Oliefyr ( diesel) i båden
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-08 12:48

Først og fremmest godt nytår til alle.

Jeg ville gerne i kontakt med en eller flere brugere der har installeret et
større fyr i deres båd - da jeg står overfor udskiftning af mit lille 2,5Kw
ardic-føntørrer.
Specielt er jeg interesseret i erfaringer med vandbåren varme i båden.

--
m.v.h.

Peter D. Mortensen

Fra : Poul Bak

Dato : 03-01-08 14:41

En ofte overset fordel ved føntørren er luftudskiftningen, når du tænder
fyret er der som regel noget koldt og klamt, her hjælper den store mængde
tør luft fra føntørren godt til med at holde båden tør indvendig, hvilket du
ikke har med vandbåren varme. Især en fordel for sejlbåde der pga
konstruktionen ikke har den store luftudskiftning.

MVH

Poul Bak

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-08 14:55

Ja, det er rigtigt - men jeg kommer lige med en tilføjelse - jeg skal bo
helårligt på båden, så det er ikke planen at fyret skal slukkes i
vinterperioden - båden er forøvrigt 14,5 meter lang og 4,5 m bred - hvis det
er en oplysning der kan bruges til noget?

mvh

Peter

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 03-01-08 15:15

Hej Peter
Da du skal bruge fyret hele Året ville jeg nok vælge en Viessmann Vitoplus
den er kondenserende væghængt oliekedel og har plasticaftræk. Vi monterer
dem i alm huse den har den bedste virkningsgrad på markedet se på spar
olie.dk. de larmer med ca. 40 db.den yder 15 kw men modulerer ned til ca.
det halve.
mvh Henrik Kolle

Fra : SørenH

Dato : 04-01-08 17:02

Hej Peter
Nå du fik åbenbart styr på alle købs-problemerne ?! Godt for dig!

Hvorfor ikke lave en kombi istedet for een totalløsning?!
Dermed mener jeg et diesel-system som Ardic, Eberspächer eller Webasto
som er permanent, og kan klare kølige efterårs- og forårs-sæsoner,
suppleret med feks. et par 220V olieradiatorer på strategiske steder ??
Når anemonerne er afblomstret i Korsør havn så pakker du olieradiatorene
sammen for det næste 2/3 år og klarer dig med det indbyggede luftvarme,
- alt i alt nemt og relativt billigt.

2,5kW luftvarmer er lige lille nok til din motorkleppert synes jeg, men
måske kan du finde et brugt 4kW og/eller få en indbytningsordning??

Jeg er helt enig med Poul Bak i hans betragtninger om luftskifte og
fugtbortskaffelse, og iøvrigt har vi selv stor glæde af vores
Eberspächer Airtronic, som holder os og krudtet tørt ombord fra april
til oktober (- var alt for meget i brug i sommer!!).

Vinterhilsen
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-08 18:16

Hejsa Søren
Hmmm... nej der er ikke styr på købsproblemerne endnu - men jeg er, efter en
god snak med min advokat og flere købere af både fra udlandet, nået frem til
at en ophævelse af købet ikke kan komme på tale, så derfor beholder jeg
"færgen" og må så se hvad jeg kan få ud af den.

den 2,5 Kw føntørrer viste sig ved nærmere eftersyn at være 3,5 Kw - og den
kan lige presse temperaturen op på +6 grader ved -1 udenfor - det er ski for
koldt til mig - har allerede el-radiatorer ( den oliefyldte type) på 2 Kw
kørende og så sniger temperaturen sig "helt" op på knap 14 grader ( stadig
ved -1 udenfor) - det skal hertil osse siges at der kun er eet landstik til
rådighed pr båd her i Korsør og på det stik sidder en 10 A sikring - så max
2400 W i elvarme. Som jeg ser det skal der voldsommere virkemidler til hvis
jeg skal kunne overleve hvis ( en hvis herre forbyde det) at det bliver
streng frost - er da helt sikker på din løsning virker fra april til
oktober - problemet er den resterende periode.

Iskold hilsen ( pga vejret)
Peter

PS --- Kik til Korsør og se "dyret" - det ville være hyggeligt

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-01-08 19:31

> [...]
> det) at det bliver streng frost - er da helt sikker på din løsning virker
> fra april til oktober - problemet er den resterende periode.

Hejsa...

Ja den smule varme holder ikke en meter og slet ikke hvis den ikke er fuld
vinterisoleret.
Det er nu en skam, at Gaia ikke længere ligger i Korsør, for Jan var nærmest
ekspert i vinteroverlevelse.

Til en båd i din størrelse er der kun et Kabola fyr med 7-8 radiatorer der
virker, samt nogle vintermåtter på ruffet mm.
Jan havde i Gaia og så en lille brændeovn til træbriketter, den ovn sælger
han sikkert stadig.

Mvh
Leon, Korsør

Fra : Per Kaaber

Dato : 04-01-08 20:29

Leon Hulstroem wrote:
> Jan havde i Gaia og så en lille brændeovn til træbriketter, den ovn
> sælger han sikkert stadig.
>
> Mvh
> Leon, Korsør

Hej og godt nytår til alle søens folk

Nu blev jan heller ik' særlig populær, når han fyrede op i sin lille ovn.
Den svinede en del på nabobådene, desvære. Det er ellers en lille fin ovn,
som nok egner sig bedst i et lille kolonihavehus. Men det ser ud til, at Jan
er rendt ind i noget EU halløj.

http://www.gaiamarine.dk/ovn.htm

Jeg mener dog ikke at det er nødvendigt at få den typegodkendt, men kunne
"nøjes" med en underskrevet og CE stemplet "overensstemmelseserklæring" der
erklærer, at ovnen overholder EN 13240.

--
PKJ
Helmsman 35

Fra : Steffen Skov

Dato : 04-01-08 23:39

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Til en båd i din størrelse er der kun et Kabola fyr med 7-8 radiatorer der
> virker, samt nogle vintermåtter på ruffet mm.
>
> Mvh
> Leon, Korsør

Hejsa - det er sgu rigtigt - det havde jeg helt glemt.
For ca. 20 år siden skulle min da nyligt fraskilte ven bo i familiens båd
vinteren over. Det var jævlans koldt. Men vi kørte rundt på byggepladser og
fik fyldt en trailer med brugte vintermåtter (det blev nok en ks. øl
sammenlagt). Da båden var belagt med bemeldte måtter, var der en god og
levedygtig temp. under dæk hele denne kolde vinter. Ekstra fordel: Ruf, dæk
og fribord blev ikke snavset til med havnens sædvanlige sorte snask.
God vinter
Steffen
---
"Hvad er bedst: En kold skulder eller en kold røv?"

Fra : news.tele.dk

Dato : 07-01-08 15:56

Hej Peter

Hvad er en "2,5Kw ardic-føntørrer."

mvh

Jesper

Fra : SørenH

Dato : 07-01-08 17:06

news.tele.dk skrev:
> Hej Peter
> Hvad er en "2,5Kw ardic-føntørrer."
> mvh
> Jesper

Jeg tillader mig at svare for Peter, - han har nok for travlt med at
lave kuskeslag til at se i newsgrupper

Ardic er et nu udgået mærke i dieseldrevne luftbaserede bådvarmere, se
en anden side hos Kjøller:
http://www.kjoeller.com/ardic/432-dl.htm

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 16:06

jeg takker for hjælpen

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 20:41

Søren, har du fået mail?

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 20:59

havde i dag besøg af en "bådvarme-installatør"...helt uden at blinke
forlangte han . ..... hold nu fast... 85.000 gode danske kroner for at lave
installationen .....eller 65.000 hvis jeg selv trak alle rør....jeg må ha
valgt en forkert levevej, eller? --- det er ski da mange
penge?.........billigere firmaer eftersøges ...

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 21:18

> [...]
> rør....jeg må ha valgt en forkert levevej, eller? --- det er ski da
> mange penge?.........billigere firmaer eftersøges ...

Så var det vel med moms - ikke? ... ;0) ...
Jo, det lyder godt nok voldsomt ... Var alt "hardware" ikke med?
Hvad med at prøve en "campingvognsvarme-installatør" - det er vist et
andet marked ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 21:22

hehe - jo heldigvis var det med moms - men lidt voldsomt alligevel, ik?
Nu er jeg jo en "pæn" mand - så hænger ikke vedkommende ud - men syns nu at
det er pudsigt at han - efter at ha målt rummene op - helt uden at blinke
fortæller at der er materialer for 51.000 ---- uden at forklare hvad de
materialer er.... men det er måske mig der er "nærtagende" eller hvad?*S*

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-01-08 22:21

> [...]
> blinke fortæller at der er materialer for 51.000 ---- uden at forklare
> hvad de materialer er.... men det er måske mig der er "nærtagende" eller

Hold da ferie....

sådan et fyr, 6-7 radiatorer (eller kalofair), 50m isoleret slange mm er
godt nok dyrt :-/

Jeg regnede for 4 år siden ud at det ville koste 31000,- at lave
centralvarme i mine forældres tidligere 44fod stålbåd.
Det var for fyr, cirkulationspumpe, kalofair i 5 rum, slanger, varmevæksler
i 2-strengssystem, så motorer også kunne varme op og motorer kunne blive
varmet af fyr.

Det endte med et 7.5kw varmluft fyr, det kunne faktisk holde båden på 22gr
i -10gr i Norge, men det var også helårs-isoleret.

Mvh
Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 10-01-08 15:08

> [...]
> må ha valgt en forkert levevej, eller? --- det er ski da mange
> penge?.........billigere firmaer eftersøges ...

Jeg havde ca. samme aha-oplevelse da jeg for et par år siden skulle have
installeret nyt fjernvarmesystem til mit eksisterende centralvarmeanlæg i
huset.
3 lokale VVS installatører gav tilbud fra 55-70.000 kr. På trods af
annocering som indikerede helt andre priser. Der var ikke ende på
forklaringerne om hvorfor netop denne installation var noget specielt. Jeg
tøvede lidt, og faldt pludselig over en omdelt seddel fra et VVS firma i
Valby, som kunne fjerne det gamle oliefyr og installere fjernvarmeunit for
25000, moms og alt inclusive. Arbejdet blev udført perfekt og til tiden, og
var ikke af ringere kvalitet end de andre VVS'eres.
Så, - ud og få nogle flere tilbud. Nogle håndværkere har åbenbart for meget
at lave...

Mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 10-01-08 15:50

Nu kan jeg jo ikke se hvor du er i landet og dermed gætte på hvad det
er for et "bådvarme-firma" du har haft fat i. Men der er i hvert fald
et meget kendt firma som både tager sig rigtig godt betalt for
hardwaren (såsnart der er et billede af en båd på æsken så er prisen
som regel ganget med 2-3). Og dernæst er rimelig dyr når der skal
installeres, og jeg har set et eksempel på installation hvor en
nogenlunde begavet gør-det-selv-mand kunne have lavet det bedre.
Så enten: Få flere tilbud eller lav det selv!

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 23:16

Så går "rødderne" igang med projektet - det er nu budgetteret til rundt
regnet 50K - det er vel ok?