Vinterhandsker
Fra : Lars Elmkjær

Dato : 29-01-08 21:31

Hej - er der nogen her der har erfaringer med hvilken type vinterhandsker,
der er de bedste til kølbådssejlads.

Forventningen er regn og blæst, ca. 2-5 grader varme (hav tempearaturen)..
så pis... koldt.

Jeg er gammel vindsurfer og så jeg har stor erfaring med neopren handsker og
deslige, men jeg vil hører om der er nadre der har erfaringer med noget
andet - f.eks. gummi handsker..?

Jeg har Goretex mv. - men det holder højst 4-5 timer i kraftig regn.

Er der nogle bud??

Lars

Fra : kenneth andersen

Dato : 29-01-08 22:13

Som dykker og samtidig sejler, anbefaler jeg neopren.
Når jeg ligger på lange dyk, (over 1,5 time) på denne årstid bruger 3 finger
handsker i 6mm neopren og jeg har varmere fingre når jeg kommer op af
vandet, end da jeg hoppede i.

kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-08 00:55

Jeps, men neopren holder dig vel bare kun varm nede i vandet. Når hansken
bæres våd i vinden på en sejlbåd så synes jeg de bliver kolde pga
fordampningen, som om natten kan tage en time hver gang de er blevet våde.
Og så bliver mine fingre bund-kolde.

Jeg har også et par Musto thermohandsker. Bedre, men meget upraktiske at
have på og næsten umulige at få fugtige fingre ned i....

Jeg leder stadig efter den gode løsning. Det bedste er stadigvæk at have den
ene hånd i stiklommen på jakken.

Bjarke

Fra : kenneth andersen

Dato : 30-01-08 09:17

Nej, vi har lange sejleture med vores udstyr på, og her bliver fingrene
heller ikke kolde.
Alternativt har jeg før brugt 3mm 5-fingre neoprenhandsker med tynde
latexhandsker inde under, det virker også ganske fint.
Men der vil jo altid være forskel på om man holder sine hænder helt i ro,
eller man arbejder med dem.
De perfekte handsker efterlyser jeg stadigvæk.

kenneth
"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:479fbcca$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-08 19:34

Det er ikke noget problem for gasterne, men den stakkels der sidder i 4
timer med rorpinden i hånden har altid kolde fingre.

ER der forskel i neoprenhandsker ? Måske jeg har haft nogle forkerte/dårlige
neopren handsker. Jeg er villig til at prøve igen med nogle andre i
neopren.....

Fra : kenneth andersen

Dato : 30-01-08 19:47

hmmm, om der er den store forskel ved jeg faktisk ikke...MEN, afkølingen er
større under vand end over vand. Vand leder varmen 20 gange hurtigere væk,
end luft gør. Min pointe er: kan jeg holde varmen i min fingre 1,5 time
under vand på 20 meters dybde, kan du også klare 4 timer med rorpinden.
www.dykkerudstyr.com det er adressen over til claus Drescher som forhandler
3-fingre handsker i neopren og han er super god til at sende varen med post,
kan iøvrigt oplyse at de koster 250 kr. for et par. Jeg kan kun anbefale dig
at prøve, og til den pris er der ikke det store tabt. Om handskerne kan
bruges som gast, tvivler jeg lidt på, her vil jeg gerne selv kunne "mærke"
tovværket i mine hænder.

meddelelse news:47a0c336$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-08 20:13

Men der er jo ingen fordampning under vandet og "fordampning kræver
varme"...

Anyway, jeg kan høre mine erfaringer ikke er repræsentative, så jeg vil
kigge mig om efter et nyt par neoprenhandsker og prøve igen.

Fra : Foto

Dato : 31-01-08 11:43

Jeg er enig med Kenneth: Neoprenhandsker når man står ved roret. Hvis
fordampning var et problem var der iøvrigt ingen der windsurfede i Danmark.
Du kan også få handsker med læder håndflade og neoprenryg som i teorien må
være endnu mere egnede til arbejde og holde varmen, men jeg ved ikke hvordan
de er.

Foto _/)

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
meddelelsen news:47a0cc34$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-02-08 19:40

Hej,

Nu er det jo så heldigt at neopren er et produkt med en lukket
cellestruktur med et stort indhold af isolerende luft i
selvstændige indkapslinger.
Det medfører at man tilnærmelelsesvis kan trække en lige/skrå
linie mellem den ydre side, med den her herskende temperatur og
tilsvarende temperaturen på indersiden.
For hver gang man fordobler isoleringstykkelsen vil
transmisionstabet gå 26% ned. Det er fuldstændigt som ved
beregning af isoleringstykkelser til bygninger i forhold til de
givne regelsæt.
D.v.s. et tyndt neoprenlag er godt hvor temperaturforskellen er
lille (sommer), et tykt lag ved store temperaturforskelle og så
må man døje med mindre bevægelsesfrihed i handsken. (om
vinteren).

Mvh/Harding

Fra : Foto

Dato : 30-01-08 09:17

Jeg mener også at neopren 3 fingerhandske er det varmeste når det er vådt,
også selvom der er fordampning.
Vi taler jo netop om hvilket der er varmest når det er gennemblødt.

MVH Foto

Fra : Roger Johnsen

Dato : 30-01-08 17:06

Hei!
Har noen prøvd (ullvott på Norsk) en finger hanske ?, hjemme laget
(strikket ) av ren ULL,
laget 3 nummer for store, vasket så de blir passe.
Da fryse en ikke, selv om du dupper hendene i sjøen.
http://www.oslosportslager.no/product/8395/8438/425145/Ortovox_Gr%F8nland_ullvott.html

MVH
roger

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-01-08 20:28

Jow - de er fremragende. Købte selv tilsvarende på Færøerne, så det er nok
en gammel nord-viking-opskrift, der er afprøvet (de er bare ikke gode til
kartoffelskrælning og cigaretrygning - men det havde de jow heller ikke
dengang)!
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Roger Johnsen

Dato : 30-01-08 23:12

Hei!
riktig Sigaretter duger ikke i regnevær, Det er derfor vi har PIPA..

MVH
Roger

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 07-02-08 19:16

Jeg tror jeg har fundet dem!!!

De ligner et par røde gummiarbejdshandsker (vandtætte) og så er er de
halvlange og foret.
Dem plus et par 3 mm. neopren + et par goretex snupper jeg med i baggaen.

Interessant diskkusion om emnet - tak for gode råd og debat

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 20:22

Hvor, hvordan, fortæl, link ....

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-02-08 22:01

Hejsa
Jeg købte et par tilsvarende benævnte gummihandsker med foer for et par år
siden i et byggemarked. De er rigtig gode til at arbejde i koldt vand med,
men de egner sig absolut ikke til arbejde med tovværk.
Hilsen
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47ab5a57$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 07-02-08 23:08

Jeg købte dem i Holbæk Bådcenter - i fiskeri afdelingen til 150,- her er et
link til Hvalpsund
http://www.of.hvalpsund-net.dk/default.asp?PageID=21&SubMenuID=-1 de
forhanler dem formentlig også.
Her sælger de også handsker til alverdens brug - men de virker lidt pebret i
prisen...http://www.witre.dk/handsker_c_MainG131743.html
Her er link til Holbæk: http://www.holbaek-baadcenter.dk/default.aspx

Held og lykke

Lars

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 07-02-08 23:17

Fandt dem på en engelsk side til blot 125 kr. ca.
Fragten kan ikke være mange basse ører, og hvis du alligevel skal købe
bådudstyr - så gør det UK ca. 25% billigere end i DK!!!
http://www.theyachtshop.co.uk/items/clothing/industrial/gloves/gloves-showa-460-insulated-h55046-detail.htm