|
| støj fra motor Fra : Bruno Lind |
Dato : 24-01-08 18:23 |
|
roder med en yamaha xjr 1200 fra 1995 der har kørt 55000 km. når jeg starter
den lyder den perfekt i motor men efterhånden som den bliver varm begynder
den at rasle i tomgang. Rasleriet forsvinder dog bare jeg øger omdrejninger
til 14-1500 rpm. eller hvis jeg trækker koblingen... Nogen der har et bud på
dette rasleri`?
mvh b.l
| |
Ukendt (24-01-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-01-08 20:32 |
| | |
Bruno Lind (24-01-2008)
| Kommentar Fra : Bruno Lind |
Dato : 24-01-08 23:01 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:hnzgxmpl3x83.oxccurvtibl0$.dlg@40tude.net...
> On Thu, 24 Jan 2008 18:22:42 +0100, Bruno Lind wrote:
>
>> Nogen der har et bud på
>> dette rasleri`?
>
> Dårlig karburatorsyncronisering.
>
Hej orla
Hmm - har haft vacumure på karburatorerne og justeret dem ind uden at det
har ændret noget på raslen....?
Hvis det var synkroniseringen det var galt med ville den så ikke også rasle
ved kold motor? Når motoren er kold er der ingen raslen den kommer så
efterhånden som den bliver varm...
mvh b.l
| |
Ukendt (24-01-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-01-08 23:17 |
|
On Thu, 24 Jan 2008 23:01:28 +0100, Bruno Lind wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:hnzgxmpl3x83.oxccurvtibl0$.dlg@40tude.net...
>> On Thu, 24 Jan 2008 18:22:42 +0100, Bruno Lind wrote:
>>
>>> Nogen der har et bud på
>>> dette rasleri`?
>>
>> Dårlig karburatorsyncronisering.
>>
>
> Hej orla
>
> Hmm - har haft vacumure på karburatorerne og justeret dem ind uden at det
> har ændret noget på raslen....?
>
> Hvis det var synkroniseringen det var galt med ville den så ikke også rasle
> ved kold motor? Når motoren er kold er der ingen raslen den kommer så
> efterhånden som den bliver varm...
Kold olie/motor kan godt dæmpe rasleriet ved sin træghed. Men Du har da
udelukket en sansynlig årsag, såe, jeg er blank. Søg med skruetrækkerskaft
som stetoskop efter lydens oprindelse....
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Dr. Enduro (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Dr. Enduro |
Dato : 25-01-08 08:09 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Kold olie/motor kan godt dæmpe rasleriet ved sin træghed. Men Du har da
> udelukket en sansynlig årsag, såe, jeg er blank. Søg med skruetrækkerskaft
> som stetoskop efter lydens oprindelse....
>
Efter at have sat en lidt mere larmende potte på min GSX 750 havde jeg
akkurat det samme problem som dig: Ingenting når den var kold og en
mærkelig raslen, når den blev varm, undtagen ved bestemte omdrejninger.
Mekanikeren tog en gummihammer og bankede på mine forrør. Ved det ene
kunne man tydeligt høre en ringen, fordi noget sidder løst i det. En
typisk sag, mente han, der ikke betyder noget i praksis. Han sagde, at
det nok altid havde været der, men at det først er nu, jeg kan høre det,
fordi den originale potter med sine anderledes lydfrekvenser overdøvede
det før i tiden.
Ved ikke om det hjælper dig, men prøv at banke på dine forrør!
--
Hilsen Jan
GSX 750 AE
| |
Ukendt (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-01-08 14:51 |
| | |
Bruno Lind (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Bruno Lind |
Dato : 25-01-08 16:33 |
| | |
Niels Jørgensen (24-01-2008)
| Kommentar Fra : Niels Jørgensen |
Dato : 24-01-08 23:28 |
|
"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4798c96b$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> roder med en yamaha xjr 1200 fra 1995 der har kørt 55000 km. når jeg
> starter den lyder den perfekt i motor men efterhånden som den bliver varm
> begynder den at rasle i tomgang. Rasleriet forsvinder dog bare jeg øger
> omdrejninger til 14-1500 rpm. eller hvis jeg trækker koblingen... Nogen
> der har et bud på dette rasleri`?
>
> mvh b.l
Hej hej
Hvordan ser det ud med knastkæde?? eller kædestrammer
nu ved jeg ik helt mht. xjr´ern om der er en bundkæde ligesom de gamle
fj1200ére
mvh
niels
| |
Torben Scheel (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-01-08 10:33 |
|
Niels Jørgensen wrote:
> Hvordan ser det ud med knastkæde?? eller kædestrammer
> nu ved jeg ik helt mht. xjr´ern om der er en bundkæde ligesom de gamle
> fj1200ére
>
Det er samme motorkonstruktion. Det er bare alt for tidligt til kæderaslen.
--
vh
Torben
| |
Bruno Lind (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Bruno Lind |
Dato : 25-01-08 16:36 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4799acc6$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Niels Jørgensen wrote:
>
>> Hvordan ser det ud med knastkæde?? eller kædestrammer
>> nu ved jeg ik helt mht. xjr´ern om der er en bundkæde ligesom de gamle
>> fj1200ére
>>
> Det er samme motorkonstruktion. Det er bare alt for tidligt til
> kæderaslen.
>
> --
> vh
> Torben
hej torben
Hvordan kan man checke om det er min bundkæde der er årsag til rasleriet??
mvh b.l
| |
Torben Scheel (26-01-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-01-08 11:41 |
|
Bruno Lind wrote:
>
> hej torben
>
> Hvordan kan man checke om det er min bundkæde der er årsag til rasleriet??
>
Det ved jeg desværre ikke - men prøv de kloge hoveder på www.fjclub.dk
--
vh
Torben - FJ1100
| |
Tommy Mortensen (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Tommy Mortensen |
Dato : 25-01-08 18:09 |
|
"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4798c96b$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> roder med en yamaha xjr 1200 fra 1995 der har kørt 55000 km. når jeg
> starter den lyder den perfekt i motor men efterhånden som den bliver varm
> begynder den at rasle i tomgang. Rasleriet forsvinder dog bare jeg øger
> omdrejninger til 14-1500 rpm. eller hvis jeg trækker koblingen... Nogen
> der har et bud på dette rasleri`?
>
> mvh b.l Hej Bruno jeg har en Suzuki GSX 750 EF som også raslede på samme
> måde , det var fjedrene i koblings skålen som skulle udvides igen , det
> klarede jeg ved at tage koblingsskålen ud og så vride / presse fjedrene
> fra hinanden så de igen sad i spænd og det løste problemet alternativt
> skal du ha en ny koblingsskål men den koster en formue
Mvh
Tommy
| |
Torben Scheel (26-01-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-01-08 11:43 |
|
Tommy Mortensen wrote:
>>
>> mvh b.l Hej Bruno jeg har en Suzuki GSX 750 EF som også raslede på samme
>> måde , det var fjedrene i koblings skålen som skulle udvides igen , det
>> klarede jeg ved at tage koblingsskålen ud og så vride / presse fjedrene
>> fra hinanden så de igen sad i spænd og det løste problemet alternativt
>> skal du ha en ny koblingsskål men den koster en formue
Njah - FJ / XJR bruger vist en tallerkenskive i koblingen. Jeg kan ikke
sige det med sikkerhed - har kun haft min siden 2003
--
vh
Torben
| |
Jens Meldgaard (26-01-2008)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 26-01-08 17:19 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:479b0ead$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tommy Mortensen wrote:
>
>>>
>>> mvh b.l Hej Bruno jeg har en Suzuki GSX 750 EF som også raslede på
>>> samme måde , det var fjedrene i koblings skålen som skulle udvides igen
>>> , det klarede jeg ved at tage koblingsskålen ud og så vride / presse
>>> fjedrene fra hinanden så de igen sad i spænd og det løste problemet
>>> alternativt skal du ha en ny koblingsskål men den koster en formue
>
> Njah - FJ / XJR bruger vist en tallerkenskive i koblingen. Jeg kan ikke
> sige det med sikkerhed - har kun haft min siden 2003
Torben har ret, der er ikke koblingsfjedre som på Tommy´s GXSér,
men derimod en "diaphragm spring" som er en "fjederskive" ca. så stor
som koblingspladerne.
mvh Jens
Sydals
>
> --
> vh
> Torben
| |
Ukendt (26-01-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-01-08 20:25 |
|
On Sat, 26 Jan 2008 17:19:21 +0100, Jens Meldgaard wrote:
> Torben har ret, der er ikke koblingsfjedre som på Tommy´s GXSér,
> men derimod en "diaphragm spring" som er en "fjederskive" ca. så stor
> som koblingspladerne.
Njaeh, jeg tror nu at Tommy snakker om rykudjævningsdæmperfjedrene bag på
koblingsskålen :-/
Og det er selvfølgelig noget helt andet, omend at de kán rasle
gudsjammerligt. Det passer blot ikke med det lave Km. tal, så jeg tror
stadig på ujævn tomgang som årsagen til spetaklet. Tændrør,
ventiljustering, tilstoppet karburator, sync. mm.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Jens Meldgaard (27-01-2008)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 27-01-08 00:25 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1edv0boi3k5xc$.1fj8e8r9djzd2.dlg@40tude.net...
> On Sat, 26 Jan 2008 17:19:21 +0100, Jens Meldgaard wrote:
>
>> Torben har ret, der er ikke koblingsfjedre som på Tommy´s GXSér,
>> men derimod en "diaphragm spring" som er en "fjederskive" ca. så stor
>> som koblingspladerne.
>
> Njaeh, jeg tror nu at Tommy snakker om rykudjævningsdæmperfjedrene bag på
> koblingsskålen :-/
>
> Og det er selvfølgelig noget helt andet, omend at de kán rasle
> gudsjammerligt. Det passer blot ikke med det lave Km. tal, så jeg tror
> stadig på ujævn tomgang som årsagen til spetaklet. Tændrør,
> ventiljustering, tilstoppet karburator, sync. mm.
Bruno
Aller først, hvor slemt (meget) rasler det?
Jeg mener at kunne huske, at de fleste af mine cykler har raslet,
(mere eller mindre) og det forsvinder hvis jeg trækker koblingen
eller øger omdr. á er det i det hele taget så meget (raslen), så det er
noget der behøver at gøres noget ved, eller er det inden for "normalen"
Orla
Du har sikkert ret i, at det er rykudjævningsdæmperfjedrene der rasler.
Jeg kan huske, at på min GS 1000 er der seks fjedre, tre der er kraftige
og meget stramme, og tre (tyndere) der ikke sidder fast (i spænd)(slitage?)
og den har samme "skavank", dog ikke så det er et problem.
Min FJ 1200 har jeg ikke haft koblingen af, men kan se på et billede i
Haynes
at der også er tre af hver, men om de tynde sidder løst kan jeg selvfølgelig
ikke sige.
Har aldrig tænkt over det med karburator sync,
vil prøve næste gang, at lægge mærke til om det har noget på sig.
mvh Jens
Sydals
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-1-2008
| |
Bruno Lind (27-01-2008)
| Kommentar Fra : Bruno Lind |
Dato : 27-01-08 11:04 |
|
> Njaeh, jeg tror nu at Tommy snakker om rykudjævningsdæmperfjedrene bag på
> koblingsskålen :-/
>
> Og det er selvfølgelig noget helt andet, omend at de kán rasle
> gudsjammerligt. Det passer blot ikke med det lave Km. tal, så jeg tror
> stadig på ujævn tomgang som årsagen til spetaklet. Tændrør,
> ventiljustering, tilstoppet karburator, sync. mm.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-1-2008
55000 km er da noget og jeg kender ikke dens tidligere ejere og deres
behandling af cyklen samt service af cyklen...
ville en hårdhændet behandling af cyklen og manglende service kunne
afstedkomme at disse rykudjævningsdæmperfjedre begynder at larme ved et
lavere km antal??
Er det besværligt at udskifte disse rykudjævningsdæmperfjedre?
M.h.s til synkroniseringen, Hvis rasleriet kunne skyldes manglende
synkronisering, (som du skriver) så forstår jeg bare ikke hvorfor rasleriet
forsvinder når jeg trækker koblingen??
Mvh b.l
| |
Bruno Lind (27-01-2008)
| Kommentar Fra : Bruno Lind |
Dato : 27-01-08 11:11 |
|
> Bruno
> Aller først, hvor slemt (meget) rasler det?
> Jeg mener at kunne huske, at de fleste af mine cykler har raslet,
> (mere eller mindre) og det forsvinder hvis jeg trækker koblingen
> eller øger omdr. á er det i det hele taget så meget (raslen), så det er
> noget der behøver at gøres noget ved, eller er det inden for "normalen"
Det er rimeligt slemt når motoren er varm og går i tomgang-
Trækker jeg koblingen eller øger tomgangshastigheden til 13-1400 rpm så
holder rasleriet op..
Når motoren er kold, så er der faktisk intet raslen heller ikke ved lav
tomgangshastighed...
mvh b.l
| |
Armand (27-01-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-01-08 12:15 |
|
Bruno Lind skrev:
>
> M.h.s til synkroniseringen, Hvis rasleriet kunne skyldes manglende
> synkronisering, (som du skriver) så forstår jeg bare ikke hvorfor
> rasleriet forsvinder når jeg trækker koblingen??
>
Sådan er det!
Jeg vil tro at det skyldes at den svage (olie)friktion mellem de
adskilte koblingsplader virker dæmpende på ikke jævn rotation :-/
--
Armand.
| |
Ukendt (27-01-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-01-08 17:34 |
|
On Sun, 27 Jan 2008 12:14:32 +0100, Armand wrote:
> Bruno Lind skrev:
>>
>> M.h.s til synkroniseringen, Hvis rasleriet kunne skyldes manglende
>> synkronisering, (som du skriver) så forstår jeg bare ikke hvorfor
>> rasleriet forsvinder når jeg trækker koblingen??
>>
> Sådan er det!
> Jeg vil tro at det skyldes at den svage (olie)friktion mellem de
> adskilte koblingsplader virker dæmpende på ikke jævn rotation :-/
Nemli ja, sådan en olie-koblingsplade-sandwich ér meget dæmpende på
rasleri.
På XS850'eren, som i mit tilfælde havde arvet 750 motorens platiner, var
rasleriet/hyvo-klapren helt uhyggelig når tændingen var misjusteret. Og det
dæmpedes også ganske meget med trukket kobling.
Så Bruno, få nu lige 100% styr på motorgangen, før at Du flår koblingen fra
hinanden.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Bruno Lind (27-01-2008)
| Kommentar Fra : Bruno Lind |
Dato : 27-01-08 20:38 |
|
lyder som om jeg skulle prøve igen men en gang synkronisering/justering af
motorgangen...
Mange tak for hjælpen alle sammen
mvh b.l
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1wt4y1ujyx2b7$.pd7v9xxdqhyf$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 27 Jan 2008 12:14:32 +0100, Armand wrote:
>
>> Bruno Lind skrev:
>>>
>>> M.h.s til synkroniseringen, Hvis rasleriet kunne skyldes manglende
>>> synkronisering, (som du skriver) så forstår jeg bare ikke hvorfor
>>> rasleriet forsvinder når jeg trækker koblingen??
>>>
>> Sådan er det!
>> Jeg vil tro at det skyldes at den svage (olie)friktion mellem de
>> adskilte koblingsplader virker dæmpende på ikke jævn rotation :-/
>
> Nemli ja, sådan en olie-koblingsplade-sandwich ér meget dæmpende på
> rasleri.
>
> På XS850'eren, som i mit tilfælde havde arvet 750 motorens platiner, var
> rasleriet/hyvo-klapren helt uhyggelig når tændingen var misjusteret. Og
> det
> dæmpedes også ganske meget med trukket kobling.
>
> Så Bruno, få nu lige 100% styr på motorgangen, før at Du flår koblingen
> fra
> hinanden.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-1-2008
| |
|
|