"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4780fbea$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jacob skrev:
>> Hej i NG
>> En kammerat og jeg overvejer en tur til Nordkapp til sommer...
>> Vi kører på henholdsvis Kawasaki ER6f og Honda CBF1000.
>> Vi er lidt i tvivl om ruten. Har talt om at tage færgen fra Kbh. til
>> Oslo,
>>
> Først og fremmest så finder jeg det modstridende at tage på
> motorcykelferie og som det første springe turen Malmø-Oslo over! Selve
> strækket er ganske overskuelig og frem for alt kan det formentlig køres
> langt billigere end hvad færgebilletten koster :-|
>
>> .....køre på hovedvej til Trondheim og derefter hvad der nu ser mest
>> spændende ud.
>> Er lidt i tvivl om hvor meget man kan holde ud at køre om dagen og
>> hvordan vejene ser ud på vej derop..
>>
> Vejene er mig bekendt ganske fornuftige hele vejen derop - Godt hjulpet af
> Norges olie-indtægt gennem de seneste 30-40 år.
>
>> Har nogen en idé ..
>>
> Hvergang der har været talt om Norges-touring her på gruppen har
> Lysefjorden været nævnt og som jeg har forstået er det distancemæssigt
> ikke den store afstikker fra hovedvejen.
>
>> ...også med hensyn til tiden, vi har talt om to til tre uger. Der er
>> ca. 2200 km hver vej.
>>
> Man kører ubesværet fra Lillebælt til hovedstaden og retur på samme dag,
> incl. afstikkere til interressante lokaliteter á MC-forhandlere, 'Klemmen
> famile m.m. Dét drejer sig omtrent om 500 km t/r og divederer man 4500km
> med dét giver det 9 dages kørsel hvorunder der er tid til alt og alligevel
> tidlig ankomst til del-målet!
>
> > ......eller eventuelle erfaringer?
> >
> Min tidligere svoger har lige været i Drammen til begravelse i familien.
> Trods det at der kun er ganske kort mellem Oslo (-færgen) og Drammen
> lykkedes det alligevel ham, på vej hjem, at score en fartbøde på 7.000kr
> p.g.a. en i danske øjne ubetydelig forseelse
> I Norge er narkotika spædbørnsvælling i forhold til fartforseelser så med
> mindre at i er 100% indstillet på at tulle derudaf med de gældende
> fartbegrænsninger bør i fravælge Norge som transit-land til Nordkap.
> Hvis du spørger mig, burde man egentlig helt og holdent ignorere landet, á
> incl. skiferier, ud fra deres i mine øjne forkvaklede fart-indstilling :-|
>
> --
> Armand.
> (Der endnu ikke har følt sig draget af Nordkap og Harzen)
Ja - nu kommer vi lidt OT - og alligevel ikke.
Vi har de seneste 6 år været i Idre Fjäll i påsken (og kører derop igen om 5
uger).
Een gang har vi begået den fejltagelse at dreje til venstre i Idre by - det
var med vilje, men blev alligevel fortrudt resten af dagen.
Det betyder nemlig at man kører over Trysil og Osle - tanken var dels at
prøve en anden vej, dels lige at se lidt på Trysil, hvor vi tænkte på at
tage en tur til senere.
For det første er man slet ikke i tvivl om hvornår man når grænsen - vejen
Idre-Trysil er trods alt en Riksväg (i det mindste i Sverige) - alligevel
ryger der lige 25-30% af vejbredden ved grænseskiltet og den bliver tydeligt
mere hullet og uplejet - oliemilliadærer ellet ej.
Nordmændene selv kører som en gang gamle kællinger - måske pga deres
fartbøder. Men de har intet at fygte selv - de holder gerne en
sikkerhedsmargen på 10-15 km/t. Da vi endelig nåede til noget, der lignede
en 4-sporet strækning - ja, så stod politiet og spærrede vejen. Omkørsel af
en gammel landevej, hvor GPS'en den første ½ time påstod at vi skulle vende
om !
Efter nogle få, ekstra timer på den måde kom vi endelig ud på motorvejen mod
Oslo - og deres næste chikaner; vejafgift ! 2 eller 3 gange måtte vi stoppe
for at betale til deres pjat - og da vi endeligt ku se den svenske grænse og
jeg begyndte at glæde mig rigtigt kom det endelige stød: afgift for at
passere Svinesundbroen !
Tænk jer nøje om iinden i kører ind i Norge; jeg har ikke temperament til at
køre gennem den banan-stat - og vi har nu 112% fravalgt Norge som ferieland
!
Svenskerne har dog også deres sjove ideer med fuglekasser langs vejen
(Indlændsvägen), men trafikken er klart anderledes; svenskerne holder næste
de 90 km/t, der er gældende. Du ser også tit at de lokale kører som død og
salte helvede for så pludselig at trække ind efter en lang, hasarderet
overhaling og smække bremserne i. Så ved du at over den næste bakketop eller
sving kommer den næste fuglekasse...det der automatiske fartovervågning kan
jeg da godt forstå de mener er godt for trafiksikkerheden.....
--
Jesper Hedegaard
Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder