Sommerferie 2008
Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 09-01-08 08:55

Jeg har overvejet, hvis vejret ellers tillader (ikke for meget dags regn, og
stiv kulling) en tur fra Struer til Bornholm og retur i sommer ferien.
Vi påregner at bruge små tre uger på turen. Eventuelt Sejle båden til
sjælland ugen før.

Vi er to voksende og to børn på 15 og 12 år.

Er planen for ambitiøs ?

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 09-01-08 10:38

"Carlo Gabelgaard (fjern dd)" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sjælland ugen før.
>
> Vi er to voksende og to børn på 15 og 12 år.

Planen er da ikke for ambisiøs, vi gør det samme, bare fra Assens så måske
ses vi
mvh Henrik Kolle

Fra : news.tele.dk

Dato : 09-01-08 11:58

Hej Carlo

Nej, jeg synes heller ikke planen er for ambitiøs - jeg har ikke selv taget
turen, men kender flere der har, uden problemer :)

De sagde dog, at man skal sejle afsted i godt vejr, og et par stykker af
dem havde sejlet afsted om natten, så de ankom i daglys til Bornholm.

En af fordelene ved at sejle om natten er også, at de havde fyret på
Bornholm de kunne styre efter hele tiden.

Go tur :)

vh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 13:12

Hejsa Carlo & Co.

Det er altid svært at rådgive andre om sejldistancer og sejltid i dagens
løb ... ikke mindst, hvis man ikke ved, hvilken båd de sejler i ... :0)

Hvis man skønsmæssigt sætter afstanden Struer - Bornholm til ca. 300 SM
vil transporten til og fra Bornholms vestkyst være ca. 600 SM.

Går man ud fra, at I sejler en 28 fods sejlbåd (2 voksne og 2 børn) kan
I regne med et gennemsnit på ca. 4 knob ... Nogle dage mere - andre
mindre - og så er der måske lidt margin ... Større båd måske 5 knob ...

Det kan give en transportsejltid på omkring 150 timer ... Og så er der
ikke plads til så mange "svinkeærinder" under vejs ...

Jeg har nogle gange været heldig at sejle østpå i vestlige vinde og
omvendt, og så er regnestykket jo noget anderledes, end hvis man skal på
kryds begge veje ... ;0) ... Der er gode havne under vejs på den svenske
sydkyst, men der kan altså også stå nogle "ordentlige buler" eller være
tåget ude i Bornholmsgattet, som er meget trafikeret.

Hvis man nu forestiller sig ferien opdelt i én uge med sejlads fra
Struer til Bornholm - en uge omkring Bornholm og én uge til hjemturen,
skal I sejle 8 - 11 timer om dagen - hver dag i første og sidste uge.
Skal I ligge over en dag, bliver de resterende dage noget længere ... Så
en week end tur til "Djævleøen" var måske en god idé?

Om du og familien - ikke mindst børnene - er indstillet på det - kan jeg
ikke udtale mig om ...

Min måde at sejle på er helt anderledes ... på ud- og hjemturen tager
jeg ofte et ordentligt ryk på ca. 100 SM på det første døgns tid -
f.eks. fra Helsingør til Göteborg eller Simrishamn ... Men det skal man
nok ikke byde børnene ... :0) ...

God ferie - Der er meget smukt på Bornholm og Christiansø!

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-01-08 15:43

Hej Carlo & Co,

Der er stor forskel på at sejle i en mindre båd, der ikke sejler
ret hurtigt og så i en større båd der både sejlere hurtiger og
giver mere komfort til besætningen.
Som Flemming skriver er det forholdsvis mange timer I skal være
på søen hver dag under den lange transportsejlads.
Børnene vil nok kede sig hvis de bare skal sidde på
passagersæderne i cockpittet under de skiftende vejrforhold.
Det skal I lige snakke igennem først.
Når I sejler de lange ture i begyndelsen og slutningen af ferien
vil dagssejladserne nok være på 12 - 15 timer.
De høje tal skal ses på baggrund at at I helst skal være længst
muligt på Bornholm og på Christiansø.
Når en ferietur planlægges for os gør vi det på baggrund af
mange års erfaring m.h.t. vejret, båden og besætningens formåen.
Vi planlægger en tur hvor perioden og anløb ikke er mere end
halvdelen af ferien. For hver dag vi kommer frem uden
overliggerdag får vi faktisk en dag foræret i den sidste ende og
som yderligere sikkerhedsmargin sigter vi efter at være hjemme
torsdag i den sidste uge.
Med de skiftende vejrforhold holder denne tommerfingerregel.
Nogle år har vi god til andre mindre tid.
Vi gør også det at vi i begyndelsen og slutningen sejler så
langt som vi overhovedet orker, det giver en lang sammenhængende
periode i det område som er målet.

Når I kommer til Bornholm så er der en god tommelfingerregel.
Når der varsles vind fra vest søger man til havn på østsiden og
omvendt i østenvind. Bliv på den nordlige del både på øst og
vestsiden med båden og lav busture herfra og rundt på øen.
Kan I komme til at ligge i Gudhjem inderst i havnen for enden af
den lille mole ind til småbådsfiskerihavnen, kan I ligge
langskibs, helt for jer selv da der ikke kan ligge nogen udenpå.
Så kan I ligge der hele ferien og lave udflugter uden for megen
overvågning af båden.
Er vejret godt evt. med østlige vinde når I skal hjem så sejl
helt til Falsterbo kanal i et stræk.
Har I kun tilbragt kort tid på Bornholm og har godtid igen kan I
gå syd om Sjælland og Fyn. Her I kun kort tid tilbage er det
lange ture op gennem Øresund og over Kattegat.

Lad os håbe på at sommeren bliver god, varm og med svagere vinde
fra de rigtige retninger for vores sejladser, så bliver alle
sejlere glade.

Rigtig god ferie.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 20:23

Jeg tror det afhænger mere af besætningens holdning end afstanden mellem
Bornholm og Struer.

Der er næsten ingen grænser for hvor ulideligt hårdt det kan være for en
teenager at opholde sig i en båd, hvis de lige havde en anden ide i
tankerne.

Min familie er ikke særlig sejlerglade og jeg har aldrig haft gode ture,
hvor jeg har planlagt et dagsgennemsnit på over 25 sømil. Der er (som
harding skriver ) nogle gange man kan sejle lidt mere men så er der altså
også dage hvor vejret er skidt eller teenagertøsen siger "nu vil jeg altså
.....". Og alle dage er det upopulært hvis skipper skynder på afgang, når
familien hellere 'lige' vil sidde en time mere og spise morgenmad medens den
ene er i bad.

Der er vel små 300 sømil fra struer til bornholm. 600 sømil ville i min
familie kræve en ferie på 4 uger plus en uge på bornholm.

Bundlinien: Det ville ikke gå i min familie.

Hvis vi skal så langt så tager vi det som det går og når så langt vi kan.
Jeg har praktiseret at familien tager hjem pr land 3-4 dage inden ferien
slutter og så bidder jeg tænderne sammen og sejler båden hjem non-stop (dvs
på din tur ville det nok skulle være i 3 hug; med mindre du kan finde en
kammerat der vil sejle med.....)

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 20:49

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47851f26$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> non-stop (dvs på din tur ville det nok skulle være i 3 hug; med mindre
> du kan finde en kammerat der vil sejle med.....)

Det samme her ... Derfor har jeg efterhånden fået ganske god øvelse i
single sejlads ... ;0) ...
Nu er "børnene" fløjet fra reden og min kone er langs fra begejstret for
"dagsmarcher" i båden på 12 timer. Var det vandretur i de Norske fjelde,
var det noget helt andet ... ;0) ...

I sommeren 2007 var vi på den svenske østkyst og jeg sejlede båden til
Borgholm på Øland, hvortil en af drengene kørte min kone og vi havde så
nogle dejlige uger i den stockholmske skærgård - og jeg fik mit
sejlerhov bedækket!

Er familien med ombord, er en "dagsmarch" på over 30 SM undtagelsen ...
Sejler jeg alene eller med en af "drengene" kan vi sejle non-stop i
henholdsvis ét eller to døgn ... Men det er jo en ganske anden snak ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Bo Carlé

Dato : 09-01-08 22:07

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sejler jeg alene eller med en af "drengene" kan vi sejle non-stop i
> henholdsvis ét eller to døgn ... Men det er jo en ganske anden snak ...

______________

Hej Carlo

Om:
Tid fart og distancer, Beholden kurs og distance(r)
strømtrekanter, misvisning, afdrift, deviation og E.T.A. ...:

http://www.navigationsprogram.dk/

findes sidste nye udgave af navigationsprogrammet Så til søs

Denne udgave udmærker sig ved at Ruteprogrammet og Programmet KORT TIL
KOMPAS LYNHURTIG >,
eller < KOMPAS TIL KORT LYNHURTIG regner ud, om afdriften skal anvendes
eller ej.
Er vinden agten for tværs, regnes der ikke med afdrift ned gennem
programmet.
-
En del fejl er rettet i denne udgave.
-

I Startskærmen kan nu indtastes hvor mange grader fartøjet (sejlskibet) går
til vinden.
Programmet finder denne vinkel, og viser den i Logfil.txt eller Alogfil.txt
hvis dette er valgt.

I programmerne: Kort til kompas...> og <Kompas til kort... er alt stadig
helt manuelt.

Ruteprogrammet er ændret, kan nu udregne en sejlads gennem 11 steder,
waypoints eller positioner,
i ét hug, på meget kort tid. Først findes kurs og distance, programmet
retter derefter
for 1. strømtrekant, misvisning, afdrift og slår helt automatisk op i den
deviationstabel
som benyttes ombord. E.T.A udregnes og overføres til det næste sted som der
skal beregnes for.

Lynhurtigt Ruteprogram.
Husk at sætte dato og tidspunkt samt distancer TILBAGE, før du starter
beregningerne på en NY rute.
Dette gøre nemt ved at klikke på de rigtige knapper i programmet.
Det er naturligvis også muligt at hente den videre sejlads i ruten.
Men sammenføj først Samlet_Rute.txt til Total_Rute.txt, FØR du fortsætter
RUTEN.
---
Programmerne er nu i farver og du kan selv indsætte et andet
baggrundsbillede,
i stedet for det jeg har anbragt. Kronborg om styrbord er også med...
---
Skal du lægge ruter, planlægge et eller andet med fartøjet brug: Så til sås
Nej, programmet koster ikke noget at benytte, for private.
Mappen Lommeregner indeholder de samme programmer
(til en programmérbar lommeregner) som Så til søs.exe kan udføre, næsten.
---
Bemærk:
Den nye version er IKKE en "beta" -men den er ikke færdig!
Ikke engang halvfærdig! Har flyttet hjemmeside, sååå ting skete hurtigere
end forventet.

Versionen du kan hente, er en blanding af nyt og "gammelt". Den er fuldt
fungerende og godt kørende!

!Programmet: Koordinatomregning vil snart virke!

Ruteprogrammet ér færdigt, men hjælpfilen er ikke klar.
Du kan altid skrive til mig for at få hjælp, og du finder også mit telefon
nummer i:
Flere Programmer>> KUMMUNIKATION

Programmet ligger i en zipfil: Navigation.exe som fylder 10 MB.
Når udpakket til C:\ fylder mappen: C:\Navigation lige omkring 10 MB.

Jeg ville sætte stor pris på at jeg blev delagtiggjort i fejl fundet. Ér
testet, meget, men 2 eller

flere tester mere end én.

Hop rundt i de forskellige mapper på udkig efter txt filer som er start på
kommende Hjælpfiler.

Det bliver nok klart alt sammen i 2008.
-

Fortsat Godt Nytår

Happy programming

God vind...

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 23:18

Hej Bo,

Der må være noget jeg har misset her, for jeg ved ikke rigtig, hvad det
er du taler om ...
Kan du ikke give lidt intro ... eller er det bare en besked til Carlo?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bo Carlé" <greybeardet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Snip

Fra : Bo Carlé

Dato : 10-01-08 00:06

Hej Flemming og Carlo

Til en hjælp, til navigationen på forskellige rejser,
kan man ved hjælp af programmet hurtigt se hvor lang tid rejsen vil vare,
E.T.A.
Så kan du lynhurtigt "se" rejsen for dig... og spørge dig selv:
Er dette trip mon noget jeg bør gøre, da det er over mange dage...
Er fartøjet udrustet til et sådant trip? Vagtplanlægningen OSV...
Programmet er, vil jeg sige, en stor hjælp i planlægningen af rejser. Korte
som lange.
-
Programmet har kunne hentes siden 9/7-2001 på:
http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm
og
http://hjem.get2net.dk/navigationsprogrammer/
-
I kunne jo kigge på det, og i vil se at det er nemmere at benytte, end at
tulle ned i fartøjet,
og starte GPS eller Kortplotteren op. Det kan også være en småkold
fornøjelse...
Programmet er til planlægning af rejser.
-
Det anbefales at bruge programmet sammen med de søkort som skal bruges til
rejsen.
På goggle earth kan du også finde positioner, hvis du ikke lige har fået fat
i kortene endnu.
Disse sættes så ind i programmet
-
Med venlig hilsen
Bo
__________________________________

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 01:51

> [...]
> til rejsen.
> På goggle earth kan du også finde positioner, hvis du ikke lige har

OK, nu forstår jeg. Det skulle jeg måske have kigget lidt på før jeg
anskaffede PC Planner, som læser mine C-Map kort? ... For slet ikke at
nævne TIKI - eller et af de andre navigationsprogrammer - som har et
rutemodul, hvor man kan lægge sin rute ind og programmet kan så med
input om forventet sejlhastighed give dig kurs og afstand til og ETA for
hvert waypoint på ruten ... Er det noget i den stil dit program udfører?

mvh
Flemming Torp

Fra : Bo Carlé

Dato : 10-01-08 05:29

Hej Flemming Torp og Carlo

Så til søs udmærker sig ved at ikke benytte sig af noget som helst
gps-modul, eller kort.
Programmet har indbygget verdenskort, endda 4 forskellige typer/slags.
Programmet er til ruteplanlægning og generel navigation. Men kig selv, hvis
tid/lyst.
-
Jeg har skam også kigget på cmap, Tiki, PCplanner, captain m.m. og hatten af
for dem og det.
Men har man ikke disse progammer, kan man anvende altermativer.
En GPS til visning af posisionen og søkort (papir slagsen) til at indsætte
positionen i, er (næsten) nok.
---
Er fartøjet udstyret med de tiltag du nævner, er fartøjet uden tvivl
rimeligt godt sejlende!
Og selvfølgelig skal du købe hvad du har lyst til af slige sager.
-
Kan nogen af de programmer du nævner udføre Krydspejlingen eller Passére?
1. og 2. strømtrekant? Retter for afdrift. Slår selv op i
deviationstabellen?
Udregne fejlen på dit ur? Er der indbygget Kvajebajer i disse programmer?
-
Alle navigationsprogrammer er rimelig ens...når der summeres op!
Men der er undtagelser.
-
RE: OK, nu forstår jeg. Det skulle jeg måske have kigget lidt på før jeg
> [...]
> om forventet sejlhastighed give dig kurs og afstand til og ETA for hvert
> waypoint på ruten ... Er det noget i den stil dit program udfører?

Ja, 100%, eller meget tæt på/næsten/ligeved/inden for en træsko-længde. Kig
selv.
Ingen GPS og kort benyttet, men indbygget verdenskort. Lynhurtigt, og langt
bedre.
På dansk, og med 100% support, om nødvendigt. Hjemmesiden vil indeholde
hjælpfilen, med mere.
Nu har jeg svaret på diverse spørgsmæl, dette er da helt OK.
Kig nu selv, hvis tid og lyst på programmet, og stil derefter spørgsmål!
-
Siden 9/7-2001 -har jeg fået meget få henvendelser, og jeg er derfor
overbevist om at det lykkedes,
at beskrive mit lille navigationsprogram på en måde, så det er nemt at
benytte. Er han nu #selvglad# eller hvad?
Nej det er jeg ikke.
At sætte mit program sammen/i forhold til med ovennævnte programmer kan nok
ikke lade sig gøre,
og i værste fald stille enten dem eller mit lille program i et dårligt lys.
Alle programmer har deres fordele! Og ulemper!
Kig selv
-
Med venlig hilsen
Bo
_____________

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 11:22

Hej Bo,

Tak for din forklaring. Må med beklagelse indrømme, at jeg ikke havde hørt
om dit program før. Med de lange vinteraftener foran os, vil jeg da tage et
kig, så jeg bedre forstår, hvilket behov dit program dækker.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

> [...]
> Programmet har indbygget verdenskort, endda 4 forskellige typer/slags.
> Programmet er til ruteplanlægning og generel navigation. Men kig selv,

SNIP

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-01-08 20:35

Hej alle,

For at blive lidt i tråden omkring forskellige hjælpeprogrammer,
så har jeg læst i "Træfpunkt" at der i AG Kbh. har været afholdt
et kursus/foredrag om praktisk anvendelse af Grib filer.
Der blev fortalt om nedtagning af elektroniske vejr filer (Grib
filer) og programmer dertil.
Ved hjælp af GRIB data for en periode af 5 dage frem blev
vejrudviklingen for denne periode analyseret ved hjælp af Ugrib
programmet. Envidere demonstreredes muligheden for at lægge vejr
data ind i de elektroniske søkort som overlay.
Er der nogen der har deltaget i ovennævnte og kan berette om
især mulighederne for at lægge vejrdata ind over søkortene?

I træfpunkt står der også at det gentages i AG Roskilde den 25.
feb. Det er for medlemmer af FTLF.

Mvh/Harding

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 10-01-08 21:30

Hej

Har du set denne http://www.bitz.dk/grib/weather_by_grib_occd.htm

/Jimmi

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-01-08 22:54

Hej Jimmi,

Nej jeg var ikke bekendt med at Flemming Bitz havde lavet denne
sammenfatning.
Billederne er kendte fra bla. Maxsea´s hjemmeside; men desværre
er det kun de nyeste udgaver af dette program hvor Grib data kan
lægges ind over søkortene.
Jeg anvender selv Ugrib programmet som omtales et stykke nede i
teksten, så jeg skifter mellem søkortprogrammet og Ugrib når jeg
vi se grib data på det valgte kortudsnit.
Flemmings signaturforklaring nederst er fortræffelig.

Jeg tænkte mere i programmeringsbaner om der evt. fandtes en
programbid der kunne indsætte Grib data i et af de andre nav.
programmer f.eks. Maptechs programmer og jeg havde endda DLS i
tankerne omkring mulighederne for at gøre dette hjælpeværktøj
mere universelt.

Oven i Google Earth kan man f.eks lægge en vragguide. ved blot
at klikke på: Hent Vragguiden positioner til Google Earth
Program biddel ligger på:
http://groups.msn.com/danskb31klub/teknisknyt.msnw?
action=get_message&mview=1&ID_Message=1091

Det er den slags overlay mulighed jeg efterspørger.

Mvh/Harding

Jimmi Aakjær (8310)

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 00:40

Programmet SOB fra Digiboat (http://www.digiboat.com.au
kan håndtere GRIB-filer, men benytter kun C-Map kort ... Se f.eks.:

Version GRIB is an exciting upgrade with many improvements, fixes,
enhancements and new features.
GRIB weather data can be overlayed on the SOB/C-Map chart for extra
information to assist in your planning and transits.

More detail about SOB+GRIB can be viewed on this webpage:
http://www.digiboat.biz/newversion.htm

Jeg er ikke selv kommet så langt ... så jeg ved ikke, hvordan det fungerer.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Harding E. Larsen (slet DR00T)" <harding@DR00Tlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12000023810.924289284580485@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-01-08 17:58

Ja det er rigtigt at SOM med tilføjelsesprogrammet kan køre med
Grib på C-map kortene.
Den nyeste version af Maxsea kan gør det både på vektorkort og
rasterkort for de typer der kan lægges ind i dette program.
Jeg tænker mere på et lille program der kan bringe de lidt ældre
programmer som Maptech Offshore navigator m.m.
I den sidste ende nævnte jeg DLS.
DLS har jo muligheden for at man selv kan lave temaer og de vil
så lægge symboler og tegninger ind på kortet således som jeg har
fået Farvandsvæsenet til at lægge ind om de farlige skydebaner,
der ligger langs vore kyster og hvor der skydes ud over vandet,
da der ikke er noget kuglefang på disse baner. Derfor lavede vi
temaet hvor fareområderne er indtegnet.
Det kunne være interessant at få oplyst om der er nogen der har
prøvet at indlægge andre typer oplysninger i et tema og det vi
her skal frem til er der nogen der har prøvet at lægge Grib data
ind og set om dette virker.
Jeg tror kun at det kan være enkeltstående og faste
informationer temaprogrammet kan vise men og det kunne overføre
bevægelige prognosedata ville være fantastisk.
Måske skulle det være næste års opgave for Dansk Sejlunion at
indføre en sådan funktionalitet om den nuværende temabid ikke
kan gøre det.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 12-01-08 21:10

Hej

Så længe de Danske myndigheder ikke mener at GRIB filer skal være
offentligt/gratis tilgængelige (selv om der kan argumenteres rigtigt meget
og længe om at de burde det) - for det "mikro vejr" der er i vore sunde og
bælter, så er det vel uendeligt ligegyldigt, om dette eller hint program
understøtter GRIB filer ????

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet USXQX)" <harding@USXQXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12000710310.38134465621259@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 22:10

For aktive medlemmer af f.eks. FTLF eller andre, der sejler "langt fra
Danmark", er det vel ikke helt uinteressant?

Personligt har jeg ikke erfaring med brug af GRIB og ved ikke, hvordan
f.eks. Sverige eller Norge stiller sig til det problem, du fremdrager ...

I vore "mikrovejr-farvande" synes jeg iøvrigt at DMI giver masser af
relevant information, som er tilgængelig for de fleste sejlere ... At DMI's
prognoser ofte på vindsiden viser sig at være ret så usikre er så en anden
sag ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 15-01-08 15:18

Tak for kommntarene

Jeg vil genoverveje planen.

Jeg må sige at tråden tog en noget anden drejning end jeg havde ventet, med
der skal jo software til :->

De bedste Sejler hilsner

Carlo Gabelgaard
Web Master
http://www.Granada-Class.dk/

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-08 18:58

Hej Carlo,

Ja sådan går det ofte her i gruppen med engagerede sejlere.
Så snart emnet drejer sig om "at finde vej" står forslag om både
hardware og software i kø.
Det betragter jeg kun som et sundhedstegn for gruppen at alle
engagerer sig i sikker navigation.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-08 20:40

Hejsa Carlo,

Ja, sådan går det tit ... Det må du undskylde.

Men trods de mange "sidespring", fik du vel også lidt "food for thought"
ang. dine sejlplaner for den kommende sommer?

Dog vil jeg blot sige, at for at sejle fra Struer til Bornholm, er
elektronik og software ikke et must.

En GPS er rar at have, men farvandet er så godt afmærket hele vejen, at
opdaterede papirkort og et kompas er tilstrækkeligt.

Fra sydkysten af Sverige kan man i godt vejr se Bornholm - eller også kan
man sige, at den er "svær at sejle forbi", hvis man tager bestik fra
sydøstkysten af Sverige ... ;0) ... med mindre man er uheldig at ryge ind i
tæt tåge ...

Noget andet med Anholt ... Den har vi engang i vore unge dage misset på vej
fra Gilleleje ... Vi opdagede det først, da de "tændte lampen" ...

God ferie!

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Specks6812

Dato : 16-01-08 12:35

"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> said in

> [...]
>
> Noget andet med Anholt ... Den har vi engang i vore unge dage misset
> på vej fra Gilleleje ... Vi opdagede det først, da de "tændte lampen"

Hvordan kan man misse Anholt hvis man, som man bør, navigerer gennem
vandene?

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 13:54

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> said in

SNIP

> Hvordan kan man misse Anholt hvis man, som man bør, navigerer gennem
> vandene?

Ja, det var bestemt heller ikke noget, vi var stolte af ...

Men med ikke ubetydelig afdrift for NW-vind, bølger og strøm og dårlig sigt
er du i en mindre båd mange, mange timer under vejs fra Gilleleje til
Anholt, hvor du ikke har landkending ... og det gør det *meget* vanskeligt
(læs = umuligt) med sikkerhed at gisse sin position med stor nøjagtighed
uden elektroniske instrumenter eller sekstant - og sådan noget var vi ikke i
besiddelse af dengang .... vi havde et Silva kompas og kort 100!

Der skal faktisk ikke mange graders afvigelse fra den i kortet lagte kurs
til (selvom man gør sig umage med at holde kompaskursen) "at man rammer ved
siden af" ... Godt vi pludselig kunne se fyret og få rettet kursen ind til
havnen ... Dengang havde vi "kun" duelighedsbevis og ikke lært det vi lærte
på Y3 med strømtrekanter ... Om det havde hjulpet tør jeg ikke udtale mig om
.... ;0) ...

Som du ved, kan der ofte være betydelig forskel på styret kurs og beholden
kurs ... Og det er her GPS'en kan være en god hjælp! ... ;0) ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Specks6812

Dato : 17-01-08 12:35

> [...]
>
> Som du ved, kan der ofte være betydelig forskel på styret kurs og
> beholden kurs ... Og det er her GPS'en kan være en god hjælp! ... ;0)

Åh jo da................GPS.
Dejligt hjælpemiddel.

Men jeg har nu været på Anholt mange gange og kommet fra både Göteborg
egnen, Skagen, Hornbæk, Sjællands Odde, Oslo fjord og ingen af gangene
har vi haft GPS i vores beskedne sejlbåd og ingen af gangene har vi ramt
ved siden af.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 15:04

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
> egnen, Skagen, Hornbæk, Sjællands Odde, Oslo fjord og ingen af gangene
> har vi haft GPS i vores beskedne sejlbåd og ingen af gangene har vi ramt

Du er utvivlsomt en dygtigere navigatør end vi ... var ... for 39 år siden
.... ;0)

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Specks6812

Dato : 17-01-08 20:25

> "Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> SNIP
>>

> Du er utvivlsomt en dygtigere navigatør end vi ... var ... for 39 år
> siden ... ;0)

Det er jo et spørgsmål der nok vil forblive ubesvaret.

For 39 år siden anduvede vi måske 1. eller 2. gang.

Selvom man ikke har Yacht Skipper kan man godt medtænke strømtrekanter og
andre afdrifts sætninger.

Måske er du begyndt at ramme mere plet her 39 år senere?

Det er også nemmere at ramme toiletkummen når man som voksen står op og
lader vandet end det var som barn.
LOL

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 21:43

> Måske er du begyndt at ramme mere plet her 39 år senere?

Ja.

> Det er også nemmere at ramme toiletkummen når man som voksen står op og
> lader vandet end det var som barn.
> LOL

Jeg ved snart ikke. Kummen var jo tættere på dengang ...
Ellers kan man jo bare sætte sig, som da man var "pottebarn" ... ;0) ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61