Tystor vs. Switch-mode
Fra : HHH

Dato : 02-02-08 03:54

Hej alle.

Jeg skal have moderniseret elsystemet i min båd. Det vil komme til at
bestå af 1 batteri 80 aH til start, 1 batterigruppe 180 aH til
forbrug, samt 1 batteri 90 aH til bovpropel/ankerspil.
I den forbindelse skal jeg have monteret ny landlader men er i tvivl
om jeg skal vælge den gammelkendte Tystor eller den nyere og billigere
Switch-mode teknologi.
Batterierne skal adskilles med skillerelæer og skal lades med
yderligere solcelle og vindgenerator.
Gode (og dårlige) erfaringer ønskes.

v.h.
HHH

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-02-08 13:03

HHH skrev den 2008-02-02:
> I den forbindelse skal jeg have monteret ny landlader men er i tvivl
> om jeg skal vælge den gammelkendte Tystor eller den nyere og billigere
> Switch-mode teknologi.

Er en Tystor lader ikke også en lader, bygget med switch mode
teknologi?

I en switch mode lader er den store tunge transformator erstattet med
en teknologi, der ituhakker netspændingen og transformerer denne ned
til lavspænding ved en høj frekvens. Derved kan der spares jern i
transformatoren, og vægten recuceres.
Tab i omformeren reduceres også væsentligt.

En god lader i dag er udstyret med 3 trins ladnings karakteristik (også
kaldet IUOU ladere); dvs en lader der i trin 1 lader med fuld strøm
indtil en bestemt spænding er opnået på batteriet.
Derefter lader den med denne faste spænding i nogle timer medens
strømmen aftager (trin 2), og til sidst går den over til
vedligeholdelsesladning ved en lidt lavere spænding, og her er der ikke
nogen tidsgrænse, så batteriet kan være tilsluttet konstant til
laderen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-08 13:28

Jo, Tystor er også af "switchmode" typen. Det tror jeg efterhånden de fleste
er, da de ellers bliver ganske store når de skal levere fx 25 ampere.

Hvis man ser bort fra de billige, så følger de også alle en eller anden form
for IUOU forløb.

Vi diskutterede det den 6-7 januar her i gruppen.

Personligt har jeg haft Tystor, Dacon og Mobitronic. Jeg synes ikke Tystor
er de ekstra penge værd og jeg er overbevist om at Mobitronic teknologi er
bedre til samme pris.

HUSK at få en der er ordentlig stor en, hvis din båd er en sejlbåd. Hvis du
kommer i havn og har brugt både forbrug og bovpropellen, kan du risikoere at
skulle levere måske 200 aH til dine banker og så er det skidt at stå med en
10 Amp'ere lader, hvor det så kommer til at tage mere end et døgn. PÅ ferie
turen skulle båden jo gerne være toppet op med strøm til næsten morgen. Jeg
har en 25 Amperes lader og det er kun lige nok.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-08 14:37

Kan man som tommelfingerregel gå ud fra, at en ladekapacitet målt i A på ca.
20 - 25% af batterikapaciteten målt i Ah vil være tilstrækkelig?

Jeg har set den anbefaling i forskellige salgsbrochurer, så det kan jo
tænkes fabrikanterne "smører lidt tykt på" ...

Til en batteribank på 200Ah har jeg en switch mode lader med en kapacitet på
35A - og det har i praksis fungeret fint. Også i situationer, hvor
batterierne "var langt nede" er batterierne klar næste formiddag ... Ja, ja,
jeg ved, jeg ikke er den første, der afgår fra havnen ... ;0) ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47a461e6$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Roger Johnsen

Dato : 02-02-08 16:09

Her er det mye bra lese stoff om Batterier, lading og landstrøm.
http://www.ladix.no/8859-1/baat-og-fritid.html

MVH
Roger

Fra : Roger Johnsen

Dato : 02-02-08 16:26

Fra : HHH

Dato : 03-02-08 17:13

Hej alle.

Tak for svarene.
Jeg har undersøgt lidt og har fundet en Waeco tripple med udgang til
startbatteri samt yderligere 2 forbrugsbatterigrupper. Det lyder jo
besnærende, men får man ikke problemer med laderækkefølgen når der lades med
motoren samt solcelle eller vindgenerator, hvis der ikke er skillerelæer
mellem batterigrupperne.
Skal man hellere vælge en (stor) lader med kun een udgang og så montere
Septor skillerelæer som vist i "bibelen" "El ombord".

v.h.
HHH

Fra : claus b.p.

Dato : 04-02-08 00:25

"HHH" <3xhnewsSLETDETTE@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal man hellere vælge en (stor) lader med kun een udgang og så montere
> Septor skillerelæer som vist i "bibelen" "El ombord".

Hvad mener du med "laderækkefølgen"?
Jeg antager at generatoren, solcellepanelet og vindgeneratoren kun har en
udgang hver, så der skal noget omskifter eller relæ på for at kunne lade på
alle grupper. Man kan jo egentlig nøjes med at lade sol og vind lade på
forbrugsgruppen. Det er jo her det løbende forbrug er. Så behøver man
egentlig bare en manuel batteriomskifter, for nødsituationer. Men er man i
havn og kan lade med laderen, er det optimalt at der er en reguleret udgang
til hver batterigruppe. Men det kan også klares med relæ eller omskifter på
en lader med een udgang. Bare lidt mere besværligt.
Der er sjældent kun en løsning på et problem.

Mvh. Claus

Fra : SørenH

Dato : 05-02-08 14:37

HHH skrev:
> [...]
> Skal man hellere vælge en (stor) lader med kun een udgang og så montere
> Septor skillerelæer som vist i "bibelen" "El ombord".

For mig lyder det som om du vil ha skillerelæer mellem samtlige
batterienheder, og ikke blot mellem start-bat og en gruppe
forbrugs-batts. ??!
Jeg tror det blir meget besværligt, - og ikke umagen værd - at separere
så voldsomt!

Min bådelektriker har lavet 2 grupper:
1) Start-bat og bovprop-bat, i parallel, forbundet (fra for til agter
bat-positioner = 6 meter) med 35-kvadrat-kabler.
2) 2stk 100A forbrugs-bats i parallel.
Hver gruppes batterier er lige store, samme fabrikat og købt samtidigt,
for at sikre at de er så eens så de ikke spilder energi på at lade
hinanden

Motorgeneratoren er forbundet til start-gruppen og, på vejen, via et
relæ til forbrugs-gruppen. Relæet åbner når det får styrestrøm fra en
ledning forbundet til den pol på generatoren som leverer strøm til
motorinstrumenterne, og er altså afbrudt når motoren står stille.
Relæet er købt hos en autoelektriker (billigst).

Ladegeneratoren er en Waeco Mobitronic IUOU 25A med 2 adskilte kredse, -
een til hver gruppe. Kredsene styres sådan af laderen, at den gruppe som
har størst "behov" får mest i første fase.

Da vi skal på langfart snart har jeg udvidet med et solpanel på 55W som
via en regulator leverer direkte til forbrugsgruppen.

Det vil altid være forbrugsgruppen som er den kritiske (køleskab mm),
mens forbruget på start/bovprop. er forsvindende.
Derfor har jeg osse i år investeret i et Battmeter med shunt, som
placeres umiddelbart før forbrugsgruppens minus-poler.
Via shunt'en måles al "trafik" ind (fra generator, landstrøm og
solpanel) og ud (løbende forbrug) og jeg får diverse data i Battmeteret,
bl.a. digitaludlæsning af spænding samt hvor meget kapacitet der til
enhver tid er tilbage i forbrugs-"banken". Jeg håber at der er så meget
sol i mellemeuropa de næste par år, at jeg kan ligge stille uden motor
eller landstrøm i ca 3 dage, med køleskab, iPod-højttalere og PC som de
stort set eneste forbrugere

Jeg mener selv at jeg og min bådelektriker har lavet en gennemtænkt
løsning, og håber du blir inspireret.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved