Saltvandspumpe i pantryet?
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 23:38

I en artikel i Bådnyt nr. 403 fra juli 2007, er der en gør-det-selv
artikel, der illustrerer, hvordan man med enkle midler kan installere en
saltvandspumpe i pantryet.

Om bord synes jeg, der er mange situationer, hvor brug af saltvand er OK
som supplement til ferskvandet. Pt. bruger vi pøsen, når vi skyller af
eller skræller/koger kartofler o.l.

Er der nogen i gruppen, der har en installation svarende til den, som
anbefales i artiklen: En armeret plastslange monteres via et t-rør på
saltvandsindtaget til kølevandet til motoren og ledes op til pumpen, som
er forsynet med en kontraventil og monteret i pantrybordet.

Det, jeg er lidt "luren ved" er, om pumpens kontraventil er "sikker
nok". Hvis den ikke er tæt, risikerer man jo, at der suges "falsk luft"
ind og man kan vel risikere, at det medfører utilstrækkelig køling af
dieselmotoren ... ?

Nogen kommentarer - tips/advarsler eller råd - i den forbindelse?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 23-01-08 09:17

Lav en ny gennemføring.!!!!!
lidt skidt og kontraventilen lukker ikke, og motorskade som følge.
Brug evt. Damixas Object servantehane ( koster 2-300 Kr) Den har alm. 1/2 "
spindler som let kan skiftes.
Jeg bruger den selv.
mvh Henrik Kolle

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 02:51

Hej Henrik,

Det var det svar, jeg "frygtede" ... Jeg er ikke til sinds at lave flere
"huller" i båden og håbede, jeg kunne slippe ved at bruge Bådnyts tip
.... Må nok fortsætte med min "pøs-løsning" ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 24-01-08 19:02

Bruger direkte saltvand direkte ind, derfor ikke relevant.

Det virker dog - husk igen at lukke ventil før sejlads.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 02:49

Hej Børge,

Mon jeg kunne lokke dig til en lidt mere uddybende forklaring? ... ;0)

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Roger Johnsen

Dato : 28-01-08 20:20

Hei Flemming!

Jeg monterte inn et T stykke etter bunnventilen (1" sluseventil) overgang
med egen sluseventil 1/2" til forgreningen,
slange til en liten el. pentery pumpe opp til vasken der har jeg en kran
med bryter.
Har fungert i 10/12 år, men det er ikke alle steder vannet blir brukt til "
kartofler "
Har også en forgrening til dreggluka framme, med en kikventil og 2m
vannslange for å vaske kjetting og anker.(med start fra bryterpanelet)

MVH
roger

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i melding

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-08 23:34

Hej Roger,

Tak for dit indlæg. Mit maritime norske er ikke helt "up-to-date", så
nogle af ordene er jeg ikke sikker på, jeg har forstået ...

Men jeg forstår det sådan, at du har sat et T-stykke på
saltvandsindtaget imellem den eksisterende bundventil og motorens
vandpumpe og derfra via en sluseventil (jeg ved ikke helt præcist, hvad
det er...) op til pantryet, hvor du har en elektrisk pumpe med afbryder
og en vandhane (er kran det samme som vandhane på dansk? I min situation
forestiller jeg mig blot en manuel pumpe med kontraventil) ... Hvor er
den omtalte sluseventil anbragt? Er den nemt tilgængelig? Bruger du den
(dvs. lukker den), hver gang, du har tappet saltvand i pantryet? - Eller
hvordan undgår du risikoen for at motor-vandpumpen suger luft ind i
kølevandet? - Idet jeg forestiller mig, at motorens vandpumpe kan suge
luft fra pantryets forbindelse, hvis der ikke er sikkerhed for at
forbindelsen er helt lukket ...

Så giver du mig en rigtig god idé - en slange i stævnen til at skylle
kæde og anker med! ... Også her, har jeg hidtil brugt pøsen, men den er
ikke altid lige effektiv ... Det vil jeg overveje! Jeg ved heller ikke,
hvad en kikventil er ... Har du mod på at give en lidt mere udførlig
forklaring? Bl.a. med de norske termer, hvis du kan?, men også hvor, du
har placeret de forskellige enheder og hvordan du sikrer dig, at motoren
får tilstrækkeligt med kølevand ...

Når jeg "roder" med ankeret, har jeg som hovedregel motoren kørende af
hensyn til batterierne, så pumperne skulle nødigt konflikte ... ;0) ...

Fra : Roger Johnsen

Dato : 29-01-08 19:27

Hei Flemming!

Forstår ikke hvorfor innlegget ikke kom fram på forumet , forsøker igjen.

Kikventil er plug valve, Ball valve ( åpne stenge 90 grader.)
Kugleventiler

Sluseventil er gate valve en kan se rett igjennom, stenges med ratt
mange omdreininger

Seteventil er globe valve, screw-down, stop valve, en kan ikke se rett
igjennom vannet gåe i en S form,stenges med ratt mange omdreininger

her er ventiler
http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=005003012

T- stykket rett på Bunnventilen en overgang til en 1/2" Sluseventil
Denne ventilen er bare åpen når jeg er ombord .Og det systemet er tømt for
vinteren, båten er på vannet hele året.
Slange fra sluseventilen til en
http://www.shipshop.dk/pumper_m_v__pantry_pumper-c-554_133_136.html
Slange vidre til vann kran med bryter
http://www.maritim.no/product.aspx?id=14168&groupkey=002002040

Har også en forgrening til dreggluka framme, med en kikventil og 2m

Med 1 " vanninntak til motoren skal det ikke bli forlite vann til motoren,
den går også på tomgang når du vasker kjetting og anker.

Med fot pumpe , har den ikke en gummibelg, hvis den går i stykker blir du
våt på bena??.

Er det bedre forklart?

Bruk ikke denne type ventil til bunnventil
http://www.maritim.no/product.aspx?id=12274&groupkey=005003012

Mvh
Roger

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-08 11:09

Hej Roger,

Tak for uddybning. Jeg vil gå videre med projektet. Det lyder smart med en
slage til at skylle kæde og anker i stævnen ... God idé!

Fra : Roger Johnsen

Dato : 31-01-08 18:16

Hei!
Lykke til.
Fant disse.

http://www.maximalt.dk/Artikler/soventiler/Soventiler.htmkj

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.sejlads/browse_thread/thread/3bf9d455e3830921/94fd0c8c2977e67b?hl=da&lnk=st&q=r%C3%B8dgods+s%C3%B8ventiler#94fd0c8c2977e67b

MVH
Roger

"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i melding