/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Er det rigtig at en-cylindrede er uholdbar~
Fra : Per


Dato : 16-02-08 21:36

Hej Ng !

Jeg faldt lige over denne artikel i DBA.

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48266

Og det er ikke skønlæsning mht. holdbarhed for en-cylindrede maskiner - er
det virkelig sandt hvad de skriver ??

Jeg kan da læse på fx. tenere.dk at de en-cylindrede er meget holdbare ?

mvh. Per


 
 
Armand (16-02-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-02-08 21:45

Per skrev:
> Hej Ng !
>
> Jeg faldt lige over denne artikel i DBA.
>
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48266
>
> Og det er ikke skønlæsning mht. holdbarhed for en-cylindrede maskiner -
> er det virkelig sandt hvad de skriver ??
>
> Jeg kan da læse på fx. tenere.dk at de en-cylindrede er meget holdbare ?
>
Ja, sikkert nok - Hvis blot de får en opboring med dertil hørende
stempel en gang imellem !
Og hvad er sammenlignings-grundlaget? Ihvertfald ikke en VFR750
(m.m.fl.) :-/

--
Armand.

Carsten Jensen (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 17-02-08 06:52

Jeg har en Ariel Red Hunter fra 1954. Den holder endnu.


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47b74b55$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per skrev:
>> Hej Ng !
>>
>> Jeg faldt lige over denne artikel i DBA.
>>
>> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48266
>>
>> Og det er ikke skønlæsning mht. holdbarhed for en-cylindrede maskiner -
>> er det virkelig sandt hvad de skriver ??
>>
>> Jeg kan da læse på fx. tenere.dk at de en-cylindrede er meget holdbare ?
>>
> Ja, sikkert nok - Hvis blot de får en opboring med dertil hørende stempel
> en gang imellem !
> Og hvad er sammenlignings-grundlaget? Ihvertfald ikke en VFR750 (m.m.fl.)
> :-/
>
> --
> Armand.
>



Ukendt (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-08 10:12

On Sun, 17 Feb 2008 06:51:44 +0100, Carsten Jensen wrote:

> Jeg har en Ariel Red Hunter fra 1954. Den holder endnu.

På stempel overstørrelse nr. ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Carsten Jensen (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 17-02-08 12:51

Første, men om det er anden eller tredie gang den er rundt ved jeg ikke. Alt
mekanik går i stykker. Vis mig en mc fra 70érne der starter første gang.


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1td06kwfbqh0p$.6kmq7fc4xsda.dlg@40tude.net...
> On Sun, 17 Feb 2008 06:51:44 +0100, Carsten Jensen wrote:
>
>> Jeg har en Ariel Red Hunter fra 1954. Den holder endnu.
>
> På stempel overstørrelse nr. ?
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-1-2008
>



Ukendt (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-08 17:58

On Sun, 17 Feb 2008 12:50:55 +0100, Carsten Jensen wrote:

> Første, men om det er anden eller tredie gang den er rundt ved jeg ikke. Alt
> mekanik går i stykker. Vis mig en mc fra 70érne der starter første gang.

Det kunne have været min XS, den kunne/kan stadig starte første kick.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Harald Blaatand (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 17-02-08 18:44


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:197za82i5u1ma.1qtkp6e06yesh$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 17 Feb 2008 12:50:55 +0100, Carsten Jensen wrote:
>
>> Første, men om det er anden eller tredie gang den er rundt ved jeg
ikke. Alt
>> mekanik går i stykker. Vis mig en mc fra 70érne der starter første
gang.
>
> Det kunne have været min XS, den kunne/kan stadig starte første kick.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-1-2008

XS ?

400,500,650,750,850,1100
- -
>Steen



Ukendt (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-08 18:54

On Sun, 17 Feb 2008 18:44:11 +0100, Harald Blaatand wrote:

> XS ?
>
> 400,500,650,750,850,1100

850 i 750 stel, motoren var ca. 72.000 Km. gammel da jeg afleverede den.
Kørte selv 30.000 Km. med den uden at røre andet end tænding.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Uffe R. B. Andersen (18-02-2008)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 18-02-08 21:31

On Sun, 17 Feb 2008 17:57:47 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>On Sun, 17 Feb 2008 12:50:55 +0100, Carsten Jensen wrote:
>
>> Første, men om det er anden eller tredie gang den er rundt ved jeg ikke. Alt
>> mekanik går i stykker. Vis mig en mc fra 70érne der starter første gang.
>
>Det kunne have været min XS, den kunne/kan stadig starte første kick.

Nu har den holdt stille i en årrække, men ellers var min BSA B40 nu
også ret skrap til at starte på første kick. Karburatoren skulle lige
tippes og man skulle over TDC før man satte tænding - så var det bare
at jokke igennem og brum-brummelum :) Meeen nu var den jo også
indregistreret i 1970, så den har nok været produceret i 1969

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Jens Jacob Bager Jen~ (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-02-08 07:17

> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48266
> Og det er ikke skønlæsning mht. holdbarhed for en-cylindrede
> maskiner - er det virkelig sandt hvad de skriver ??

Hej Per

En cyklindrede maskiner holder generelt kortere en multicylindrede
maskiner før de skal renoveres. Den er god nok. Den tungere stempelvægt
gør cylinderen oval og forringer kompression og forøger oliefoibrug. Til
gengæld koster et nyt stempel og en boring 1/4 af hvad samme opreration
koster for en 4 cyl.

Jeg skriver en del på Ténéré siden og jeg kan ikke forstå du har set de
skiver 1 cyl maskiner holder godt i forhold til multicylindrede
maskiner. De kan holde mere eller mindre godt i forhold til hinanden, og
det bliver diskuteret ivrigt. De fleste Ténéré gutter har kun begrænset
erfaring med 4 cylindrede maskiner.

Er det lange ture og højholdbarhed du savner, så køb en 4 cylindret
vandkølet model. Naturligvis helst fra Honda

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Per (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 17-02-08 09:19

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48266
>> Og det er ikke skønlæsning mht. holdbarhed for en-cylindrede
>> maskiner - er det virkelig sandt hvad de skriver ??
>
> Hej Per
>
> En cyklindrede maskiner holder generelt kortere en multicylindrede
> maskiner før de skal renoveres. Den er god nok. Den tungere
> stempelvægt gør cylinderen oval og forringer kompression og forøger
> oliefoibrug. Til gengæld koster et nyt stempel og en boring 1/4 af
> hvad samme opreration koster for en 4 cyl.

Ja ok fair nok - jeg fik bare opfattelsen af, at de ikke var særlig
holdbare. Jeg kan da godt se at det kommer an på hvad man sammenligner med.
Som der blev skrevet, så er en VFR750 nok væsentlig "stærkere" end fx. XT600

>
> Jeg skriver en del på Ténéré siden og jeg kan ikke forstå du har set
> de skiver 1 cyl maskiner holder godt i forhold til multicylindrede
> maskiner. De kan holde mere eller mindre godt i forhold til hinanden,
> og det bliver diskuteret ivrigt.


Hmm - jeg havde nærmest fået den opfattelse at en Tenere´ var uopslidelig
efter at have læst hjemmesiden, men jeg har måske ikke læst det grundigt nok

Det kan selvfølgelig også være hvad der sammenlignes med.....

Der er et par gutter der er ved at køre jorden rundt på et par en cylindrede
125 ccm maskiner: http://www.re-moto.com/index.php?lang=eng
og den hjemmeside havde jeg da i baghovedet, da jeg læste atiklen fra DBA -
det var var såmænd bare det der undrede mig. For de har da kørt omkring
70000 km på sådan en lille gnalling - og de kører stadigvæk.

Jeg har da en kammi, der har kørt 65000 km på sin XT600, bevares den er da
slidt men det imo da langt. Den har aldrig været åbnet.

Da jeg startede på mc - i midten af firserne skulle man helst ikke købe
brugt mc der havde kørt mere en max. 50000 km (heller ikke 4-cylindrede) -
for så var de klar til renovering.

Og de saglige RD´ere - de klarede dårlig nok 20000 km.



> Er det lange ture og højholdbarhed du savner, så køb en 4 cylindret
> vandkølet model. Naturligvis helst fra Honda

Been there done that (CBR600) - den var jo nærmest kun tilkørt efter 30.000
km

mvh. Per


Jesper Pedersen (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 17-02-08 11:19

>> Jeg skriver en del på Ténéré siden og jeg kan ikke forstå du har set
>> de skiver 1 cyl maskiner holder godt i forhold til multicylindrede
>> maskiner. De kan holde mere eller mindre godt i forhold til hinanden,
>> og det bliver diskuteret ivrigt.


> Hmm - jeg havde nærmest fået den opfattelse at en Tenere´ var uopslidelig
> efter at have læst hjemmesiden, men jeg har måske ikke læst det grundigt nok
>
> Det kan selvfølgelig også være hvad der sammenlignes med.....

Sammenlignet med DR650 og andre i samme klasse, så er en Tenere skam solid
nok, sammelignet med en alm 4 cylindret, så er der mere slid i den en
cylindret.

> Der er et par gutter der er ved at køre jorden rundt på et par en cylindrede
> 125 ccm maskiner: http://www.re-moto.com/index.php?lang=eng
> og den hjemmeside havde jeg da i baghovedet, da jeg læste atiklen fra DBA -
> det var var såmænd bare det der undrede mig. For de har da kørt omkring
> 70000 km på sådan en lille gnalling - og de kører stadigvæk.

Gætter på der er stor forskel i den belastning man udsætter motoren for,
når man taler om en 125ccm motor vs en 600ccm encylindret. Det er nok
årsagen til de holder længere.

> Jeg har da en kammi, der har kørt 65000 km på sin XT600, bevares den er da
> slidt men det imo da langt. Den har aldrig været åbnet.

Min egen XBR500 har også rundet 65.000km. Olieforbruget er ikke højt og
ingen bankelyde fra lejer. Eneste der lyder af slidtage er knastkæden der
er begyndt at rasle. Når olieforbruget bliver for stort, så bliver
stemplet nok skiftet ud med at større...

> Da jeg startede på mc - i midten af firserne skulle man helst ikke købe
> brugt mc der havde kørt mere en max. 50000 km (heller ikke 4-cylindrede) -
> for så var de klar til renovering.

Det var nok mere baseret på rygter og generalisering. Honda CB400 f/n,
750k og 900f, samt kawasaki Z650/900/1000 var/er alle maskiner der klarede
150.000km uden problemer.
Selv den Honda CB450K der kom frem i 1965 fik et ry for at holde mere end
100.000km...
Selv i dag hænger de rygter fat, at en MC motor er slidt op efter
50-60.000km

> Og de saglige RD´ere - de klarede dårlig nok 20000 km.

Jo da, de skulle jo bare have nye stempelringe. En del af alm service ved
en højtydende 2 takter.

Men det er fint der bliver skrevet en så unøjagtig artikel der holder fast
i myterne. Det gør at dem der er på jagt efter en 1 stamper kan gøre et
godt køb...


Armand (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-02-08 12:19

Jesper Pedersen skrev:
>>>
>> Da jeg startede på mc - i midten af firserne skulle man helst ikke
>> købe brugt mc der havde kørt mere en max. 50000 km (heller ikke
>> 4-cylindrede) - for så var de klar til renovering.
>
> Det var nok mere baseret på rygter og generalisering. Honda CB400 f/n,
> 750k og 900f, samt kawasaki Z650/900/1000 var/er alle maskiner der
> klarede 150.000km uden problemer.
> Selv den Honda CB450K der kom frem i 1965 fik et ry for at holde mere
> end 100.000km...
> Selv i dag hænger de rygter fat, at en MC motor er slidt op efter
> 50-60.000km
>
Er det ikke snarere købs-situationen der spiller ind når dén distance
nævnes - Jeg mener: "for at man ikke bliver dén der skal renovere
motoren (á v. omkring 100.000km)"?!

--
Armand.

Anders Majland (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 17-02-08 15:18

> Jeg har da en kammi, der har kørt 65000 km på sin XT600, bevares den er da
> slidt men det imo da langt. Den har aldrig været åbnet.

Min lille 151ccm aprilia leverer kun 14hk ved 9000rpm - Desuden tager
koblingen íkke ved før 5-6000rpm. Dens cylinder fejler intet efter 65000km.
Men det er jo også et relativt lille og let stempel sammenlignet med en
5-600ccm enstamper

Min XT600 har rundet 60000km med mig - og den er begyndt at bruge lidt olie.

Mener at jeg engang har læst noget om at den optimale stempelstørrelse er
omkring 400ccm i bilmotorer - som kompromis mellem mange ting... Det passer
også meget godt med at der ikke er mange cylindrede motorer over 2L og at
vores foregående skoda var e 3cyl 1,2liter.

Har dog haft en 2,2liter 4cyl mazda - altså 550ccm per cylinder der efter
350.000km stadig ikke brugte olie af betydning (Skiftede olie hver 10000km
og der var der ikke svundet synligt i oliestanden)

Så der er vel ikke nogen grund til at motorcykelmotor ikke kan laves til at
holde ... Nok nærmere at andre parameter som maks effekt og lav vægt har
højere prioritet....

Min XTZ750 (2cyl) har ry for at være bygget solidt og det var en væsenligt
årsag til at jeg købte sådan en...Udover at den ser rigtig ud




Harald Blaatand (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 17-02-08 15:56


"Anders Majland" klip wrote klip

> Mener at jeg engang har læst noget om at den optimale stempelstørrelse
er
> omkring 400ccm i bilmotorer - som kompromis mellem mange ting... Det
passer
> også meget godt med at der ikke er mange cylindrede motorer over 2L og
at
> vores foregående skoda var e 3cyl 1,2liter.
klip
- -------- ---------



Jeg har læst og hørt at 333 cc er det optimale pr cylinder i en motor
uanset hvad den bruges til,det gik vist på ydelse og økonomi Mitsubishihi
lavede vist en 1000cc /3cyl til en Colt,en 3 cyl 1.2 l Skoda kender jeg
desværre ikke . For at vende tilbage til MC,så må Laverda 1000 være
god/økonomisk ,den lyder ihvertfald godt ! ;-.)

- -

>Steen





Anders Majland (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 17-02-08 20:30

> en 3 cyl 1.2 l Skoda kender jeg desværre ikke .

Vi havde en fra 2005 til 2007 og kørte 68000km i den - alt for lidt til at
kunne udtale sig om holdbarhed. Den motor erstattede en ældre 4 cylindret
1,4liter med samme ydelse. 1,2'eren var væsenligt mere økonomisk trods det
at den skulle køres ved ~500rpm mere for samme effekt.

> Jeg har læst og hørt at 333 cc er det optimale pr cylinder i en motor
> uanset hvad den bruges

Min 750'er række 2'er i xtz'en ligger jo tæt på ... Men det irriterer mig at
jeg ikke kan huske kilden til de 400ccm ...

/A



Dennis Sørensen (18-02-2008)
Kommentar
Fra : Dennis Sørensen


Dato : 18-02-08 17:15


> Jeg har læst og hørt at 333 cc er det optimale pr cylinder i en motor
> uanset hvad den bruges til,

Så har jeg da (næsten) købt 2 af de rigtige maskiner med en cylinder volumen
på henholdsvis 325 og 350ccm J



Mvh DDS
Suzuki SV 650 S -1999
Suzuki DR 350 S -1991
Sym Jet 100 -1997




Per (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 17-02-08 17:38

Anders Majland wrote:
>> Jeg har da en kammi, der har kørt 65000 km på sin XT600, bevares den
>> er da slidt men det imo da langt. Den har aldrig været åbnet.
>
> Min lille 151ccm aprilia leverer kun 14hk ved 9000rpm - Desuden tager
> koblingen íkke ved før 5-6000rpm. Dens cylinder fejler intet efter
> 65000km. Men det er jo også et relativt lille og let stempel
> sammenlignet med en 5-600ccm enstamper


2 ting jeg ikke helt forstår (og sikkert mange flere i andre sammenhæng

1:
Hvorfor bliver stemplet ovalt i en en-cylindret motor, når den så åbenbart
ikke gør det i en fler-cylindret ? Isoleret set er en 4-cylindret vel bare
"4x1cylindre" = hvert stempel bliver ovalt ?

2:
Det undrer mig at en større motor skulle være mindre holdbar end en
tilsvarende lille - det er stik modsat af, hvad jeg altid har hørt/lært.
Gælder det kun for en-cylindrede ? Og nu er liter effekten jo ret beskeden
på dem vi taler om....
Lastbilmotorer, der jo er enorme i slagvolumen, kan uden problemer køre
over 1 mill. km. Og jeg har da også altid hørt inden for biler at det er
bedre/mere holdbart med en stor motor end en lille - rent holdbarhedsmæssigt
?

mvh. Per...





Ukendt (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-08 18:05

On Sun, 17 Feb 2008 17:38:19 +0100, Per wrote:

> Lastbilmotorer, der jo er enorme i slagvolumen, kan uden problemer køre
> over 1 mill. km.

Jup, ved et omdrejningstal på 1.500, og med 25 Hk. pr. Liter slagvolume.
:-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Harald Blaatand (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 17-02-08 18:08


"Per" klip> wrote
klip

>
> 2 ting jeg ikke helt forstår (og sikkert mange flere i andre sammenhæng

>
> 1:
> Hvorfor bliver stemplet ovalt i en en-cylindret motor, når den så
åbenbart
> ikke gør det i en fler-cylindret ? Isoleret set er en 4-cylindret vel
bare
> "4x1cylindre" = hvert stempel bliver ovalt ?
>
> 2:
> Det undrer mig at en større motor skulle være mindre holdbar end en
> tilsvarende lille - det er stik modsat af, hvad jeg altid har hørt/lært.
> Gælder det kun for en-cylindrede ? Og nu er liter effekten jo ret
beskeden
> på dem vi taler om....
> Lastbilmotorer, der jo er enorme i slagvolumen, kan uden problemer køre
> over 1 mill. km. Og jeg har da også altid hørt inden for biler at det er
> bedre/mere holdbart med en stor motor end en lille - rent
holdbarhedsmæssigt
> ?
>
> mvh. Per...
>
>
> ----- ----- ----- --

1.) aner ikke om cyl/stempel bliver ovalt i en 1 cyl motor,jeg ved at de
fleste stempler er en smule ovale til at starte med.


2.) Et enormt slagvolumen betyder som regel forholdsvis lave omdrejninger
på grund af et enormt drejningsmoment,de fleste af dem er Diesel motorer der
er bygget meget kraftigere på grund af den høje komression der kræves for at
selvantænde olien.
De fleste lastvogne kører meget og bliver ordentlig gennemvarme så vand og
slam brænder af .
De fleste lastvogne bliver passet med frisk olie og service til tiden.

Jeg mener at motoren på de gamle færger gik med mellem 325 og 330
omdrejninger under indsejling,de blev "aldrig" kolde og deres enorme motorer
holdt også længe.

Diesel taxi/taxa' er der kører "konstant" holder også meget længe.

Fed gruppe ;Lastvogne,færger og taxier !

- .-

>Steen





Claus Rittig (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-02-08 20:54

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47b7ed70$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja ok fair nok - jeg fik bare opfattelsen af, at de ikke var særlig
> holdbare. Jeg kan da godt se at det kommer an på hvad man sammenligner
> med. Som der blev skrevet, så er en VFR750 nok væsentlig "stærkere" end
> fx. XT600

Jeg tror altså det er farligt at generalisere så meget på så spinkelt
grundlag.

Jeg kender til 5 stk Yam XT550 som kørte over 200.000km, typisk med første
renovering omkring de 100.000km. Okay, det kan mange 4-cylindrede også, men
det der VIRKELIG betyder noget for om skidtet holder, er hvordan det bliver
kørt og vedligeholdt!

Rittig



Harald Blaatand (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 17-02-08 14:31


"Jens Jacob Bager Jensen" klip wrote klip
>
> En cyklindrede maskiner holder generelt kortere en multicylindrede
> maskiner før de skal renoveres. Den er god nok. Den tungere stempelvægt
> gør cylinderen oval og forringer kompression og forøger oliefoibrug.
klip
>
> klip
>
> Er det lange ture og højholdbarhed du savner, så køb en 4 cylindret
> vandkølet model. Naturligvis helst fra Honda
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen

klip
- - - - -

Hvorfor ikke en Mazda,Toyota,Nissan ?
De er da også kendt for høj holdbarhed !


Ok,> 1 cyl,500,600,700,800,900?
"Den tungere stempelvægt
gør cylinderen oval og forringer kompression og forøger oliefoibrug"<

2 cyl 1000 ,1200,1400,1600,1800, mm., må have ca. samme vægt pr stempel og
er altså generelt noget skidt med dårlig kompression og stort olieforbrug .?


En kort slaglængde og stor boring kan selvfølgelig ændre meget på stempel
vægt og motorens holdbarhed!


Triumph Rocket 3,
>"294cc - 140 cubic inches - and uses the same size pistons as a
ten-cylinder American muscle car. "<


3 cyl og 2300 cc.........

Hvordan kører sådan en svend,sålænge den altså har nok kompression til at
køre ? )

- -

>Steen





Jens Jacob Bager Jen~ (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-02-08 19:51

>> "Den tungere stempelvægt gør cylinderen oval og forringer
>> kompression og forøger olieforbrug"<

> 2 cyl 1000 ,1200,1400,1600,1800, mm., må have ca. samme vægt pr
> stempel og er altså generelt noget skidt med dårlig kompression og
> stort olieforbrug .?

> Triumph Rocket 3,
> 3 cyl og 2300 cc.........
> Hvordan kører sådan en svend,sålænge den altså har nok kompression
> til at køre ? )

"MED SAMME ANTAL KUBIK". Jeg siger ikke at store motorer ikke kan holde
eller sådan noget. Det skal man da være en speciel enøjet nar for at
læse sig frem til. Altså hvis man sammenligner en 600cc en cylindret med
en 600 4 cylindret, så er det faktum at en 4 cylindret maskine holder
længere. De små 600 med 4 cylindre at 150cc bruger sjældet olie. Min
egen CBR brugte ikke en dråbe efter 150.000km. Når du nu begynder at
snakke om biler, så er det ikke samme tuningsgrad. Find en konventionel
2L bil med 360HK (uden turbo, kompressor eller G-lader) så snakker vi.
De der 1500-1800cc Harley du sikker er helt vild i bukserne over med
mere end 100HK på baghjulet kan jeg da kun trække på skuldrene af. Kan
de køre mere end 50.000km uden at blive åbnet eller spændt efter så
giver jeg en øl.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Harald Blaatand (18-02-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 18-02-08 12:48


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:47b8822e$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "Den tungere stempelvægt gør cylinderen oval og forringer
>>> kompression og forøger olieforbrug"<
>
>> 2 cyl 1000 ,1200,1400,1600,1800, mm., må have ca. samme vægt pr
>> stempel og er altså generelt noget skidt med dårlig kompression og
>> stort olieforbrug .?
>
>> Triumph Rocket 3,
>> 3 cyl og 2300 cc.........
>> Hvordan kører sådan en svend,sålænge den altså har nok kompression
>> til at køre ? )
>
> "MED SAMME ANTAL KUBIK". Jeg siger ikke at store motorer ikke kan holde
> eller sådan noget. Det skal man da være en speciel enøjet nar for at
> læse sig frem til. Altså hvis man sammenligner en 600cc en cylindret med
> en 600 4 cylindret, så er det faktum at en 4 cylindret maskine holder
> længere. De små 600 med 4 cylindre at 150cc bruger sjældet olie. Min
> egen CBR brugte ikke en dråbe efter 150.000km. Når du nu begynder at
> snakke om biler, så er det ikke samme tuningsgrad. Find en konventionel
> 2L bil med 360HK (uden turbo, kompressor eller G-lader) så snakker vi.
> De der 1500-1800cc Harley du sikker er helt vild i bukserne over med
> mere end 100HK på baghjulet kan jeg da kun trække på skuldrene af. Kan
> de køre mere end 50.000km uden at blive åbnet eller spændt efter så
> giver jeg en øl.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>
>

Ok,skriv hvad du mener ,er det noget i den retning ?

>"En cyklindrede maskiner holder generelt kortere en multicylindrede( "MED
SAMME ANTAL KUBIK". )
maskiner før de skal renoveres. Den er god nok. Den tungere stempelvægt
gør cylinderen oval og forringer kompression og forøger oliefoibrug. Til
gengæld koster et nyt stempel og en boring 1/4 af hvad samme opreration
koster for en 4 cyl."<

Som du skrev det ,var det vist ikke helt ved siden af at spørge dig om
hvorfor stempler til 1 "cyklindrede" 500 cc motorer skulle være tungere end
1 stempel til 2 "cyklindrede" 1000cc . motorer ,med deraf følgende oval
cylinder og forringet kompression og ikke mindst forøget " oliefoibrug"

Med din nye tilføjelse har du da ret,eller sådan noget..

Behold du bare dine sure øl og hold dig til de små huller som du kan
lide.


- -

>Steen




Jesper Pedersen (18-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 18-02-08 15:27

> Som du skrev det ,var det vist ikke helt ved siden af at spørge dig om
> hvorfor stempler til 1 "cyklindrede" 500 cc motorer skulle være tungere end
> 1 stempel til 2 "cyklindrede" 1000cc . motorer ,med deraf følgende oval
> cylinder og forringet kompression og ikke mindst forøget " oliefoibrug"

Stempelvægten er rigtig nok den samme, men den 2 cylindret er (som oftest)
bedre afbalanceret. Det gør forskellen.


Ukendt (19-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-08 09:37

On Mon, 18 Feb 2008 14:27:06 +0000 (UTC), Jesper Pedersen wrote:

> men den 2 cylindret er (som oftest)
> bedre afbalanceret. Det gør forskellen.

Nope, det gør ingen forskel for motoren. Der er lige så mange indesluttede
vibrationer i en flercylindret motor. Derfor er f.eks. rækkefirere udstyret
med en voldsomt "overvægtig" krumtap relativt set. Ellers ville krumtappen
ødelægges af de voldsomme torsionsvibrationer. Dét, der er anderledes ved
en éncylindret er det pulserende træk, som kan strække kæder, ødelægge
gearkasser, og i øvrigt vibrationshærde stel.

Mon ikke at det berygtede stempelslid egentlig bare er alle luftkølede
motores plage. Langt de fleste her nævnte encylindrede er jo netop
luftkølede motorer. Mon ikke eks. XT660 er ganske slidstærk mht.
cylinder/stempel. :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Jens Jacob Bager Jen~ (20-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-02-08 11:21

> Som du skrev det ,var det vist ikke helt ved siden af at spørge dig
> om hvorfor stempler til 1 "cyklindrede" 500 cc motorer skulle være
> tungere end 1 stempel til 2 "cyklindrede" 1000cc . motorer ,med deraf
> følgende oval cylinder og forringet kompression og ikke mindst forøget
> " oliefoibrug"
>
> Med din nye tilføjelse har du da ret,eller sådan noget..

Hej Steen

Respekt til at du holder dig saglig, selv når jeg "taber sutten" og
bliver personlig

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Harald Blaatand (20-02-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 20-02-08 18:47


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:47bbfef4$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>> Som du skrev det ,var det vist ikke helt ved siden af at spørge dig
>> om hvorfor stempler til 1 "cyklindrede" 500 cc motorer skulle være
>> tungere end 1 stempel til 2 "cyklindrede" 1000cc . motorer ,med deraf
>> følgende oval cylinder og forringet kompression og ikke mindst forøget
>> " oliefoibrug"
>>
>> Med din nye tilføjelse har du da ret,eller sådan noget..
>
> Hej Steen
>
> Respekt til at du holder dig saglig, selv når jeg "taber sutten" og
> bliver personlig
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>
>
Det var heller ikke let, men man bliver hærdet med tiden når man kører
amerikansk jern

- -

>Steen



Torben Scheel (21-02-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 21-02-08 08:52

Harald Blaatand wrote:

> Det var heller ikke let, men man bliver hærdet med tiden når man kører
> amerikansk jern
>
Vibrationshærdet?

Hatten af herfra også.

--
vh
Torben

Richard (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 17-02-08 13:03

Per wrote:

> Og det er ikke skønlæsning mht. holdbarhed for en-cylindrede maskiner - er
> det virkelig sandt hvad de skriver ??

Pokkers ærgerligt hvis det er sandt - ikke mindst for de 3
kø'strupper/køgeboer der lige har hentet 4 GB500 mere i D her i februar...

Næ, det er nu nok en kalkuleret risiko blandt 1cyl-ejere. Og skulle de
1cylindrede nå at køre så langt, at cylinder og top skal renoveres, er det
idet mindste ikke så stort et arbejde at løfte motoren, som på de fleste
af de flercylindrede

Vælg med hjertet og tag så vedligehold og rep. som det kommer

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-08 16:26


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:fp97on$i68$1@abbeden.bunk.cc...
> Pokkers ærgerligt hvis det er sandt - ikke mindst for de 3
> kø'strupper/køgeboer der lige har hentet 4 GB500 mere i D her i februar...


Åhh...nej !, der skal ikke for mange af dem herop, så er det jo ikke sjovt
at have en mere



--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS
89' Honda XBR 500 S
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Richard (17-02-2008)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 17-02-08 21:20

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

>> Pokkers ærgerligt hvis det er sandt - ikke mindst for de 3
>> kø'strupper/køgeboer der lige har hentet 4 GB500 mere i D her i februar...

> Åhh...nej !, der skal ikke for mange af dem herop, så er det jo ikke sjovt
> at have en mere

Nej, de skulle jo nødig gå hen og blive så almindelige som stangjernene,
selv om jeg nu godt kan forstå de gutter

- men nu har du vist mindst en GB næsten i baghaven; det kan vi tales ved
om - hvis ikke du allerede er igang med at sælge din fine XBR videre?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK





Ukendt (19-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-08 01:32


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:fpa4te$i0v$1@abbeden.bunk.cc...
> Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
>
>>> Pokkers ærgerligt hvis det er sandt - ikke mindst for de 3
>>> kø'strupper/køgeboer der lige har hentet 4 GB500 mere i D her i
>>> februar...
>
>> Åhh...nej !, der skal ikke for mange af dem herop, så er det jo ikke
>> sjovt at have en mere
>
> Nej, de skulle jo nødig gå hen og blive så almindelige som stangjernene,
> selv om jeg nu godt kan forstå de gutter
>
> - men nu har du vist mindst en GB næsten i baghaven; det kan vi tales ved
> om - hvis ikke du allerede er igang med at sælge din fine XBR videre?


Det har jeg ingen planer om , det indgår snarer i mine planer, at der skal
nogle flere km på den i år



--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS
89' Honda XBR 500 S
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



MORTEN VIND (18-02-2008)
Kommentar
Fra : MORTEN VIND


Dato : 18-02-08 15:46


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47b748a8$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng !
>
> Jeg faldt lige over denne artikel i DBA.
>
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48266
>
> Og det er ikke skønlæsning mht. holdbarhed for en-cylindrede maskiner - er
> det virkelig sandt hvad de skriver ??
>
> Jeg kan da læse på fx. tenere.dk at de en-cylindrede er meget holdbare ?
>
> mvh. Per
>

Der skulle for år tilbage (1990'erne) have været eksemplarer af Honda CG125
i Storbritannien, der har rundet 100.000 miles (160.000 km).

Vel egentlig ganske OK for en 125cc 4-takt stødstangsmotor.

Men på den anden side er der jo osse adskillige CX500, der har kørt mere
end 500.000 km ... såeh
/
Morten



Moller (20-02-2008)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 20-02-08 20:14

Per wrote:

> Jeg kan da læse på fx. tenere.dk at de en-cylindrede er meget holdbare ?

Ja, de vandkølet nyere maskiner, og hvis de holdes korekt. Men de
gamle 1 dunkere luftkølet som kan fås til billige penge skal der nusses,
og plejes omkring for de holder længe nok.

Men artiklen har ret, de er kanon billige, og for få penge kan man få
en 1 dunker, der gir timevis af sjov og ballade, samt sammenligner man en
japansk etdunker i 15-25.000 klassen, vs. en tilsvarende kinøjser, eller
hvad man ellers kan finde af afdanket række 4 maskiner, så for du svært
ved at agumentere for ikke at vælge etdunkeren ;)

--
VH
Moller
Med 3 etdunkere i folden... men med en verden til forskel mellem dem.
MZ ETZ 300 RV, Suzuki DR500S, og en Yamaha TDR125R.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste