/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er en god "skrue-cykel"?
Fra : Ukendt


Dato : 23-01-08 14:46


Foerst og fremmest undskyld manglen af danske bogstaver.


Hvad er en god jeg-er-begynder-og-vil-gerne-selv-skrue-paa-min-cykel model?

Jeg er lidt traet af jeg ikke selv toer roere andet end oliefilter og, hvis jeg er modig, bremseklodser.

Jeg har saa faaet den tanke at en billig cykel kombineret med en hyggelig klub maaske var et godt sted at starte.
Det i sig selv kunne jo vaere et simpelt sted at starte, men saa simpelt skal det ikke vaere, saa jeg begyndte naturligvis at se paa veterancykler, bare for at goere det lidt mere interessant end en gammel rusten Suzuki. Og ogsaa for at holde konstruktionen saa simpel som muligt.

Prismaessigt havde jeg forestillet mig omkring 15.000

Jeg har saa luret lidt rundt paa www.veteranposten.dk
MEN.... inden jeg goer alt for meget ud af det vil jeg lige hoere eksperterne:

Er det overhovedet en fornuftig maade at gaa omkring teknik-mongolismen?
Og er der nogle specielle modeller man boer satse paa (eller undgaa) naar der ogsaa skal tages hoejde for fremskaffelse af reservedele hvad gaelder baade tilgaengelighed og pris?
Evt. andre steder jeg kan lede? Der er vist ikke saa meget paa veteranposten.dk i min prisklasse


Mange hilsner
Kenneth

 
 
Ole Axelsen (23-01-2008)
Kommentar
Fra : Ole Axelsen


Dato : 23-01-08 14:59

> Foerst og fremmest undskyld manglen af danske bogstaver.
>
>
> Hvad er en god jeg-er-begynder-og-vil-gerne-selv-skrue-paa-min-cykel
> model?
>

Vi er nogen stykker der har gevaldig meget glæde af at skrue på MZ'er. De et
til at komme i nærheden af økonomisk, selv i de ældre "næsten veteran"
årgange, og der findes uanede mængder af reservedele til fornuftige priser,
især i Tyskland "Ebay"

Vi har en landsdækkende klub, hvor vi årligt holder 2-3 træf og det er i
opstarten med nogen lokale kaffemøder hos medlemmerne, samt vi mødes
uforpligtende i flere forskellige andre sammenhænge, både privat og ved
andre offentlige arrangementer. Bla. plejer vi at samles nogen stykker ved
Bakkeåbning, og måske især lukning.

http://www.mzklub.dk

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.



Preben Riis Sørensen (23-01-2008)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 23-01-08 17:26


"Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse
news:4797476c$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> > Foerst og fremmest undskyld manglen af danske bogstaver.
> >
> >
> > Hvad er en god jeg-er-begynder-og-vil-gerne-selv-skrue-paa-min-cykel
> > model?
> >
>
> Vi er nogen stykker der har gevaldig meget glæde af at skrue på MZ'er.

Og blive ekspert i at arbejde med bløde stjerneskruer.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Anders Majland (23-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-01-08 15:01

> Hvad er en god jeg-er-begynder-og-vil-gerne-selv-skrue-paa-min-cykel
> model?
....
> Jeg har saa faaet den tanke at en billig cykel kombineret med en hyggelig
> klub maaske var et godt sted at starte.

Så er det nok den hyggelige klub du skal starte med at finde - og måske
endda en med et opvarmet værksted medmindre du selv har adgang til et og det
mest almindelige værktøj ....

Men når du siger veteran kommer jeg til at tænke på større projekter som
lugter mere af
jeg-kan-godt-lide-at-skrue-og-den-behøver-ikke-blive-køreklar-i-år
http://www.gruby.dk/foto's9.htm

Men hvad er du kørende på nu ? Vil det ikke være en ide at starte med at
kunne gennemføre et stort service på den ?



OM (23-01-2008)
Kommentar
Fra : OM


Dato : 23-01-08 10:52

Arj nu må i sku stoppe - mænd skal sætte sig mål og mål skal være
noget der er sjovt at nå!
Jeg selv har skruet lidt knallert i mine teenage år og længe gået og
drømt om at istandsætte en flot gammel veteran scooter, der findes et
hav af "Hvordan istandsætter du en gammel scooter" bøger,mekanikken er
overskuelig på en totakter, der er masser af reservedele (i hvertfald
til Vespa), damerne er tosset med sådan en gammel sag og det hele kan
tages med op i lejligheden. I mit tilfælde gik det ud over en Vespa
GS160 fra '62 og jeg er sku sluppet rigtig godt fra det når jeg selv
skal sige det. Der findes Vespa klubber rundt omkring i det danske
kongerige (se www.vespa-klub-danmark.dk) og en masse mennesker, der
ved alt det du ikke kan finde på nettet.
Vigtigst er det at du vælger dine kampe, lakering er eks. en hård
nyser for amatøren der ikke har andet end 2 sprayflasker m. skriggul
maling fra den lokale discount autopart pusher, lakken får bare aldrig
den der dybe glød..
Rigtig go fornøjelse med at finde dit projekt!

Mvh Ole M.

On 23 Jan., 17:25, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> "Ole Axelsen" <oleaxel...@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelsenews:4797476c$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > > Foerst og fremmest undskyld manglen af danske bogstaver.
>
> > > Hvad er en god jeg-er-begynder-og-vil-gerne-selv-skrue-paa-min-cykel
> > > model?
>
> > Vi er nogen stykker der har gevaldig meget glæde af at skrue på MZ'er.
>
> Og blive ekspert i at arbejde med bløde stjerneskruer.
> --
>            M.V.H
> Preben Riis Sørensen
>  pre...@esenet.dk


Steen Gruby (23-01-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-01-08 20:01

On 23 Jan 2008 13:45:57 GMT, "" wrote:

Hej Kenneth.
>
>Jeg har saa faaet den tanke at en billig cykel kombineret med en hyggelig klub maaske var et godt sted at starte.
>Det i sig selv kunne jo vaere et simpelt sted at starte, men saa simpelt skal det ikke vaere, saa jeg begyndte
>naturligvis at se paa veterancykler, bare for at goere det lidt mere interessant end en gammel rusten Suzuki.
>Og ogsaa for at holde konstruktionen saa simpel som muligt.
>
Det jeg skriver nu er med basis i egne erfaringer.
Hvis du vil tilgodese begge sider af MC livet uden at rende sur i
"projekter" ville jeg i dit sted starte med en mindre stabil MC som
køremaskine, og så finde et projekt at skrue på i de ledige stunder.
Årsagen til min anbefaling er, at hvis man vil restaurere en
veteranmaskine kan det let være et årelangt projekt, og uden en MC til
at bære de daglige ture er jeg bange for at "restaureringen" vil blive
begrænset til at holde kræet i minimal kørebar stand.
Det er der ikke megen fornøjelse i

>Prismaessigt havde jeg forestillet mig omkring 15.000
>
Jeg er ked af det, men det kommer man ikke langt for.
Jeg vil tro du kan finde en MC til dagligt brug i fornuftig stand til
ca. 25.000, og et rimeligt veteranprojekt for 20.000.
Hvis du kommer længere ned er det du får simpelt hen for ringe.
Når det så er skrevet kan du være svineheldig at finde et
restaureringsprojekt til en meget billig penge, men det kræver tålmod.

>Jeg har saa luret lidt rundt paa www.veteranposten.dk
>MEN.... inden jeg goer alt for meget ud af det vil jeg lige hoere eksperterne:
>
Generelt ved de der handler (sælget) i veterankredse godt hvad de vil
have for såkaldte renoveringsprojekter.
Jeg tror ikke det er der du skal finde et billigt objekt

>Er det overhovedet en fornuftig maade at gaa omkring teknik-mongolismen?
>Og er der nogle specielle modeller man boer satse paa (eller undgaa) naar der ogsaa skal tages hoejde for fremskaffelse af reservedele hvad gaelder baade tilgaengelighed og pris?
>Evt. andre steder jeg kan lede? Der er vist ikke saa meget paa veteranposten.dk i min prisklasse
>
Jeg har set adskillige teknikmongoler blive fremragende mekanikere.
Alt kan læres.
Det er fremstillet af mennesker, og så kan det også håndteres af
mennesker - Bare på med vanten.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Mona Hansen (23-01-2008)
Kommentar
Fra : Mona Hansen


Dato : 23-01-08 22:50

Harley
Dem skruer ejerne altid på, så det må jo være sjovt...
En sjov skruemaskine, ....og når mænnerne praler med deres Bosch eller
DeWalt skruemaskine, kan du prale med at du har en Harley skruemaskine...


Mona


Harald Blaatand (24-01-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 24-01-08 13:00


"Mona Hansen" <Remona_Hahansen@hotmail.com> wrote in message
news:4797b705$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Harley
> Dem skruer ejerne altid på, så det må jo være sjovt...
> En sjov skruemaskine, ....og når mænnerne praler med deres Bosch eller
> DeWalt skruemaskine, kan du prale med at du har en Harley
skruemaskine...
>
>
> Mona
>
Det er skideskægt !

Men for omkring 15.000 skal det nok være en Harley med rugbrødsmotor ....
Hvad skruer du selv på ?

Mvh

Steen



Mona Hansen (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Mona Hansen


Dato : 27-01-08 23:50

> Hvad skruer du selv på ?
>
Shadow 600cc VLX fra 2003
Skruer ikke så meget (kontorhænder og manglende evner), men det er sjældent
den skal skrues på.
Mona


Armand (28-01-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-08 00:58

Mona Hansen skrev:
>> Hvad skruer du selv på ?
>>
> Shadow 600cc VLX fra 2003
> Skruer ikke så meget (kontorhænder og manglende evner), men det er
> sjældent den skal skrues på.
>
En god skrueøvelse på så'en en Shadow er at prikke med en skruetrækker
til blikket der udgør stelfæstet for bagsvingeren i højre side: Selv de
svageligste kontorhænder kan hænde at prikke lige lukt igennem det
bortrustede Honda-blik, trods manglende evner =

--
Armand.

BoA (28-01-2008)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 28-01-08 13:16

Armand skrev:
> En god skrueøvelse på så'en en Shadow er at prikke med en skruetrækker
> til blikket der udgør stelfæstet for bagsvingeren i højre side: Selv
> de svageligste kontorhænder kan hænde at prikke lige lukt igennem det
> bortrustede Honda-blik, trods manglende evner =
>

Oh rædsel ! =-O
Mener du virkeligt, at der for alvor er risiko for gennemtæring på en
4-5 år gammel maskine ????
Så er jeg da pludseligt meget mere glad for min gamle Yammerhammer fra
1979.
Hvis den var i samme risikogruppe, så ville der i dag ikke være meget
andet tilbage af den end de rustfri bremseslanger.

Med bedste hilsner
og længsel mod forår
fra
BoA


Orla Pedersen (28-01-2008)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 28-01-08 13:30

BoA wrote:


> Så er jeg da pludseligt meget mere glad for min gamle Yammerhammer fra
> 1979.

Hvor XS-kardan-bagsvingerne rustede i vildskab. :-/

mvh
Orla


BoA (28-01-2008)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 28-01-08 13:37

Orla Pedersen skrev:
> BoA wrote:
>
>
>> Så er jeg da pludseligt meget mere glad for min gamle Yammerhammer
>> fra 1979.
>
> Hvor XS-kardan-bagsvingerne rustede i vildskab. :-/
>
> mvh
> Orla

Hmm - så må mine vist være blevet skiftet eller så'nt, for der er ikke
meget tegn på rust, men tak for advarslen (seriøst ment ! )

BoA

Orla Pedersen (28-01-2008)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 28-01-08 13:55

BoA wrote:

>> Hvor XS-kardan-bagsvingerne rustede i vildskab. :-/
>>
>> mvh
>> Orla

> Hmm - så må mine vist være blevet skiftet eller så'nt, for der er ikke
> meget tegn på rust, men tak for advarslen (seriøst ment ! )

Højre side, modsat kardanen, sidder en forstærkningsplade. Bag denne
forsvinder rørene. Både det langsgående, og det tværgående, og
rustflagerne finder man så i det koniske leje.

Værd at holde øje med.

mvh
Orla



BigMac (28-01-2008)
Kommentar
Fra : BigMac


Dato : 28-01-08 18:19

Det er en MC der er nem at gå til, og hvor der findes fællesskab om modellen
på nettet. Og gerne med mulighed for at kunne købe en masse forskeligt f.ex.
tuningsdele m.m.



Moller (24-01-2008)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 24-01-08 13:33

""@nirgendwo wrote:


> Foerst og fremmest undskyld manglen af danske bogstaver.

Det går nok, jeg mangler dem ikke, men kan ik sætte dem sammen aligevel
;)

> Prismaessigt havde jeg forestillet mig omkring 15.000

Et godt starter projekt til at komme videre fra er en MZ som Ole siger,
du kan for omkring 2-3000Kr. skaffe en fornuftig grobund til en 250/300cc
projekt, og når du så er færdig med projektet er du erfaringen rigere, og
kan sælge det igen til 8-10.000Kr. alt efter hvor heldigt projektet falder
ud. Og så er du også klar til at springe på en brugt hærget GS500 fra
suzuki, de ses til 10-15.000Kr. i en stand hvor man stadig kan hygge sig
med dem, og ende med en cykel der kan sendes videre til 20-25.000Kr. og så
er man i gang ;)

---
VH
Moller
MZ ETZ 300RV, Suzuki DR500S, Suzuki GSF1200S, Yamaha TDR125R
Saxo 1,5D til rundkørsler ;)


Hekto (25-01-2008)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-01-08 00:29

On Wed, 23 Jan 2008 20:00:58 +0100, Steen Gruby wrote:

>
>>Er det overhovedet en fornuftig maade at gaa omkring teknik-mongolismen?
>>Og er der nogle specielle modeller man boer satse paa (eller undgaa)
>>naar der ogsaa skal tages hoejde for fremskaffelse af reservedele hvad
>>gaelder baade tilgaengelighed og pris? Evt. andre steder jeg kan lede?
>>Der er vist ikke saa meget paa veteranposten.dk i min prisklasse


Bortset fra at de måske bliver svært til det budget, så er en 2-ventilet
Ducati (600 - 750) nem at skrue på, billig i reservedele og munter at
køre på. Melder man sg ind i DKD har man adgang til værktøj og
specialviden.

Men - det kniber med noget på plader til 15.000.



--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Jan (26-01-2008)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 26-01-08 15:27


skrev i meddelelsen news:47974513$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Foerst og fremmest undskyld manglen af danske bogstaver.
>
>
> Hvad er en god jeg-er-begynder-og-vil-gerne-selv-skrue-paa-min-cykel
> model?
>
> Jeg er lidt traet af jeg ikke selv toer roere andet end oliefilter og,
> hvis jeg er modig, bremseklodser.
>
> Jeg har saa faaet den tanke at en billig cykel kombineret med en hyggelig
> klub maaske var et godt sted at starte.
> Det i sig selv kunne jo vaere et simpelt sted at starte, men saa simpelt
> skal det ikke vaere, saa jeg begyndte naturligvis at se paa veterancykler,
> bare for at goere det lidt mere interessant end en gammel rusten Suzuki.
> Og ogsaa for at holde konstruktionen saa simpel som muligt.
>
> Prismaessigt havde jeg forestillet mig omkring 15.000
>
> Jeg har saa luret lidt rundt paa www.veteranposten.dk
> MEN.... inden jeg goer alt for meget ud af det vil jeg lige hoere
> eksperterne:
>
> Er det overhovedet en fornuftig maade at gaa omkring teknik-mongolismen?
> Og er der nogle specielle modeller man boer satse paa (eller undgaa) naar
> der ogsaa skal tages hoejde for fremskaffelse af reservedele hvad gaelder
> baade tilgaengelighed og pris?
> Evt. andre steder jeg kan lede? Der er vist ikke saa meget paa
> veteranposten.dk i min prisklasse
>
>
> Mange hilsner
> Kenneth

Hej..
Hvad med at købe et projekt uden afgift. ? Tror det er din eneste mulighed
til den pris.. Hvis så cyklen bliver som forventet, kan du jo bare betale
afgiften..

Mvh Jan


Ole Hansen (10-02-2008)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 10-02-08 19:18

"" wrote:

> Hvad er en god jeg-er-begynder-og-vil-gerne-selv-skrue-paa-min-cykel model?

Yamaha SR500! En cylinder, simpel og efter sigende ganske holdbar...
Cyklen er meget populær i Tyskland og blev produceret indtil 1999.

Jeg købte for 10.000 og den kommer sikkert til at stå mig i omtrent det
dobbelte når jeg er færdig med at pynte på den. Men så inkluderer det
også diverse overflødige pynte-dele, almindelige serviceomkostninger og
en lakering..

Hvis du kan finde en 48T (modellen fra '84 og frem) så er den værd at gå
efter..

Tag et kig på www.sr500.de - der er masser af muligheder med en SR500
(og så lyder den fantastisk)

> Mange hilsner
> Kenneth

--
Ole Hansen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste