imrægnering af sejlertøj
Fra : Kondrup

Dato : 02-02-08 08:46

Kære alle
Jeg har et sæt XM sejlertøj, 100% nylon. Det bliver vådt i bagen, når
det har regnet/sjasket længe.
Er der nogen der har erfaring med imprægnering af sejlertøj? Hvad skal
man bruge?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-08 17:15

Den lokale sejlershop har to slags. En til goretex og en til alm åndbart
regntøj. Jeg kender ikke lige din "Extra Medium" model, men mon ikke det er
alm åndbart ?

De to slags findes så i en udgave til at spøjte på og en til at komme i
vaskemaskinen. Jeg synes det til at sprøjte er bedst, men der kan komme til
"kosmetiske" problemer med skjolder. Men hellere tæt end smukt. Det er
alligevel meget få mennesker der ser godt ud i regnbukser ....

Bjarke

Fra : Kondrup

Dato : 02-02-08 10:19

On 2 Feb., 17:15, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
> "kosmetiske" problemer med skjolder. Men hellere tæt end smukt. Det er
> alligevel meget få mennesker der ser godt ud i regnbukser ....

Kære Bjarke
Tak for svar.
XM er mærket. På deres engelske hjemmeside står, at de anvender
polyamid - det er nok det samme som "nylon". Det er anvendt både på
yderside og inderside - står i mærket på mit tøj.
Så jeg ved ikke, om polyamid er det samme som "alm. åndbart".
Jeg kan spørge i shoppen, men nogle gange får man jo svar som vinden
blæser.
Hilsen
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-02-08 11:40

Hej Jens,

På Google kan du skrive ordet "polyamid" og det giver mange hits
bl.a. denne: http://da.wikipedia.org/wiki/Nylon
klik videre under regntøj.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-02-08 13:20

"Kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Har du overvejet om det er "Kondens" der gør bagen våd?

Selv det bedste "åndbare" GoreTex virker ikke hvis stoffet er blokeret, og
det må man da sige at det er når man sidder på det!
Jeg kender problemet fra vandring i bjerge, hvor der er tendenser til fugt
hvor remmene fra rygsækken sidder tæt til jakken.
Du vil forbavses over hvor meget vand vi udleder udenfor de officielle
kanaler.

Langgaard

Fra : Kondrup

Dato : 03-02-08 18:27

> [...]
> hvor remmene fra rygsækken sidder tæt til jakken.
> Du vil forbavses over hvor meget vand vi udleder udenfor de officielle

Tak for svar - ja det er rigtigt - man kan vælge mellem at blive våd
indefra eller udefra - netop i lidt hård sø og regn kommer der tit
svedperler allevegne.
Hilsen
Jens