Forbud ved Tunø knob
Fra : Søren

Dato : 07-01-08 10:49

Hej i gruppen

Jeg sad og kiggede på søkort 102. Jeg studsede lidt over at der var et
område hvor der er ankring, fiskeri og dykning forbudt. Er der nogen der ved
hvorfor der er disse forbud og hvorfor der løber et søkabel ind i området?

Med venlig hilsen

Søren

Fra : TOSB

Dato : 07-01-08 11:16

Søren wrote:
> [...]
> område hvor der er ankring, fiskeri og dykning forbudt. Er der nogen
> der ved hvorfor der er disse forbud og hvorfor der løber et søkabel

Iflg. DLSK så ligger der en vindmøllepark.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-01-08 13:03

"Søren" <rager@ikke.dig> skrev i en meddelelse
> [...]
> område hvor der er ankring, fiskeri og dykning forbudt. Er der nogen der
> ved hvorfor der er disse forbud og hvorfor der løber et søkabel ind i

Ja forbudet er helt sikkert grundet kablet

hvad kablet er til eller hvor det fører hen ved jeg ikke....

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 14:31

> Ja forbudet er helt sikkert grundet kablet
>
> hvad kablet er til eller hvor det fører hen ved jeg ikke....

Hej

Søkablet forbinder en vindmøllepark ved Tunø Knob med fastlandet.
Vindmølleparken er også vist i søkortet.

Forbudsområdet er et tidligere skydeterræn som Søværnet brugte tilbage i
60'erne.
Her er lovteksten for området:
§ 14. På grund af mulig tilstedeværelse af sprængstofholdige genstande i et
område ved Tunø Knob forbydes fiskeri med bundslæbende redskaber, ankring og
uautoriseret dykning i et område, der er begrænset af forbindelseslinierne
gennem følgende positioner, som er afmærkede med gul specialafmærkning:
1) 55°58,29'N - 10°22,77'Ø;

2) 55°57,19'N - 10°22,77'Ø;

3) 55°57,19'N - 10°20,77'Ø; og

4) 55°58,29'N - 10°20,77'Ø.

vh
Tage Danielsen
Egå

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-01-08 15:29

Tage Danielsen har bragt dette til os:
> [...]
> gennem følgende positioner, som er afmærkede med gul specialafmærkning:

Nysgerrig som man jo er, skulle jeg lige kigge på søkortene omkring
Tunø Knob.
For dem der ikke har dem liggende lige for næsen på PC'en, er her et
par udsnit af hhv. C-Map og DLS over det nævnte areal.

http://peecee.dk/upload/view/88986
http://peecee.dk/upload/view/88987

Håber på tilgivelse af rettighedsindehaverne til kortmaterialet.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Børge List

Dato : 07-01-08 15:30

Fra : Specks6812

Dato : 07-01-08 14:28

Søren <rager@ikke.dig> said in

> [...]
> område hvor der er ankring, fiskeri og dykning forbudt. Er der nogen
> der ved hvorfor der er disse forbud og hvorfor der løber et søkabel

Er det ikke grundet uafsluttet søminerydningen som påbegyndtes i 1989?

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 15:53

> Er det ikke grundet uafsluttet søminerydningen som påbegyndtes i 1989?

Hej

Tyskerne dumpede op imod 20.000 tons ammunition i området ved krigens
afslutning. Mestendels småammunition og stangkrudt.

Søværnets minører foretog oprensning i sejlrenden til Studstrupværket en
gang årligt op gennem 80erne og 90erne, men de senere år har jeg ikke set
dem i området, så mon ikke der er ved at være ryddet.

Jeg har sejlet fra Egå i snart 30 år og der er praktisk taget ingen der
respekterer sejladsforbudet, det skulle da lige være fremmede gæstesejlere
fra Tyskland som jo er meget regelrette. Disse har jeg ved flere lejligheder
set sejle gennem den afmærkede rende, men det er lige så forbudt som at
sejle ude i selve området. Det er kun skibe til Studstrupværket som har lov
til at sejle i renden.
Jeg har sågar flere gange set fiskekuttere der trawlede inde i området, så
jeg tror ikke der er den store fare længere.

vh
Tage Danielsen
Egå

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 07-01-08 06:54

Dette passer lidt ind i denne tråd

På samme søkort er der lige ud for min hjemhavn Egå Marina et kæmpe
område man ikke må sejle i ifølge søkortet.

Jeg har lagt mærke til at det er meget få der overholder det.

Jeg mener at have hørt engang at tyskerne dumpede ammunition der efter
krigen, men det er mere på rygte basis end faktuelt.

Er der nogen der ved præcist hvorfor området er forbudt at sejle
igennem?

Fra : Børge List

Dato : 07-01-08 15:18

elquapo@ofir.dk skrev:
> [...]
> krigen, men det er mere på rygte basis end faktuelt.
>
> Er der nogen der ved præcist hvorfor området er forbudt at sejle

Jeg mener der for nogle år siden var en del skriverier om et at der er
et større dumpingsområde af ammunition.
Mvh. Børge

Fra : Børge List

Dato : 07-01-08 15:32

elquapo@ofir.dk skrev:
> [...]
> krigen, men det er mere på rygte basis end faktuelt.
>
> Er der nogen der ved præcist hvorfor området er forbudt at sejle

Prøv At google Egå Ammunition, der står en del.
Børge

Fra : N/A

Dato : 07-01-08 15:18

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 07-01-08 07:39

> Prøv At google Egå Ammunition, der står en del.
> Børge

Tak for forslaget, jeg fandt en interressant forklaring. Det med
ammunitionen er åbenbart korrekt.

Til gengæld blev jeg blot endnu mere forvirret nu, for der står
direkte i søkortene at man ikke må sejle i området - kun i den østlige
del må man sejle men ikke ankre - mens man i resten slet ikke må
sejle.

Men ifølge en af de links jeg fandt står der :

"Mens det er forbudt at dykke i Koraldybet, så er det helt lovligt at
sejle hen over området. Det er til gengæld, af gode grunde, ulovligt
at kaste anker."

Hvilket jo tyder på at det ikke er forbudt at sejle henover.

Det virker i det hele taget også underligt at det skulle være forbudt
at sejle over, både fordi ingen overholder det, og fordi det trods alt
er 14 meter dybt, så der er jo ingen fare for at komme i kontakt med
bunden så længe man ikke smider anker.

Fra : Jens Mogensen

Dato : 09-01-08 22:19

.............klip
"Mens det er forbudt at dykke i Koraldybet, så er det helt lovligt at sejle
hen over området. ..........
....... også underligt at det skulle være forbudt
at sejle over, .....fordi det trods alt er 14 meter dybt, så der er jo ingen
fare for at komme i kontakt med
bunden så længe man ikke smider anker.

men så vidt jeg husker fra øjenvidner, stod vandsøjlerne ret højt op i
luften, da der blev sprængt noget ammu. i koraldybet engang først i 70'erne.
)