Langkøl eller finnekøl
Fra : Martin Korsgaard

Dato : 06-01-08 11:10

Hej gruppe.

Jeg leger lidt med tanken om en motorsejler, og har ved søgning på nettet
fundet ud af, at de ældre motorsejlere er langkølet, mens de nyere har
finnekøl.
Der er en pæn forskel i prisen på de "gamle" og de "nye" modeller, så jeg
vil gerne vide, hvad forskel der er på en langkølet båd og en finnekølet,
især med hensyn til sejlegenskaberne, såvel for motor som for sejl.

mvh.
Martin Korsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 12:06

Langkølet er mere retningsstabil i åben sø og behagelig på de lang stræk
hvis man ikke har selvstyrer. Til gengæld kan langkølede bår være et
mareridt i små pakkede feriehavne, da de har en stor venderadius. Her er
kortkølede meget nemmere at have med at gøre, da de næsten kan vende om
deres egen akse. Jeg er klart til kortkølede både. Det er ikke uden grund at
man ikke lave langlølede båd mere.

Men de fleste motorsejlere har jo sådan en "gennemsnits" køllængde, hverken
fuld lang eller helt kort finne.

Iøvrig mener jeg at der er mange andre gode argumenter for at købe en båd
der ikke har så mange år på bagen end lige kølens facon. Fx motorens
alder/stand, riggen alder/stand osv.... Man kan godt få købt katten i sækken
ved at spare et par hunderede på at købe en lidt ældre båd, men hvis man de
første par år skal skifte maskine, rig-udstyr osv, så får de hurtigt ben at
gå på.

BJarke

Fra : Bent Pedersen

Dato : 06-01-08 12:35

Jeg er enig i beragtningerne omkring nyt/gammelt.

Jeg har selv købt brugt et par gange, og når jeg regner ud hvad det har
kostet i diverse efterinstallationer, reparationer og tid kan det næsten
ikke betale sig. Og så ender man jo op med stadig at have en gammel båd...
Så man kan godt købe brugt, men det må ikke være alt for gammelt. Min næste
båd skal være højst 10 år gammel.

mvh
Bent
"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4780b61b$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Roger Johnsen

Dato : 06-01-08 16:09

Hei!

Det Bjarke og Bent har skrevet er jeg enig i.
Men skulle du være uheldig og feil havigere og treffe på noe hardt, er
langkjøl og foretrekke uten tvil.
Bak delen med langkjøl og dårlig manøvrering i trange havner, kan en gjøre
noe med.
Var så heldig og finne en Motiva 39S mod.1977 i sin tid til bra pris.
På Motiva`n la jeg først på roret 20cm ut fra en tabell om ror størlise. det
ble vel mye,
men jeg kunne til å med bakke.
Så jeg tok av 5cm året etter, og monterte en truster, som jeg er glad jeg
har en 2-3 ganger i året.
Så hvis en skifter olje filter,Sink og holder dieseltanken fri for VANN kan
en motor glede en lenge.
Ser ingen grunn til at den ikke skal holde 30 år til.
Det første en spør selger om er om motor er ferskvann kjølt og hvor SINK
anodene sitter i
varmevekslere og eksosmanifold (der sjøvannet går).
Vet han ikke det og båten er endel år skygge unna.

Plast eller stål ?`?? Har plast har mindre vedlikeholds utgifter????.
Hvis jeg skal bytte båt er det best kjøp som bestemmer om det blir stål
eller plast.

MVH
Roger

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-01-08 20:38

Hej Martin,

Det er et rigtigt godt spørgsmål du her stiller og det vil give
rigtigt mange svar, mange gange med baggrund i den bådtype som
dem der svarer har og er tilfredse med.
Spørgsmålet kan give grobund for mange indlæg da der findes
mange forskellige kølkonstruktioner med hver deres fortrin. Ofte
vil der være lovprisninger fra den enkelte ejer men spørgsmålet
er hvad er det du ønsker dig af din båd.
Man kan købe en stor deplacementmotorbåd, det er et flydende
sommerhus, med masser af plads, en stor motor, eller to for
fremdrift o.s.v. Den er god som sommerhus den sejler rimeligt
især på fladt vand; men har sine problemer med vind og så ind
fra bestemte retninger, så er den ikke altid lige behagelig og
de fleste ejere vælger ikke at sejle når vejret ikke er
fordelagtig for typen.
Nye motorbåde sejler hurtigere, de er som regel planene og har
store motorer til fremdriften og mange har både bov- og hæj
trusters for at kunne manøvrere sikkert i havnene, da de har
lille grev i vandet og en stor overbygning som vinden kan leje
med.
Fidusen med dem er hurtigst muligt at komme fra A til B og så
nyde glæden ved at have en stor moderne flydende campingvogn.
De er gode til at ligge i havn og det er yderst sjældent at de
ligger for anker da lidt sø ikke vi gøre livet ombord særligt
bekvemt.
De er heller ikke rare at sejle i dårligt vejr.

Sejlbåde er helt anderledes.
De er bygget til at være på havet og anvende vinden som
fremdrift. De er konstrueret således at de har lille friktion
for fremdrift med lille "vind-motor" i let luft.
De er konstrueret til at bjærge sig godt i dårligt vejr og give
besætningen acceptable forhold og komfort ombord, selv ved
sejlads gennem længere tid.

En motorsejler er hverken en motorbåd eller en sejlbåd; men den
sejler som regel bedst for motor og dårlig for sejl.
Bådene er lavet som kompromis; men ingen af delene opfylder de,
især ikke de ældre langkølede typer.
De giver en meget dårlig oplevelse ombord hvis vejret er lidt
friskt.
De er som regel gode og komfortable i havn. Der er god plads i
cockpittet til mange gæster og pentry, toilet og sovepladser er
ganske godt.
Brugerne vil gerne have en mast på båden og den stabiliserer da
også for rulning; men at sætte sejl og nyde glæden ved at sejle
for sejl er lille.

Endelig skal du tage stilling til om du vil nøjes med at sejle
magsture i indre danske farvande eller du vil ud på de større
bølger.

Både bygges som regel til at færdes i afgrænsede farvande og de
optimeres ofte til sejlads under hensyntagen til disse forhold.
Skal både være mere all-round vil kølkonstruktionen, bådens
størrelse o.s.v. blive mere påkrævede størrelser at tage
stilling til.

Både med sejl har en ballastvægt hængende neden for båden
fremstilles i størrelser, typer og former for at tilsikre at
bådene ikke kan vælte, men der er ingen 100% garanti for at det
ikke kan ske extreme situationer.
Den trationeller fuldkøl er efterhånden fuldstændig overtaget af
forskellige variationer af finnekøle.
Dette fjerner reminicensen af fuld længde køle, dette efterlade
en ballast eqvivalent til stiksværdet for at yde det nødvendige
oprettende moment og modstand mod sideslip og giver den bedste
virkningsgrad under alle forhold.
Jo mere præstationskravet til båden er desto dybere og smal vil
profilet være siden den hydrodynamiske kraft er proportional med
arealet af kølen.
Den dybe køl forhindere desværre at man kan ligge for anker i
lavvandede områder.
Tillige er den ikke hensigtsmæssig hvor den kan komme til at stå
på bunde i tidevandsområder og båden vil også være mere
bevægelsesfølsom under sejl.
De fleste crusing både vil derfor være konstrueret som et
kompromis i retning af en smalle finnekøl men hvor den lange
lige bund ofte kombineres med et rorskæg der giver båden den
fornødne retningsstabilitet.
Ofte ses en bulb kombineret med en finnekøl, det giver en stor
ballast i bunden af kølen. Dette giver en god løsning på at
maximere det rejsende moment af kølen men bulben giver dårligere
performance end den skarpe finnekøl.
Skal man have båden i tidevandsområder hvor båden jævnligt står
på bunden vil en dobbeltkøl ofte være at foretrække således at
båden står opret i ebbeperioderne.
En dobbeltkølet båd vil have større modstand i vandet end en
enkeltkølmen som cruser vil det kun betyde få procent
fartforringelse.
Den dybe ballastkøl tilsikrer desuden at båden ikke så let
krænger ukontrolleret over eller vælter, eller svejer fra side
til side. Dette forhindere en effektiv køl.
I extreme tilfælde kan langkølede både med kombinationen af
kraftig vind og sø blive lagt ned tværs. Heldigvis sker der
sjældent.
Problemer med at cockpittet fyldes med vand sikres med
selvdrænende cockpits og medre dimmensionering af
cockpitstørrelser end det der normalt er gældende for
motorsejlere.
Selv finnekølede både kan blive "slået ned" under sejlads i det
sydlige ocean.

Skal jeg sammefatte det kort så beslut hvad du ønsker af din båd
og hvordan du vil benytte den. Er det kun til havnelivet og ture
for motor er motorsejleren OK. Skal du sejle over længere stræk
med vinden ind fra halvvind til agterind kan du bruge sejlene
som hjælp.
Vil du kon have en komfortabel campingvogn på vandet så er
motorbåden OK.
Vil du ud og sejle længere distancer under skiftende vejrforhold
så vælg en sejlbåd.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 06-01-08 21:19

ak ja, hvornår er en båd det ene eller andet?

Hovedparten af sejlbådene går mange timer for motor da vejret til tursejlads
enten har for lidt eller for meget vind, en langkølet båd har gennem mange
år vist sig både kursstabil og sikker at sejle i, men både som Bavaria,
Jeanneau etc. er nu blot joller udstyret med en pind hvor der hænger en
modvægt på for at holde den oprejst. Det roses af alle dem med en kapsejler
i maven, men rammer pinden bunden eller en sten med med god fart så er båden
ofte fortabt.
Tunge både kontra lette både, langkølet kontra finnne/kortkølet, læs
nedenstående og sejl en tur med nogen der har en båd du kunne ønske dig.

Citeret fra DSU"
Sejlbåden kan være stor eller lille, til kapsejlads eller til tur.
Mulighederne er mange, så det gælder om at blive klar over, hvilke
egenskaber ønsker.

Før du går på jagt efter drømmebåden, er det vigtigt, at dine drømme bliver
bevidste. Er det en motorsejler eller en kapsejladsbåd, du ønsker, en
gedigen turbåd, der kan bringe familien på langfart, eller måske en
fornuftig kombination? Er det en båd fortrinsvis til weekend- og aftenture,
eller skal den bruges til længere sejladser?
Udbuddet af sejlbåde er enormt og spænder fra den lille dagsejler på omkring
20 fod eller mindre, som godt kan være udstyret med et par køjer og et
enkelt pantry, over talrige familiebåde og en bred vifte af klassebåde til
den overdådige luksus på 50-60 fod eller mere.
Naturligvis er det først og fremmest økonomien, der sætter grænser for,
hvilke drømme der kan realiseres. Men allerede inden disse grænser er blevet
fastlagt, kan det betale sig at gøre behovene op, for det kan jo være, at de
kan opfyldes, uden at du behøver at gå til den yderste grænse af den
økonomiske formåen.
Iøvrigt er det altid fornuftigt ved et bådkøb at sørge for at have en vis
økonomisk reserve, for der vil altid være noget ekstraudstyr, som du
opdager, at du har behov for - fendere, tovværk, pantryudstyr,
navigationsudstyr osv.

Turbåden
Hvis du ønsker en båd, der primært skal bruges til weekend- og sommerture
for en familie på to voksne og et par børn, skal du nok op i en størrelse på
25-26 fod, for at alle kan have det nogenlunde bekvemt om bord.
Skal båden kun bruges af to, og er I indstillet på en primitiv og enkel
tilværelse om bord, som også kan have sin charme, kan båden sagtens være
mindre. Det værste, der kan ske, er, at I på et tidspunkt får behov for at
skifte den ud med en større. Men det vil dels være lettere at overkomme
økonomisk, da den brugte båd kan indgå i handelen, og samtidig vil I efter
at have sejlet i måske et par år have en langt mere sikker viden om, hvordan
jeres næste båd skal være.
Der er altså ikke noget forkert ved at starte småt.
Bekvemmeligheden om bord stiger naturligvis med bådens størrelse, men det
gør udgifterne og kravet til antallet af hænder om bord også. Det sidste kan
dog langt hen ad vejen klares med udstyr som rullesejl og elektriske spil,
men disse behagelige ting tynger til gengæld på udgiftssiden.
Det er naturligvis helt individuelt, hvad man opfatter som minimumskrav til
bekvemmeligheden. For nogle er ståhøjde i kahytten vigtig, mens andre finder
den mindre væsentlig. For nogle er et separat toilet vigtigt, mens andre
klarer sig glimrende med en pøs. Nogle vil have en indenbordsmotor, mens
andre finder det helt fint med blot en påhængsmotor til havneanløb. Nogle
lægger stor vægt på en separat agterkahyt, så voksne og børn eller to par
kan sove uforstyrret af hinanden, ligesom pantryudstyr som køleskabe,
fryser, ovn, mikroovn og lignende er væsentlige bekvemmeligheder for nogle.
Nogle vil have en enkel og ukompliceret rig, mens andre lægger vægt på
riggens trimmuligheder.
Det kan være en god ting at skrive sine ønsker af denne art ned, før jagten
på båden går ind.
Selv om turbåden ikke behøver at være en letbygget båd med masser af sejl,
er det ikke nogen skade til, at den sejler godt. Sejlads i en sejlbåd er
nemlig ikke bare et spørgsmål om at komme fra A til B. Glæden ved at bevæge
sig ubesværet ved hjælp af vinden er en væsentlig del af oplevelsen, og den
bliver unægteligt større, når man fornemmer, at båden er konstrueret til at
glide let gennem vandet. Det betyder ikke nødvendigvis, at båden skal være
slank som en stoppenål. Mange fyldige og rummelige både har faktisk
fortrinlige sejlegenskaber.
Selv om det i udgangspunktet er en turbåd, du har behov for, er der intet i
vejen for at sejle kapsejlads med den. Med et DH-målebrev kan alle både være
med i distancekapsejladser, aftenkapsejladser mv. Og det er fornuftigt at
gøre det, for ved at deltage i for eksempel de lokale aftenkapsejladser får
du rutine i at håndtere båden under alle forhold og kommer samtidig ind i et
hyggeligt klubmiljø, hvor den gensidige hjælpsomhed er stor.

Motorsejleren
For mange vil motorsejleren være den optimale turbåd, idet den er rummelig
og let at håndtere, da den har et begrænset sejlareal og en kraftigere motor
end en sejlbåd af tilsvarende størrelse.
For en stor familie, et modent par eller måske flere familier, der køber båd
i fællesskab, og som lægger mere vægt på komforten end på at komme hurtigt
frem for sejl, kan motorsejleren være ideel. Den indeholder meget plads, og
det er som regel muligt at styre den fra et helt eller delvist lukket
styrehus, hvor man er i ly for vejret.
Skillelinjen mellem en motorsejler og en rummelig turbåd er alt andet end
skarp, og de fleste motorsejlere har i dag langt bedre sejlegenskaber end de
modeller, der var fremherskende for 15-20 år siden.
Motorsejlere fås fra godt 30 fod og opefter.

Kapsejladsbåden
En kapsejladsbåd kan være alt fra en lille rå racer uden nogen som helst
bekvemmeligheder til en stor cruiser/racer, med al landjordens komfort om
bord.
Langt de fleste, der søger en decideret kapsejladsbåd, vælger dog en
klassebåd, hvor der kan kapsejles uden respit båd mod båd, og hvor der er
livlig kapsejladsaktivitet i klassen.
Der kan være stor forskel på, hvordan klassebådene er fordelt geografisk. I
visse områder er én type fremherskende, mens en anden måske slet ikke
findes. Hvis du vil sejle klassebåd, er det derfor en fordel at finde ud af,
hvilke klasser, der er udbredte og aktive i det område, hvor du bor.
Nogle kapsejladsbåde er mere sportsprægede end andre, så valget af bådtype
skal blandt andet bestemmes af, om besætningen skal bestå af familien eller
en flok sportstrænede unge mennesker. Og også af, om båden ved siden af skal
kunne anvendes til weekend- og ferieture, eller om det skal være en ren
racer.
Selv om du måske er ny sejler og nybagt ejer af en klassebåd, skal du ikke
holde dig tilbage for at deltage i klassens kapsejladsaktiviteter.
Nytilkomne bliver som regel mødt med åbne arme, og du kan få masser af hjælp
og vejledning fra klassens øvrige sejlere.

Cruiser/raceren
Igennem mange år har den såkaldte cruiser/racer været den mest populære
familiesejlbåd i Danmark. Det er en båd fra omkring 25-26 fod og opefter,
som godt kan være udfordrende at sejle i en kapsejlads, men samtidig er
komfortabelt udrustet til tursejlads.
Der findes talrige typer hver med sine fordele.
Hvad kapsejlads angår, spiller ting som arbejdsforholdene i cockpitet og på
dækket, riggens trimmuligheder mv. ind.
Også for tursejladsen har cockpittet betydning. Er der plads til alle?
Sidder man tilpas beskyttet? Kan der sættes et cockpitbord op? Kan
rorsmanden sidde behageligt, og er udsynet godt?
Andre forhold, som betyder noget for det komfortable liv til søs og i havn
er adgangsforholdene, dækkets udformning, indretningen af salon og pantry,
mængden af stuveplads osv.
Selv om næsten alle moderne både i kategorien er bygget og indrettet
fornuftigt på basis af mange års erfaringer, er der fra model til model
forskel på, hvad der lægges vægt på. Derfor er det klogt, at du og din
familie gør jeres minimumskrav op, og at I for eksempel på bådudstillinger
prøve at finde de både, der bedst opfylder dem.
"
se: www.sejlsport.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 20:52

Postulat: Der findes ikke for meget eller for lidt vind til sejlbåde.
(overdrevet ...)

Der findes derimod rigtigt mange bådejere, der kun har et sæt sejl. Med
tilstrækkelig små sejl og tilstrækkelig store sejl kan man sejle i næsten
alt vejr. Og skulle den forsvinde helt, så kan man åbne en kold øl og kigge
lidt på sit eget spejlbillede i vandet eller tage en dukkert. Sejlads er jo
ikke et spørgsmål om at komme hjem. Det er et spørgsmål om at være sammen
med naturen.

Det er måske netop fordi folk prioritere stereoanlæg, ovn og toilet frem for
at købe en båd der kan sejle eller sejl rundt med for lille sejlgarderobe.
Nyere sejlbåde kan både sejle og være meget rummelige, så der er ingen grund
til at gå så meget på kompromis.

Hvis man er til komfort og transport, så køb en motorbåd

Hvis man er til komfort og natur, så køb en sejlbåd

Hvis man kun er til natur, kan man klare sig med ganske lidt.

Hvis man kun er til transport skal man købe en bil.

Sikkert dagens mest upopulære indslag. Men debatten skal jo holde igang ....
<smile>

Bjarke

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-01-08 21:23

Hej Bjarke,

Det var da et godt og populært indlæg!

Du rammer meget rigtigt det med antallet af sejl til de
forskellige vindstyrker.
Alternativet er rullesejl.
Mange sejl eller rullesejl giver os de muligheder at tilpasse os
til vindstyrkernes skiften.
I tiltagende vind ruller vi sejlene ind til sejlflader der giver
en opret sejlads og farten ja den ændres der ikke meget ved og
behageligheden ombord bedres betydeligt.
Forsvinder vinden ja så bliver det badeferie råhygge og idyl.
Selv med en næsten lydløs motor er det en lise hurtigst muligt
at få den stoppet og sejle for sejl.
Er der noget bedre end i næsten vindstille at søge ind til en
stille ankerplads og kaste anker, få en lille sundowner, spise
god mad med vin til o.s.v. og nyde naturen med fuglelivet,
fiskene der laver blop i vandet, fritidsfiskeren der kommer
forbi og tilbyder fladfisk, ål og rejer.
Det er livet!!!Det er den glæde der som en fortsættelse af en
lang dags sejlen for sejl, er de oplevelser vi kludesejlere
oplever.

Hvor langt vi kommer på en dagssejlads bestemmer vinden og
strømmen, det vigtigste er ikke hurtigst muligt at komme fra A
til B; men glæden ved at sejle og opleve naturen.
Målet er ikke at besøge et stort antal havne eller tilbagelægge
flest mulige sømil.

Hvorfor sidde i en overfyldt havn evt. med støjende havnefester,
der følger en hele vejen på ferieturen eller bare i hjemhavnen
der oser af tomhed. Så er der heldigvis andre glæder her i
tilværelsen som ovenfor beskrevet.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 21:40

Hej Harding og Bjarke,

Nu må I altså styre Jer! ...:0) ...

Den slags input giver jo voldsomme - ja, nærmest ubærlige - abstinenser.

Jeg var på havnen i week enden og koldt vand slog ind over nordmolen og
frøs til is, når det landede, så der var koldt og så utroligt glat at
man ikke kunne stå fast uden skøjter - og dem havde jeg glemt ...

Men så er det jo tilladt at lade tankerne flyve tilbage til mange
pragtfulde ankerpladser i skærgården med fred og ro i beskyttet vand og
rare naboer, der deler glæden ved den form for fritid.sejlads ...

Og så glæde sig til foråret ...

--
Flemming Torp

"Harding E. Larsen (slet U0K3A)" <harding@U0K3Alarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11997377560.0627587904845228@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 22:09

Og så skal vi lige huske at minde de andre om de herlige oplevelser der
ligger i at have nogle store flyvesejl. Er der noget der er skønnere end at
sejle med næsten samme hastighed som vinden på en svag lænser. Helt oprejst
og man hører bare de saglige bobler bag båden når den skyder 2-3 knob i
næsten vindstille .... Kun afbrudt af et højt "pfft" hver gang du åbner en
kold tuborg .....

Jeg tror faktisk jeg for nogle år siden tog turen fra dragør og ind mod
vallensbæk med en genenmsnit på 2-3 knob på den måde. Lige ved siden af en
B31 hvor vi skiftedes til at være foran/bagefter. Når jeg efterfølgende har
set billeder af Hardings båd tror jeg måske det var ham .... Kan det tænkes
?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet U0K3A)" <harding@U0K3Alarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11997377560.0627587904845228@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-01-08 22:39

Jeg giver dig helt ret. Det er en skøn fornemmelse som også
Flemming så klart ser frem til igen at nyde.

Måske har du ret Bjarke i ar vi kan have sejlet side om side syd
for Amager. Det er jo vores hjemlige farvand.
På gensybn igen til foråret på søen.

Fra : TOSB

Dato : 07-01-08 21:37

Martin Korsgaard wrote:
> [...]
> jeg vil gerne vide, hvad forskel der er på en langkølet båd og en
> finnekølet, især med hensyn til sejlegenskaberne, såvel for motor som

Hej Martin
Nu er der efterhånden kommet en del råd her i tråden, så her kommer lidt fra
mig, der har udskiftet sejlbåden (langkølet) til en motorsejler - ikke at
forveklse med en motorbåd
Jeg havde ellers bestemt mig for at købe en LM27 af en kollega, men da han
ikke kunne bestemme sig, begyndte jeg at undersøge markedet + fik råd af en
del kolleger, der også sejler.
Valget faldt på en Winga 87 bygget i Sverige i 1980 (ikke langkølet). Min
påstand er, at den trods sin betegnelse som motorsejler sagtens kan være
med, og at den kan krydse. Den kan ikke lide for lidt vind, men så gør vi,
som andre - kaster anker og nyder livet. I øvrigt deltager jeg da i
onsdagssejladserne, og mange gang sejler jeg på det nærmeste lige op med en
Maxi 77 (Bjarke Er der 5-6 meter vind eller mere, så får samme 77´er
baghjul!
Jeg fik den til en rimelig pris, og det er rigtigt som beskrevet her i
tråden, at man kan komme ud for at skulle punge ud til det ene og andet,
hvorved det kan gå hen og blive meget dyrere.
Sådan er det dog ikke gået for mig, selvom der har været enkelte
overraskelser undervejs.

Du kan se den i vandet via dette link til fotos af nogle både på Isefjorden
i august 2007 (Havfruen):
http://www.nk-s.dk/default.asp?id=0&ACT=2&pic=havfruen3.jpg&cat=37&dir=media\2007\Klubbaade%20110807

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 22:02

Ja, det kan jeg jo næsten ikke lade gå ukommenteret forbi ....

Det er ikke enten eller, men både er et "kontinium" af egenskaber fra det
vildeste Banner racer/X'er i den ene ende til tonstunge (nogle gange
cementstøbte) klodser i den anden. Winga ligger i mit verdensbillede midt
mellem det jeg kalder en sejlbåd og en motorsejler.

Men de er udviklet meget. Det er jo også derfor jeg tidligere i tråden
anbefalede ikke er se på kølfaconen men mere på alderen. Grunden til at du
en gang i mellem kan sejle fra en Maxi 77 er jo også at der er sket en del
profuktudvikling fra 77'eren blev tegnet i 1972 til din båd blev til i 1978.
Faktisk sketer der er ekstremt stor udvikling af bådendes egenskaber fra
1970 til midten af firserne. Det i sig selv er en god grund til at købe en
båd fra 1980 istedet for en fra 1970.

Bjarke

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-01-08 22:49

Hej Torben,

Dit indlæg får mig til at skrive en lille historie som Bjarke
sikkert vil synes om.

Vores venner i Havnsø havde købt en 909 i stedet for deres Maxi
77.
Deres nabo i havnen havde en LM27.
De havde et godt naboskab og var også koleger i dagligdagen, så
en god bådsnak gik de ikke af vejen for m.h.t. ulemper og
fordele ved deres respektive både.
En dag mødtes de på vandet LM´eren gik for motor og 909´eren for
sejl.
909´eren sejlede op til dem ogde begyndte en snak, men 909´eren
sejlede for hurtigt og de vendteog sejlede omkring for igen at
indlede samtalen; men igen sejlede de stadigt meget for hurtigt
og det gentog sig en del gange.
Ham i LM´eren syntes at de skulle tage noget af motorgassen fra
så de kunne sejle side om side; men da han fik at vide at
motoren skam ikke kørte blev han noget paf.
Da de kom i havn satte han omgående LM´eren til salg og købte en
909. Det har han ikke fortrudt.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 23:36

909. En af de bedste både Maxi nogensinde har lavet. Desværre bærer prisen
temmelig meget præg af det. Man kan næsten få en 999'er for kun 100.000
mere. Downscale fra 909 er forgængeren Fenix. Også en glimrende båd.

Måske er jeg bare lidt pas på motorsejlere fordi jeg er så forgabt i Maxi
både, der så fint kombinerer glimrende sejlegenskaber med høj brugs-komfort.
Omvendt er der sikkert nogle X sejlere der vil udfordre mig og påstå, at de
nogle maxi'er minder om motorsejlere (modellerne 95, 100, 33, 34 osv)

Tilgiv mig. Jeg forsøger ikke at være religiøs. Synes også rigtigt godt om
Comfortina....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 11SHL)" <harding@11SHLlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11997429110.92383378146133@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 00:48

Med fare for atter at rode mig ud i den "Store Nordiske Krig", vil jeg
bare bemærke, at mangfoldigheden af bådtyper og -modeller, forskellige
navigationsprogrammer og udstyrsformer og sejlere i dette forum og på
vandet er med til at give vores store fritidsinteresse charme og
rummelighed. Det er virkelig sjældent at møde en sejler, der ikke hilser
venligt og smilende - på vandet ...

At vi ind imellem bliver helt "religiøse" her i gruppen, er vel mere et
tegn på vores glæde ved netop den løsning, vi har valgt og foretrækker.

Vi bevæger os over tid sikkert i forskellige faser. Jeg er gået fra
sværd af krydsfinér, over sænkekøl og langkøl, kort køl med skæg og nu
en finnekøl (uden skæg) og båden fra en træ-optimist og piratjolle til
"34 glasfiber-fødder" med agterkahyt, toilet, trykvand, gaskomfur og
elektronik ...

Men jeg ville da aldrig driste mig til at kalde en af Bjarkes "kære" for
en motorsejler ... På vores sommerture i skærgården imponeres jeg ofte
over de mange ihærdige og entusiastiske Maxi-sejlere (sammen med IF- og
Folkebådssejlerne), der ses ude i al slags vejr og kun sjældent lader
sig transportere af jernfokken. Respekt.

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4782a942$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 19:09

Super enig i starten af din mail og slutningen siger jeg bare pænt tak
for. - på Maxi ejernes vegne ...

Bjarke