/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forhjul wobler
Fra : Susanne & Johnny Las~


Dato : 14-02-08 08:38

Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring 50
km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde det
dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
uballance i falg/hjul.

Nu siger en forhandler, at det måske er fordi jeg kører med topboks. Jamen
den vejer næsten intet og har jo siddet på længe, altså før den woblede.
Samme forhandler siger at det nok er mit dæk. Et Batlax med
"sildebensmønster". Men det har kun kørt 50 km. og jeg kvier mig ved at
sætte et andet på hvis ikke det hjælper.

Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
andre erfaringer med pågældende model mc?


 
 
Arne Lorenzen (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 14-02-08 09:24

Susanne & Johnny Lassen skrev den 14 feb 2008 i
news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
klip
> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller
> har i andre erfaringer med pågældende model mc?

Særligt ved faldende hastighed rammer man på mange MCér
"woblingspunktet" omkring de 60 kmt. (og ved 120?)

Tjek bagsvinger og baghjulslejer lissåvel det kan godt komme derfra,
prøv også en søgning på
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel -
der tikker 118 hits ind på søgeordet wobling.

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Ukendt (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-08 09:35


"Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring 50
> km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde det
> dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
> uballance i falg/hjul.
>
> Nu siger en forhandler, at det måske er fordi jeg kører med topboks. Jamen
> den vejer næsten intet og har jo siddet på længe, altså før den woblede.
> Samme forhandler siger at det nok er mit dæk. Et Batlax med
> "sildebensmønster". Men det har kun kørt 50 km. og jeg kvier mig ved at
> sætte et andet på hvis ikke det hjælper.
>
> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
> andre erfaringer med pågældende model mc?

Det med topboksen, kan godt være rigtigt, hvis du køre alene, der skabes
noget turbolens mellem dig og topboks.
Men det er jo bare at tage den af og køre en tur uden.

Det kunne selvfølgelig godt være fordæk, for lidt luft, for meget luft eller
hvis fordæk er breddere end det den er født med.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Torben Scheel (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-02-08 09:52

Susanne & Johnny Lassen wrote:

> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
> andre erfaringer med pågældende model mc?

Jeg har haft sådan en da den var ret ny - den skal i hvert fald ikke
woble. Jeg har typisk kørt med Karuser K2 topboks til arbejde uden
oplevelser af den art. Jeg husker desværre ikke hvilke dæk, men det er
nu også ligemeget - der er sket meget på de 10-12 år.

http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1108

--
vh
Torben

Finn og Angela (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 14-02-08 11:48


"Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring 50
> km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde det
> dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
> uballance i falg/hjul.

Jeg havde samme problem på min Xj900, der forværredes betydeligt ved kørsel
med fuld oppakning, store Krauser sidetasker og topboks, på en 5000 km
Østrigstur. Hjemme igen forsvandt problemet ikke selv om sidetaskerne kom
af.

Jeg kunne ikke mærke slør/slid i kronrørslejerne, men Fisker strammede dem i
forbindelse med noget andet arbejde til det opgivede moment - og det
kurerede 90% af problemet. Jeg har stadig en svag sitren v. 80-90 km/t, når
jeg tager farten af, men intet imod, hvad det var før.

Iøvrigt sagde Fiskers mekaniker, at lejerne om nødvendigt kunne spændes en
anelse mere...

Finn




Hans Posselt (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Hans Posselt


Dato : 14-02-08 14:17


"Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring 50
> km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde det
> dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
> uballance i falg/hjul.
>
> Nu siger en forhandler, at det måske er fordi jeg kører med topboks. Jamen
> den vejer næsten intet og har jo siddet på længe, altså før den woblede.
> Samme forhandler siger at det nok er mit dæk. Et Batlax med
> "sildebensmønster". Men det har kun kørt 50 km. og jeg kvier mig ved at
> sætte et andet på hvis ikke det hjælper.
>
> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
> andre erfaringer med pågældende model mc?
>
Fænomenet kaldes shimmy - hvilket typisk opstår ved aftagende fart omkring
60-70 km/t, med slidte dæk/dårligt afbalancerede dæk og halvdårlige
kronrørslejer. Hvis Suzien, fra beg. af 90'erne, stadig kører rundt med de
originale kronrørslejer, er det nok tid til at skifte. Nogle Bridgestone dæk
er også værre end andre - prøv et andet dækmærke.

Hans




Susanne & Johnny Las~ (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Susanne & Johnny Las~


Dato : 14-02-08 14:28

Har prøvet at tage topboksen af. Det hjalp ikke. Kan ikke mærke slør, men
vil nu alligevel kigge på de kronrørslejer.
Fænomenet er lige udtalt om man sætter farten ned, eller kører fra 0 og op.
Syntes bare det er underligt at problemet bliver voldsomt meget værre ved
skifte til et spritnyt dæk. I forbindelse med en længere ferietur har jeg
tidligere spændt den bageste affjedring noget op så den kunne klare 2 pers.
plus baggage. Men det skulle vel ikke betyde det store?

----- Original Message -----
From: "Hans Posselt" <hans.posselt@stofanet.dk>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Thursday, February 14, 2008 2:17 PM
Subject: Re: Forhjul wobler


>
> "Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring
>> 50 km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde
>> det dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
>> uballance i falg/hjul.
>>
>> Nu siger en forhandler, at det måske er fordi jeg kører med topboks.
>> Jamen den vejer næsten intet og har jo siddet på længe, altså før den
>> woblede. Samme forhandler siger at det nok er mit dæk. Et Batlax med
>> "sildebensmønster". Men det har kun kørt 50 km. og jeg kvier mig ved at
>> sætte et andet på hvis ikke det hjælper.
>>
>> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
>> andre erfaringer med pågældende model mc?
>>
> Fænomenet kaldes shimmy - hvilket typisk opstår ved aftagende fart omkring
> 60-70 km/t, med slidte dæk/dårligt afbalancerede dæk og halvdårlige
> kronrørslejer. Hvis Suzien, fra beg. af 90'erne, stadig kører rundt med de
> originale kronrørslejer, er det nok tid til at skifte. Nogle Bridgestone
> dæk er også værre end andre - prøv et andet dækmærke.
>
> Hans
>
>
"Hans Posselt" <hans.posselt@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
news:47b43db6$0$15010$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring
>> 50 km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde
>> det dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
>> uballance i falg/hjul.
>>
>> Nu siger en forhandler, at det måske er fordi jeg kører med topboks.
>> Jamen den vejer næsten intet og har jo siddet på længe, altså før den
>> woblede. Samme forhandler siger at det nok er mit dæk. Et Batlax med
>> "sildebensmønster". Men det har kun kørt 50 km. og jeg kvier mig ved at
>> sætte et andet på hvis ikke det hjælper.
>>
>> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
>> andre erfaringer med pågældende model mc?
>>
> Fænomenet kaldes shimmy - hvilket typisk opstår ved aftagende fart omkring
> 60-70 km/t, med slidte dæk/dårligt afbalancerede dæk og halvdårlige
> kronrørslejer. Hvis Suzien, fra beg. af 90'erne, stadig kører rundt med de
> originale kronrørslejer, er det nok tid til at skifte. Nogle Bridgestone
> dæk er også værre end andre - prøv et andet dækmærke.
>
> Hans
>
>


BoA (14-02-2008)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 14-02-08 16:21

Susanne & Johnny Lassen skrev:
> .....klip
> Har prøvet at tage topboksen af. Det hjalp ikke. Kan ikke mærke slør,
> men vil nu alligevel kigge på de kronrørslejer.
.......klip


Du skal også lige huske på at kontrollere dine lejer til bagsvinger,
samt selve baghjulslejerne. Problemer fra bagenden kan ganske udmærket
vise sig som woblen i forhjulet. Husk også, at du godt kan have mere end
ét problem samtidigt !!

Med bedste hilsner
fra
BoA

René (14-02-2008)
Kommentar
Fra : René


Dato : 14-02-08 14:37


"Hans Posselt" <hans.posselt@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
news:47b43db6$0$15010$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring
>> 50 km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde
>> det dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
>> uballance i falg/hjul.
>>
>> Nu siger en forhandler, at det måske er fordi jeg kører med topboks.
>> Jamen den vejer næsten intet og har jo siddet på længe, altså før den
>> woblede. Samme forhandler siger at det nok er mit dæk. Et Batlax med
>> "sildebensmønster". Men det har kun kørt 50 km. og jeg kvier mig ved at
>> sætte et andet på hvis ikke det hjælper.
>>
>> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
>> andre erfaringer med pågældende model mc?
>>
> Fænomenet kaldes shimmy - hvilket typisk opstår ved aftagende fart omkring
> 60-70 km/t, med slidte dæk/dårligt afbalancerede dæk og halvdårlige
> kronrørslejer. Hvis Suzien, fra beg. af 90'erne, stadig kører rundt med de
> originale kronrørslejer, er det nok tid til at skifte. Nogle Bridgestone
> dæk er også værre end andre - prøv et andet dækmærke.
>
> Hans
>
>havde i 1979 en Honda Cb 750 Sport med aluminiums/støbte fælge, som
>pludselig begyndte at Woble,
alt blev tjekket af flere og flere gange samme dag, da vi opdagede at alle
fornær en af egerne på forhjulet
simpelthen var nærmste som skåret over helt inde ved narvet, garantien var
udløbet men Mazi motor i Holbæk
måtte efter en tur i retten sætte nye fælge på (foran og bag på), det viste
sig at der var en fejl i støbningen fra farbriken
i Italien som havde lavet disse fælge og at mine ikke var de eneste, så tjek
lige det også.

Mvh. René Rasmussen


Perminator (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 14-02-08 18:12

..Hej
>> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring
>> 50 km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde
>> det dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
>> uballance i falg/hjul.
>> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
>> andre erfaringer med pågældende model mc?
>>
> Fænomenet kaldes shimmy - hvilket typisk opstår ved aftagende fart omkring
> 60-70 km/t, med slidte dæk/dårligt afbalancerede dæk og halvdårlige
> kronrørslejer. Hvis Suzien, fra beg. af 90'erne, stadig kører rundt med de
> originale kronrørslejer, er det nok tid til at skifte. Nogle Bridgestone
> dæk er også værre end andre - prøv et andet dækmærke.


Jeg fik kureret problemet på CXen fuldstændigt, især ved 3 tiltag:

Ingen slør i forhjul, baghjul eller svinger.
1) De koniske kronrørslejer blev spændt sammen,- hjalp en smule.
2) Der blev monteret en Gaffelstabilisator-bro lige over forskærmen,- hjalp
en smule
3) Bagdækket var i overstørrelse (bredt), og fladslidt på midten. Da det
blev skiftet til Bridgestone Battleax BT45 forsvandt fænomenet fuldstændig!
Et lille vridmoment fra bagdækkets tilslidte "traktormønster" kan forårsage
meget i forenden, når kræfterne forplanter sig gennem stellet.

Hvis det er fordækket du skiftede, så skift også bagdækket. BT45 er
udmærket til en ældre MC. - Eller det tilsvarende radialdæk til en nyere MC.
Lad være med at montere overstørrelse, selv om det ser "smart ud"
vh

--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057



Susanne & Johnny Las~ (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Susanne & Johnny Las~


Dato : 01-03-08 22:58

SÅ KØRER DEN SOM EN DRØM!!!

Ak ja... Opgav, kørte til mekaniker... Nye kronrørslejer, nye pakdåser i
forgafler. Nyt kædekit. alt i alt en rep til 4600,- Kædekittet var de 1700,
så for 2900 fik jeg løst problemet på to dage. Har bare en kanon cykel nu.
Den kan køres helt uden brug af hænder...


"Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:47b3efbe$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har en Suzuki GSX 1100 F. - 1993 Forhjulet wobler gevaldigt omkring 50
> km/t. Det startede i det små, og jeg fik sat nyt dæk på. Dette gjorde det
> dog værre. Alt er prøvet. Ingen slør i kronrør og bagsvinger. Ingen
> uballance i falg/hjul.
>
> Nu siger en forhandler, at det måske er fordi jeg kører med topboks. Jamen
> den vejer næsten intet og har jo siddet på længe, altså før den woblede.
> Samme forhandler siger at det nok er mit dæk. Et Batlax med
> "sildebensmønster". Men det har kun kørt 50 km. og jeg kvier mig ved at
> sætte et andet på hvis ikke det hjælper.
>
> Men ? Kan det dog passe at dækket med mønstret kan gøre det? Eller har i
> andre erfaringer med pågældende model mc?


Michael Dahlberg (02-03-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 02-03-08 15:05


"Susanne & Johnny Lassen" <tommerup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:47c9d15a$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> SÅ KØRER DEN SOM EN DRØM!!!
>
> Ak ja... Opgav, kørte til mekaniker... Nye kronrørslejer, nye pakdåser i
> forgafler. Nyt kædekit. alt i alt en rep til 4600,- Kædekittet var de
> 1700, så for 2900 fik jeg løst problemet på to dage. Har bare en kanon
> cykel nu. Den kan køres helt uden brug af hænder...
>
>
Det er dejligt at høre, men lad være med at gøre det!

Michael D



Jim Andersen (03-03-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 03-03-08 10:58

Susanne & Johnny Lassen wrote:
> Ak ja... Opgav, kørte til mekaniker... Nye kronrørslejer, nye
> pakdåser i forgafler. Nyt kædekit. alt i alt en rep til 4600,-
> Kædekittet var de 1700

Sheesh det var dyrt.
Fik lavet 24KM service (ventiler, synkro-karbs, tændrør,
forgaffelolie-skift, smøring af bagsvinger osv) + nyt kædekit og nye
kronrørslejer til 3610 kr.

/jim (ER-5)



Susanne & Johnny Las~ (03-03-2008)
Kommentar
Fra : Susanne & Johnny Las~


Dato : 03-03-08 22:19

Okay... Er ellers tilfreds nok. Syntes prisen er ok, men hvor i landet fik
du rep?


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i meddelelsen
news:47cbcb96$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Susanne & Johnny Lassen wrote:
>> Ak ja... Opgav, kørte til mekaniker... Nye kronrørslejer, nye
>> pakdåser i forgafler. Nyt kædekit. alt i alt en rep til 4600,-
>> Kædekittet var de 1700
>
> Sheesh det var dyrt.
> Fik lavet 24KM service (ventiler, synkro-karbs, tændrør,
> forgaffelolie-skift, smøring af bagsvinger osv) + nyt kædekit og nye
> kronrørslejer til 3610 kr.
>
> /jim (ER-5)
>


Ukendt (04-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-08 06:50


> Fik lavet 24KM service (ventiler, synkro-karbs, tændrør,
> forgaffelolie-skift, smøring af bagsvinger osv) + nyt kædekit og nye
> kronrørslejer til 3610 kr.
>
> /jim (ER-5)
>
Hej

Kunne være sjov at være en flue på vægen og kikke på alle de ting der er
lavet til den pris

Hygge PD CBR1100t

ps. kronrørslejer der kun holder 24000km, kan det dog passe.



Jim Andersen (05-03-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 05-03-08 11:04

Poul Dam wrote:
> ps. kronrørslejer der kun holder 24000km, kan det dog passe.

Yep. De lavede nu "klik"-lyde et godt stykke tid før det. Men Brdr. Stevns i
Hårlev sagde at det ikke var noget der ødelagde noget andet, og at jeg bare
skulle få dem skiftet når jeg syntes det generede for meget. Så da han
alligevel skulle splitte forenden ad for at skifte forgaffel-olie, skiftede
han kronrøslejer med det samme. Han ringede selvfølgelig først for lige at
få ok, da det ikke var noget vi havde aftalt inden aflevering.

/jim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste