Hulboring
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 31-01-08 22:17

Hej

Har siddet og set en del OCC her på det sidste. Når de borer huller bruger
de ofte sådan en kort kegleformet bor, er der nogle der kan forklare hvorfor
de bruger det og ikke et alm bor?

Stef
Der ikke er smed

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-01-08 22:54

On Thu, 31 Jan 2008 22:17:24 +0100, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

Hej Stef.

>Har siddet og set en del OCC her på det sidste. Når de borer huller bruger
>de ofte sådan en kort kegleformet bor, er der nogle der kan forklare hvorfor
>de bruger det og ikke et alm bor?

Nu er OCC ikke lige mit eksempel på gode håndværkere ud i smedefaget,
i mine øjne er de nogle klamphuggere det jeg har set på TV
Den med det koniske bor er faktisk meget fin til tyndplade, både stål
og aluminium.
Man kan med et lille forbor centrere det koniske bor der så kan lave
et stort hul i "variabel" diameter - Man kan selv sige stop.
Bagdelen er at hullet bliver konisk, altså lidt større på den side der
bores fra end i udgangssiden, hvilket i meget tynd plade er uden
betydning.
Desuden har det yderligere den fordel at det ikke rufler under
boringen, hvilket bevirker at hullet bliver fint rundt.
Det koniske bor findes i en udgave der er "trappet", hvilket
eliminerer problemet med konusiteten, men såm så ikke har den samme
fleksibilitet mht. hulstørrelse (diameter).
Jeg har i mange år benyttet de koniske (også de trappede) bor under
fremstilling af radio chassier i aluminium - til det brug er de et
hit.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 01-02-08 00:51

> [...]
> Jeg har i mange år benyttet de koniske (også de trappede) bor under
> fremstilling af radio chassier i aluminium - til det brug er de et

Takker for svaret, nææ håndværket er vist ikke noget at råbe hurra for og
det meste af de de samler virker sgu rimeligt tilfældigt. De lavede en fælg
hvor de var i tvivl om den kunne holde, men flot var den da Men ok det
vi ser er jo show off bikes og ikke til alm. brug. Deres fabrikation og
design gir jeg sgu ikke meget for, men det hele redes ofte af malearbejdet

Stef

Fra : Harald Blaatand

Dato : 01-02-08 14:08

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> [...]
> vi ser er jo show off bikes og ikke til alm. brug. Deres fabrikation og
> design gir jeg sgu ikke meget for, men det hele redes ofte af

Selvfølgelig er det showbikes,da de byggede en til Jay Leno snakkede de
meget om at den jo faktisk skulle fungere da han er kendt for at bruge sine
MC !

De kører jo også selv på nogle af dem,så noget må de kunne finde ud af

Mvh

Steen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-02-08 14:28

> [...]
> sine MC !
>
> De kører jo også selv på nogle af dem,så noget må de kunne finde ud af

Tjooo da de lavede promo video til sæson 5 var der da dele der faldt af "the
black widdow" under optagelserne og jeg så et afsnit hvor de lavede en
fælg der var så spinkel de var lidt i tvivl om ikke alle egerne ville blive
rykket over hvis man gav for meget gas

Stef

Fra : Harald Blaatand

Dato : 02-02-08 14:58

> [...]
en
> fælg der var så spinkel de var lidt i tvivl om ikke alle egerne ville

Præcis!

På en showbike skal det bare se ud,ikke virke ?

Hvor mange gad mon se de programmer hvis de ikke viste fejl og skænderier
?

Steen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-02-08 15:06

> Præcis!
>
> På en showbike skal det bare se ud,ikke virke ?
>
> Hvor mange gad mon se de programmer hvis de ikke viste fejl og skænderier
> ?

Noone Men jeg så sige i sæson 5 er standarden blevet højnet noget og det
er fandenme nogle dejlige maskiner de har, den der 5.axis - waterjet er sgu
for fed.

Stef

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-02-08 16:19

Harald Blaatand skrev:

> Hvor mange gad mon se de programmer hvis de ikke viste fejl og skænderier
> ?

Jeg gad så godt se dem. Men så længe de fede nar med hvalrosskægget bare
står og skriger med en kop kaffe i hånden, så kan jeg hurtigt zappe forbi.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 02-02-08 17:38

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg gad så godt se dem. Men så længe de fede nar med hvalrosskægget bare
> står og skriger med en kop kaffe i hånden, så kan jeg hurtigt zappe
> [...]

Den fede nar betaler deres fede løn,hvis han ikke står og skriger bliver
de ikke færdig til tiden og ingen rydter op

Men hvis man ikke kan klare mosten er det meget fornuftigt at zappe,f.eks
kan man være heldig at se en af dommerne i x factor sidde og græde i stedet
for.

Jeg foretrækker nu hvalrossen med kaffen

- -

Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-02-08 20:01

Harald Blaatand skrev:

> [...]
> kan man være heldig at se en af dommerne i x factor sidde og græde i stedet

Jeg kan sagtens klare mosten. Jeg gider bare ikke se den slags
iscenesatte skænderier. Ingen ville i den virkelige verden finde sig i
den slags råben. Om det så var fra deres egen far, der betaler dem en
god hyre.

> Jeg foretrækker nu hvalrossen med kaffen

Det hænder da også jeg ser et afsnit. Om så ikke for andet så for at få
lidt gymnastik til tæerne. Nogen gange må man krumme tæer over dem der
oversætter.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-02-08 20:14

On Sat, 02 Feb 2008 20:00:32 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

> [...]
>iscenesatte skænderier. Ingen ville i den virkelige verden finde sig i
>den slags råben. Om det så var fra deres egen far, der betaler dem en
Skal vi ikke sige det på diplomatisk vis:
Hvalrossen risikerer ikke at blive fremhævet som et godt eksempel på
skolen for moderne ledelse

>Det hænder da også jeg ser et afsnit. Om så ikke for andet så for at få
>lidt gymnastik til tæerne. Nogen gange må man krumme tæer over dem der
>oversætter.

Rolig - Når vi rent interlektuelt er trukket ned i sølet kan en
elendig oversættelse højst bidrage til underholdningen.
Det kan ikke komme længere ned af den grund.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-02-08 21:33

> [...]
>
> Det hænder da også jeg ser et afsnit. Om så ikke for andet så for at få
> lidt gymnastik til tæerne. Nogen gange må man krumme tæer over dem der

Vince skider da i slutningen af sæson 4. Det e godt jeg ikke har
undertekster på

Stef

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 03-02-08 08:52

Stefan Jacobsen skrev den 02 feb 2008 i

> Vince skider da i slutningen af sæson 4. Det e godt jeg ikke har
> undertekster på

Ja, puha

Fra : Armand

Dato : 03-02-08 11:33

Ib Jakobsen skrev:

> Det hænder da også jeg ser et afsnit. Om så ikke for andet så for at få
> lidt gymnastik til tæerne. Nogen gange må man krumme tæer over dem der
> oversætter.

Dét er et generelt problem på Discovery Ch.
Jeg undrer mig over at man i militært relaterede udsendelsers tekstning
stedse snubler over begreberne "armour" (á: panser) og "arming" (á
bevæbning) - Det giver nogle interessante oversættelser når lige netop
dé to begreber forbyttes :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-02-08 11:26

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> kan man være heldig at se en af dommerne i x factor sidde og græde i stedet

Sjovt at du lige skulle bringe dén sammenligning.
En kammerat gjorde mig engang opmærksom på hvor mange kameraer der kunne
være på værkstedet begrænsede areal uden at de på nogen tidspunkt kom
til at få hinanden i focus. Hans konklusion var: Kun ét!
Når så man ser hvalrossen kyle en skraldespand igennem værkstedet fra
tre kameravinkler, hvor rasende tror du så at han er under de sidste to
optagelser?
Prøv selv at tape et af programmerne og spol frem/tilbage og se om ikke
at man i grunden skulle kunne se et kamerahold i baggrunden i nogen af
de situationer hvor der er brugt flere vinkler

Det hele er show for dé der gider sluge det råt, akkurat som wrestling
og X-factor's tilsvinende, og sidenhen følsomme dommere :-|

--
Armand.
(der oftest zapper videre)

Fra : Harald Blaatand

Dato : 03-02-08 14:38

> [...]
>
> Det hele er show for dé der gider sluge det råt, akkurat som wrestling
> og X-factor's tilsvinende, og sidenhen følsomme dommere :-|

Jeg har været så uheldig at medvirke i en optagelse til TV2 for længe
siden,jeg ville drikke mig en sodavand,de satte et par bajere på bordet,de
hørte så en joke,og skulle så lige optage den 3 gange fra forskellige
vinkler ....skideskægt 3 gang !
Jeg tænkte ikke lige på at den grædende dommer kunne være i samme
stil..

- -

Fra : Brian Sørup

Dato : 02-02-08 14:37

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Nu er OCC ikke lige mit eksempel på gode håndværkere ud i smedefaget,
> i mine øjne er de nogle klamphuggere det jeg har set på TV

Ja, de er på niveau med metalsløjd i 5.klasse - forestil dig hvad en
dansk eller svensk MC-bygger kunne tjene over-there, når standarden er
så forbavsende lav.
Jeg sad og så et program med nogle gutter der byggede replica'er af
Porsche 550 (James Dean modellen) de bruger kronemuffer til at samle
ledningsnettet med .......SUK!......
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-02-08 14:57

> [...]
> Jeg sad og så et program med nogle gutter der byggede replica'er af
> Porsche 550 (James Dean modellen) de bruger kronemuffer til at samle

Ja nogle gange tænker jeg sgu også... det der kunne jeg sgu lave lige så
ringe

Stef

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-02-08 16:23

Brian Sørup skrev:

> Jeg sad og så et program med nogle gutter der byggede replica'er af
> Porsche 550 (James Dean modellen) de bruger kronemuffer til at samle
> ledningsnettet med .......SUK!......

Det bliver da overgået med flere træskolængder af Chop shop garage på
discovery. Magen til klams skal man lede længe efter. Bare at se deres
sporviddeforøgere. Og så snakker de som de er bildesignere på højde med
Ferrari, Porsche og alle de andre. Men se skidtet skal man da.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Perminator

Dato : 03-02-08 22:09

Hej Steen

"Steen Gruby" skrev i en meddelelse>>
> Nu er OCC ikke lige mit eksempel på gode håndværkere ud i smedefaget,
> i mine øjne er de nogle klamphuggere det jeg har set på TV

Jeg er meget enig med dig i at det arbejde der ses på TV ikke er optimalt
smedearbejde.
Udsendelserne iøvrigt er mest "værksteds-soap", og for teknisk interesserede
kun spild af tid.

--- Nu skriver du lige klamphuggeri. Jeg må jo nødvendigvis gøre opmærksom
på at klamphugning, eller arbejde på klamp er en dyd inden for
skibstømrerfaget.

Det er mig ubekendt, hvorfor ordet bruges så negativt på andre matricer.

En dygtig klamphugger (skibstømrer) kan opfatte en dobbeltkrum facon i et
skibsskrog, og tillige have den tredie dimension (tykkelse,styrke, træets
åreforløb inde i sin opfattelse).
Desuden kan han omsætte sin opfattelse i tilpasningen af det rette tømmer
med sit håndværktøj, til perfekt pasform og styrke til den opgave han skal
løse. Han har sit øjemål som det vigtigste hjælpeværktøj.
Den dygtige klamphuggers værk er holdbart i århundreder, bare se på Martha
eller Fulton, eller Alvilde.dk, som jeg selv har sejlet på.

Jeg savner en bedre beskrivelse af dårligt eller øjensynligt amatøragtigt
udført arbejde, hvorend det forekommer : -)

venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-02-08 22:27

On Sun, 3 Feb 2008 22:08:31 +0100, "Perminator"
<per.misserfjern@mail.dk> wrote:

Hej Per.

>--- Nu skriver du lige klamphuggeri. Jeg må jo nødvendigvis gøre opmærksom
>på at klamphugning, eller arbejde på klamp er en dyd inden for
>skibstømrerfaget.

Jeg ved det godt.
Hvorfor det ædle håndværk er plevet pseodonym for dårligt håndværk er
også mig en gåde.

>Jeg savner en bedre beskrivelse af dårligt eller øjensynligt amatøragtigt
>udført arbejde, hvorend det forekommer : -)

I min smedelæretid var det værste man kunne blive sammenlignet med
Robert Jacobsen - Gæt selv hvorfor

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 03-02-08 23:16

Hej Steen!

> [...]
> også mig en gåde.

> I min smedelæretid var det værste man kunne blive sammenlignet med

Ja den er købt! Se iøvrigt mit svar til Kløve ovenfor.

Min CX er iøvrigt i Glostrup i øjeblikket, for skift af knastkæde,
vandpumpepakning og alle de andre ting, der plager en CX der har kørt 120
kkm. (jeg skal til Skotland til sommer)
Imens arbejder jeg på at få mit værksted med lift gjort færdig!
Jeg har overvejet, om at jeg måske ikke behøver at køre lige hjem med CXen
hen i slutningen af februar. En kaffepause kunne nok indpasses?
venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-02-08 23:28

On Sun, 3 Feb 2008 23:16:27 +0100, "Perminator"
<per.misserfjern@mail.dk> wrote:

Hej Per.

>Jeg har overvejet, om at jeg måske ikke behøver at køre lige hjem med CXen
>hen i slutningen af februar. En kaffepause kunne nok indpasses?

Det er helt i orden med mig.
Vi laver en aftale når vi kommer lidt længere ud på måneden.
Du har så vidt jeg husker mit tlf. nr.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 03-02-08 23:36

> Det er helt i orden med mig.
> Vi laver en aftale når vi kommer lidt længere ud på måneden.
> Du har så vidt jeg husker mit tlf. nr.

Ja. -tak
Min NSU-næse vejrer luft
Godnat //Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-02-08 23:40

On Sun, 3 Feb 2008 23:35:56 +0100, "Perminator"

Sov godt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Harald Blaatand

Dato : 04-02-08 14:55

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> On Sun, 3 Feb 2008 23:35:56 +0100, "Perminator"
> [...]
klip

I-n-f-o-r-m-a-t-i-o-n O-w-e-r-f-l-o-w

fut ...dk.megetprivat. )

- -

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-02-08 17:49

On Mon, 4 Feb 2008 14:55:26 +0100, "Harald Blaatand"
<bigtwincam88@larsen.mail.dk> wrote:

> fut ...dk.megetprivat. )

Hvis det går dig på så luk øjnene.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-02-08 17:56

Steen Gruby skrev:

> Hvis det går dig på så luk øjnene.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Harald Blaatand

Dato : 04-02-08 18:13

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote
klip

> Hvis det går dig på så luk øjnene.
>
> --
>
> Steen Gruby
klip

Okay....Hvis du ikke kan klare lugten i bageriet,så smut!

Går mig på ?

Hvad fanden "snakker du om ?

Hvis det "gik mig på",ville jeg ikke bruge sådan en .........

Jeg er ret ligeglad med hvad du skriver af private ting i en nyhedsgruppe
for MC snak,men kan ikke rigtigt se formålet med "den slags"når findes
privat email.
Nå,men det her er vist´også temmelig O.T og hører til i
dk.snak.mudderkastning som rent faktisk findes !

- -

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-02-08 18:43

On Mon, 4 Feb 2008 18:13:06 +0100, "Harald Blaatand"
<bigtwincam88@larsen.mail.dk> wrote:

> Nå,men det her er vist´også temmelig O.T og hører til i
> dk.snak.mudderkastning som rent faktisk findes !

Tak for henvisningen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Harald Blaatand

Dato : 04-02-08 18:51

> Tak for henvisningen.
>
> --
>
> Steen Gruby
klip

Hvad sker der for dig ,er du løbet tør for ironisk sans...eller skal jeg
måske bare gætte mig til hvad du mener )....

P.S
"mudder" i dk.snak.mudderkastning er det nærmeste i ovenstående tekst der
med meget god vilje kan bringe tankerne hen til ......yes.nemlig...Mudder
Choppere =Motorcykler !

- -

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-02-08 22:51

Steen Gruby skrev:

> [...]
> også mig en gåde.
>>
> I min smedelæretid var det værste man kunne blive sammenlignet med

Et ringe skib kaldes også for en Plimsoller. Det ord er også tillagt
forkert fortegn.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Perminator

Dato : 05-02-08 23:09

Hej Ib

"Ib Jakobsen"skrev

> Et ringe skib kaldes også for en Plimsoller. Det ord er også tillagt
> forkert fortegn.

Helt enig!
De Plimsoll´ske lastemærker på et skib har reddet mangt et skib fra at gå
under pga overlastning.
At en ny søsætning i Skagen prompte kænterde i mandags ved kontakt med det
våde element, skyldes nok at man ikke havde nået at svejse mærkerne på det
rå skrog endnu Den burde døbes Vasa!!
mvh Perminator

Fra : Harald Blaatand

Dato : 06-02-08 14:04

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> wrote Klip
.
> [...]
det
> våde element, skyldes nok at man ikke havde nået at svejse mærkerne på

- -
Bare lidt underligt at "det rå skrog" kunne bugseres fra Polen,men ikke
klare mosten efter monteringen i Skagen,mon de har´glemt "bundroppen" ?

Den burde døbes "Hva så " !.!

- -

Mvh
Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-02-08 20:09

Harald Blaatand skrev:

> Bare lidt underligt at "det rå skrog" kunne bugseres fra Polen,men ikke
> klare mosten efter monteringen i Skagen,mon de har´glemt "bundroppen" ?
>
> Den burde døbes "Hva så " !.!

De havde måske glemt at svejse plimsol mærket på i den ene side. Det må
dælme være en flov fornemmelse når man opdager man står med proppen o
den ene lomme.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Perminator

Dato : 06-02-08 21:25

> De havde måske glemt at svejse plimsol mærket på i den ene side. Det må
> dælme være en flov fornemmelse når man opdager man står med proppen o den
> ene lomme.

-- Kun en gisning- Øjenvidner beskrev det som et tårnhøjt helvede, som
nødvendigvis måtte vælte, a la Vasa, da det kørte ned af beddingen
Når det tomme skrog har været bugseret fra Polen, har der nok været helt
fyldte ballast-tanke.
Måske den er søsat med tomme tanke i Skagen? --- Vasa II
Konklusion: Den gode Hr. Plimsoll levede ikke forgæves. Man kan ikke
negligere fysikkens love. Og så er vi måske på vej til on-topic igen
Der er heldigvis ikke så lang tid til Bagers forårs reminder

--
vh Perminator

Fra : Armand

Dato : 06-02-08 22:02

Ib Jakobsen skrev:

> Et ringe skib kaldes også for en Plimsoller. Det ord er også tillagt
> forkert fortegn.

Jeg har altid opfattet "plimsoller" som et udtryk for et (latterligt)
lille fartøj, uden at det er mere ringe end som så :-/

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-02-08 22:24

Perminator skrev:
> Hej Steen
>
> "Steen Gruby" skrev i en meddelelse>>

> Jeg savner en bedre beskrivelse af dårligt eller øjensynligt amatøragtigt
> udført arbejde, hvorend det forekommer : -)

Ordet "klamphugger" kommer fra fremstillingen af træsko.
En Klamphugger huggede klamper, hvilket er de "træpinde" der i gamledage
sad under neden under træskoene (på tværs) (min bedstefar havde sådanne
under sine træsko - han var for øvrigt også motorcyklist så er vi næsten
"on topic")

De personer der blev sat til at fremstille denne del af træskoene, var
de der ikke magtede at løse andre opgaver - der havde ikke den fornødne
omhu/professionalisme/uddannelse til at løse vanskeligere pågaver

//kilde: "ud med sproget" DR P1- dansk sprognævn - efter hukommelsen//

Fra : Perminator

Dato : 03-02-08 23:25

Hej Kløve

> [...]
> omhu/professionalisme/uddannelse til at løse vanskeligere pågaver
>
> //kilde: "ud med sproget" DR P1- dansk sprognævn - efter hukommelsen//

Jeg anerkender din kilde, og det viser, at et ords betydning kan deles,
eller den oprindelige betydning, som jeg har plæderet for, ikke længere er
den mest fremherskende.
I det underliggende indlæg giver Gruby mig ret i ordets oprindelige
betydning, som han er helt familiær med.
Jeg ville jo gerne, at din udlægning i fremtiden blev nedtonet, og at den
"mere oprindelige", med fokus på håndværket blev den generelle opfattelse

--

"Perminator"
Per Misser