Hvor længe holder MC dæk
Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 12-01-08 15:49

Jadav alle!

Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:
De sad på da jeg købte den sidste år.

Har han ret????
Jeg ved det ikke!

Hans Nikolajsen
CBR 1000 SC24

Fra : John

Dato : 12-01-08 16:55

Hej Hans.
Jeg ha fået samme forklaring, har selv købt brugt MC fra 1992 og aner ikke
hvor længe dækkene har siddet på,men da den kun havde kørt 12.000 så er det
sikker de originale dæk. Jeg klagede mig til min mekaniker over
styr-rystelser, især hvis jeg gav slip på styret ved 60 - 80 Km.
Han afviste at det var afbalanceringen, men kalder det "Hæl og Tå". det
skulle være noget med at hårdheden i dækkets sider ikke er som den skal
være.
Der er sikkert nogen her der kan give en mere "teknisk" forklaring, I så
fald vil jeg følge med - med stor interesse.
PS jeg skifter begge mine dæk, selv om der ikke er synligt slid på dem.
Med venlig hlsen John

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 14-01-08 15:55

> [...]
> Der er sikkert nogen her der kan give en mere "teknisk" forklaring, I så
> fald vil jeg følge med - med stor interesse.
xxxxxxxxxxxx

Hæl-tå syndromet skal findes i deformering af mønsteret i dækket, som følge
af bremsning. Forreste del af mønsteret rejser sig mens bagsiden trykkes ned
i dækket.. derved bliver overfladen ujævn = rystelser..

--
Jon Søgaard & Ann-Rikka Mia Søgaard.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P

www.home1.stofanet.dk/tikasminde/

Fra : Anders Majland

Dato : 14-01-08 20:36

> Hæl-tå syndromet skal findes i deformering af mønsteret i dækket, som
> følge af bremsning. Forreste del af mønsteret rejser sig mens bagsiden
> trykkes ned i dækket.. derved bliver overfladen ujævn = rystelser..

Se f.eks http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=8750&m=full

Det fordæk havde kørt ~20000km og det ses på billedet at lovligt mønster
endnu, selvom det var ved at være slidt ned nogen steder

/A

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 15-01-08 14:57

> [...]
>
> Det fordæk havde kørt ~20000km og det ses på billedet at lovligt mønster
> endnu, selvom det var ved at være slidt ned nogen steder

xxxxxxxxxxxxxx

Tak Anders. Det tydeligør min forklaring

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 12-01-08 17:01

Hans Nikolajsen skrev:
> [...]
> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
> Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:

jo-jo den er god nok - til dels

Dine dæk bør ikke være mere end 5 år gamle (tommelfingerregel)
Du kan aflæse deres produktions år og måned, ved at finde DOT nummeret
på dine dæk -
DOT nnnnnnnnnn XXYY. X'erne er er ugen dækket er produceret i. Det
sidste Y(er) er årstallet.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Eg Egemarke

Dato : 12-01-08 22:14

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> på dine dæk -
> DOT nnnnnnnnnn XXYY. X'erne er er ugen dækket er produceret i. Det

Det er en SKIDT ide at køre med gamle "fine" dæk, de er hårde og kan
ikke arbejde dvs vride/vrikke eller hvad man skal kalde det.
Der er en verden til forskel fra 2 tilsyneladende helt ens dæk hvor det
ene er gammelt og stift og et nyt og blødt.
Et gammelt dæk blokere osse 20 gange hurtigere end et nyt hvis du skal
bremse hårdt, og de risikere at "tabe" motorcyklen i sving som burde
været klaret som en leg.
Har selv haft fornøjelse af 2 forskellige Mc´ere med meget gamle dæk
den ene var en GPZ 900 fra 1984 der havde stået en en garage med tæpper
på og så blevet glemt, den anden er mit nye legetøj en Yamaha Xs 400 fra
1983, der havde de originale dæk på stadig da jeg hentede den. Yamaha´en
kunne IKKE bremse eller dreje uden at man følte at den sejlede rundt.
Kuren blev 2 nye dæk og nu kan den svinge om hjørnerne så gnisterne står
fra central støttebenet.
Er du i tvivl så få dem byttet, det ville sikkert være Ok på en bil med
4 hjul, men knap så fedt med kun 2 ikke at have den kontrol over kørslen
som egentlig var mulig

MvH Eg

www.autocamperudlejningen.dk Så er ferien reddet....

Fra : Perminator

Dato : 13-01-08 00:47

> Det er en SKIDT ide at køre med gamle "fine" dæk, de er hårde og kan ikke
> arbejde dvs vride/vrikke eller hvad man skal kalde det.

Enig. Jeg kæmpede længe med styrrystelserne, som også kaldes wobling på min
indkøbte CX fra 82. Sælger havde sat et nyt Metzler dæk på foran, og
bagude sad der et Continental i over-bredde, som var 50%slidt.
På råd fra gruppen gjorde jeg mange tiltag med kontrol af slør i bagsvinger,
montering af bro på forgaflerne, efterspænding af kronrør og kontrol af
hjullejer.
Trods det gav styret sig stadig til at woble, hvis jeg slap det ved 50 - 70
km/t. Fænomenet forstærkedes meget, hvis der var mere bagvægt på cyklen.
Det lykkedes mig aldrig at køre dækkene bare lidt varme.

Jeg skiftede det helt nye fordæk, og det halvt slidte bagdæk ud til 2 stk
Bridgestone Battleax BT45.
Forandringen var forbløffende: Bedre sporsikkerhed, bedre bremselængde,
woblingen forsvandt fuldstændig, og større lyst til nedlægninger.
Dækkene kunne køres godt varme, hvilket forbedrer biddet betydeligt.

Mit råd vil være, at starte med det basale, nemlig friske, moderne dæk. Det
giver den bedste sikkerhed, og et godt grundlag for at kunne identificere
eventuelle andre mangler / slitager i stellets bevægelige dele.

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Neser

Dato : 13-01-08 17:50

> [...]
> dine dæk -
> DOT nnnnnnnnnn XXYY. X'erne er er ugen dækket er produceret i. Det sidste

Ved ikke hvordan det er med MC-dæk, men bildæk sælges som nye fra
fabrikanten helt op til de er 5 år gamle! Tvivler så på at dæk generelt
kommer til at ligge så længe det er relevant.

- Neser

Fra : Western

Dato : 13-01-08 18:03

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev

> [...]
> fabrikanten helt op til de er 5 år gamle! Tvivler så på at dæk
> generelt kommer til at ligge så længe det er relevant.

Problemet er nok ikke at de ligger på lager, men at de sidder på nogle
cykler som kører alt for lidt!

--

Leif Westen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-01-08 18:26

Western skrev:
> "Neser" <Neser@neser.dk> skrev

> Problemet er nok ikke at de ligger på lager, men at de sidder på nogle
> cykler som kører alt for lidt!

Jo det er set før :-\

Hvis en forhandler strittede et par 5 år gamle dæk på min ged, får han
sgu lov at rive lortet af igen!
1½-2 år max. og er vi på 2 år gamle dæk, skal jeg have rabat.

Dækkene afgiver dampe også medens de lagres(stil et dæk i stuen, tag på
arbejde og du kan tydeligt lugte dem når du kommer hjem.) Det er bla. de
stoffer der er med til at holde dækkene smidige.

Vær også opmærksom på dækkenes brug - et par dæk der er kørt "for varme"
"sveder" efterfølgende (i flere uger) og er lige til lodsepladsen
bagefter. Et eksempel på dette har jeg selv oplevet med et par
"road-dæk" jeg udsatte for en track-day - det er et par road dæk så ikke
skabt til (selv om de var dejligt klistrede og hunde varme efter et pas
og havde ok - men ikke fantastisk grip til sidst :-\)

Fra : EK

Dato : 13-01-08 23:59

J.C.Kløve <jck@aats.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:478a49a3$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Hvis en forhandler strittede et par 5 år gamle dæk på min ged, får han
> sgu lov at rive lortet af igen!
> 1½-2 år max. og er vi på 2 år gamle dæk, skal jeg have rabat.

SNIP

Jeg giver dig fuldstændigt ret ! Og det gælder også for dæk til madkassen -
den vil jo heller ikke have det samme bid i asfalten (nemmere skride ud og
dårligere bremseevne).

Jeg synes det er noget svineri, hvis man sælger op til 5 år gamle dæk til
uvidende mc-ister og bilister. Gør man virkelig det ? Jeg har aldrig været
udsat for det.
Dækkene er jo ikke kun gamle og stive, men mørning er sat ind, selv om man
endnu ikke kan se det - og så er nye dæks kvaliteter generelt forbedret
betydeligt i løbet af 5 år, idet der jo hele tiden sker nyudvikling.
Jeg synes, de bevidst udsætter kørerens og andre mennerskers liv og
førlighed for en unødvendig højere risiko, og det burde slet ikke være
lovligt, at sælge sådan noget gammelt bras, som om det var nyt.

Erik

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 13-01-08 11:26

Hej!

Tak for svarene (c:

Hans Nikolajsen

Fra : Niels Munk

Dato : 13-01-08 16:51

"Hans Nikolajsen" <jadavnoget@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.

Jeg har smidt en MC i et sving jeg kendte godt, pga. gamle, hårde dæk.
Et sving jeg var vant til at køre med nye bløde dæk. Det gik altså ikke på
en nyimporteret MC af samme type, dog med gamle hårde dæk.
Baghjulet mistede ganske enkelt grip.

Så efter min mening har din kollega ret.

/Niels Munk

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-01-08 21:33

> [...]
> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
> Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:

Et par år? Kan motorcykeldæk overhovedet holde så længe når de er monteret?
jeg tvivler.. :)

Mvh Anders

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-01-08 07:32

Anders Houmark wrote:

> Et par år? Kan motorcykeldæk overhovedet holde så længe når de er monteret?
> jeg tvivler.. :)
>
> Mvh Anders

Hæ!

Fruens MC (importeret NTV med 9800km på uret) har "nye" dæk. Monteret i
~1996 (ejeren (en pige) ville hellere springe faldskærm end køre på
gaven fra farmand)

Et sæt friske BT45 kommer på i næste måned.

--
vh
Torben

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-01-08 19:01

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> [...]
> på gaven fra farmand)
>
> Et sæt friske BT45 kommer på i næste måned.

Heh. Den kan en af mine kammerater's Virago slå. Cyklen er fra ~84 og
dækkene vra '81, da vi skiftede dem sidste år =:-|

Han kunne godt mærke forskel bagefter, fortalte han.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-08 08:41

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
>

> Heh. Den kan en af mine kammerater's Virago slå. Cyklen er fra ~84 og
> dækkene vra '81, da vi skiftede dem sidste år =:-|

Jeg kan lige se jeres fællesture i Yamahaklubben for mig - Virago -
Retter

> Han kunne godt mærke forskel bagefter, fortalte han.

Joh, deet

--
vh
Torben

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-01-08 19:22

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Jeg kan lige se jeres fællesture i Yamahaklubben for mig - Virago -
> Retter

Kai