MC-parkering/fastspænding - igen!
Fra : Armand

Dato : 27-01-08 13:15

Under mit besøg ved HMT i går slog det mig at alle udstillede
motorcykler stod frit opstillet på gulvet v.h.a. denne sag:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17085&m=full
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17086&m=full

Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og
under på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore

Ved trailer-fastspænding har jeg altid brugt, og derfor også anbefalet,
at fastspænde forenden af motorcykler under(!) affjedringen, hvilket i
praksis vil sige en remslynge omkring teleskopets inderrør, lige over
yderrøret, og frem/ned i ca 45° til et fastspændingspunkt på
påhængsvognen. Men ved forekommende USD-forgafler kan dette princip
umidelbart ikke bruges - og så alligevel: Princippet er det samme hér,
blot ført så langt ned som til akselhøjde og trods sin enkelthed er
"tingen" absolut et bud på "fastspændings-princip for påhængsvogne"!

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-01-08 14:29

> [...]
>
> Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og under
> på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore

Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?

Stod den kun med den på forhjulet, intet bagpå?

Mvh Anders

Fra : BigMac

Dato : 27-01-08 15:35

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
> metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?

der findes en model man køre forhjulet ind i, og en mekanismme der føre en
skine op bag forhjulet og låser cyklen fast. når MCen skal ud er der noget
mmed en arm man trykker/træder på!
er der nogen her der evt har en tegning eller kender denne mmodel??

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-08 18:10

Jep, her http://piratesk12site.net/Chock.htm

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : BigMac

Dato : 27-01-08 18:17

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:bcbc0$479cbaee$55183f7d$19436@news.arrownet.dk...

> "BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, her http://piratesk12site.net/Chock.htm

njaa - den jeg har set var i en noget kraftigere kvalitet....

Fra : Armand

Dato : 27-01-08 18:30

BigMac skrev:
> "Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
> meddelelse news:bcbc0$479cbaee$55183f7d$19436@news.arrownet.dk...

> njaa - den jeg har set var i en noget kraftigere kvalitet....

Dén her er til gengæld enklere at fremstille (selv) end f.eks.
"bike-grab'en"!

--
Armand.

Fra : Casper Jensen

Dato : 27-01-08 16:55

> Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
> metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?

Det er 2 stk vantskruer med et stykke plastik belagt wire i mellem. Vant
skruerne gør at bespænding kan strammes op.

mvh
Casper

Fra : Armand

Dato : 27-01-08 18:17

Anders Houmark skrev:

> Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
> metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?

Jup!
Wire, med wirespændere i hver ende og plastbetrukket for at spare på
kosmetikken!

Systemet er universelt og til én og samme (privat)cykel kunne det
modificeres med andre materialer - Selvom jeg ikke ville lægge hovedet
på blokken omkring en skraldestrops styrke dér.
Til gengæld støtter et lodret styr (á cykelstativ) tilsvarende sideværts
hvorved en fixtur med grundflade (á bredde!) som denneher og sådan
cykelstativ-støtte, samt en blot svag opstropning til at holde hjulet
fremme i stativet, vil udgøre samme stabilitet!

> Stod den kun med den på forhjulet, intet bagpå?

Jup!
Et andet billede, hvor til dels baghjulet på Shiver'en i forgrunden og
især RVX'en i baggrunden bekræfter dét:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17090&m=full

Ret beset er hjulholderen markant bredere end det central-støtteben som
mange motorcykler klarer sig med, og står bagenden solidt fast som på
pågældende dørkplade er der ikke meget at vakle med!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-01-08 00:07

> [...]
> mange motorcykler klarer sig med, og står bagenden solidt fast som på
> pågældende dørkplade er der ikke meget at vakle med!

Nej, og nu må man heller ikke se bort fra, at hvis forenden er godt
fikseret, så er det (næsten) umuligt at bevæge (vrikke) bagenden.
Det modsatte er omvendt forholdsvis let. Gør det bomstabilt nær ved
omdrejningspunktet, og det hele er stabilt.

Michael D

Fra : Peter Graff

Dato : 27-01-08 15:37

Hej der

Hvad med den her, det er vel nogenlunde samme princip.
http://on-bike.com/products_bikegrab.htm

MVH

Peter Graff

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-08 18:08

"Peter Graff" <peter.graff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej der
>
> Hvad med den her, det er vel nogenlunde samme princip.
> http://on-bike.com/products_bikegrab.htm

Jep, og den er rigtig handy at have
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1311

Fra : Perminator

Dato : 29-01-08 21:44

Hej Armand

"Armand" skrev i en meddelelse >
> [...]
> blot ført så langt ned som til akselhøjde og trods sin enkelthed er
> "tingen" absolut et bud på "fastspændings-princip for påhængsvogne"!

Jeg er ikke helt enig med dig om principperne for fastspænding på en
påhængsvogn (i mit tilfælde en 1500 kg boogietrailer med metalsider og
"bodex-bund").

Jeg tænker primært på, at jo lavere MCen er anhugget, jo større kræfter
(bræk) kommer der på surringen ved sideværts kræfter forårsaget af kørslen
(sving og ujævnheder), samt på, at jo mere stift (under affjedringen) der er
anhugget, desto større kræfter skal optages af MCen eller traileren.
Jo mere uelastisk surring der bliver brugt (wire), jo større kræfter vil der
være i dette system.
Er det nu nødvendigt? og hvorfor? Risikerer man ikke skader på MC-en, eller
at rive surringsøjer ud af traileren?

Min CX, som er ret høj, og vejer mindst 225kg blev sidste weekend fragtet
fra Auning til København, for en Triple By-Pass operation.

Jeg valgte at bruge 4 surringer, hver med ca 45 grader fremad/bagud og
nedad. Det er tekstilsurringer, som blot trækkes til i en klemme, ligesom
en nylonstrip.

MC-en blev stillet på centralstøtten, og det styrlåste forhjul lagde an mod
en plast-mælkekasse mod forenden af traileren.

De 2 forreste surringer blev ført ind under kåben, og op over øverste
forbro, og tilbage igen. Disse blev spændt ned, til forgaffelaffjedringen
satte sig ca 5 cm.
Herefter blev de 2 bagerste surringer ført op og rundt om hver sin side af
Wingracket og ned igen. Baghjulet rører fortsat ikke trailerbunden. De
bagerste surringer strammes ikke nær så hårdt som de forreste, fordi der er
færre kræfter på spil bagude. Deres funktion er mere at styre bagenden, og
hjælpe med at holde MCen oprejst.

Således er MCen fikseret i 7 punkter (forhjul, 2 fremadsurringer, 2
støtteben, og 2 bagudsurringer).

Jeg kørte 385 km med den nævnte opstilling, og passerede både
Vejlefjordbroen, Lillebæltsbroen og Storebæltsbroene i 22m/S blæst uden
problemer.
Det var tydeligt at se, at MCen arbejdede og bevægede sig, men man skal
huske, at en trailer ikke er helt stiv, så den arbejder også.
Jeg var flere gange ude for at kontrollere og spænde efter, men der var
intet at komme efter.
Jeg tror på at en "fastspænding" skal være fleksibel, så tingene kan
arbejde, og kræfterne blive fordelt så der ikke opstår skader.
vh
--

"Perminator"
Per Misser