i styrke på
A2(normal rustfrit) og A4 (syrefast)

Men når der står 8 på bolten vil en nærliggende antagelse være at den har
standard styrken 8.8

Sætbolte med flange er meget almindelige for ikke at ridse med 6kanthovedet.
Ved at der er en rund flange på kan man ikke se det materiale man ridser
under tilspænding.

http://www.abc-bolte.dk/Katalog/din6921.htm
206921 6X16 Flangebolte Din 6921 8.8 zi 2 200

Det er da det nemmeste - hvis altså jeg kan finde en der vil sælge mig
mindre end 200stk ...

I min søgning faldt jeg lige over titanium skruer hos RS komponents.
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2276912
Kun 110kr stykker ved 6 styk (plus moms)

Jeg kunne jo også prøve nærmeste mc værksted og se om de har et yamaha
reservedelsnummer og kan bestilles hjem - Men det er nok ikke billigere end
at købe titanium skruerne ....

/A

Fra : Armand

Dato : 19-02-08 01:34

Anders Majland skrev:

> [...]
> A2(normal rustfrit) og A4 (syrefast)
>
> Men når der står 8 på bolten vil en nærliggende antagelse være at den har

Det første tal er styrken mens det andet tal beskriver hvornår at
materialet begynder at strække sig: .8 er således ved 80% af brudstyrken.
En rustfast bolt med prægningen "8" kan i realiteten være en 8.4

De bremseskive-bolte der er kommet forbi mine øjne har alle været med et
større bryst lige under hovedet - f.eks. M8 gevind men et Ø11mm bolt-hul
i skiven, der fyldes ud af et ligeså tykt bryst på bolten.
Under alle omstændigheder ville jeg foretrække at uoriginale bolte havde
et kort bryst (á stykke uden gevind) svarende til skivens tykkelse :-|

Jeg har fundet bolte til en XT600ED på Powersportspro (som ikke sælger
"overseas") - Nummeret er 90149-06251-00 og prisen dér 1$ pr.stk
Er der ingen online forhandlere af Yamaha-stumper i stil med David
Silver at benytte sig af til imodgåelse af Yamaha-DK's frygtelige priser??

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-02-08 08:00

Armand wrote:
> Er der ingen online forhandlere af Yamaha-stumper i stil med David
> Silver at benytte sig af til imodgåelse af Yamaha-DK's frygtelige priser??

Ikke rigtigt. Vi sukker efter alternativer

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 19-02-08 08:25

> Ikke rigtigt. Vi sukker efter alternativer

Men med nummeret ved jeg hvor jeg skal spørge ...

Man kan jo blive positivt overrasket over prisen ... Og hvis $1 bare kan
oversættes til10kr stykket er det jo ikke så slemt... (plejer ofte at være
kursen med dansk moms og avance)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 19-02-08 08:55

> [...]

> oversættes til10kr stykket er det jo ikke så slemt... (plejer ofte at være

www.cmsnl.com - 1 euro stykket. Og estimeret shippingomkostning på 10
euro.

--
-René

Fra : Armand

Dato : 19-02-08 17:45

Torben Scheel skrev:

> Ikke rigtigt. Vi sukker efter alternativer

Det burde lade sig gøre at indtelefonere en ordre på dansk hos
Wilhelmsen i Oeversee, endsamt betale den ved telefonisk oplysning af
ens Visakort-detaljer :-/

Tilbage står så blot usikkerheden omkring prislejet.

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-02-08 08:15

Armand wrote:
> [...]
> ens Visakort-detaljer :-/
>
> Tilbage står så blot usikkerheden omkring prislejet.

Og for dem der ikke har handlet der før, en del andre
usikkerhedsmomenter bl.a. om det er originale eller uoriginale stumper
de handler med - leveringstid, lagerstatus osv.

Men det kan jo løses hvis de vil give et estimat pr. email. Har de en
hjemmeside?

--
vh
Torben

Fra : Grunnet

Dato : 21-02-08 18:54

> [...]
> leveringstid, lagerstatus osv.
>
> Men det kan jo løses hvis de vil give et estimat pr. email. Har de en

Ja!
http://www.motorradtechnik.de/

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-02-08 09:06

Grunnet wrote:

> Ja!
> http://www.motorradtechnik.de/

takker

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 09:20

On Tue, 19 Feb 2008 01:34:15 +0100, Armand wrote:

> [...]
> Under alle omstændigheder ville jeg foretrække at uoriginale bolte havde
> et kort bryst (á stykke uden gevind) svarende til skivens tykkelse :-|

Og der har BMW, (og Buell), været smart, ved at sætte boltene i en cirkel
med stor diameter. Målt i forhold til tæt navplacering, så kan man jo
bruge hvadsomhelst som bolte ved den store diameter. Oveni virker BMW
fælgen utrolig "spinkel" og let.

Damn! Sagde jeg noget pænt om BMW

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Armand

Dato : 19-02-08 01:15

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> >
> Jeg har hørt (og oplevet) at rustfrie bolte kan strække sig ,så jeg ville
> nok vælge minimum den rigtige styrke når det nu er bremser vi taler om.

Det er rigtigt! Rustfrie bolte skider!
Selvom man kunne anskaffe højere legerede bolte fremgår det ikke af de
originale hvilken træk og brud -styrke at dé har. Så man har intet sigte
i den henseende :-|

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 18-02-08 17:47

"Anders Majland" < skrev i en meddelelse >

> [...]
> min hukommelse er ikke god mhs styrker på bolte ,,,
>
> Belastningen af dem er jo lille på flangen, det er på gevindet at skiven

Her er en udmærket tabelsamling, som kan understøtte hukommelsen.
Det er ikke så længe siden linket er postet sidst.

http://www.bufab.com/Portals/32/Kap%2020%20tekniske%20sidor.pdf

Perminator

Fra : Jørgen

Dato : 18-02-08 23:01

> [...]
> min hukommelse er ikke god mhs styrker på bolte ,,,
>
> Belastningen af dem er jo lille på flangen, det er på gevindet at skiven

Vi er vel ikke inde på det som hedder TENSILOCK bolte? Dvs. sikringsbolt med
fortanding under flangen. Kunne lyde som om fabrikanten ikke ønsker at
boltene skal kunne løsne sig under kørslen.
Prøv at kigge nederst på siden her:
www.wuerth.dk/produktinfo/ShowImage.aspx?id=027410%2035%20005%20%20100&imagetype=tdb

Med venlig hilsen
Jørgen
Honda CX500B (1981)
May the multitude of wheels in your head always control the two wheels
between your legs.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-02-08 08:28

> Vi er vel ikke inde på det som hedder TENSILOCK bolte? Dvs. sikringsbolt
> med
> fortanding under flangen.

Jo billedet ligner, men mener ikke at der er fortanding under. På aprilia'en
har jeg skiftet skiver et par gange og der ikke jeg ikke at der var
fortanding på. På yamaha'erne har jegkun skiftet et par bagskiver (en på
hver) og der mener jeg også at de var glatte og at der var foreskrevet at
der skulle en sjat gevindsikring på.

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-02-08 14:26

Anders Majland wrote:

> [...]
> hver) og der mener jeg også at de var glatte og at der var foreskrevet at

Det er efter mit kendskab det samme som FJ1100 for&bag / FZR1000 for&bag
/ CB450S for - alle med kravebolte med flange. Mon ikke det er en helt
almindelig fremgangsmåde?

BTW : du kan måske også bruge parts list osv. til din XTZ her :
http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=DL00 - men sikkert mest motor.

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 18-02-08 16:38

Anders Majland wrote:
> [...]
> bolte liggende.
>
> De org. bolte har vist en "større" flange under bolthovedet, men er det mon

På Guzilla, +250 kg er der 8.8 bolte, fjederskiver, that's all.

Det ville ikke genere mig at bruge A2 eller A4 bolte, kraven
under hovdet er vel rillet ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 18-02-08 20:56

> [...]
> bolte liggende.
>
> De org. bolte har vist en "større" flange under bolthovedet, men er det

Hej Anders

På min GS 1000 G med topers. sidevogn, er der brugt
alm. rustfrie 8mm A2 / 70.
Det er standard skiver med Yamaha br.kalibre.
Ekvipagen vejer ca. 785 kg med ferie oppakning =;-o
Jeg er nu på det tredje sæt skiver (187KKM) med de samme bolte,
med en alm. glat A2 skive under.

mvh Jens
Sydals