Meget olieforbrug pga olieskrabering?
Fra : fuptilspam@yahoo.dk

Dato : 02-02-08 04:23

Hej det indlæg er lidt fortsætning fra mit tidligere indlæg fra
2/11-07 "Hvad gør en bypassventil til olie" Tak til Orla og Armand
dengang.
Min PC gik ned og døde, så kører på reserve PC nu, så jeg nåede ikke
at svare helt dengang.

Til andre også, det drejer sig om at min 4 takt Kawasaki klr 600 ´88
har forbrugt en hel del olie ca 1,0 L olie på 1600 km, til den dag
hvor motoren motorbremsede, og stempel blev revet, pga manglende
olie.

Nu har jeg så fået nyt overstørrelse stempel i og tilpasset cylinder
til det, leveret MC til værksted for kontrol og samling. Og de troede
det var olietyvene ved ventilerne der var slidte og defekte og så
derfor motoren havde brugt olie, men olietyvene var meget fine og
gode.

Så årsagen til olieforbruget skal så findes andet sted, og værkstedet
siger bare stadig det er pga bypassventilen manglede, men det har Orla
svaret fint på, at den ikke gør den forskel, kun at olien kommer
ufilteret rundt alligevel. Værkstedet tro så det er manglende
vandkøling, at stemplet er revet, muligvis selvom der var nok vand på
kølerne, men de kan stadig ikke forklare hvor olien er blevet af. Og
de vil bare måle olie trykket efter motor er samlet. Tja det kan de
godt, men når der olie på er der olietryk, men det siger da intet om
motoren drikker olie et sted?
Så jeg er som et stort spørgsmålstegn, hvorfor olien er forsvundet. Og
er ikke rigtig tilfreds før fejlen årsagen er faststillet, eller vil
motorhavariet ske igen eller jeg skal bare hælde masser af olie på,
ligeså meget som en 2 takts motor.

Armand nævnte dog dengang at en defekt olieskrabering kan være en
mulig årsag til olieforbrug. Hvor meget olie kan der slippe ubemærket
igennem en motor på den måde? Skulle det ikke give synlig røg, som en
kold 2 takter?

Torben

Fra : Armand

Dato : 02-02-08 12:52

fuptilspam@yahoo.dk skrev:

> [...]
> mulig årsag til olieforbrug. Hvor meget olie kan der slippe ubemærket
> igennem en motor på den måde? Skulle det ikke give synlig røg, som en

Man ser jo sjældent sin egen udstødnings farve og da slet ikke dér hvor
et cylinderforbrug viser sig mest: Ved full-power og lige derunder.
Min tidligere GPZ900R klarede 3.500km feriekørsel med 130-150 kmt
(dikteret af fruens komfort i turbolænserne bagpå) uden brug af olie -
Indtil vi efter Bremen kunne lugte hjemlige egne og fruen tålte at jeg
strammede op på marchhastigheden der kom blot lidt over 150 resten af
vejen hjem. Dét medførte at det lidt under halvfulde olieskueglas sank
til under minimumsmærket alene på den første tankfuld á ca. 250km. Med
andre ord: den 105.000km gamle motors grænse for olieforbrug lå akkurat
ved 150km/t's udnyttelse

I forlængelse af den manglede by-pass ventil tror jeg at din motor
tidligere har været adskilt og samlet af en klamphugger og at dét også
har haft sin indflydelse på stemplets endeligt!
Hold endelig forstærket øje med olieforbruget i starten efter at den
atter kommer på gaden, men jeg tror at efter renoveringen vil
olieforbruget være tilbage på normalt niveau for sådan en større enstamper!

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 05-02-08 12:11

> [...]
>atter kommer på gaden, men jeg tror at efter renoveringen vil
>olieforbruget være tilbage på normalt niveau for sådan en større enstamper!

Tak for svaret Armand.
Det er meget muligt du har ret i det hele, jeg ville helst bare have
stået med fejlen i hånden og med sikkerhed vide at det var fejlen, og
årsag til at olien forsvandt ret hurtigt.
Og lidt underligt at kunne denne Kawasaki drikker olie. Hvis der har
været en ridse i cylindervæggen, kan den så forbruge olie?

Men din GPZ900R, var det pga motoren var slidt at stempelringene
sådan" knapt" kunne nå cylindervæggen. Hvad hvis du havde kørt 200
km/t så havde motoren vel forbrugt endnu mere olie, og du knapt havde
nået frem til næste benzinstation, før den skulle have olie på?

Ham jeg købte Kawasaki af, havde en veteranbil, en ældre chopper
Suzuki vist 1400ccm, og 2 gamle MC fra ca 1937. Så det kan da være at
han var vant til tolerancer i træskolængder istedet for nutiden 1/100
mm.

Hvad så hvis en MC bruger olie, vil det så hjælpe med en tykkere
viskositet olie, for at begrænse olieforbruget og så olie bibeholdes i
motorens smøresystem hvor den gør mest gavn. Ellers bliver der jo
formeget 2 takter over 4 takteren med olie i benzin, og alligevel ikke
så meget olie at det bliver en diesel motor.

Måske brugte jeg en for god olie Castrol 10/40?

Nå men har da fået lidt flere ccm med det nye stempel, så får jeg
se.....

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 17:13

On Tue, 05 Feb 2008 12:11:24 +0100, 2 wrote:

> Det er meget muligt du har ret i det hele, jeg ville helst bare have
> stået med fejlen i hånden og med sikkerhed vide at det var fejlen, og
> årsag til at olien forsvandt ret hurtigt.

ja, det er lettest med åbenlyse fejl, men, olie kan kun forsvinde nedenud
af motoren, og det kan som regel ses, eller forbi stempelringene, der er
ikke rigtigt andre muligheder.

> Og lidt underligt at kunne denne Kawasaki drikker olie. Hvis der har
> været en ridse i cylindervæggen, kan den så forbruge olie?

Hvis at folk ellers var lidt mere ærlige om deres "kæreste" eje, så var der
nok også flere motorcykler, der brugte olie.

> Hvad så hvis en MC bruger olie, vil det så hjælpe med en tykkere
> viskositet olie, for at begrænse olieforbruget og så olie bibeholdes i
> motorens smøresystem hvor den gør mest gavn.

Ikke nødvendigvis, men visse olietyper/fabrikater er lettere at holde inde.
Goe' gamle Duckhams til Morris var en af dem.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : 2

Dato : 06-02-08 10:51

>ja, det er lettest med åbenlyse fejl, men, olie kan kun forsvinde nedenud
>af motoren, og det kan som regel ses, eller forbi stempelringene, der er
>ikke rigtigt andre muligheder.

OK, tak. Kawasaki har ikke lækket en eneste dråbe under motoren.
Så det må være forbi stempelringene det er sket. Hvad med ved
ventilerne ved olietyvene der kan en MC da også bruge olie?

>Hvis at folk ellers var lidt mere ærlige om deres "kæreste" eje, så var der
>nok også flere motorcykler, der brugte olie.

Havde en ældre suzuki T500 den dryppede lidt olie når motoren og olien
var varm, men ikke når den var kold, det var ved en dækselpakning og
pakdåse ved gearskifter.

Mine andre 5 stk nuværende MCér bruger ikke olie. Det har kun være
denne kawasaki som drikker en del. Og det er kommet bag på mig. Men så
er det unødvendigt at skifte olie, fordi den har brugt det, og så
hældt ny olie på jævnligt.

>Ikke nødvendigvis, men visse olietyper/fabrikater er lettere at holde inde.
>Goe' gamle Duckhams til Morris var en af dem.

Ok, kan man få den mere så? Heller en tyk olie som bliver i motoren,
end en ny fansi avanceret som bliver hurtigt forbrugt så intet er
tilbage. Ellers må jeg være opfindsom og sætte en kædesmører dunk,
til at dryppe olie til motoren istedet

Nå får se hvad det nye stempel æder af olien eller om det er løst....

Torben

Fra : Armand

Dato : 05-02-08 20:09

2 skrev:

> [...]
> Og lidt underligt at kunne denne Kawasaki drikker olie. Hvis der har
> været en ridse i cylindervæggen, kan den så forbruge olie?

Sagtens!
Derudover ér de store et-cylindrede mere plaget af olieforbrug end
tilsvarende flercylindrede maskiner:
Forestil dig hvorledes det ser ud på undersiden af stemplet: På en
almindelig to-cylindret 600'er vil der være 300ccm luft som veksler
plads mellem de to cylindre, hvorimod der i enstamperens 600ccms
cylinder konstant bliver pumpet mere end en halv liter luft frem og
tilbage - hvor skal dét komme fra hhv. blive af?
Det deraf vekslende tryk stiller store krav til pakninger og i
særdeleshed pakdåser, men også for stemplets nederste såkaldte
olieskraberinge. Det store og tunge stempel vil yderligere tendere til
at slide hårdere på cylinderboringen end flercylindrede med
mindre/lettere stempler hvorved at store etcylindrede motorer hurtigere
slides i cylinderføringen - Så det er slet ikke et særsyn med
olieforbrug på så'en en 600'er

> Men din GPZ900R, var det pga motoren var slidt at stempelringene
> sådan" knapt" kunne nå cylindervæggen.

Tjaeh - Eller også gør de, men på bekostning af at enderne så gaber
længere fra hinanden så olieforbruget kan forekomme dér :-/

Anyhow: Diagnosen ér stempel (-ringe?) -slid når forbruget stiger med
"effekt-udnyttelsen" - Også selvom jeg, for 900'erens vedkommende, ikke
havde haft et af stemplerne i hånden :-|

I modsætning, så angiver en røgsky ved påløb at pakdåserne til
indsugnings-ventlerne

> Hvad hvis du havde kørt 200 km/t så havde motoren vel forbrugt
> endnu mere olie, og du knapt havde nået frem til næste
> benzinstation, før den skulle have olie på?

Tjaeh :-/
Jég klarede mig ihvertfald de efterfølgende ca. 10.000 km ved at holde
mig under 150km/t

> Hvad så hvis en MC bruger olie, vil det så hjælpe med en tykkere
> viskositet olie, for at begrænse olieforbruget

Måske :-/
Men jég har endnu ikke formået at "viskositere" mig ud af olieforbrug på
de modeller jeg har ejet med problemet

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 06-02-08 11:04

>Sagtens!

OK

> [...]
>mindre/lettere stempler hvorved at store etcylindrede motorer hurtigere
>slides i cylinderføringen - Så det er slet ikke et særsyn med

Er ikke helt med på hvad din pointe er her?
Mener du at på en 2 cyl MC at der er forbindelse mellem de 2 cylindre
på undersiden af stemplerne så luften kan flytte sig?
Der er da meget mere plads på undersiden af et stempel, luften bliver
måske kun sammentrykket 2 gange, mens på oversiden af stemplet omkring
10 gang.

Om motoren er en 143 ccm plæneklippermotor, en 2 cyl harley 1400 ccm
eller V8 motor på 7000 cm, så skal luften under stemplet flytte sig.

Om en MC har en eller flere cyl har vel kun indflydelse på hvor jævn
motorgang og træk motoren har. En 1 cyl bliver man lidt vibrerét i
tærerne, og der er lidt traktor lyd over den. Mens min honda mvx 3
cyl 2 takt, må jeg se ned på omdr.tæller for at se om motoren er igang
for man mærker det ikke.

Var der ikke en ret stor MC med kun 1 cyl på vist 900 ccm? Gad vide
om den så bruge enormt med olie?

Fra : Orla Pedersen

Dato : 06-02-08 11:56

2 wrote:

> Er ikke helt med på hvad din pointe er her?
> Mener du at på en 2 cyl MC at der er forbindelse mellem de 2 cylindre
> på undersiden af stemplerne så luften kan flytte sig?

Ja !

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 06-02-08 20:40

2 skrev:

> Er ikke helt med på hvad din pointe er her?
> Mener du at på en 2 cyl MC at der er forbindelse mellem de 2 cylindre
> på undersiden af stemplerne så luften kan flytte sig?

Ja!
Der er da et kæmpe hul á bunden af cylindren, og masser af passage
mellem cylindrene á hen over krumtappen!

> [...]
> Om motoren er en 143 ccm plæneklippermotor, en 2 cyl harley 1400 ccm
> eller V8 motor på 7000 cm, så skal luften under stemplet flytte sig.

Du ignorerer udtrykket "og hvor skal det komme fra hhv. bliver af!

Hvis man sætter luftvolumet i motorblokken til at være 6 liter, vil
KLR'en konstant komprimere den luftmængde med 10% hhv. expandere den
igen. På en alm. (180°'s) paralleltwin med samme 600 kubik drejer det
først og fremmest sig om det halve luftvolumen der flyttes af
stemplerne, men da dé bevæger sig modsat hinanden vil dén luftmængde
skifte mellem de to cylindre og dårligt påvirke det indre lufttryk i
motorblokken!

> Om en MC har en eller flere cyl har vel kun indflydelse på hvor jævn
> motorgang og træk motoren har.

Da ikke jvf. ovennævnte!
Videre eskalering vil være en sekscylindret 600'er (nårh ja, de findes
ikke mindre end 750ccm) hvor hvert stempels underside kun vil flytte(!)
100ccm luft!

En-stamperen (samt 360° parallel-twin'en og boxer-twin'en) er den eneste
konstruktion der ligefrem komprimerer luften i motorblokken, og, hvis vi
skal vende tilbage til det oprindelige argument, hjælper dét overtryk
olie i at slippe forbi olieskraberingene imens samme nærmest ikke
eksisterer på en fler-cylindret motor.
Læg dertil større cylinderslitage qua stempelvægt!

> Var der ikke en ret stor MC med kun 1 cyl på vist 900 ccm? Gad vide
> om den så bruge enormt med olie?

Suzuki's ækvivalent til KLR'en: DL, fås som 800-kubikker; men dé har
vist heller ikke ry for at holde evigt :-|

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 10-02-08 11:46

> [...]
>>
>Suzuki's ækvivalent til KLR'en: DL, fås som 800-kubikker; men dé har
>vist heller ikke ry for at holde evigt :-|

Tak, for forklaring, så har jeg lært det også.

Så har jeg brugt en for god avanceret olie til Kawasaki, så olien er
kommet forbi stempelringene og blevet forbrugt. Det var ellers Castrol
GPS 10W/40.
Så skal der da en ret tyk olie på en 1-cylindret motor og boksermotor,
for at olien kan blive under stemplet og ikke komme op i
forbrændingskammeret?

Fra ny af er så 1 cylindrede motor lavet til også at forbrænde olie af
og derved valg af tændrør?
Også med hensyn til ydelsen, må jo være forskellig og motoren kun
forbrænder ren benzin eller har en del motorolie med i benzinen?

Torben

Fra : Armand

Dato : 10-02-08 12:45

2 skrev:

> [...]
> Så skal der da en ret tyk olie på en 1-cylindret motor og boksermotor,
> for at olien kan blive under stemplet og ikke komme op i

Overtryks-problematikken forstærker olieforbruget ved cylinder/stempel,
og jeg burde måske nok have skrevet "slidte olieskraberinge" istedet!
Fra ny(renoveret) fungerer det som det skal, dog måske med en anelse
olieforbrug i modsætning til fler-cylindredes 0-forbrug.
Så brug bare den olie der er anbefalet til motoren!

> Fra ny af er så 1 cylindrede motor lavet til også at forbrænde olie af
> og derved valg af tændrør?

Hvis bare olien forbrænder, og dét gør den, så er det ligegyldigt for
tændrøret - Der findes af samme grund heller ikke deciderede to-takts
tændrør (á indholdet af totagger-olie)!

> Også med hensyn til ydelsen, må jo være forskellig og motoren kun
> forbrænder ren benzin eller har en del motorolie med i benzinen?

Prøv at regne lidt på olieforbruget i forhold til bensinforbruget:
Hvis der forbruges ½l på 1000km hvorunder der er brændt omkring 60 liter
bensin af svarer det til 0,8% olie - Dét er i banalitets-størrelse!

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 12-02-08 11:49

> [...]

>Hvis bare olien forbrænder, og dét gør den, så er det ligegyldigt for
>tændrøret - Der findes af samme grund heller ikke deciderede to-takts

Der er nok ikke som du skriver 2takts tændrør, men det afhænger af
varmetal og forbrænding. Men et godt tændrør forbrænder rent.
Mod slutningen vel fra ca 150 km før motorhavari, så var det ligesom
kawasaki motoren fik en anelse flere HK. Og det tog jeg som om at
motoren var tilkørt, efter tidligere ejer have renoveret motor og ikke
nået at køre så meget. Men det har så ikke været tilkørt motor, men
at der ikke er blevet presset olie forbi stempelringe. Så jeg vil
helst ikke have olieforbrug i forbrændingen, og derved finde den olie
der er god nok/tyk nok til at smøre motoren og ikke blive forbrændt.

Se svar nedenunder., majland.

Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-08 09:05

> Så har jeg brugt en for god avanceret olie til Kawasaki, så olien er
> kommet forbi stempelringene og blevet forbrugt. Det var ellers Castrol
> GPS 10W/40.

Jeg bruger louis fuldsyntetiske 10w50 - og ja cyklen bruger da af den. En
del efterhånden. Så om sommeren burde jeg måske tage en tykkere olie, men
olieforbruget er stadig ikke meget over 1 - 2 liter på 10000km så helt slet
står det ikke til ... Motoren har gået 60000km

> Fra ny af er så 1 cylindrede motor lavet til også at forbrænde olie af
> og derved valg af tændrør?

Jeg bruger ngk plaitinium rør - de gør en stor forskel mhs startvillighed en
kold og fugtig vintermorgen ....

/A

Fra : 2

Dato : 12-02-08 11:36

On Tue, 12 Feb 2008 09:05:06 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>står det ikke til ... Motoren har gået 60000km

>Jeg bruger ngk plaitinium rør - de gør en stor forskel mhs startvillighed en

OK.
Jeg kørte 1800 km og den kører ca 18 km/L benzin, og så er der
forsvundet ca 1,05 L olie det er så 1,1% olie. Det er næsten lige
så meget som mine 2 takt MCer.

Torben

Fra : Armand

Dato : 12-02-08 21:07

2 skrev:

> Jeg kørte 1800 km og den kører ca 18 km/L benzin, og så er der
> forsvundet ca 1,05 L olie det er så 1,1% olie. Det er næsten lige
> så meget som mine 2 takt MCer.
>
> "Kørte"?
I weekenden, eller inden den stod af??

1liter olie på 1000km er en ofte set tommelfinger-regel for hvornår en
cylinder-renovering står for døren!

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 13-02-08 10:37

On Tue, 12 Feb 2008 21:06:48 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>I weekenden, eller inden den stod af??
>
>1liter olie på 1000km er en ofte set tommelfinger-regel for hvornår en
>cylinder-renovering står for døren!

Kørte inden stempel blev revet, siden olieskiftet til den "gode tynde"
Castrol olie.
Mekaniker mangler at samle lidt endnu, før den kører igen, og så får
jeg holde ekstra meget øje med olien, og olieforbruget...
Tak for de gode svar undervejs.

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 18:01

On Wed, 13 Feb 2008 10:37:22 +0100, 2 wrote:

> Kørte inden stempel blev revet, siden olieskiftet til den "gode tynde"
> Castrol olie.

Altså 1.800 Km. uden at holde øje med olieniveauet ? Og på en relativt ny,
(i dit ejerskab), og ukendt maskine.

Så har Du da vist også selv bedt om problemer... :-/

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 14-02-08 18:20

meddelelse news:6w9e9tx9brr8.1fe6y84p0tuq.dlg@40tude.net...

> Altså 1.800 Km. uden at holde øje med olieniveauet ? Og på en relativt ny,
> (i dit ejerskab), og ukendt maskine.
>
> Så har Du da vist også selv bedt om problemer... :-/
>
> --
Ja, det var nemmere på de gamle englændere!
Hvis der ikke var spildt en klat under den,når den havde stået natten over,
trængte den til olie!

Michael D