Topdanmark oplyser om rejseforsikring
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 06-02-08 13:52

Hej Niels,

Tak for din e-mail.

Dit spørgsmål :
I hvilken lande i Europa er det nødvendigt med rejseforsikring i
forbindelse med uheld på motorcykel?

Læge- og hospitalsbehandling
I princippet har kunden brug for en rejseforsikring i alle Europæiske
lande, da det gule sygesikringskort kun dækker læge og
hospitalsbehandling i EU og Vesteuropa - og hvis kunden kører til fx
Kroatien, Tyrkiet eller Serbien er de ikke omfattet af det gule kort.
Vores rejseforsikring dækker læge- og hospitalsbehandling i lande i
Europa, der hverken er medlem af EU eller ligger i Vesteuropa.

Dit spørgsmål :
I hvilken lande i Europa er det IKKE nødvendigt med rejseforsikring i
forbindelse med uheld på motorcykel?

Hjemtransport ved sygdom og ulykke
Samtidig er der ingen offentlig dækning for hjemtransport ved sygdom og
ulykke i Europa - dog gør særlige regler i Norden (Nordisk Konvention),
at hjemtransport herfra vil være dækket (dette gælder dog kun
merudgifterne hertil). Vores rejseforsikring dækker også hjemtransport.

Vores rejseforsikring dækker jo også meget mere end ovennævnte fx:
- sygeledsagelse
- hjemkaldelse
- tilkaldelse
- kompensation for ødelagte feriedage
- akut behandling hos tandlæge, kiropraktor og fysioterapeut
- bagageforsinkelse

Har du yderligere spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at
kontakte os igen.

Med venlig hilsen

Topdanmark
Kongsgårdsvej 28
8260 Viby

Telefon: 70 13 79 13

E-mail : topdanmark@topdanmark.dk
Web : http://www.topdanmark.dk

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 06-02-08 23:52

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I princippet har kunden brug for en rejseforsikring i alle Europæiske
> lande, da det gule sygesikringskort kun dækker læge og hospitalsbehandling

Der findes mange eksempler på, at det "gule" ikke dækker hverken
læge eller hospital (skadestue) i Syd Europa.
Jeg vil derfor altid (udover en rejseforsikring) have et "blåt"
med når jeg køre udenlands,
det være sig i eller udenfor EU/Europa. Basta.

mvh Jens
Sydals
hvis familie forsikring nu indeholder en rejseforsikring

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-02-08 13:44

> [...]
> med når jeg køre udenlands,
> det være sig i eller udenfor EU/Europa. Basta.

Det gule dækker skam alligevel, selv om en spansk læge f.eks. ikke vil tage
imod det. Man skal så blot selv lægge ud, hvorefter man får pengene
refunderet når man kommer hjem. Men det er rigtigt at det blå er noget mere
kendt i hele Europa, og derfor kan man slippe for at lægge ud hvis man har
det med.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 07-02-08 21:08

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> refunderet når man kommer hjem. Men det er rigtigt at det blå er noget
> mere kendt i hele Europa, og derfor kan man slippe for at lægge ud hvis

Ja, og husk at indsende med det samme!
Jeg fik ikke regningen med, da vi rejste fra sydtyskland, men jeg havde
allerede bestilt bolig til "næste gang".
Da vi kom derned næste gang lå regningen fra sidst. Jeg betalte, og da jeg
kom hjem og indleverede til sygeforsikringen, var den over udløbsdatoen! ;-(
So jeg kom selv til at betale ungens blindtarmsbetændelse.
Surt show

Michael D

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-02-08 01:17

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ;-(
> So jeg kom selv til at betale ungens blindtarmsbetændelse.

Ja, det er det. Med et blåt var det aldrig sket,
så havde du nemlig ikke selv skulle lægge ud.

mvh Jens
Sydals

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-02-08 01:15

> [...]
>
> Det gule dækker skam alligevel, selv om en spansk læge f.eks. ikke vil
> tage imod det. Man skal så blot selv lægge ud, hvorefter man får pengene

Ikke altid.
Hvis du har diabetes, for højt blodtryk eller andet du får medicin for
bliver der ikke refunderet på det gule :-/

> Men det er rigtigt at det blå er noget mere kendt i hele Europa, og derfor
> kan man slippe for at lægge ud hvis man har det med.

Det blå er ikke bare "noget mere kendt", det er det doktermanden vil há.
Jeg synes det er fuldstændig tåbeligt, at vi skal blive ved med det gule
når nu resten af ØV har det blå.
Når vi nu _skal_ være med i den der ØV-forening, så _skal_ de
komme til at udstede et blåt til mig.

mvh Jens
Sydals

Fra : MD

Dato : 08-02-08 10:42

"> Det gule dækker skam alligevel, selv om en spansk læge f.eks. ikke vil
tage
> imod det. Man skal så blot selv lægge ud, hvorefter man får pengene
> refunderet når man kommer hjem.

Jeps, - man skal selv lægge pengene ud.
Jeg endte på en skadestue i Norge, og efter endt behandling stod jeg og
viftede med mit gule sygesikringsbevis.
Det var de sådan set helt ligeglade med, da der uanset hvad, skulle
kontanter på bordet.
Fruen måtte ud i byen og finde en hæveautomat, så der kunne betales for
behandling af et brækket kraveben.

Hjemkommet til DK, fik jeg en ekstra regning på røntgenbillederne - dem
havde de glemt at skrive på regningen jeg betalte deroppe.

Det hele kunne refunderes hos det "offentlige", herhjemme, men jeg var noget
overrasket over at skulle punge ud - ...og så i Norge.
....og jeg er da glad for at fruen var med til at hente kontanter i en
automat, for selvfølgelig tog de ikke kreditkort.

Vi er nok lidt forvente mht. "gratis" behandling herhjemme, og det sidder så
fastgroet i en, at man forventer det også er gratis andre steder.

/Matti