Ekkolod
Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 17-01-08 20:42

Kan man have to transducer siddende til ekkolod med 10-20 cm afstand

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : Per Kaaber

Dato : 17-01-08 22:35

"Carlo Gabelgaard (fjern dd)" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i meddelelsen
> Kan man have to transducer siddende til ekkolod med 10-20 cm afstand
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard

Ja. det kan du godt. Der skal bare være en omskifterkontakt, så det kun er
en transducer tilsluttet ekkolodet adgangen.

Jeg har monteret 2 loggivere og 2 lodtransducere i vores sejlbåd. En
pendulswitch skifter så imellem givere og transducere afhængig af halsen jeg
sejler på.

--
Venlig hilsen

Per
Helmsman 35

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 18-01-08 07:43

Undskyld , jeg glemte lige at der er to ekkolod, som skal kunne køre
samtidig,

M-V-H

Carlo

Fra : Per Christiansen

Dato : 18-01-08 10:10

"Carlo Gabelgaard (fjern dd)" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld , jeg glemte lige at der er to ekkolod, som skal kunne køre
> [...]

Jeg har to i min båd og det går galt når jeg tænder for begge to, ved ikke
hvad man skal gøre.

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-01-08 14:26

Hallo Carlo.
Hvis "loddene" kører på forskellig frekvens burde det kunne lade sig gøre.
Fiskekuttere har mange ekkolod kørende samtidig.

Ivar Holm

Fra : news.tele.dk

Dato : 21-01-08 13:42

Hej

Nu er ekkelod lidt noget følsomt noget, selv længden på kablet fra
transducer til skærm er afgørende.

Hvis du er heldig, og de køre på hver sin frekvens kan det måske virke
samtidig, men tvivler på at 2 lod på samme frekvens kan virke.

Du kan dog være uheldig, at 2 lod på hver sin frekvens "blander" signalet
og får det til at ændre frekvens.

Så der er vist ikke andet at gøre, en af forsøge sig frem. hvis du gerne
vil undgå at bore en masse huller i din båd til de forskellige transducere,
er der vist noget med, at man kan stikke transduceren ned i en pose
vand/olie og så trykke den ned mod bunden af skivet, for at se hvordan det
virker. Men det plejer der at stå noget om i manualen.

vh

Jesper

Fra : Roderiet

Dato : 21-01-08 14:33