Duplex box VHF / FM radio - Triplex box VH~
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 05-02-08 13:21

Hej

En VHF Duplex splitter box som f.eks.
http://www.vhfskolen.dk/butikken/kommunikation.html (den fra Furuno),
er der erfaringer med hvor effektive disse er?

Og kan man yderligere opsplitte så man også kan bruge antennen til AIS
modtageren?
Altså ialt 3 udgange (VHF, FM-Radio, AIS), og en sende afgang til VHF'en?
Dvs to Duplex box'e efter hinanden, eller et Triplex box?

Hvor godt vil det virke? erfaringer såvel som teori, og evt link til
fornuftigt grej

mvh
/Børge

Fra : claus b.p.

Dato : 06-02-08 01:05

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dvs to Duplex box'e efter hinanden, eller et Triplex box?
>
> Hvor godt vil det virke? erfaringer såvel som teori, og evt link til

Det er ikke et problem at lave et effektivt filter som har minimalt tab ved
gennemgangsfrekvenserne. Men antennen kan være et problem. Bl. a. er mange
VHF antenner forsynet med en afstemning der virker som filter for andre
(uønskede) frekvenser.
Jeg har prøvet et hjemmelavet filter lavet af coaxkabler, (kvartbølgestubbe)
som fungerede fint til 2m VHF og FM radio på samme antenne.

Mvh. Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 06-02-08 23:41

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Jeg har prøvet et hjemmelavet filter lavet af coaxkabler,
> (kvartbølgestubbe) som fungerede fint til 2m VHF og FM radio på samme

Mht. AIS modtageren og VHF radioen på samme antenne, så vil det kræve en
signalsplitter som er aktiv ved modtagelse, og et relæ som kan koble udenom
signalsplitteren ved sending, samtidig med at der er en beskyttelse mod
indstråling i ais modtageren. Fx. en relækontakt der kortslutter indgangen
på AIS'en.

Det er principielt ikke kompliceret, om det findes som kommercielt produkt
ved jeg ikke, men jeg tvivler. Den bedste løsning vil være at bruge et
filter til AIS'en og FM radioen på samme antenne, og så lade VHF radioen
have en antenne for sig selv. 2 antenner er nemmere at placere end 3, og så
har man ikke den ekstra fejlmulighed på VHF senderen der trods alt er
sikkerhedsudstyr. Placeringen af AIS/FM antennen er heller ikke så kritisk
som VHF sender antennen.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 23:41

Jeg har en gammel Decca antenne som den forrige ejer ikke pillede af. Virker
fortrinligt til FM radio.

Ifm at jeg skulle servicere min TV antenne opdagede jeg, at disse aktive TV
antenner jo faktisk også har nogle ret gode specs og forstærkning af FM
radio signaler.

(ja, jeg er godt kørende med en VHF antenne, en Decca antenne, en TV antenne
og isoleret agterstag til vejr modtageren .... Hvem sagde juletræ ??)

Så til foråret skal jeg have testet det med en splitter så radio og fjernsyn
kører på TV antennen (Nargus). Og så kan det godt være at Decca antennen
ryger. - eller bliver skiftet til en AIS VHF antenne, magen til den
nuværende VHF antenne.

Bjarke

Da jeg lige skulle servicere den TV antenne jeg har, opdagede jeg i specs,
at den rent faktisk

Fra : claus b. p.

Dato : 08-02-08 01:20

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47ab88f8$0$99015$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> (ja, jeg er godt kørende med en VHF antenne, en Decca antenne, en TV
> antenne og isoleret agterstag til vejr modtageren .... Hvem sagde juletræ

Ja, jeg kan godt forstå at Børge kunne tænke sig at samle antennefarmen i en
enkelt pisk, jeg overvejede også om min egen båd skulle omdøbes til
"Pindsvinet". Men med Decca antenne, FM radio antenne, TV antenne, Radar
antenne og 2 VHF antenner mangler jeg stadig antenne til 2m og kortbølge.
Jeg har lige ombygget Decca antennen til 2m, så får vi se med resten. Ville
have brugt den ene VHF antenne til 2m, men det er den totalt ubrugelig til.
TV antennen er jeg ikke tilfreds med, men det kan være det er ok med en
DVB-T modtager på. Det skal da lige prøves, inden jeg skifter den ud.

Mvh. Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-02-08 05:40

Denne her boks skulle kunne det hele, dvs splitte mellem VHF, AIS og
FM:
http://shop.tempo-baade.dk/product.asp?product=10869

Prisen taget i betragtning har den bare at virke perfekt.
Er der der nogen der har erfaring med den?

Min egen erfaring med en VHF - FM splitter er dårlig, fordi en
'almindelig' maritim VHF antenne (5/8 bølgelængde), er afstemt til VHF
båndet og på FM båndet fungerer som en direkte kortslutning.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 18:35

Jeps, men hvis man alligevel har en nargus eller triax, så kan man jo få fm
signalet derfra og glemme alt om både vhf og dacca antennen.

Jeg sluttede iøvrigt en DVB-T modtager til min Nargus. SUPER klart og
kraftigt signal. Nede ved Schlien kunne jeg tage 12 FORSKELLIGE TV kanaler
og der var ikke så meget som skyggen af knas på nogen af dem. I alle andre
danske havne kunne jeg tage alle 3 danske fuldstændigt klart. - indtil jeg
sejlede en dag hvor alle andre advarede mod at gå ud. En hel dag i kuling
kostede mig beslaget til min nargus og min windex. Men det var sjovt. Nu
skal jeg bare lige have lavet beslaget og testet om antennen tog skade.

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-02-08 21:58

Tak for mange svar

Dog har ingen svaret på på mit spørgsmål, men det er åbenbart ikke så
interessant i denne sammenhæng. (håber den oprindelige tråd får nogle bedre
input).

I år 2006 og år 2007 har jeg forsøgt med DVB-T på min PC. Min TV-antenne
(triax) sidder i topen af masten, ca 17 meter over havoverfladen. Successen
er meget begrænset i mit hjem-sejlområde, som er fra Dragør til Helsingør.

I alle havne på den Sjællandske østkyst, har jeg stort set ikke kunnet
modtage danske DVB-T sendere, mens de Svenske sendere har "braget" ind med
næsten 100% signal styrke.

Min analoge TV modtager virker samme steder upåklageligt.
Jeg har overvejet om det kan skyldtes aat DVB-T frekvensen ligger meget højt
fra Hove og Helsingør senderen, og min forstærker simpelthen er for dårlig.

Så når nu tråden ikke svarer på mit VHF/AIS problem, så vil jeg godt høre om
erfaringer på DVB-T.

mvh
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47ac92de$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 10:04

> [...]
> dårlig.
>
> Så når nu tråden ikke svarer på mit VHF/AIS problem, så vil jeg godt høre

Hej Børge,

m.h.t. DVB-T har jeg kun ganske få steder oplevet dårlige modtageforhold i
Øresund, og det var primært i Rungsted Havn - og det gjaldt både digitale og
analoge signaler. Ellers har jeg haft forrygende gode signaler (både danske
og svenske) mellem Dragør og Helsingør. Måske man i Rungsted ligger lidt i
læ for signalerne ?.

Min antenne er en UFO placeret i mastetop ca. 11 meter oppe og den er
tilsluttet ikke en pc men en philips digibox som igen er smækket på et 15"
fladskærms tv.

Hjemme har jeg fusket lidt med forskellige usb-penne med indbygget digital
tv modtager på pcén - ikke nogen succes i forhold til en ekstern box
tilsluttet et tv - måske er modtagerne i de små usbmodtagere simpelthen ikke
gode nok ?

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 10:42

Jeg har nu en usb-pen i pc'en der trækker på min Nargus antenne (ca 15-16
meter oppe). Det kører fortrinligt. Men du har sikkert ret i, at der er stor
forskel på dvb-t modtagerne og de billigst og mindste har dårligste odd's
for at være gode.

Man fristes til at udveksle lidt erfaringer om de konkrete modeller, men da
det i alle tilfælde er meget bedre en gamle analoge signaler, så vil jeg
gætte på at folk rater selv elendige dvb-t modtagere ret højt i ren glad
begejstring over at de nu kan modtage tv uden knas der kommer og går i takt
med bådens vippen.

Bjarke

PS: nu er det vist lidt off-topic ift HAM, så dem bør vi nok lige tage af,
når vi svarer ....

Fra : claus b.p.

Dato : 10-02-08 22:28

> Tak for mange svar
>
> Dog har ingen svaret på på mit spørgsmål, men det er åbenbart ikke så
> interessant i denne sammenhæng. (håber den oprindelige tråd får nogle
> bedre input).

Det ser ud som om den dims Ole Pagh har fundet i
http://shop.tempo-baade.dk/product.asp?product=10869 er netop den ting jeg
har beskrevet. Dette er noget mere informativt om dimsen:
http://www.shipshop.dk/manualer/easyais.pdf Den eksisterer altså. De
tekniske data ser ok ud. Den antenne der skal tilsluttes skal selvfølgelig
være en marine-VHF antenne, da det er i forbindelse med sending at det er
mest nødvendigt med tilpasning. For at gentage mig selv og et par andre, er
sådan en VHF antenne muligvis totalt uegnet til FM modtagelse, men det
afhænger af konstruktionen. En 5/8 VHF antenne vil generelt glimrende kunne
bruges som FM antenne, men producenterne har i visse tilfælde (ofte?)
forsynet den med et båndpasfilter, som gør at kun frekvenserne i VHF båndet
slippes igennem, splitfilter eller ej. Du kan nemt teste det på din egen
antenne, blot ved at lave et mellemkabel så VHF antennen kan tilsluttes din
FM radio. Virker det godt, kan du godt investere de 1545kr i splitteren.
Ellers skal du til at lede efter en egnet VHF antenne også.

Mvh. Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-08 07:59

Følgende er skrevet af claus b.p.:
> [...]
> bruges som FM antenne, men producenterne har i visse tilfælde (ofte?)
> forsynet den med et båndpasfilter, som gør at kun frekvenserne i VHF båndet

Jeg købte en splitter (no-name) sidste år for at få bedre FM
modtagelse, men fik en ringere FM modtagelse.
Så kommunikerede jeg lidt med Ole Mastrup (OZ9TM), som er ekspert inden
for marine HF / VHF kommunikation, og han foklarede at de almindelige
skibs VHF antenner har en spole i den nederste (lukkede) del, og dermed
en afstemning, der gør at de stort set kortslutter FM båndets
frekvenser.
For at afgøre om en antenne var med spole, kunne man med et almindelig
ohm meter måle om der var DC kortslutning mellem kablets inder- og
yderleder, og var der kortslutning, så skulle man ikke regne med at
antennen duede til FM.

> [...]
> FM radio. Virker det godt, kan du godt investere de 1545kr i splitteren.
> Ellers skal du til at lede efter en egnet VHF antenne også.

Det lyder som en OK ide, eller også købe splitteren via nettet, da man
så har ubetinget 14 dages returret uden at skulle argumentere hvorfor
man ønsker at hæve købet.

PS: Jeg har fjernet kryds-post til dk.fritid.hamradio

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)