knækket gevind på Yamaha XJ750
Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 28-01-08 19:40

Hej

Jeg har været ved at rode med min motorcykel. Da jeg fjernede
gummistykkerne ved indsugningen knækkede der 2 af boltene. Så nu har jeg
et topstykke med 2 stykker gevind som jeg gerne vil have fjernet.
Æv.

Jeg har tidligere i gruppen læst om brugen af stearin, men det er jo
lidt svært når bolten går ind i siden på topstykket. Der er i øvrigt
heller ikke meget plads at arbejde på.

Er det nødvendigt at fjerne topstykket først, eller er der måske en god
idé til hvordan det kan gøres?

Må der bruges kobberfedt når tingene skal samles igen?
Venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

Fra : Finn og Angela

Dato : 29-01-08 16:11

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> idé til hvordan det kan gøres?
>
> Må der bruges kobberfedt når tingene skal samles igen?

Du er ikke den første

Har ikke været ude for det selv, og skal derfor ikke gøre mig klog på den
rigtige fremgangsmåde - og dog:

Hvis du kan engelsk og googler du på "broken Exhaust (eller "intake") stud"
er der nogle gode links, bl. a. dette:
http://www.asashop.org/autoinc/may2003/techtotech.htm (der også viser, hvad
der kan gå galt

Grundlæggende afhænger det vist af, om du har en stump ragende ud, du kan få
fat i (evt. svejse en møtrik på) eller du er nødt til at bore i stumpen og
bruge en "ornepik" (uddrager). Her spænder løsningsforslagende fra at være
god med en boremaskine på fri hånd til at anbefale, at man afmonterer
topstykket og overlader det til profesionelle.

Det er en god idé at give de nye bolte "noget", så problemerne ikke gentager
sig. Jeg ved ikke, om der er problemer med Alu/stål/kobberfedt - selv bruger
jeg alufedt (anbefalet af min mekaniker til alle gevind, inkl. tændrør).

Held og lykke med det.

--
Finn og Angela Christensen
Yamaha XJ 700N Maxim/XJ 900F 4BB

Fra : Finn og Angela

Dato : 29-01-08 16:14

- og så anbefales det flere steder, når først boltene er ude, at udskifte
dem med rustfri stålbolte...

Finn

Fra : Andersen

Dato : 31-01-08 15:36

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> - og så anbefales det flere steder, når først boltene er ude, at udskifte
> dem med rustfri stålbolte...
>
> Finn

Bemærk at rustfrie skrue er noget af det værste til at knække ved mindste
overspænding.
Grunden hertil er at rustfrit stål ikke har så veldefineret en
flydespænding. Dermed mener jeg at de ikke er så gode til at strække sig.

Andersen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 29-01-08 18:07

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> wrote in message

> "Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Da jeg fjernede

klip

> [...]
kan få
> fat i (evt. svejse en møtrik på) eller du er nødt til at bore i stumpen

klip

Lad være med at bruge en ornepik !

De er møgbesværlige at få ud nå de knækker,og det gør de hvis "stumpen"
sidder godt fast !

Det findes nogle 6 kantede stifter til formålet,og de burde kunne holde..

Ideen med at svejse en møtrik på er god hvis der er plads,varmen kan også
tit løsne "stumpen",og godt med rustløsende olie er heller ikke så ringe .

Mvh

Steen

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-08 08:01

Harald Blaatand wrote:

> Det findes nogle 6 kantede stifter til formålet,og de burde kunne holde..

De kan nu også knække. Been there - got the t-shirt. Nogen der har en
FJ1100/tidlig1200 motorblok med alle gevindhuller intakte billigt til salg?

--
vh
Torben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 30-01-08 12:16

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> De kan nu også knække. Been there - got the t-shirt. Nogen der har en
> FJ1100/tidlig1200 motorblok med alle gevindhuller intakte billigt til
> [...]

Klart at de kan knække,men problemet med ornepikke er at de er koniske og
derfor kommer i klemme og udvider materialet de skulle fjerne.

Varme og rusløsende olie bør nok prøves først !

> Mvh

Steen

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-08 13:12

Harald Blaatand wrote:

> Klart at de kan knække,men problemet med ornepikke er at de er koniske og
> derfor kommer i klemme og udvider materialet de skulle fjerne.

Har aldrig brugt dem, men det lyder helt korrekt.

> Varme og rusløsende olie bør nok prøves først !

De 2 ting går dårligt i spænd - stearin og varme er skabt for hinanden
(stearin fordamper trægere end WD40)

--
vh
Torben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 30-01-08 13:55

> Har aldrig brugt dem, men det lyder helt korrekt.

> De 2 ting går dårligt i spænd - stearin og varme er skabt for hinanden
> [...]

Ja,og det jeg mente var at hvis rustløsende olie ikke hjælper,prøv med
varme til at løsne rust ir og skidt.
Det skal "nok" Ikke bruges samtidig !

Mvh

Steen

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 30-01-08 17:07

Benjamin R. Giversen skrev:
> [...]
> idé til hvordan det kan gøres?
>
> Må der bruges kobberfedt når tingene skal samles igen?

Der er en del der er kommmet med forslag til løsning af det akutte
problem. Det er da dejligt, så jeg tror da at det vil lykkes at få de to
gevindstykker ud.

Tak for den foreløbige hjælp.

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen