|
| Nogen der mangler lidt startstrøm. Fra : BJ |
Dato : 09-02-08 01:52 |
| | |
Kim Olsen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 09-02-08 11:41 |
|
>
> Så kan det være i kan starte kværnen:
>
Ja ellers kan man tilsyneladende bare køre hjem på starteren
Kim
| |
BJ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 09-02-08 11:54 |
|
"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:47ad8339$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
>> Så kan det være i kan starte kværnen:
>>
> Ja ellers kan man tilsyneladende bare køre hjem på starteren
Ja, med den rigtige starter, så går det faktisk ganske fint.. )
LiPo rule !
http://www.maxdon.com/gpr.html
mvh
Bjørn J.
| |
Armand (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-02-08 12:32 |
|
BJ skrev:
> Måske det er tiden for MC-folket at skifte over til moderne
> batteriteknologi.
>
> Så kan det være i kan starte kværnen:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=lyYBh4ec05c&feature=related
>
For de der har haft mobiltelefon gennem nogle år, er Li-ion's evner
ganske tydelige i forhold til de nærmest forældede Ni-Cd, så effekten af
noget Li-ion i auto-størrelse skulle være forudsigelig!
Men ikke desto mindre er det sq imponerende
Men generelt har de færreste vel ikke mangel på starterstrøm :-/
Derved at akkumulator-størrelsen er valgt ud fra vægt, men også
nødvendig kapacitet klarer akkumulatoren sig til dagligt imens den
hurtigt giver op hvis der er noget der ikke fungerer som det skal.
Moderne kontaktløse tændinger med elektronisk forstærkning har gjort sit
omkring fejlmulighederne ved tændingen, så (med undtagelse af NGK'ere
der lader sig drukne ubehjælpsomt) en nedslidte akkumulator er i sig
selv årsagen hvis man en dag finder befinder sig med strømmangel :-/
Noget andet er vægten, og det varer nok ikke mange år før producenternes
respektive topmodeller i sportsmaskine-klassen bliver leveret med den
batteri-teknik i kun tilstrækkelig størrelse (á 14Ah's i
cigaretpakke-str.?) for derved at spare endnu et par kg på vægtskålen :-/
--
Armand.
| |
BJ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 09-02-08 12:37 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47ad8f08$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> BJ skrev:
>> Måske det er tiden for MC-folket at skifte over til moderne
>> batteriteknologi.
>>
>> Så kan det være i kan starte kværnen:
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=lyYBh4ec05c&feature=related
>>
> For de der har haft mobiltelefon gennem nogle år, er Li-ion's evner ganske
> tydelige i forhold til de nærmest forældede Ni-Cd, så effekten af noget
> Li-ion i auto-størrelse skulle være forudsigelig!
> Men ikke desto mindre er det sq imponerende
>
> Men generelt har de færreste vel ikke mangel på starterstrøm :-/
>
> Derved at akkumulator-størrelsen er valgt ud fra vægt, men også nødvendig
> kapacitet klarer akkumulatoren sig til dagligt imens den hurtigt giver op
> hvis der er noget der ikke fungerer som det skal.
> Moderne kontaktløse tændinger med elektronisk forstærkning har gjort sit
> omkring fejlmulighederne ved tændingen, så (med undtagelse af NGK'ere der
> lader sig drukne ubehjælpsomt) en nedslidte akkumulator er i sig selv
> årsagen hvis man en dag finder befinder sig med strømmangel :-/
>
> Noget andet er vægten, og det varer nok ikke mange år før producenternes
> respektive topmodeller i sportsmaskine-klassen bliver leveret med den
> batteri-teknik i kun tilstrækkelig størrelse (á 14Ah's i
> cigaretpakke-str.?) for derved at spare endnu et par kg på vægtskålen :-/
Er der overhovedet nogen friske danske MC-kørere med fornøden teknisk
baggrund, der leger/forsker i de muligheder, der vitterlig er i elektrisk
drift eller begrænser mig sig udelukkende til vindmøller?
Selv på bilsiden, går det fremad med hastige skridt.
Vi er måske for dorske her til lands og kan ikke se eksportmulighederne, men
det kunne da være morsomt med en genopståen af Nilsen & Fisker i en
elektrisk udgave...en "NimEl"..
mvh
Bjørn J.
| |
Ukendt (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-02-08 15:58 |
|
On Sat, 9 Feb 2008 12:36:54 +0100, BJ wrote:
> Er der overhovedet nogen friske danske MC-kørere med fornøden teknisk
> baggrund, der leger/forsker i de muligheder, der vitterlig er i elektrisk
> drift eller begrænser mig sig udelukkende til vindmøller?
Bolden ligger stadig ved BMS-fabrikanterne, (BMS = battery management
system), og de bliver stadig noget røde om ørerne, når man vil koble en
elmotor til systemet. Kewet hybrid'en kører, men er stadig i
forskningsfasen, og det er ikke brændselscellerne, der bremser udviklingen.
Der findes faktisk en engelsk hybrid mc, (brændselscelle/li-ion), men man
hører ikke meget til projectet.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
BJ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 09-02-08 16:21 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:5nq275lts2or.1jj7rrf7zef01.dlg@40tude.net...
KLIP
>> Er der overhovedet nogen friske danske MC-kørere med fornøden teknisk
>> baggrund, der leger/forsker i de muligheder, der vitterlig er i elektrisk
>> drift eller begrænser mig sig udelukkende til vindmøller?
>
> Bolden ligger stadig ved BMS-fabrikanterne, (BMS = battery management
> system), og de bliver stadig noget røde om ørerne, når man vil koble en
> elmotor til systemet. Kewet hybrid'en kører, men er stadig i
> forskningsfasen, og det er ikke brændselscellerne, der bremser
> udviklingen.
>
>
> Der findes faktisk en engelsk hybrid mc, (brændselscelle/li-ion), men man
> hører ikke meget til projectet.
Du bekræfter faktisk min formodning om dansk dorskhed med ovennævnte, for vi
er vel ikke for dårligt uddannede...
Der må da være nogen elektroingeniører som formår at sætte sig ned på
legestadiet eller foretrækker de hellere en fastansættelse så skiferierne
for familien er sikret..
Man kunne eks. starte med lidt legetøj fra http://www.dualsky.com og så tage
den derfra..
mvh
Bjørn J.
| |
Ukendt (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-02-08 17:38 |
|
On Sat, 9 Feb 2008 16:21:09 +0100, BJ wrote:
> Du bekræfter faktisk min formodning om dansk dorskhed med ovennævnte, for vi
> er vel ikke for dårligt uddannede...
Nej, der er vist ingen herhjemme, der arbejder med BMS
Et andet problem med litium er at det reagerer voldsomt med stortset alt,
så går noget galt, á færdselsuheld, overspænding, underspænding, og på eks.
en 1KAh. pakke, så vil en benzinbrand blegne i forhold til.
> Der må da være nogen elektroingeniører som formår at sætte sig ned på
> legestadiet eller foretrækker de hellere en fastansættelse så skiferierne
> for familien er sikret..
Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
"J.C.Kløve" (09-02-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 09-02-08 18:21 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 9 Feb 2008 16:21:09 +0100, BJ wrote:
>
>> Du bekræfter faktisk min formodning om dansk dorskhed med ovennævnte, for vi
>> er vel ikke for dårligt uddannede...
Så må du hellere gå i gang, måske hvis du oven i købet sponserede en
ingeniør af egen lomme - for du er vel ikke selv "dorsk"... vel?
>
> Nej, der er vist ingen herhjemme, der arbejder med BMS
>
> Et andet problem med litium er at det reagerer voldsomt med stortset alt,
> så går noget galt, á færdselsuheld, overspænding, underspænding, og på eks.
> en 1KAh. pakke, så vil en benzinbrand blegne i forhold til.
ja det kunne blive ret festligt, mon den almindelige bilist ville køre pænt
med udsigten til, at et banalt uheld vil sende ham/hende til månen
>
> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
>
Selvfølgelig kan man det, bare der er nogen der vil betale
tilstrækkeligt for ydelsen.
Problemet er nok i højere grad at der ikke er nogen form for
risikovillig kapital i DK, så alt innovativt udgår fra de mennesker
(ingeniører eller ej) der bare ikke kan lade være... :-\
Man kan vel ikke fortænke ingeniører i, at de også vil have brød på
bordet og tag over hovedet?
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Ukendt (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-02-08 19:41 |
|
On Sat, 09 Feb 2008 18:20:51 +0100, "J.C.Kløve" wrote:
> Orla Pedersen skrev:
>> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
>>
> Selvfølgelig kan man det, bare der er nogen der vil betale
> tilstrækkeligt for ydelsen.
Nope, det er "moden" der foreskriver jobs i kendte rammer.... Men vel ikke
underligt for en gruppe, hvis faglige organisation hagler ned på al
inovation.
> Problemet er nok i højere grad at der ikke er nogen form for
> risikovillig kapital i DK, så alt innovativt udgår fra de mennesker
> (ingeniører eller ej) der bare ikke kan lade være... :-\
Hmmm.. Penge er nu ikke lige det største problem....
> Man kan vel ikke fortænke ingeniører i, at de også vil have brød på
> bordet og tag over hovedet?
Det er da vist heller ikke noget problem I øvrigt et underligt
paradox, unge er parat til at tage chancer i trafikken, men ikke i forhold
til et job. :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
"J.C.Kløve" (09-02-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 09-02-08 20:28 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 09 Feb 2008 18:20:51 +0100, "J.C.Kløve" wrote:
>
>> Orla Pedersen skrev:
>
>>> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
>>>
>> Selvfølgelig kan man det, bare der er nogen der vil betale
>> tilstrækkeligt for ydelsen.
>
> Nope, det er "moden" der foreskriver jobs i kendte rammer.... Men vel ikke
> underligt for en gruppe, hvis faglige organisation hagler ned på al
> inovation.
>
>> Problemet er nok i højere grad at der ikke er nogen form for
>> risikovillig kapital i DK, så alt innovativt udgår fra de mennesker
>> (ingeniører eller ej) der bare ikke kan lade være... :-\
>
> Hmmm.. Penge er nu ikke lige det største problem....
>
>> Man kan vel ikke fortænke ingeniører i, at de også vil have brød på
>> bordet og tag over hovedet?
>
> Det er da vist heller ikke noget problem I øvrigt et underligt
> paradox, unge er parat til at tage chancer i trafikken, men ikke i forhold
> til et job. :-/
>
ska jeg lige komme ned og løse problemerne med strøm øsen for jer, jeg
kunne godt trænge til ½års luftforandring
--
Dun@nt - der er strøm-spasser af rang
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
BJ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-02-08 00:12 |
|
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:47adfecb$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> ska jeg lige komme ned og løse problemerne med strøm øsen for jer, jeg
> kunne godt trænge til ½års luftforandring
Måske du kan få tildelt en udbollet Ninja til at eksperimentere med og
forhåbentlig anvende bedre batteriteknik end her..?..
http://www.youtube.com/watch?v=Rzi4tL3QMWk
mvh
Bjørn J.
| |
"J.C.Kløve" (10-02-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 10-02-08 19:51 |
|
BJ skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:47adfecb$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>> ska jeg lige komme ned og løse problemerne med strøm øsen for jer, jeg
>> kunne godt trænge til ½års luftforandring
>
> Måske du kan få tildelt en udbollet Ninja til at eksperimentere med og
> forhåbentlig anvende bedre batteriteknik end her..?..
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Rzi4tL3QMWk
>
jo jo, men det lykkes da trods alt, med Li-ion kunne den måske blive
helt vaks
men men men, strøm er strøm, Strøm og dimsedut faget er ikke lige min
boldgade. =
Næ der hvor "strøm øsen" IMO har behov for lidt hjælp, som mange andre
danske bilforsøg, er på design siden -
Hvorfor skal et dansk produceret køretøj ligne lort??? små grimme, "far"
og familie-ubrugelige "plastic" øser??? Kan danskere designe en DB12,
hvorfor hulen skal det eksteriøre på danskproducerede køretøjer så
forsømmes så grusomt :-\
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
BJ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-02-08 19:55 |
|
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:47af47ba$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Næ der hvor "strøm øsen" IMO har behov for lidt hjælp, som mange andre
> danske bilforsøg, er på design siden -
> Hvorfor skal et dansk produceret køretøj ligne lort??? små grimme, "far"
> og familie-ubrugelige "plastic" øser??? Kan danskere designe en DB12,
> hvorfor hulen skal det eksteriøre på danskproducerede køretøjer så
> forsømmes så grusomt :-\
Du har helt ret, her er også et område, vi per tradition burde kunne gøre os
gældende med det i hvert fald tidligere så respekterede Danish Design.
Jeg mener nu stadig, vi burde kunne gøre os gælden på udviklingen rent
elektrisk..
mvh
Bjørn J.
| |
"J.C.Kløve" (10-02-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 10-02-08 20:16 |
|
BJ skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:47af47ba$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
[zip]
> Jeg mener nu stadig, vi burde kunne gøre os gælden på udviklingen rent
> elektrisk..
Selvfølgelig burde vi kunne det.
Men det sidste store innovative danske akumolator projekt, endte så vidt
jeg husker i Iralnd, da der ikke kunne findes danske investorer (mener
det er 10-12 år siden??) - og alligevel er det ikke et dansk firma der i
dag udvikler "front end" batterier til mobiler???
Men jeg har en opfattelse af (fejlagtig??) at innovationen inden for
elektronik i DK for tiden koncentreres om mobilteknologi og i et vist
omfang mdeicoteknik (måske er jeg plaget af at bo i Nordjylland?) -
.... og i den forbindelse er det iøvrigt beskæmmende at tænke på, at vi
var længder foran resten af verden, og endte med at sælge flagskibet, af
mangel på mod (kapital) til at trække en succes hjem, ...igen den
kapital der skulle sikre succesen var kun til stede i... Finland :-\
----
nå men ret skal være ret...
Der er ikke nok (heller ikke ingeniører) der tør tage springet og
realisere deres gode ideer - og ideerne mangler ikke!!!
Årsagerne kan være mange, trykheds narkomaner måske en af dem, men der
mangler også en reel gulerod for den enkelte, tonsvis af beaurakrati,
armod og arbejdsdage der strækker sig i det uendelige, og lykkes det
endeligt så bliver du rippet i skat -
Jeg har den dybeste respekt for de der bliver selvstændige
(især dem der faktisk viste hvad de gik ind til)
--
Dun@nt - der vil hade at køre El motorcykel...
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
BJ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-02-08 20:27 |
|
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:47af4d9f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Jeg har den dybeste respekt for de der bliver selvstændige
> (især dem der faktisk viste hvad de gik ind til)
Det ved du aldrig helt, det er det, der gør (arbejds-)livet spændende og
ikke mindst udfordrende.
Du skal jo helst fortsætte din udvikling og ikke hvile på laurbærrene..
mvh
Bjørn J.
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 10-02-08 12:10 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> On Sat, 09 Feb 2008 18:20:51 +0100, "J.C.Kløve" wrote:
>
>> Orla Pedersen skrev:
>
>>> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
>>>
>> Selvfølgelig kan man det, bare der er nogen der vil betale
>> tilstrækkeligt for ydelsen.
>
> Nope, det er "moden" der foreskriver jobs i kendte rammer.... Men vel ikke
> underligt for en gruppe, hvis faglige organisation hagler ned på al
> inovation.
Que? - for mig at se råber de på næsten intet andet end innovation, da
IDA har indset at det er den eneste måde de kan opretholde de høje
lønninger i forhold til lande som Indien og Kina.
(og nu er vi rigtig OT...)
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29
| |
BJ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-02-08 12:46 |
|
"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
news:uhcgh12zz.fsf@harrekilde.dk...
KLIP
>>>> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
>>>>
>>> Selvfølgelig kan man det, bare der er nogen der vil betale
>>> tilstrækkeligt for ydelsen.
>>
>> Nope, det er "moden" der foreskriver jobs i kendte rammer.... Men vel
>> ikke
>> underligt for en gruppe, hvis faglige organisation hagler ned på al
>> inovation.
>
> Que? - for mig at se råber de på næsten intet andet end innovation, da
> IDA har indset at det er den eneste måde de kan opretholde de høje
> lønninger i forhold til lande som Indien og Kina.
>
> (og nu er vi rigtig OT...)
Hvis innovationen skal baseres på: "Jeg vil have risikovillig kapital
stillet til rådighed, så jeg intet taber på nogen områder og hvis min
innovation bliver en succes, så skal jeg have alle indtægterne", så kan jeg
godt forstå, al pionerinnovation står fuldstændig stille.
mvh
Bjørn J.
| |
BJ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 09-02-08 23:54 |
|
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:47ade0f4$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>> On Sat, 9 Feb 2008 16:21:09 +0100, BJ wrote:
>>
>>> Du bekræfter faktisk min formodning om dansk dorskhed med ovennævnte,
>>> for vi er vel ikke for dårligt uddannede...
>
> Så må du hellere gå i gang, måske hvis du oven i købet sponserede en
> ingeniør af egen lomme - for du er vel ikke selv "dorsk"... vel?
Nå da, så du mener der skal sponseres, så de dorske ingeniører fortfarende
kan komme på skiferie.....ik'?
Nej, der findes åbenbart ingen pionerånd mere..;-(
>> Et andet problem med litium er at det reagerer voldsomt med stortset alt,
>> så går noget galt, á færdselsuheld, overspænding, underspænding, og på
>> eks.
>> en 1KAh. pakke, så vil en benzinbrand blegne i forhold til.
>
> ja det kunne blive ret festligt, mon den almindelige bilist ville køre
> pænt
> med udsigten til, at et banalt uheld vil sende ham/hende til månen
>
>>
>> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
>>
> Selvfølgelig kan man det, bare der er nogen der vil betale tilstrækkeligt
> for ydelsen.
> Problemet er nok i højere grad at der ikke er nogen form for risikovillig
> kapital i DK, så alt innovativt udgår fra de mennesker (ingeniører eller
> ej) der bare ikke kan lade være... :-\
>
> Man kan vel ikke fortænke ingeniører i, at de også vil have brød på bordet
> og tag over hovedet?
Nej, det er også sådan eks. Grundfos, Danfoss osv. er skabt...risikovillig
kapital, vor herre bevare os...;-(
mvh
Bjørn J.
| |
Ib Jakobsen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 09-02-08 20:09 |
|
Orla Pedersen skrev:
>
> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
Den danske sprog er sgu en underlig en. Den kan jo læses på flere måder.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Lars Nielsen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Lars Nielsen |
Dato : 09-02-08 23:07 |
|
BJ wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
> en meddelelse news:5nq275lts2or.1jj7rrf7zef01.dlg@40tude.net...
> Du bekræfter faktisk min formodning om dansk dorskhed med ovennævnte,
> for vi er vel ikke for dårligt uddannede...
>
> Der må da være nogen elektroingeniører som formår at sætte sig ned på
> legestadiet eller foretrækker de hellere en fastansættelse så
> skiferierne for familien er sikret..
- Det kan sku' sagtens ske, men så længe de danske virksomheder til
stadighed kun søger ingeniører, som typisk har hænderne vendt så de er mest
velegnede til at slæbe rør på Grundfos, og skider på de ekstremt dygtige
teknikere der sidder med alt erfaringen og arbejdskraften, så sker der sku
ikke så meget nytænkning...
Bare se vores alle sammens B&O - man starter med at lave Autostereo, og
hvilken melding komer der på TV..: UUUUuueha, vi har ikke ingeniører nok
herhjemme, så vi søger både i Norge og Sverige - hvad gik der liiiiige glat
der, hvor er efterspørgslen på teknikere med brancheerfaring??? - Nej dem
gider vi ikke søge, vi vil selv lave alle fejlene igen, istedet for at lytte
til dem der ved noget... - Hvor herre bevares...
- Men s´kulle der være en elektro-motor-specialist der vil lege, så vil jeg
da påstå og vide nok om elektronikken og batteriteknologi'en til at være den
halvdel af team'et...
Lars / Viborg
> Man kunne eks. starte med lidt legetøj fra http://www.dualsky.com og
> så tage den derfra..
>
> mvh
> Bjørn J.
--
- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
| |
BJ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-02-08 00:07 |
|
"Lars Nielsen" <lars_concordia@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47ae241e$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> - Men s´kulle der være en elektro-motor-specialist der vil lege, så vil
> jeg da påstå og vide nok om elektronikken og batteriteknologi'en til at
> være den halvdel af team'et...
Frisk udmelding, så kan man jo håbe på, der findes én eller flere med samme
indstilling som du, så der kan stables et team med pionerånd på benene!
mvh
Bjørn J.
| |
Michael Dahlberg (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 09-02-08 17:52 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47ad909a$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:47ad8f08$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> BJ skrev:
>>> Måske det er tiden for MC-folket at skifte over til moderne
>>> batteriteknologi.
>>>
>>> Så kan det være i kan starte kværnen:
>>>
>>> http://www.youtube.com/watch?v=lyYBh4ec05c&feature=related
>>>
>> For de der har haft mobiltelefon gennem nogle år, er Li-ion's evner
>> ganske tydelige i forhold til de nærmest forældede Ni-Cd, så effekten af
>> noget Li-ion i auto-størrelse skulle være forudsigelig!
>> Men ikke desto mindre er det sq imponerende
>>
>> Men generelt har de færreste vel ikke mangel på starterstrøm :-/
>>
>> Derved at akkumulator-størrelsen er valgt ud fra vægt, men også nødvendig
>> kapacitet klarer akkumulatoren sig til dagligt imens den hurtigt giver op
>> hvis der er noget der ikke fungerer som det skal.
>> Moderne kontaktløse tændinger med elektronisk forstærkning har gjort sit
>> omkring fejlmulighederne ved tændingen, så (med undtagelse af NGK'ere der
>> lader sig drukne ubehjælpsomt) en nedslidte akkumulator er i sig selv
>> årsagen hvis man en dag finder befinder sig med strømmangel :-/
>>
>> Noget andet er vægten, og det varer nok ikke mange år før producenternes
>> respektive topmodeller i sportsmaskine-klassen bliver leveret med den
>> batteri-teknik i kun tilstrækkelig størrelse (á 14Ah's i
>> cigaretpakke-str.?) for derved at spare endnu et par kg på vægtskålen :-/
>
> Er der overhovedet nogen friske danske MC-kørere med fornøden teknisk
> baggrund, der leger/forsker i de muligheder, der vitterlig er i elektrisk
> drift eller begrænser mig sig udelukkende til vindmøller?
>
> Selv på bilsiden, går det fremad med hastige skridt.
>
> Vi er måske for dorske her til lands og kan ikke se eksportmulighederne,
> men det kunne da være morsomt med en genopståen af Nilsen & Fisker i en
> elektrisk udgave...en "NimEl"..
>
>Den lavede de da under navnet NILFISK
Hø-hø
Michael D
| |
SmaRTrxxv (09-02-2008)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 09-02-08 14:42 |
|
BJ skrev:
> Måske det er tiden for MC-folket at skifte over til moderne
> batteriteknologi.
>
> Så kan det være i kan starte kværnen:
>
Muligvis!
Men det virkeligt interessante er vel det pågældende batteris evne til
at holde en høj spænding, og ikke blot en spænding der kun er høj nok
til at slæbe motoren rundt!
Som indehaver af en førstegenerations Aprilia RSV ved at der er stor
forskel på evnen til at slæbe motoren rundt og det at kunne starte den!
Et kendt problem med Apriliaen er den kræver en høj spænding for at
kunne starte. Dvs. at der sagtens kan være strøm nok til at starten
ivrigt kan trække motoren rundt, men gnisten er for ringe pga en for lav
spænding!
Thore
| |
BJ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 09-02-08 15:04 |
|
"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:47adadca$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
>> Måske det er tiden for MC-folket at skifte over til moderne
>> batteriteknologi.
>>
>> Så kan det være i kan starte kværnen:
>>
> Muligvis!
> Men det virkeligt interessante er vel det pågældende batteris evne til at
> holde en høj spænding, og ikke blot en spænding der kun er høj nok til at
> slæbe motoren rundt!
Har du overhovedet læst om LiPo-batteriet og det evner/egenskaber?
Jeg kan af erfarings sige dig, LiPo er uovertruffen i samtlige egenskaber i
forhold til eks. et bly-batteri!
Jeg trækker nemt 50 amp ud af et legetøjsbatteri på 11,4 V og 2200 mAh.
Der er legekammerater, der trækker lang over 100 amp. ud af deres
legetøjsbatterier.
mvh
Bjørn J.
| |
Thore Jensen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Thore Jensen |
Dato : 09-02-08 21:19 |
|
BJ skrev:
>
>
> Har du overhovedet læst om LiPo-batteriet og det evner/egenskaber?
Nej.. det var jo derfor jeg spurgte til det
>
> Jeg kan af erfarings sige dig, LiPo er uovertruffen i samtlige egenskaber i
> forhold til eks. et bly-batteri!
>
Det lyder da lovende...
> Jeg trækker nemt 50 amp ud af et legetøjsbatteri på 11,4 V og 2200 mAh.
50 amp???
Nå, men det var batteriets evne til at bevare spændingen (volt) jeg
spurgte til..
Hvis spændingen falder for meget mens batteriet arbejder - uagtet om det
så kan arbejde timevis er det uden værdi i mit tilfælde, hvis
spændningen falder ret meget!
M.v.h.
Thore
| |
Steen Gruby (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 09-02-08 22:15 |
|
On Sat, 09 Feb 2008 21:18:42 +0100, Thore Jensen <thore@snaps.dk>
wrote:
Hej Thore.
>
>Nå, men det var batteriets evne til at bevare spændingen (volt) jeg
>spurgte til..
>Hvis spændingen falder for meget mens batteriet arbejder - uagtet om det
>så kan arbejde timevis er det uden værdi i mit tilfælde, hvis
>spændningen falder ret meget!
>
Forskellige typer batterier har forskellige egenskaber.
Det startbatteri vi har kendt i de sidste næsten 100 år er
blybatteriet.
Det der kendetegner blybatteriet er dets lave indre modstand, hvilket
netop er en forudsætning for at kunne levere en meget stor strøm.
Det kan derfor levere en stor strøm i en tilstrækkelig lang tid til at
drive en motor i gang uden at spændingen falder for meget til ikke at
kunne levere spænding til motorens øvrige forbrugere der er nødvendige
under starten - Det er primært tændingen der her er på tale, men med
den stigende anvendelse af computerstyret indsprøjtning skal der også
være spænding til computeren og benzinpumpen.
Kravene til startbatteriets formåen er altså steget med tiden
(udviklingen).
Samtidig er batteriet på en MC en dværg set i forhold til det man
finder i en bil, men kravene er næsten de samme.
MC batterier har normalt et "energilager" på 12-18 AH, hvor bilerne
normalt har over 60 AH.
Startstrømmen på en MC starter ud med +200 Amp, og falder til ca. 50
Amp når starteren har fået omdrejninger på.
Samtidig må spændingen på batteriet helst ikke komme under 10-10,5
volt hvis andre forbrugere skal tilgodeses.
Derfor går det temmelig hårdt ud over batteriet i det lange løb, og
det er af samme årsag ikke unormalt at skifte batteri på en MC hvert
3-4' år, hvor bilen mange gange kan skrive op til 10 år på et batteri
- Jeg har lige skiftet bilens - Det holdt kun i 13 år
(Det skal i parantes indskydes, at batteriskiftet var grundet i at den
indre modstand i batteriet var blevet så stor at det kneb med at drive
starteren op i tilstrækkelig høje omdrejninger til at slå motoren i
gang omgående)
Som nævnt har blybatteriet længe været enerådende pga. evnen til at
levere en stor startstrøm, men nu har det fået en hård konkurrent i de
vedligeholdelsfrie bly/gel batterier.
Den type batterier har været på markedet i mange år som backup
batterier i alarmer, på telefoncentraler, no break strømforsyninger
o.l.
De er historisk gode til at levere en moderat energi over længere tid,
men har ikke været særlig gode til at levere en stor startstrøm.
Med nye produktionsmetoder og nye materialer er det lykkedes at
fremstille den type batterier således at de faktisk er blybatteriet
overlegent, stadig vedligeholdelsesfrie og vejer mindre - Bagdelen er
at de koster væsentlig mere end et normalt blybatteri, og at levetiden
ikke er så meget større at det berettiger merprisen.
Nu kommer så den type batterier vi anvender i småapparater som f.eks.
mobiltelefoner - Li-Ion batteriet.
Det er fremragende til at lagre en stor mængde energi der forbruges
relativt langsomt, det fylder ikke noget, vejer miimalt, og har en
lang levetid.
Når den teknik overføres til startbatteriet får vi et 60 AH batteri
der fylder og vejer som et 12 AH blybatteri.
Og så er vejen til effektive EL drevne køretøjer åbnet i den helt
store stil.
Om EL drevne køretøjer så vil have en total virkningsgrad der er
større end forbrændingsmotorens skal jeg ikke kloge i, men det er nok
det der bestemmer udviklingen.
Jeg så den film hvor de reklamerede for den nye batteritype.
Hvis man lytter efter vil man bemærke at omdrejningstallet falder
noget efter 15-20 sek. - Om det skyldes at starteren løber varm eller
at batteriet taber pusten skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror de
har snydt lidt vad at tage et helt nyt batteri og grovlade det lige
før demoen
Jeg ville hellere se den test med et batteri der er et år gammelt.
Det ville være mere sigende, idet det ville give et indtryk af hvor
meget den indre modstand er steget, og dermed batteriets evne til at
afgive den store strøm er faldet.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-02-08 23:17 |
|
Godt skrevet Steen for alm mennesker som bare bruger strøm uden at tænke
over hvordan
Min søns Dragbike = Suzuki EF 1428 ccm og en komp på ca 15-1 kan simpel hen
smadrer hans akkumulator på stribe ved at starte da den ikke selv kan lade
og efter 2-3 starter er den færdig og skal lades igen , og da der samtidligt
er monteret MDS tændnings anlæg som bruger en hulens masse strøm går den
simpel hen ud ned af langsiden , virker hel urealistisk , men sådan er det
gået i et par år
Så var der lige en fyr der fortalte at vi skulle prøve det de kalder et
Harley batteri og et sådan blev indkøbt ca 1400 kr :(((( det har
simpelhen nogle store kabelsko klodser og så meget start strøm at den kan
starte en dag uden at blive ladet
Mon ikke det er det man også kalder Marine batteri eller Diesel batteri ?
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Steen Gruby (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-02-08 22:04 |
|
On Sat, 9 Feb 2008 23:16:36 +0100, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik .
dk> wrote:
Hej PE.
>Godt skrevet Steen for alm mennesker som bare bruger strøm uden at tænke
>over hvordan
>
Mange tak - Det var så lidt.
Blot lidt strøtanker over emnet.
>Min søns Dragbike = Suzuki EF 1428 ccm og en komp på ca 15-1 kan simpel hen
>smadrer hans akkumulator på stribe ved at starte da den ikke selv kan lade
>og efter 2-3 starter er den færdig og skal lades igen , og da der samtidligt
>er monteret MDS tændnings anlæg som bruger en hulens masse strøm går den
>simpel hen ud ned af langsiden , virker hel urealistisk , men sådan er det
>gået i et par år
>Så var der lige en fyr der fortalte at vi skulle prøve det de kalder et
>Harley batteri og et sådan blev indkøbt ca 1400 kr :(((( det har
>simpelhen nogle store kabelsko klodser og så meget start strøm at den kan
>starte en dag uden at blive ladet
>Mon ikke det er det man også kalder Marine batteri eller Diesel batteri ?
Jeg ved det ikke, men der kan være mange bud på hvilken type batteri
der er tale om.
Er det forbudt at have et eksternt startbatteri til at aflaste det
monterede under starten?
OZ9ZI Steen Gruby
| |
Hekto (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-02-08 15:40 |
|
On Sat, 09 Feb 2008 17:37:39 +0100, Orla Pedersen wrote:
> On Sat, 9 Feb 2008 16:21:09 +0100, BJ wrote:
>
>> Du bekræfter faktisk min formodning om dansk dorskhed med ovennævnte,
>> for vi er vel ikke for dårligt uddannede...
>
> Nej, der er vist ingen herhjemme, der arbejder med BMS
>
> Et andet problem med litium er at det reagerer voldsomt med stortset
> alt, så går noget galt, á færdselsuheld, overspænding, underspænding, og
> på eks. en 1KAh. pakke, så vil en benzinbrand blegne i forhold til.
>
>> Der må da være nogen elektroingeniører som formår at sætte sig ned på
>> legestadiet eller foretrækker de hellere en fastansættelse så
>> skiferierne for familien er sikret..
>
> Du kan ikke få ingeniører til nogetsomhelst alternativt for tiden :-/
Ja, spørg i Farvandsdirektoratet og Fyr og Vagervæsenet hvordan det
liiige er med Lithiumbatterier der bare ligger og afladet! BUUUUMMMMM!
Har ca. samme energitæthed som trotyl.
Tjaaaa .... hvad kan man egentlig få ingeniører til???? ... ud over at
sidde og tænke over hvordan de ville have lavet det makværk og de
tåbeligheder ANDRE ingeniører har begået? For ingeniører er der jo intet
der duer ... med mindre de selv har lavet det ... og så virker det
alligevel ikke når det skal produceres!
--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie
| |
|
|