"Splejsen" <Splejsen_fyn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:479e4f1a$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Lige til orientering:
>
http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080128/news06/80128130/
>
> Søren Splejs
Tjah - vel ikke en overraskende nyhed.
Har gennem mange år bemærket de tit meget forskellige værdier, du kan aflæse
på forskellige målere.
På mc er jeg langt mere afhængig af korrekt tryk - her kan bare 0,1-0,2
bar's forskel mærkes tydeligt, så jeg bruger så vidt muligt den samme
tankstations måler - på kolde dæk.
Men i artiklen bed jeg mærke i en dum sammenblanding af årsager: "defekte
dæk eller forkert tryk" syntes jeg slet ikke hører sammen. Enten skyldes
ulykken et defekt dæk - og så er korrekt tryk nok ikke nogen hjælp
alligevel - eller også skal der da meget til før at for lavt tryk er direkte
årsag til en ulykke.
Bevares - et skadet dæk vil nok være mere følsomt over for forkert tryk -
især alt for lavt tryk giver meget varme.
Nogle tankstationers målere er komplet ulæselige - det er dem, der sidder på
slangen med en lille, aflang rude med tallene i. Hvis ikke det er højt
solskin er den ulæselig - i højt solskin er du bare i tvivl om hvilken
skala, den egentligt viser
Men lad os lige sende en "venlig" tanke til "professionelle" dækmontører;
her i sommer skiftede vil bil og fik sat alu-fælge på den lille ny. Jeg
syntes godt nok den var hårdere fjedret end da vi prøvekørte den før købet.
Nå, men afsted med campingvognen på sommerferie - og prøvede netop den der
trykmåler med den lille rude og syntes det så helt skævt ud. Først i Hvide
Sande havde jeg lejlighed til at prøve med en af de klassiske målere fra
tanken; alle 4 dæk lå 30-40 Psi over anbefalet tryk !
Og det er faktisk ikke engang første gang, jeg oplever det med nymonterede
dæk. Hvis montøren så endda f.eks. fortalte dig at du skulle køre med dette
overtryk et vist stykke tid for at få dækkene til at sætte sig el. lign.,
men nej - ingen forklaring.
En montør af mc-dæk havde dog gjort sig umage for et par år siden; jeg
syntes de fine nye dæk kørte "sjovt" - men der var sådan set korrekt tryk i.
Han kunne åbenbart bare ikke se forskel på for- og baghjul - når jeg
"byttede om" på trykket for og bag passede det godt nok som det skulle
Men er det så nok at hejlene tankens måler ned - hvad med at købe en selv ?
Har i set nogen seriøs test af de smarte digitale lomme-ting, alle vil sælge
nu ?
Kan man stole på sådan en ?
--
Jesper Hedegaard
Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder