/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Danmarks første crashtest af motorcyklerm ~
Fra : KimT


Dato : 07-02-08 19:22



http://ing.dk/artikel/85439

"Vi skal lave tre typer forsøg. Dels en køre-forbi-test med forskellige
motorcykeltyper, hvor en gruppe af professionelle skal skønne hastigheden.
Dels en kuretest, hvor vores stuntman vælter. Det blive filmet med high
speed-kamera, og vi beregner efterfølgende en række parametre, såsom
friktionen. Og endelig bliver der et forsøg, hvor stuntmanen simpelthen
kører ind i siden på en bil med 50 km/t"


 
 
Ulvir (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 07-02-08 22:17


"KimT" <na@na.na> skrev i meddelelsen
news:47ab4c58$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

> http://ing.dk/artikel/85439

Måske skulle man crashteste hjernen på de idioter i biler, der ikke kan
finde ud af at overholde deres vigepligt..


Perminator (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 07-02-08 22:21

Hej
"KimT" skrev i en meddelelse > http://ing.dk/artikel/85439
>
> "Vi skal lave tre typer forsøg. Dels en køre-forbi-test med forskellige
> motorcykeltyper, hvor en gruppe af professionelle skal skønne hastigheden.
> Dels en kuretest, hvor vores stuntman vælter. Det blive filmet med high
> speed-kamera, og vi beregner efterfølgende en række parametre, såsom
> friktionen. Og endelig bliver der et forsøg, hvor stuntmanen simpelthen
> kører ind i siden på en bil med 50 km/t"

Jeg satser på at stå der på sidelinien med mit kamera.
Er der andre der kommer?
--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057



KimT (07-02-2008)
Kommentar
Fra : KimT


Dato : 07-02-08 22:32


>> "Vi skal lave tre typer forsøg. Dels en køre-forbi-test med forskellige
>> motorcykeltyper, hvor en gruppe af professionelle skal skønne
>> hastigheden. Dels en kuretest, hvor vores stuntman vælter. Det blive
>> filmet med high speed-kamera, og vi beregner efterfølgende en række
>> parametre, såsom friktionen. Og endelig bliver der et forsøg, hvor
>> stuntmanen simpelthen kører ind i siden på en bil med 50 km/t"

> Jeg satser på at stå der på sidelinien med mit kamera.
> Er der andre der kommer?

Jeg kan desværre ikke komme.
Du lægger din billeder på nettet ik'?

/Kim


Perminator (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 09-02-08 01:02

Hej!

>> Jeg satser på at stå der på sidelinien med mit kamera.
>> Er der andre der kommer?
>
> Jeg kan desværre ikke komme.
> Du lægger din billeder på nettet ik'?

Jeg stod der, men mine billeder blev ikke gode, pga dobbelte gitternet, og
kraftigt modlys fra projektørerne der skulle belyse til High Speed
kamerarene, og en alt for stor sikkerhedsafstand til publikum.
Jeg har dog enkelte billeder af skaderne på Sierraen samt Hondaen der blev
brugt. Jeg arbejder lidt med dem, og lægger dem ud i løbet af week-enden.

Første vælteforsøg med stuntmanden iklædt tekstildragt fik et sjovt forløb.
Han tog et par tilløb med baghjulsblokeringer, for at fornemme friktionen,
øjensynlig for at lægge cyklen (vist en let gammel 250 Yamaha 2T) ned på
venstre side.
Da han lavede vælteførsøget var farten for lav, eller friktionen for høj, så
cyklen drejede som forventet mod venstre, men lagde sig ikke ned. Biddet
var for godt, så den væltede modsat over, og stuntmanden fik en flyvetur og
mavelanding foran MC, istedet for det forventede glid bag MCen. Det gjorde
øjensynlig ondt ;-(
I næste forsøg var hastigheden høj nok, så MCen kom ned og gled væk, mens
stuntmanden fik en kuretur, som set i RR films.

Andet vælteforsøg, nu med med læderdragt gjorde lidt ondt på mig. Som tung
MC havde de fandeme valgt en CX!! Okay, når det skulle være, så døde den
med maner, med et ordentligt V2-drøn! Stuntmanden fik sit glid, men CXen
havde ikke tænkt sig at stoppe ved en stak sølle RockWoll baller, så den tog
også hegnet, og mængede sig herefter blandt publikum, uden at nogen dog kom
til skade!

Så blev Sierraen kørt frem. Jeg synes at det er en udmærket skæbne for
en Sierra
Det meste glas i bilen var smadret på forhånd.
Der blev rejst en madras lige bag bilen, samt lagt ca 150 m2 RockWollballer
ud.
Der blev lige kørt et par ture hen mod bilen (Det var en Honda VT500 (?))
Sigtepunktet var et spot mellem forhjul og fordør.
I chrashtesten kørte stuntmanden stående oprejst i fodhvilerene, med 50-60
km/t, og rammer det rigtige punkt. Han sætter af i fodhvilerene og lander i
ballerne efter en salto.

Der er ikke så meget at sige til dette, udover at afvente analyserne af
HighSpeed-optagelserne. Og så iøvrigt håbe ved den daglige kørsel, at nogen
har tabt RockWool, når en tåbe i en taberSierra kører ud fra højre, alt
imens du undviger kørestols-skæbnen ved at stå oprest i fodhvilerne, og
rammer bilen på det rigtige sted!.

Alt i alt kan vi vel håbe på at dagens initiativ er med til at sætte større
bevågenhed og fokus på motorcyklistenes sikkerhed. Når vi vokser så meget i
antal disse år, har vi vel krav dette!

--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057



Ulvir (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 09-02-08 10:13


"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:47aced7c$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Alt i alt kan vi vel håbe på at dagens initiativ er med til at sætte
> større bevågenhed og fokus på motorcyklistenes sikkerhed. Når vi vokser
> så meget i antal disse år, har vi vel krav dette!

Mon gennemsnits bilisten har forstået at der skal mere bevågenhed og fokus
på os på mc? Nu er min lille Honda blevet helårs forsikret, og jeg nyder en
tur på en time eller ude på de små veje her i Thy når vejret er til det- det
er jo milde vintre vi var efterhånden- Men- alt, alt for mange bilister tror
at jeg er en knallert, der kommer med de 30-40 i timen.. Og det gør jeg sku
ikke.. Så det er mig selv der må vise større bevågenhed og fokus udi
trafikken- for dem der siddder og halvsover i deres blikkasser gør det ikke-
og kommer nok aldrig til at gøre det- desværre..


Ukendt (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-08 10:28

On Sat, 9 Feb 2008 10:13:24 +0100, Ulvir wrote:

> for dem der siddder og halvsover i deres blikkasser gør det ikke-
> og kommer nok aldrig til at gøre det- desværre..

Forleden, på vej til arbejde i skodamobilet, holder jeg tilbage ved en
rundkørsel, for den passerende trafik. En anden bil kommer hurtigt op bag
mig, og jeg får, for en sikkerheds skyld, et ordentlig trut for at holde i
vejen !?!

Folk, der har så travlt, har ikke "tid" til at have kørekort IMHO :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Armand (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-02-08 10:59

Perminator skrev:
>
>
> Første vælteforsøg med stuntmanden iklædt tekstildragt fik et sjovt forløb...
> Da han lavede vælteførsøget var farten for lav, eller friktionen for høj, så
> cyklen drejede som forventet mod venstre, men lagde sig ikke ned. Biddet
> var for godt, så den væltede modsat over, og stuntmanden fik en flyvetur og
> mavelanding foran MC, istedet for det forventede glid bag MCen.
>
Sikker på at han ikke blot demonstrerede hvad en high-side'r er?

> Det gjorde
> øjensynlig ondt ;-(
>
Jup! Det er ved highside'ere at man slår sig - Et brækket kraveben er
nærmest standard

> I næste forsøg var hastigheden høj nok, så MCen kom ned og gled væk, mens
> stuntmanden fik en kuretur, som set i RR films.
>
Ikke nogen konstanteringer omkring slidbillede udenfor protektorerne (á
det løse tøj trækkes væk og albuer/lign. derved befinder sig hvor der
ikke er ekstra beskyttelse?

--
Armand.

Perminator (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 09-02-08 11:56

Hej!
"Armand" skrev i en meddelelse > Perminator skrev:
>>
>>
>> Første vælteforsøg med stuntmanden iklædt tekstildragt fik et sjovt
>> forløb... Da han lavede vælteførsøget var farten for lav, eller
>> friktionen for høj, så cyklen drejede som forventet mod venstre, men
>> lagde sig ikke ned. Biddet var for godt, så den væltede modsat over, og
>> stuntmanden fik en flyvetur og mavelanding foran MC, istedet for det
>> forventede glid bag MCen.
> Sikker på at han ikke blot demonstrerede hvad en high-side'r er?
>
>> Det gjorde øjensynlig ondt ;-(
>>
> Jup! Det er ved highside'ere at man slår sig - Et brækket kraveben er
> nærmest standard
>
>> I næste forsøg var hastigheden høj nok, så MCen kom ned og gled væk, mens
>> stuntmanden fik en kuretur, som set i RR films.
>>
> Ikke nogen konstanteringer omkring slidbillede udenfor protektorerne (á
> det løse tøj trækkes væk og albuer/lign. derved befinder sig hvor der ikke
> er ekstra beskyttelse?

Efter oplægget og attituderne at dømme, tror jeg ikke at en higsidér var
hensigten.

Han havde iøvrigt tekstiltøjet oven på den læderdragt, der skulle udgøre
beskyttelsen ved næste forsøg! (drabet på CXen)
Det var umuligt at komme tæt på, og konstatere noget ved selvsyn, så der må
nok ventes på udlægninger fra nærværende motorjournalister, samt senere
analyser og rapport til Færdselssikkerhedskommisionen
vh
--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057



Niels B (10-02-2008)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 10-02-08 12:14

> Jeg stod der, men mine billeder blev ikke gode, pga dobbelte gitternet, og
> kraftigt modlys fra projektørerne der skulle belyse til High Speed
> kamerarene, og en alt for stor sikkerhedsafstand til publikum.
> Jeg har dog enkelte billeder af skaderne på Sierraen samt Hondaen der blev
> brugt. Jeg arbejder lidt med dem, og lægger dem ud i løbet af week-enden.

Jeg var der også i embeds medfør med et kamera på skulderen, men
projektørlyset gjorde det meget vanskeligt at få ordentlige billeder af
selve faldet. Derudover styrtede han ikke præcist samme sted ved de to
forskellige tests, så i det ene highspeed billede ser man ham glide uden
cykel, og i det andet er han knapt kommet fri af den. Mit umiddelbare
indtryk fra sidelinjen var dog, at der ikke var væsentlig forskel på
glidelængden med hhv. læder- og kunststoftøj.

> Der er ikke så meget at sige til dette, udover at afvente analyserne af
> HighSpeed-optagelserne. Og så iøvrigt håbe ved den daglige kørsel, at nogen
> har tabt RockWool, når en tåbe i en taberSierra kører ud fra højre, alt
> imens du undviger kørestols-skæbnen ved at stå oprest i fodhvilerne, og
> rammer bilen på det rigtige sted!.

Stuntmanden Stig Günther stod på sædet, da det ifølge ham ikke ville være
nok at sætte af fra fodhvilerne, da det ville resultere i at han ville
ramme styret med knæene og efterfølgende banke hovedet ned i køleren på
bilen

Linket er vist allerede blevet postet, men her kan det ses igen:
http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-10348761.html

TV Midt/Vest var også derude, og deres indslag skulle være at finde et
sted på http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?r=6 indslaget hedder "MC Show
08"

Mvh. Niels


Armand (10-02-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-02-08 12:53

Niels B skrev:
>>
> TV Midt/Vest var også derude, og deres indslag skulle være at finde et
> sted på http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?r=6 indslaget hedder "MC
> Show 08"
>
- - - Og skal findes under fredagens program!

--
Armand.

Jim Andersen (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 11-02-08 08:24

Perminator wrote:
> og en alt for stor sikkerhedsafstand til publikum.

Javel ja.

> så den tog også hegnet, og mængede sig herefter blandt publikum

Nu må du til at bestemme dig.

/jim



Perminator (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 11-02-08 18:28

Hej
"Jim Andersen" skrev i en meddelelse
> Perminator wrote:
>> og en alt for stor sikkerhedsafstand til publikum.
>
> Javel ja.
>
>> så den tog også hegnet, og mængede sig herefter blandt publikum
>
> Nu må du til at bestemme dig.

Tjae - den første bemærkning var nu i relation til at kunne få et godt motiv
og fornemme bevægelse, hvilket vil sige sideværts afstand. Her fik de
proffe lov at stå i ca. 4-5 m afstand, mens der var mindst 15 m over til
hegnet på modsatte side, hvor publikum, der ville se, hvad der skete
placerede sig.
Det er nok ikke sideværts for "ground zero" der er den største risiko.

Den anden bemærkning relaterede sig til køre / glidretningen, hvor
sikkerhedsafstanden var væsentlig større, men altså ikke stor nok til at en
tung CXer var bragt til standsning.
Hvorfor nogle valgte at stå der skal jeg ikke kunne sige. Jeg mener at der
er et dårligere perspektiv der´. Men hvis de stod der for at fornemme
drama, fik de da valuta for indsatsen!
Godt det ikke var en endnu tungere cykel, der blev brugt.

Alt i alt viser det vel, at danske "eksperter" endnu står ret famlende over
for, hvilke kræfter der udløses ved et styrt.
vh

--
Perminator



Ukendt (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-02-08 23:52


"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:47ab7636$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg satser på at stå der på sidelinien med mit kamera.
> Er der andre der kommer?
> --
>

Jep, kører også derover i morgen



--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS
89' Honda XBR 500 S
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



stupmail@gmail.com (10-02-2008)
Kommentar
Fra : stupmail@gmail.com


Dato : 10-02-08 15:35

On 10 Feb., 12:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Niels B skrev:
>
> > TV Midt/Vest var også derude, og deres indslag skulle være at finde et
> > sted påhttp://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?r=6indslaget hedder "MC
> > Show 08"
>
> - - - Og skal findes under fredagens program!
>
> --
> Armand.

Hej

Og det er et udmærket tv-indslag, men da jeg nu også havde mulighed
for at være der i embeds medfør, fik jeg spurgt til hvor meget gavn,
der ville være ud af at prøve på et betongulv og kun tre forsøg. Den
venlige herre fra kommissionen forklarede, at det svarede til regnvåd
asfalt, men at det mest handlede om at vise bilinspektørerne hvordan
et "uheld" ser ud i virkeligheden og lige nu billigere end at sende
40-50 personer ud i Europa for at se de forsøg, der laves i større
målestok i andre europæiske lande. Og efter at han havde mobbet mig
for at skrive kritisk om dem i december, forklarede han såmænd også,
at han efter at have læst Maids undersøgelsen havde han fået ødelagt
nogle myter om mc-uheld. Så alt i alt kan vi forhåbentlig se frem til
en afbalanceret rapport senere på året. Desværre kan man ikke se min
historie via nettet på nordjyske, som var i lørdagsudgaven. Og somme
vil sikkert påstå, at det er godt det samme....)))

Jeg vil forsøge at følge deres undersøgelsesarbejde så vidt tid og
mulighed tillader det.

Mvh

Niels Hansen (Stup)
XS1100S, der overhovedet ikke så noget til solen i dag, selv om resten
af danmark fik glæde af den

MKS - 74 (08-02-2008)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 08-02-08 21:29

On Thu, 7 Feb 2008 19:22:16 +0100, "KimT" <na@na.na> wrote:

>http://ing.dk/artikel/85439

Lidt video -

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-10349042.html?forside

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Studo (10-02-2008)
Kommentar
Fra : Studo


Dato : 10-02-08 08:29


>
> Første vælteforsøg med stuntmanden iklædt tekstildragt fik et sjovt
> forløb. Han tog et par tilløb med baghjulsblokeringer, for at fornemme
> friktionen, øjensynlig for at lægge cyklen (vist en let gammel 250
> Yamaha 2T) ned på venstre side.
> Da han lavede vælteførsøget var farten for lav, eller friktionen for
> høj, så cyklen drejede som forventet mod venstre, men lagde sig ikke
> ned. Biddet var for godt, så den væltede modsat over, og stuntmanden
> fik en flyvetur og mavelanding foran MC, istedet for det forventede glid
> bag MCen. Det gjorde øjensynlig ondt ;-(
> I næste forsøg var hastigheden høj nok, så MCen kom ned og gled væk,
> mens stuntmanden fik en kuretur, som set i RR films.
>
> Andet vælteforsøg, nu med med læderdragt gjorde lidt ondt på mig. Som
> tung MC havde de fandeme valgt en CX!! Okay, når det skulle være, så
> døde den med maner, med et ordentligt V2-drøn! Stuntmanden fik sit
> glid, men CXen havde ikke tænkt sig at stoppe ved en stak sølle RockWoll
> baller, så den tog også hegnet, og mængede sig herefter blandt publikum,
> uden at nogen dog kom til skade!

Stakkels CXer, snøft.

Hvad var din vurdering af glideforsøgene? Sikkerhedsmæssigt giver det
ikke lige et svar, men glider/ruller man anderledes i de to typer dragt?

> Så blev Sierraen kørt frem. Jeg synes at det er en udmærket skæbne
> for en Sierra
> Det meste glas i bilen var smadret på forhånd. Der blev rejst en madras
> lige bag bilen, samt lagt ca 150 m2 RockWollballer ud.
> Der blev lige kørt et par ture hen mod bilen (Det var en Honda VT500
> (?)) Sigtepunktet var et spot mellem forhjul og fordør. I chrashtesten
> kørte stuntmanden stående oprejst i fodhvilerene, med 50-60 km/t, og
> rammer det rigtige punkt. Han sætter af i fodhvilerene og lander i
> ballerne efter en salto.

Han stod nu på sædet. Og det nåede til TV2 nyhederne, for jeg var der
desværre ikke.
http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-10348761.html


> Alt i alt kan vi vel håbe på at dagens initiativ er med til at sætte
> større bevågenhed og fokus på motorcyklistenes sikkerhed. Når vi vokser
> så meget i antal disse år, har vi vel krav dette!
Desværre stiger privatbilismen, og roadrage, utålmodighed også. Synes der
er mange tåber derude, om man så er til fods, i bil, på to eller otte
hjul.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste