landstrøm
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 04-02-08 21:00

Hej Gruppe
Jeg skal til at lave landstrøm på min båd. Jeg har ikke lyst til at have en
ledning igennem en af lugerne,
men jeg kunne gådt tænke mig et fast hunstik i stævnen.
Hvilke stik er brugbare og tætte, jeg har ledt men ikke fundet noget jeg er
tilfreds med. Jeg har set på dem, som autocampere har men de er elendige til
en båd.
mvh Henrik Kolle

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 05-02-08 09:40

Jeg har brugt en fra mmc.dk, som er med gevind, og man skruer en hætte på
når man ikke har ledning på.
Fordelen er at den ikke er ret stor, ulempe, den er meget dyr.

Side 276 vare nummer 674750

M-V-H

Carlo

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 05-02-08 09:47

Det skal lige bemærkes at den jeg købte var godkendt til 220 V 10 amp (tjek
lige det, det ligner 12 volts på siden)

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 10:00

Hej Henrik,

måske jeg har misforstået dit ønske... men, du skriver "et fast hunstik i
stævnen"... og det er en endog rigtigt dårlig ide - for hvis du på din båd
sætter et hunstik, så vil det uværgeligt være således, at din ledning der
kommer fra land skal være et hanstik... ergo står du med et "hot" stik med
strittende ben... og det er vel russisk roulette ?
Et øjebliks famlen med stikket, og du er "toast"

Det fastmonterede stik på båden bør/skal være et hanstik - hvori du så
sætter din beskyttede hun-prop.

Og m.h.t. montering i "stævnen" - mener du sikkert f.eks. ankerbrønd eller
lignende - og der findes da adskillige gode, tættte stiktyper hos
grejpusherne i marinebranchen.

venlig hilsen

JN

Fra : Foto

Dato : 05-02-08 10:14

Den ledning der kommer fra land skal være et hunstik, ellers er der nogen
der kommer til skade.

Foto_/)

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 09:50

> [...]
> Hvilke stik er brugbare og tætte, jeg har ledt men ikke fundet noget jeg
> er tilfreds med. Jeg har set på dem, som autocampere har men de er

Du skal søge lidt hos tyskerne.
De har nogle ganske små 220 volt stik, som bor fortræffeligt i ankerbrønsen.
Du kan også få dem i GK, men til dobbelt pris.
Jeg husker ikke lige navnet, med det er mage til de stik, der også findes
til 12 og 24 volt

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-02-08 10:52

Hej Henrik,

Prøv at se i Niro Petersens katalog: http://sh-web.de/niro-
p/katalog/katalog.pdf på side 112 og frem.
Her er der lidt inspiration at hente.

Mvh/Harding

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 05-02-08 12:11

hej alle
tak for svarerne
jo selvfølgelig skal det være et hanstik i stævnen.
til Harding dit link virker tilsyneladende ikke
mvh Henrik Kolle

"Harding E. Larsen (slet 1U9EX)" <harding@1U9EXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12022055070.8407314030832@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-02-08 15:14

Hej Henrik,

Jo såmænd virker linket, du skal bare føre det op i
adresselinien ad to omgange. Først det med blåt og derefter det
med sort tekst.
Linket er et deep-link der går gennem hovedhjemmesiden og
direkte ind til kataloget i PDF-format.
Du kan f.eks sætte hele linket op i adresse listen og så prøve
at slette bagud for hver "/", så kan du se hvordan en
adresselinie er opbygget. Den opbygges med tilføjelser frem til
det bedst mulige punkt for det søgte.

Du kan også anvende disse forkortede udgaver:

kortlink.dk/4s6t

kortlink.dk/sh-web/4s6t

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 05-02-08 15:44

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> [...]
> tilfreds med. Jeg har set på dem, som autocampere har men de er elendige til

Øhhh, - et alm. han-CEE til skotmontage sidder da fortrinligt i en
ankerbrønd, - det er jo ikke en brusekabine ?!

Jeg har eet på hækken, og eet i ankerbrønden, - begge med en
blødgummi-beskyttelseshætte der kan sættes på når ikke i brug.

Og til de dybe tænkere i gruppen :
Nej, selvfølgelig er de to ikke parallelkoblede!
Ved landtavlen terminerer de i hver sin 3-polede skotmonterede
hunstikdåse, og kablet til landtavlen er et kort kabel med et 3-polet
hanstik, som jeg flytter mellem de to dåser efter tilslutningspunkt for
landstrøm.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 05-02-08 17:44

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SørenH
> Marie af Næstved

>ruster de ikke i stikket og dermed dårlige forbindelser???
mvh Henrik Kolle

Fra : SørenH

Dato : 05-02-08 18:20

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> mvh Henrik Kolle

Det på hækken er fra 1988 og sad på båden da jeg købte den i Frankrig.
Det i ankerbrønden har jeg monteret i 2003.
Begge virker upåklageligt, og der er ikke rust, - stikbenene i et alm.
CEE er som regel messing.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 05-02-08 20:52

okay
så monterer jeg nok et i ankerbrønden
mvh Henrik Kolle

Fra : SørenH

Dato : 05-02-08 21:19

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> okay
> så monterer jeg nok et i ankerbrønden
> mvh Henrik Kolle

Hej Henrik

Tillad mig et par "husk-nu'er":
# Du bør benytte 1,5-kvadrat-kabel fra CEE-stikket i brønden til en
tavle med en 10A-sikring og et fejlstrømsrelæ, - en landstrømstavle.
# Vær opmærksom på hvordan benene forbindes (leder-nul-jord) i CEE, - se
efter i et CEE-kabel hvis ikke det står på terminalerne i det hanstik du
køber.
# Vær opmærksom på jordingen, så du ikke får lavet et galvanisk element
= galvanisk tæring.

Hos Harald Nyborg kan du købe gummiarmerede CEE-kabler i både 50meter og
25 meter som passer perfekt mellem dit nye stik og elstanderne i
efterhånden 80% af alle havne.
Dermed får du en solid og stabil landstrømsforbindelse, i modsætning til
de farlige og uacceptable "ledninger" man alt for ofte ser i havnene.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

PS sidste sommer skulle vi en dag skynde os for at nå
Karrebæksmindebroens åbning og lagde fra i al hast. Båden flyttede sig
ikke rigtigt bagud selvom konen havde smidt forfortøjningerne! - og ja,
- vi havde glemt landstrømskablet!!! Det ku et solidt 3x1,5kvadrat
gummiarmeret kabel sgu trods alt ikke klare!

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 06-02-08 00:13

Tak for de gode råd.
Jeg har selvfølgelig fejlstrømsrelæ samt sikring.
Jeg bruger et 2,5 kvadrat gummi kabel som er beregnet til at ligge under
vand.
Det var bare stikket jeg ikke kunne blive enig med mig selv om hvordan det
skulle laves bedst muligt
mvh Henrik Kolle