Ekstrem lavvande i Roskilde Fjord / Isefjo~
Fra : Ole Pagh

Dato : 05-01-08 16:38

Hvis der er nogen her, der stadig har båden liggende i vandet i
Roskilde Fjord eller Isefjord, bør I tage ned og se til båden, da det
er ekstremt lavvande pga den langvarige og kraftige SE vind.

I den sydlige del af Roskilde Fjord vurderer jeg at der 1 - 1,5 m
lavvande og i min hjemhavn, hvor der ligger 20 - 25 både tilbage i
vandet, ligger de alle på bunden med stor slagside og hænger stramt i
fortøjningerne.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 18:24

Det samme er tilfældet i Helsingør Nordhavn ... udover isslag og
kraftig vind, er inderbassinet 'tæt på at være tømt for vand' og
flere kølbåde står tydeligt på bunden med kraftig krængning som
ikke skyldes den kraftige blæst eller stramme fortøjninger ...

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

Fra : TOSB

Dato : 05-01-08 18:55

Flemming Torp wrote:
> [...]
> flere kølbåde står tydeligt på bunden med kraftig krængning som
> ikke skyldes den kraftige blæst eller stramme fortøjninger ...

Klip

Det samme i Isefjorden - nærmere Nykøbing Sjælland Lystbådehavn, hvor
forholdsvis få modige bådejere har ladet båden blive i vandet.
Efterfølgende kan vi sikkert forvente ekstrem højvande, når og hvis vinden
vender, og når vandet løbet tilbage i "karret".
Vi har haft nytårskur i klubben i dag, så de fleste er bekendt med problemet
her.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 05-01-08 19:52

> [...]
> lavvande og i min hjemhavn, hvor der ligger 20 - 25 både tilbage i
> vandet, ligger de alle på bunden med stor slagside og hænger stramt i

Hej Sejlervenner

Tag det roligt, så roligt som muligt. Jeg har haft båd liggende i Køge
Bugt i mange år, og såvel høj- som lavvande er noget, man skal regne med
indtræffer af og til. Det kan se dramatisk ud, men i de fleste tilfælde
sker der ikke noget særligt, men kan dog give nogle store overskrifter i
lokalaviserne. Imorgen kommer vandet tilbage og mange vil ikke opdage,
at der har været lavvande.

God weekend trods alt
henning

Fra : claus b.p.

Dato : 07-01-08 13:41

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lokalaviserne. Imorgen kommer vandet tilbage og mange vil ikke opdage, at

Du har forhåbentlig ret, men hvert år kommer der jo nye sejlere til, som
først skal lære af erfaringerne...
Jeg er da glad for at have hørt og læst om de store vandstandssvingninger,
som jeg absolut ikke var opmærksom på før jeg fik båd. Nu er det en af
grundene til at jeg lige smutter forbi havnen af og til, for lige at checke
hvordan båden ligger i fortøjningerne. Det er da sket, at nabobåden har haft
sine fortøjninger under mine på pælene, og at de efter at være afsejlet har
efterladt mine i en anden højde end optimalt.

Mvh. Claus.