Dæk til CBR 600
Fra : M.L.

Dato : 06-02-08 06:00

Hej NG,

Hvilke dæk bruger I normalt på en CBR 600? Er der en "standard"? Og
hvad plejer det ca. at koste ved disse muligheder:

*) Dækkene købes på nettet fra et billigt sted (Tyskland) og man
tager selv fælge af og med hen til mekanikeren. Han skal altså bare
montere.

*) Dækkene købes på nettet og man kører hele cyklen til mekaniker,
uden at pille hjulene af selv.

Gider mekanikeren overhovedet lave arbejdet når han ikke selv sælger
dækkene?

*) Cyklen køres til mekanikere og han sælger OG monterer dækkene.

På forhånd tak for hjælpen!

/M.L.

Fra : John

Dato : 06-02-08 15:16

Hej .
Du kunne måske have fordel af at læse det grundige indlæg fra Michael "Dæk
til Honda CBR 1000" af den 20.01.2008.
Heraf fremgår det nemlig HVAD du skal tage højde for ved dækvalg.
Mvh John

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-02-08 15:47

> Hvilke dæk bruger I normalt på en CBR 600? Er der en "standard"?
> hvad plejer det ca. at koste ved disse muligheder:

CBR 600 bruger forskellige alt efter årgang og anvendelse

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 06-02-08 21:32

M.L. skrev:
> Hej NG,
>
> Hvilke dæk bruger I normalt på en CBR 600? Er der en "standard"? Og
> hvad plejer det ca. at koste ved disse muligheder:

Har du været tilfreds med det mærke/model der sidder monteret nu, så køb
dét igen, men vær sikker på at få rette dimension på (indtil de senere
årgange har CBR600 kørt med størrelserne: For: 120/60VR17; bag: 160/60VR17)!

> *) Cyklen køres til mekanikere og han sælger OG monterer dækkene.

Dette er utvivlsomt den dyrest mulige løsning omend at den er yderst
komfortabel.
Men der er udsigt til en besparelse á under det halve og hvis du ønsker
at bibeholde motorcyklen som hobby frem over er det bedst at du allerede
nu lærer at spare hvor der spares kan hvis ikke hobby'en skal ende i et
frustreret: "Jeg kørte motorcykel et par år, for pokker hvor var det
skønt men det var så uhyggeligt dyrt at jeg opgav og købte hus istedet"!

Aprospos:
En af mine kammerater fik afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR.
Dette fordi der skulle et nyt kædekit på og ejeren tilsyneladende havde
erfaring for at dét var prisen ude i byen
Udover at min nærighed byder mig at surfe nettet tyndt for at finde det
billigst mulige kædekit bruger jeg også en lille aftens tid på at skifte
det selv.
Hvis man regner med at et kædekit kan impulskøbes for lidt
over 1.000,- så sparer man derved over 2½tusinde surt beskattede
kroner (hvilker for mig er omkring tre arbejdsdages løn!) - Til
sammenligning ville jeg kun kunne have tjent omkring 450,-kr netto på
samme tid ved overarbejde for min mester!
Jo, der ér vægtige grunde til at skrue selv

> *) Dækkene købes på nettet og man kører hele cyklen til mekaniker,
> uden at pille hjulene af selv.
> Gider mekanikeren overhovedet lave arbejdet når han ikke selv sælger
> dækkene?

Du slipper sikkert ikke for at måtte lægge øre til noget brok omkring
emnet; men i den sidste ende tager han vel sig blot så godt betalt for
arbejdet, at besparelsen svinder!

> *) Dækkene købes på nettet fra et billigt sted (Tyskland) og man
> tager selv fælge af og med hen til mekanikeren. Han skal altså bare
> montere.

Bingo!
Brug bare den nærmeste autogummi-mand istedet for at skulle høre på
klynk ved mc-mekanikeren!

Tip:
www.reifenversand.de
<http://www.mandp.co.uk/productsList.aspx?tier1=Tyres&tier2=Tyre+Offers>

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-08 23:28

> Bingo!
> Brug bare den nærmeste autogummi-mand istedet for at skulle høre på klynk
> ved mc-mekanikeren!

Man kan også gå et lille skridt videre - tage i nærmeste Biltema efter min 3
dækjern og så skifte selv... Dernæst igang med lidt hjemmesløjd til en
hjulafbalanceringstand (4 (brugte) lejer og lidt pinde)....

Har man alligevel hjulene af derhjemme så kan man jo ligesågodt skifte
dækkene også ... De færeste bor jo alligevel i gåafstand af en dæk-pusher

Fra : M.L.

Dato : 06-02-08 14:08

> Bingo!
> Brug bare den nærmeste autogummi-mand istedet for at skulle høre på
> [...]

Tak for svarene, alle! Sætter pris på de gode råd

/M.L.

Fra : Erling Christensen

Dato : 07-02-08 18:29

On Wed, 6 Feb 2008 13:07:58 -0800 (PST), "M.L."
<morten.langer@gmail.com> wrote:

>Tak for svarene, alle! Sætter pris på de gode råd
>
>/M.L.

Skulle man bo I det sydlige jylland, og ikke vil bøvle med at skifte
dækkene selv, så af med hjulene, og 10km syd for grænsen.... Dæk skift
+ dæk for små 2-300kr mere end ved egen import...

Har fået skiftet et bagdæk for 1150kr incl montering, og prisen I DK,
lå på omkring 1800-2000kr for samme ydelse...

og så kan man jo lige fylde bagagerummet op med øl/sodavand m.v.
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-02-08 09:51

Erling Christensen wrote:

> [...]
> lå på omkring 1800-2000kr for samme ydelse...
>
> og så kan man jo lige fylde bagagerummet op med øl/sodavand m.v.

Du glemmer vist nogle udgifter i det regnestykke. Hvad koster det at
tage fri når værkstedet har åbent, leje en bil med trailer og indkøbe
brændstof til turen?

--
vh
Torben

Fra : Erling Christensen

Dato : 09-02-08 20:01

On Fri, 08 Feb 2008 09:51:01 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Du glemmer vist nogle udgifter i det regnestykke. Hvad koster det at
>tage fri når værkstedet har åbent, leje en bil med trailer og indkøbe
>brændstof til turen?

Tjaaa... derfor var meningen også man fylder bilen op ved
grænsekioskerne, så er besparelsen nemt hentet.... og du skal vel
ikke have en trailer med for 2 fælge?

Sodavandspriserne i DK er så høje, at man nemt sparer flere hundre
kroner, for tilsvarende mærkevare I tyskland....

Men kommer du for nordjylland så er det jo mindre og hente end hvis du
kommer fra vejle....

Men planlægger man lidt og handler grænsevarer, smutter I HeinGericke
og lige får ordnet dæk, så kan det godt betale sig....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Armand

Dato : 09-02-08 20:44

Erling Christensen skrev:
> [...]
Forårets skæve helligdage er gunstig lejlighed til at frekventere det
tyske handelsliv. Tyskerne har udover langfredag ingen tilstødende
helligdage til påske og pinse andet end den efterfølgende mandag:
Således er hverken Skærtorsdag (20. marts) eller Kristi Himmelfartsdag
(1.maj) en helligdag!
Store bededag (18. april) er en 100% dansk konstruktion og derfor heller
ikke helligdag syd for grænsen!

> Sodavandspriserne i DK er så høje, at man nemt sparer flere hundre
> kroner, for tilsvarende mærkevare I tyskland....

3x24 dåser Cocacola eller Pepsi -produkter á 33cl = 110,-kr
Sammenlign lige det med prisen på 24 liter sodavand herhjemme i 25cl
eller 50cl. -emballage

> Men kommer du for nordjylland så er det jo mindre og hente end hvis du
> kommer fra vejle....

Muligheden er der ihvertfald og det er op til den enkelte at vurdere
hans givne benyttelse deraf!

--
Armand.
(105km fra Harrislee)

Fra : Western

Dato : 09-02-08 23:55

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev ikke helligdag syd for
grænsen!

> 3x24 dåser Cocacola eller Pepsi -produkter á 33cl = 110,-kr

Og derved ville _jeg_ have brugt 110,- kr. som jeg ikke ville have brugt
hvis jeg var blevet hjemme!

--

Leif Westen
som også ville skulle punge ud til færge- eller brobillet for at komme

Fra : Armand

Dato : 10-02-08 00:00

Western skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev ikke helligdag syd for
> grænsen!

> Og derved ville _jeg_ have brugt 110,- kr. som jeg ikke ville have brugt
> hvis jeg var blevet hjemme!

Hver mand sin lyst - Øllet koster omtrent det samme!

--
Armand.
(storkøber af Pepsi Light omtrent hver 6. uge)