"Troll"
Fra : Harald Blaatand

Dato : 06-01-08 13:44

Ok,det er sikkert ikke med vilje,men det ser ud til at enkelte gange jeg
svarer på underlige påstande,kommer der ingen mod reaktioner..
Jeg ved at der mindst er 30 brugere her i gruppen og en del af dem der ikke
reagerer "kommer her " dagligt.
Er der en "regel" for hvornår et emne skal betegnes som "udtømt" eller er
det bare ufrivillige "trolle"og bevidste "trolle" ?

Enkelte er rigtigt gode til at stille spørgsmål/komme med påstande og
derefter overse svar..

Sjovt nok er det ofte når emnet ikke omhandler YamaKawaHonSuzu ,så måske er
de bare ude af stand til at komme med et fornuftigt svar ?

Med væmlig hilsen

Steen

Fra : John

Dato : 06-01-08 15:08

Hej Steen.
Jeg har læst meget med her i NG, og har da også selv skrevet noglefå indlæg.
Er imponeret over den viden der lægges for dagen, men forventer ikke at der
SKAL svares på mine egne skriverier.
Mon ikke du bare har været uheldig?
Med venlig hilsen John

Fra : Harald Blaatand

Dato : 06-01-08 15:14

"John" <kanikkebruges@yahoo.com> wrote in message
> [...]
indlæg.
> Er imponeret over den viden der lægges for dagen, men forventer ikke at

Måske ?

Jeg mener bare at når nogen svarer og jeg så svarer dem/gruppen,så sker
der =0

Mvh

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 15:18

On Sun, 6 Jan 2008 13:44:10 +0100, Harald Blaatand wrote:

> Enkelte er rigtigt gode til at stille spørgsmål/komme med påstande og
> derefter overse svar..

Måske fordi, at uanset hvor velunderbygget et svar til dig er, så vælger Du
alligevel at "overse" svaret

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Armand

Dato : 06-01-08 15:21

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> det bare ufrivillige "trolle"og bevidste "trolle" ?
>
> Enkelte er rigtigt gode til at stille spørgsmål/komme med påstande og

Øhh?
Jeg synes nu ellers at du plejer at få rigeligt modspil og kan da heller
ikke finde noget hul i de senere tråde du har bevæget dig i :-/

Men ellers står det jo den enkelte frit at droppe ud af en debat, og
baggrunden kan jo være alt fra: Manglende indsigt på det plan debatten
er endt; at man føler at have fået frembragt sin mening effektivt(*); at
debatten kører i cirkel; at debatten er nået til et (lav?-)punkt som man
ikke ønsker at fortsætte + m.m.m.fl.
Endvidere kan man jo også bakke diskret ud af en diskussion uden
ofentligt at strække våben - I sådanne tilfælde må den "efterladte"
debattør i det stille blot regne sig for at have fået ret

> Sjovt nok er det ofte når emnet ikke omhandler YamaKawaHonSuzu ,så
> måske er de bare ude af stand til at komme med et fornuftigt svar ?

Meget tænkeligt!
Tidligere ejere af engelske motorcykler i disses storhedstid er jo
heller ikke ligefrem personer man almindeligvis opfatter som solide
IT-brugere og selv "forgotten era"-modellerne (á indtil sen-70'erne) er
der kun en behersket skare her på gruppen der har kendskab til. Med
vigende antal debattører falder debatten tilsvarende hvorfor det en
ganske naturligt at det f.eks. ikke er omkring ældre engelske
motorcykler at der opstår de længste tråde!

(*):
Meninger er ofte emotionelle og kan være svære at begrunde, ligesom at
det vil være næsten umuligt for andenpart at omvende folks neminger
hvorfor personlige meninger står svært til videre debat!

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 06-01-08 17:24

> [...]
> det vil være næsten umuligt for andenpart at omvende folks neminger
> hvorfor personlige meninger står svært til videre debat!

Fint,du har sikkert ret!

Det er da bare lidt sjovt at det via det link du sendte får man af Erik
Buell oplyst at hans oprindelige prototype blev bygget med en VR1000 motor
(HD) og hans ide blev udviklet til V-Rod motoren (der er en viderudvikling
af VR1000)fremstillet af HD ved hjælp fra Porsche.

Det var det jeg prøvede at fortælle ,men mit svar blev druknet i stilhed
og HD V-Rod blev erklæret for henholdsvis et Porsche/Erik Buell produkt.

Ingen personlige meninger her ,ligesom jeg mener at muligheden for debat
er lille ! )

Men,ok,hvis stilhed er det samme som at give op og "sige",;du havde ret,så
er det vel i orden !.

Mvh

Steen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-01-08 17:43

Harald Blaatand skrev:

> [...]
> er lille ! )
>
> Men,ok,hvis stilhed er det samme som at give op og "sige",;du havde ret,så

....og det er vel dybest set det du efterspørger... at få ret

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Harald Blaatand

Dato : 06-01-08 17:55

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> ...og det er vel dybest set det du efterspørger... at få ret

> [...]
Ja......hvis jeg har ret,vil jeg gerne have det !

Steen

Fra : Armand

Dato : 06-01-08 23:57

Harald Blaatand skrev:

> [...]
> og HD V-Rod blev erklæret for henholdsvis et Porsche/Erik Buell produkt.
>
> Ingen personlige meninger her ,ligesom jeg mener at muligheden for debat

Jeg synes netop at vi står lidt fast i hver vores opfattelse jvf. vores
individuelle mærkefanatisme/mærkeantipati :-|

> Men,ok,hvis stilhed er det samme som at give op og "sige",;du havde
> ret,så er det vel i orden !.

Når jég tilsyneladende har bakket ud i denne tråd er det ikke for at
strække våben men i afventning af bedre baggrundsstof til videre
argumentation!

Hvis jeg alligevel skal tage provokationen op og summere op hér, så vil
jeg sige at det under alle omstændigheder vil blive svært at finde ind
til kernen i emnet, når det allerede nu er begyndt at blive tåget
hvorvidt den nye Buell-motor er genuine US-stuff eller ej.
Men hvis man søger hjælp ved et firma som Porsche er det ikke om
elementære ting som hvorledes man produceret et vandkølet topstykke;
Lette holdbare stempler eller dobbelte overliggende knaster, hvilket et
hvilketsomhelst teknisk universitet vil kunne levere ingeniører med
kendskab udi, det MÅ være meget mere dybtliggende :-|

HD erkender selv at de i princippet stod teknisk stille (al) den tid de
brugte på at udvikle VR-raceren og at den ydelsesmæssigt således var 4-5
år forældet ved lanceringen.

Hvis man derved erkendte ikke at kunne designe det der skulle blive
V-rod motoren tilstrækkeligt højtydende samt hurtigt nok og derfor søger
hjælp udefra - Hvor stor del af det endelige produkt kan man så med
rette, og uden alskens røgslør, erklære som egetprodukt??

--
Armand.
(der går i hi i debatten til han har fået støvet det MOTORRAD op hvori

Fra : Armand

Dato : 07-01-08 00:51

Armand skrev:

> HD erkender selv at de i princippet stod teknisk stille (al) den tid de
> brugte på at udvikle VR-raceren og at den ydelsesmæssigt således var 4-5
> år forældet ved lanceringen.

Hvilket jeg forresten tager som et signal om at HD stort set kun var i
stand til at kopiere modstandernes teknik og ikke overgå den (men så
brugte laaang tid på at færdigkonstruere deres "version") :-|

Jeg kender ikke svaret, men hvor meget er der sket med V-rod motoren
siden lanceringen?
Det skulle ikke undre mig om den er aldeles status-quo, hvilket igen kan
indikere HD's manglende evne til selv at udvikle på den højtekniske
motor :-/

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-01-08 01:55

> [...]
> indikere HD's manglende evne til selv at udvikle på den højtekniske motor

Det er nok mere den amerikanske måde at gøre ting på :
Why fix it if it aint broken........
Som et eksempal kan nævnes Chevrolet's SmallBlock V8'ere der var stort set
uændrede fra lanceringen i ´55 og til udfasning i ´92 - den *nye* 92'er
kører svjh. stadig uden de store ændringer.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-01-08 17:44

Jeg har bevidst ikke blandet mig i den tråd, for jeg synes I er lige
åndssvage!

I dette årtusinde giver det ikke mening at diskutere hvem der har begået
hvilket design.
I bilernes verden giver det ikke mening at være tosse mærkefanatisk, når nu
en Ssangyoung kører med Mercedes motor, og Volvo med Renault motor. At nogle
amerikanske mærker har opdaget at de, for at kunne sælge på udenlandske
markeder, må gøre som alle andre, og købe den bedste know-how der hvor den
nu er, kan jeg ikke se som udtryk for andet end at de er villige til
udvikling og omstilling. Chrysler bruger motorer fra Mitsubishi og Mercedes,
og BMW motorer finder man også i flere mærker.
På motorcykelfronten kan man sige, at hverken BMW eller Aprilia var i stand
til at udvikle motorer til Pegaso, Funduro og den der ... hedder den ST800 -
den nye BMW paralleltwin?
Men det er jo noget vrøvl. Selvfølgelig kunne de det, hvis det var det de
ville. De valgte bare at købe denne udvikling, hvor der i forvejen var
ekspertise på området, måske fordi de på tidspunktet ikke i tilstrækkelig
grad besad ekspertise på området, måske fordi der ikke var udviklere til
rådighed, da de var bundet i andre projekter, måske af andre årsager.
Yamaha udvikles og produceres i dag (ligesom de andre japanere) i flere
lande, de bedste japanske terræncykler udvikles i Italien, og på flere
modeller sidder den (mig bekendt rent italienske) Paioli forgaffel. Var
Yamaha ikke i stand til at lave støddæmpere i Öhlins klasse, eller valgte de
bare at købe denne know-how fordi det var mere rentabelt?

Ævle, ævle, ævle, det fører ingen steder hen. V-rod er en Harley, og den er
amerikansk. Den "Amerikanske" A-bombe der blev udviklet i slutningen af
anden verdenskrig var der ikke mange amerikanere involveret i designet af,
men for hulen hvor fik den betydning for verdens udvikling derefter.

Det kan da kun være en provokation? HD har været ud af RR-udvikling i
generationer, så banker man sguda ikke lige en vinder sammen på et par
sæson'er, vel?
Når vi kommer op på F1 niveau, udvikles langt størstedelen af teknologien i
England og Italien, uanset hvilket mærke der er malet på plastic'en.
Og at sammenligne VR motoren med V-rod er da lidt langt ude? De er da ikke
til samme markedssegment overhovedet?

> Hvilket jeg forresten tager som et signal om at HD stort set kun var i
> stand til at kopiere modstandernes teknik og ikke overgå den (men så
> brugte laaang tid på at færdigkonstruere deres "version") :-|

Og en VR skulle så være en kopi af hvad?
Dette er klart en Troll værdigt, den slags er da sjovt nok, men ikke noget
jeg gider debattere.

> [...]
> indikere HD's manglende evne til selv at udvikle på den højtekniske motor

Godt, så. Lad os så samtidig konkludere, at HD heller ikke var i stand til
at udvikle videre på Flathead, Panhead, Shovelhead og Blockhead, for de
levede også ca. 15 år før der skete ændringer. Det er jo netop en del af
HD's koncept: Lav kun opdateringer på de basale elementer med meeeeeget
lange intervaller. Dermed fremdyrkes det customizing marked som HD's koncept
er blevet så berømt for.
Eksempel: Da jeg købte nye udstødninger til min '85 Sportster, kunne jeg se
i katalogerne, at det var samme model til Sportster i årgangene '56 - '85.

Ca. 30 år.

Alle Sportster modeller i 30 år kan benytte de samme udstødninger. Tænk lige
over hvad det gør for et lille firma, der vil bygge nogle fede, smarte og
ANDERLEDES udstødninger til motorcykler. Skal vi vælge at bygge dem til en
cykel hvor alle modellerne i de sidste 30 år kan bruge dem, eller skal vi
vælge at satse på en YahmaWaSuki, hvor modellerne skifter design hvert andet
år? Bum, bum, bum... Gæt hvilken cykel der har bedst muligheder for at se et
tredjeparts marked vokse sig stort?

Jeg finder det flot og sundt, at HD er i stand til at arbejde globalt,
ligesom alle andre internationale virksomheder er nødt til. Og jeg kommer
ikke med nedladende bemærkninger, når Honda ikke selv kan finde ud af at
lave forgafler, men må købe dem hos Showa, eller når kawaSuki'ens bremser er
købt hos Nissin, kåben er Spansk eller bagdæmperen Svensk. For jeg er ikke
så indskrænket at jeg tror det er fordi de ikke selv kunne finde ud af at
lave det.

Og når alt dette pladder er lukket ud, står så tilbage: Hvorfor har nogle så
stort behov for at nedgøre andres drømmecykler? Hvorfor er det vigtigt med
disse religiøse debatter om hvor "rene" motorcyklerne er?

Okay, efter at have kørt på nogle Spansk-producerede Suzuki'er vil jeg da
godt medgive, at der er steder hvor kvalitetsniveau'et er FOR lavt. Ting,
hvor man tager sig til hovedet, og råber "DET er for ringe!". Og der er dele
som det kan tage alt for lang tid at fremskaffe. Men min indgående erfaring
med terræncykler afslører også, at selvom flere af de Italiensk-producerede
Yamaha'er har samme problemer, så er de altså jævnligt køreteknisk en klasse
over hvad de lavede i Japan. Honda's cement-blander af en trialcykel havde
heller ikke fået nogen særlige salgstal, hvis ikke Honda havde satset så
hårdt på udvikling af trialcykler i Spanien. Men det er jo nogle gange
derfor de gør det! Og hvor er det ubehagelige i det?

Nixen, den slags diskussioner er for åndssvage til at jeg gider dem...

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 18:25

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-08 18:35

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]
> derfor de gør det! Og hvor er det ubehagelige i det?
>
> Nixen, den slags diskussioner er for åndssvage til at jeg gider dem...

Harleys affjedring,karburator og startmotor kommer fra Japan,de har altid
brugt fremmede amerikanske leverandører til enkeltdele,men det blev vist for
dyrt fra omkring 1977,og de Japanske stumper virker udmærket ..så pyt med
det ..

Tak for sangen,den var god !

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-01-08 19:58

Claus Rittig skrev den 07 jan 2008 i

klip

> Og når alt dette pladder er lukket ud, står så tilbage: Hvorfor har
> nogle så stort behov for at nedgøre andres drømmecykler?

Velsagtens samme fænomen som får danske bilister til ikke at give plads til
motorcykler mellem rækkerne i køen på motorvejen før Elbtunnel

klip

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 21:27

On 07 Jan 2008 18:58:02 GMT, Arne Lorenzen wrote:

> Claus Rittig skrev den 07 jan 2008 i

> klip

> Velsagtens samme fænomen som får danske bilister til ikke at give plads til
> motorcykler mellem rækkerne i køen på motorvejen før Elbtunnel

Nu har jeg ikke hørt andre end Harley-folket tale om nedgørelse :-/ for min
part handler den slags mere om historie, og at finde årsagerne til at
fabrikkerne gjorde som de gjorde. Jeg finder den engelske
mc-udviklingshistorie fra tredserne, og halvfjerdserne interessant, omend
tragisk. Jeg finder det også spændende når en af Yamaha's gennem tiderne
mest velkørende mc, er co-udviklet, og bygget i Italien, (SZR660).
Mc-historie er spændende at fordybe sig i.

Det er bare ikke diskussionerne, der er åndsvage, det er reaktionen når at
der lægges information på bordet, der er åndsvag. Det er som om at dén del
af Harleys historie ikke må komme frem, det er i øvrigt det samme idioti i
nogle BMW kredse, som stortset fornægter ethvert Rotax/BMW samarbejde.

Nu udsprang hele snakken omkring julemanden og en hurtig mc. Og her kom
paraderne lynhurtigt op, men helt ærligt, Harley, eller for den sags skyld
BMW, er _ikke_ hurtige motorcykler, ikke målt med dagens standard, And so
What, hvorfor overhovedet reagere som Harley, eller BMW ejer ? Hvorfor føle
sig forfulgt, såret, eller hvad det nu er. Det er jo helt andre kvaliteter
disse cykler skal vurderes udfra.

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-01-08 23:31

meddelelse news:ia7087qybybg$.2hx7fnagqp9w$.dlg@40tude.net...

> Nu har jeg ikke hørt andre end Harley-folket tale om nedgørelse :-/

Næh, holder man sig til sin Corolla, så bliver der ikke tale om nedgørelse.
Jeg tror det typisk er Corolla-folket der har behov for den slags
selvhævdelse, måske fordi de ikke rigtig føler deres valg er noget særligt.
Og det er jo også noget pladder.

Jeg har kørt Harley, MZ og off-roadere, og så bliver man lidt irriteret over
nedgørelsen. Ikke fordi det er noget særligt, men fordi den forekommer så
hyppigt. Nolge gange bare som lidt godmodigt drilleri (og det er fint nok,
bare ikke HVER dag), nogle gange som noget lidt mere irriterende.
Jeg har oplevet venner som undlod at hilse på mig, hvis de mødte mig på
MZ'en (De kunne ikke se hvem jeg var, de så bare en MZ og noget lurvet tøj).
Jeg har oplevet venner som undlod at hilse på mig, hvis de mødte mig på
HD'en (De kunne ikke se hvem jeg var, de så bare en Harley og noget sort
læder/sort hjelm).
Jeg har oplevet venner som undlod at hilse på mig, hvis de mødte mig på
offroaderen (De kunne ikke se hvem jeg var, de så bare en mudret cykel og
noget spraglet cross-kluns).
Men mødte jeg dem så på touring cyklen, så kunne der godt løftes pote.
Det er sgu da for småt! Vi er da mere åbne og tolerante end det, er vi ikke?

> Det er bare ikke diskussionerne, der er åndsvage, det er reaktionen når at
> der lægges information på bordet, der er åndsvag.

Jep, det er vi helt enige om. Meeen, cut the guys some slack, der er flere
"hakke på HD" tråde herinde, end der er konstruktive debatter om HD. Og så
er det at reaktionerne bliver lidt overdrevne, for som sagt, godmodigt
drilleri er fint nok - bare ikke HVER eneste gang. Så bliver det "for små
sko", og så afføder det nogle frustrerede svar. Også fra mig. Jeg har dælme
mange gange i min tid herinde, forsøgt at forklare andre debattører, at HD
ikke er noget underlødigt lort. Og jeg gør det såmænd stadig, af og til.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 21:58

> [...]
> føle
> sig forfulgt, såret, eller hvad det nu er. Det er jo helt andre kvaliteter

Jeg er hel enig, alle cykler har deres kvalitet for deres ejer, som de
påskynder.
Det er det, der for mig er det dejlige ved motorcykel kulturen, der er så
mange forskellige og det eneste der skulle være mellem os, var lidt
venskabelig mobning

Og så behøver en HD ikke at være bovlam, jeg har en i nabolaget, der næsten
har 200 HK på baghjulet og et moment på ca 300NM ved 7000 omdr.

Ja, den kan måske heller ikke styre, men den skal også kun køre ligeud ca.
1/4 mil

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 22:24

> [...]
> næsten har 200 HK på baghjulet og et moment på ca 300NM ved 7000 omdr.
>
> Ja, den kan måske heller ikke styre, men den skal også kun køre ligeud ca.

Hej Flemming

Kender du denne formel?
HK = ( nm x omdr ) / 7120 NM = ( hk x 7120 ) / omdr.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 22:56

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Kender du denne formel?
> HK = ( nm x omdr ) / 7120 NM = ( hk x 7120 ) / omdr.

Næ....har aldrig hørt om den, og kan ikke få den til at passe på noget som
helst, prøv at forklare.
Prøv med min gamle Kawa 750 Twin, 55Hk ved 7000 omdr. og 6,0kg ved 3000
omdr....59NM ved 3000 omdr.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 06:50

> [...]
> helst, prøv at forklare.
> Prøv med min gamle Kawa 750 Twin, 55Hk ved 7000 omdr. og 6,0kg ved 3000

Hej igen

Formelen er nu god nok. Din Kawa har ved 3000omdr. 24,85 hk. og ved
7000omdr. 55,94 nm.
Grunden til jeg spurde var fordi at 300nm ved 7000omdr. svare til 295hk. og
så vil man jo have skrevet det
i stedet for næsten 200hk.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 09:15

> [...]
> 7000omdr. 55,94 nm.
> Grunden til jeg spurde var fordi at 300nm ved 7000omdr. svare til 295hk.

Det hjælper at sove lidt på det
Jeg ved ikke om formlen er rigtig, men det er den jo nok når du siger det
Det ser jo heller ikke hel fjollet ud med min gamle Kawa, at den ikke
taber momentet op i omdr.
Men jeg tror at det er omkring 5000 omdr. tingene er målt på HD'en, så
passer formlen og den bliver kørt op til 7000 omdr.
Muligvis mig der har misforstået HC, da jeg undrede mig over at den blev
drejet op til 7000 omdr, rimlig meget for en motor med et rimligt langt
slag. Det kan så være den er blevet lavet mere kortbenet

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-01-08 23:24

Poul Dam skrev:

> Hej Flemming
>
> Kender du denne formel?
> HK = ( nm x omdr ) / 7120 NM = ( hk x 7120 ) / omdr.

Jeg føler du tvivler lidt på tallene?. Man kunne måske forestille sig at
maksimalt moment og maksimale hk ikke lå ved samme omdrejningstal.
F.eks. 200hk ved 4750 omdr. Og 300Nm ved 7000 omdrejninger. Jeg har set
kurverne på den.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 11-01-08 00:01

Ib Jakobsen skrev:

> Jeg føler du tvivler lidt på tallene?. Man kunne måske forestille sig at
> maksimalt moment og maksimale hk ikke lå ved samme omdrejningstal.
> F.eks. 200hk ved 4750 omdr. Og 300Nm ved 7000 omdrejninger.

Og da slet ikke med turbo :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 00:04

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 200hk ved 4750 omdr. Og 300Nm ved 7000 omdrejninger. Jeg har set kurverne

Det var lige det og det var der jo ikke nogen oplysninger om. På min gode
gamle Kawa ligger de to ting jo 4000 omdr. fra hinanden. Jeg kan ikke få det
til at hænge sammen, jeg har prøvet igen, det passer bestemt ikke på min
gamle Kawa, men jeg er nok bare træt
Der kommer sikkert en og forklare mig det, så jeg kan lære det.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : p.jarnbak

Dato : 11-01-08 00:24

> [...]
> min gamle Kawa, men jeg er nok bare træt
> Der kommer sikkert en og forklare mig det, så jeg kan lære det.

Det betyder at du har 25 hk v,3000 rpm.
Det er med formlen moment i kg/m x rpm / 716 = 6,0 x 3000 / 716 = 25,14 hk.
mvh Palle.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-01-08 21:04

Flemming Disc skrev:

> Der kommer sikkert en og forklare mig det, så jeg kan lære det.

Populært sagt dividerer du hestekrafterne med omdrejningerne. Og du får
moment kurven. Tallet 7120 skal du ikke spekulere på. Andre formler
kører med andre tal. Det er alt afhængig af om hvad hvilke enheder du
kører med. Det hele kan pilles ud i lange formler. Og er nok mest
interessant for nørder.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Western

Dato : 11-01-08 18:16

> [...]
> at maksimalt moment og maksimale hk ikke lå ved samme omdrejningstal.
> F.eks. 200hk ved 4750 omdr. Og 300Nm ved 7000 omdrejninger. Jeg har

Det er i hvert fald meget usædvanligt at moment og effekt topper ved
samme omdrejningstal. Og det vil aldrig kunne lade sig gøre at momentet
topper senere end effekten.

--

Leif Westen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 09:51

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Kender du denne formel?
> HK = ( nm x omdr ) / 7120 NM = ( hk x 7120 ) / omdr.

Hvor kommer faktoren "7120" fra??

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 11:12

On Fri, 11 Jan 2008 09:50:52 +0100, Flemming Disc wrote:

> "Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kommer faktoren "7120" fra??

2*PI*745

Hk. er defineret som 745* newton bevæget 1 meter pr sekund, men da din arm
á newton/meter bevæger sig 2*PI per omgang, så må de med i regnestykket.

* Engelske Hp, dansk Hk. er nærmere 736,5 newton. Men SI enheden bruger den
engelske definition á 745,699

Så der er plads til lidt fnidder her

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-01-08 12:01

meddelelse news:rzymqu1zn9yk$.hlkxtp7kcd91$.dlg@40tude.net...

> [...]
> á newton/meter bevæger sig 2*PI per omgang, så må de med i regnestykket.
>
> * Engelske Hp, dansk Hk. er nærmere 736,5 newton. Men SI enheden bruger

Fnidder?

Skyldes forskellen at englændere har hang til ride- og køreheste, mens vi er
mere til "Dansk hest", som er en arbejds- og tung vognhest?

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 19:32

> [...]
> á newton/meter bevæger sig 2*PI per omgang, så må de med i regnestykket.
>
> * Engelske Hp, dansk Hk. er nærmere 736,5 newton. Men SI enheden bruger

Glad for at du nævnte Dansk kontra Engelsk, for mit forhold til den lidt
"skæve" HK er jo faktor 736.
Så nu giver det hele lidt mening, tak for det Poul og Orla, så jeg igen i
dag lærte flere ting.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-01-08 20:15

On Fri, 11 Jan 2008 19:31:57 +0100, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:

Hej Flemming.

>Der nu forstår at man tit glemmer ting i hverdagen, når man hver dag prøver
>at putte noget nyt viden ind

Det ska du itt være ked af - Det er aldersbetinget
En ringe trøst er at det ikke bliver bedre med alderen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 23-01-08 21:02

Armand skrev:

> Hvilket jeg forresten tager som et signal om at HD stort set kun var i
> stand til at kopiere modstandernes teknik og ikke overgå den (men så
> brugte laaang tid på at færdigkonstruere deres "version") :-|

Man filosoferer så dejligt bag en svejseskærm, og i dag svømmede mine
tanker så omkring hvilket flop at VR-historien i grunden er for HD:
Ikke alene tog det fabrikken fire år at udvikle den ny motor, men selv
om den i grunden er en special-udviklet prototype (som krævede Porsche's
hjælp for at gøre gadeduelig), kunne den ikke gøre sig i
Superbike-klassen, som består af (vold)tunede gade-modeller!

En sammenlignelig situation er da Ducati havde omkring to år til at
fremstille deres bud på en Grand-Prix racer (á klasse hvor alle
konkurrenter er prototyper) og formåede at fremstille et jern der var
fuldt konkurencedygtig selvom motor-designet lå fjernt fra deres
traditionelle V2'er :-|
Ducati har, qua deres latinske hjerter, sikkert skudt et langt større
beløb i udviklingen, men fabrikkerne kan vel som sådan alligevel
sammenlignes temmeligt skarpt. Ikke blot på størrelse/markedsandel, men
også omkring samme monotone brug af motor-linie :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-01-08 21:54

Armand skrev:

> Man filosoferer så dejligt bag en svejseskærm, og i dag svømmede mine
> tanker så omkring hvilket flop at VR-historien i grunden er for HD:

badam badam
place your bets
så kører ruletten igen

men pas på Armand..

http://www.triumph-kbh.com/JoeBar/JoeBar-harley-cafe.htm

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-01-08 22:01

On Wed, 23 Jan 2008 21:54:01 +0100, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

>badam badam
>place your bets
>så kører ruletten igen

Bemærk venligst:
Denne gang var det ikke mig der lukkede op for posen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Harald Blaatand

Dato : 28-01-08 02:39

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> On Wed, 23 Jan 2008 21:54:01 +0100, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
>
> Hej Kløve.

> Bemærk venligst:
> Denne gang var det ikke mig der lukkede op for posen
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Og jeg har en primitiv newsreader,så jeg kan ikke overskue hele dfm på
en´gang og jeg tjekker sjældendt tråde der ser ud til at være gået i stå for
10 dage siden

Mvh

Steen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 28-01-08 02:46

> [...]
> sammenlignes temmeligt skarpt. Ikke blot på størrelse/markedsandel, men
> også omkring samme monotone brug af motor-linie :-|

...5 dage senere ...så måske ....:

>"størrelse/markedsandel"< ?

Ducati har vel brug for at vinde nogle racerløb for at sælge deres sikkert
udmærkede maskiner,Harleys MC sælger sig selv,men sjældent til "racer
entusiaster"

Hvordan ser svejsningerne ud ? Har du filosoferet lidt over det ? )

Fra : Armand

Dato : 28-01-08 21:13

Harald Blaatand skrev:

> Ducati har vel brug for at vinde nogle racerløb for at sælge deres sikkert
> udmærkede maskiner,Harleys MC sælger sig selv,men sjældent til "racer
> entusiaster"

Tjaeh :-/
Ikke desto mere besluttede man at blande sig i legen efter mange års
fravær - Dét må der vel være en årsag til :-/
At de ikke ligefrem er lige så langt fremme i skoen, som Ducati, er der
ikke nogen tvivl om. Men at en så lille fabrik kan matche verdens
største motorcykelproducent i en prototype-klasse er vel også mærmest uhørt!

> Hvordan ser svejsningerne ud ? Har du filosoferet lidt over det ? )

Kvalitets-vurderingen overlader jeg til mester Madsen!
Indtil videre er det hele blevet hængende sammen, så rutinen lader
tilsyneladende plads til lidt tankeflugt

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 09-02-08 20:13

Harald Blaatand skrev:
> [...]
Og så endnu et pust til gløderne, der dog ikke er spiret bag
svejseskærmen dennegang, men derimod under netsurf:
Jeg dvælede kun et kort øjeblik ved den anderledes og flabede Voxan
Cafe-Racer inden at det slog mig at hér er et eksempel på at en mand der
ud af det blå beslutter sig for at producere motorcykler i 90'erne,
lancerer en motorcykel med egen motor i midten af 90'erne.
Motoren på 1000ccm yder 5Hk mere end den 1100'er som Porsche hjalp
Willie G. til at fejre det nye millenium med - I tilgift er ekvipagen
omkring 100kg lettere end det amerikanske eksempel på heavy duty!

Jeg synes altså mere og mere at det fantastiske i V-Rod svinder ind :-|

Til dem der ikke er familiære med Voxan:
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=38485

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-02-08 22:00

Armand skrev:

> [...]
> Willie G. til at fejre det nye millenium med
> Jeg synes altså mere og mere at det fantastiske i V-Rod svinder ind :-|

Sammenligningen fortsætter:
Det lille "mikrobryggeri" KTM udviklede ca. samtidig med V-rod'en en
950'er V2 til off-road brug - Den ydede ca. 100hk men blev hurtigt
pumpet til 1000ccm/120hk til brug i KTM's bud på en Buell: Super Duke'n.
Til i år har man så forøget volumet til 1200 og trækker derved 155hk ud
af den, for at kunne lancere en regulær sportsmodel: RC8!

Dem amerikanske ingeniørkunst er der IMO ingen grund til at bejuble :-|

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 12-02-08 01:25

> [...]
> den, for at kunne lancere en regulær sportsmodel: RC8!
>
> Dem amerikanske ingeniørkunst er der IMO ingen grund til at bejuble :-|

Hej Armand

Nu tror jeg, at Steen synes den her tråd er blevet for _lang_

mvh Jens
Sydals

Fra : Harald Blaatand

Dato : 12-02-08 12:33

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote in message

Willie

> Hej Armand
>
> Nu tror jeg, at Steen synes den her tråd er blevet for _lang_
>
> mvh Jens
> Sydals

Ikke for lang,bare for meget "trolleri"

Folk der vil købe en HD er bedøvende ligeglade med hvor mange heste en KTM
eller en Voxan yder og hvor lidt de vejer.

Hvorfor vælger jeg at køre på en MC fremstillet af folk om hvem Armand
udtaler ;
>"Dem amerikanske ingeniørkunst er der IMO ingen grund til at bejuble :-|
"<

"If i have to explain,you wouldn't understand" lyder nok underligt i
manges ører,men det passer !

Shit nu løb jeg alligevel efter "trollen" )
- -

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 12-02-08 19:26

"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Shit nu løb jeg alligevel efter "trollen" )

Jaaah, du er nem at lokke

mvh Jens
Sydals

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 12-02-08 21:33

Harald Blaatand skrev:

> "If i have to explain,you wouldn't understand" lyder nok underligt i
> manges ører,men det passer !
>
> Shit nu løb jeg alligevel efter "trollen" )

....som hunden efter sin egen hale

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-02-08 08:26

J.C.Kløve wrote:

> ...som hunden efter sin egen hale

....som Randi efter et par Harley Davidson gamacher på tilbud

--
vh
Torben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 13-02-08 15:10

> ...som hunden efter sin egen hale
>
> --
> Dun@nt
> Kilo SFau s "Hvidguld"
> http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Stammer "troll" fra trolling =fiskeri fra hurtigsejlene båd =at bide på
krogen ,eller fra en drilagtig trold med eller uden hale der fiser rundt og
fniser af sine egne snotdumme påfund ?

'- -

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-02-08 07:18

Harald Blaatand wrote:

> Stammer "troll" fra trolling =fiskeri fra hurtigsejlene båd =at bide på
> krogen ,eller fra en drilagtig trold med eller uden hale der fiser rundt og
> fniser af sine egne snotdumme påfund ?

Well - nu har jeg slået det op for dig :
http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internet%29

--
vh
Torben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 14-02-08 13:35

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> Well - nu har jeg slået det op for dig :
> http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internet%29
>
> --
> vh
> Torben

Jeg gjorde det samme lige efter at jeg havde sendt mailen,så jeg ved nu at
begge dele er rigtige.

- -

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-02-08 17:34

> Det lille "mikrobryggeri" KTM udviklede ca. samtidig med V-rod'en ...

> Dem amerikanske ingeniørkunst er der IMO ingen grund til at bejuble :-|

Sjovt du lige sammenligner dem - det er de to mærker som jeg MEGA gerne
ville eje igen!
Jeg er bare ikke lige sikker på hvilke modeller, for der er sgisme mange af
deres modeller jeg gerne vill have.
Men at nogen kan finde på at sammenligne dem - det overgår min forstand.
Æbler og pærer.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 13-02-08 20:17

Claus Rittig skrev:

> [...]
> deres modeller jeg gerne vill have.
> Men at nogen kan finde på at sammenligne dem - det overgår min forstand.

Det er nu mere tørre betragtninger over ingeniørkunsten på hver sin side
af Atlanten.
Ikke engang Amerikanske tuningsfreaks får pumpet mere ud af V-rod'en end
hvad KTM har fået ud af deres oprindelige 950'er og lancerer til
gadebrug :-|

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-02-08 23:56

> [...]
> hvad KTM har fået ud af deres oprindelige 950'er og lancerer til gadebrug

At du sammenligner KTM, der er blevet store på at lave motorcykler til ren
race (og markedsføre nogle nedtonede, men stadig klart racer-prægede
modeller til gadebrug) med HD, som er blevet store på at lave motorcykler
til det diametralt modsatte - cruising, hvilken betydning har det for
sammenligningen? Dine kriterier går endda nu på tuning og ydelse?

Nå, det giver sikkert mening i dit univers, så dig om det.

Nu hvor der skal bashes, så er det iøvrigt amerikansk ingeniørkunst der står
for skud, selvom du ellers har påberåbt dig at V-rod motoren er udviklet af
tyskere? Er det ikke lidt ... falsk?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 14-02-08 00:34

Claus Rittig skrev:

> [...]
> til det diametralt modsatte - cruising, hvilken betydning har det for
> sammenligningen? Dine kriterier går endda nu på tuning og ydelse?

Mjaeh :-/
Nu er V-rod'en i mange HD-ejeres mund en fuldfed motorcykel med DOHC,
vandkøling und das ganze mollevitten. Og ydelsen er jo helt formidabel
set med en knuclehead eller evolution -ejers øjne.

Jeg forsøger at pille lidt af glansen ved at sammenligne med såvel en
privatmands opstart af et helt nyt mærke, samt KTM der er en dværg
i.f.t. HD, derved at begge har udviklet hver sin V2'er i samme periaode
hvor V-rodens udvikling stod på.
Og i forhold til deres ydelse ER der ikke noget formidabelt i V-rod'ens
ydelse :-|

> Nå, det giver sikkert mening i dit univers, så dig om det.

Jup!
Jeg ved nu ikke om jeg er skuffet over HD - Jeg er nok snarere blevet
mere imponeret over de to europæiske dværge

> Nu hvor der skal bashes, så er det iøvrigt amerikansk ingeniørkunst der står
> for skud, selvom du ellers har påberåbt dig at V-rod motoren er udviklet af
> tyskere? Er det ikke lidt ... falsk?

Næh. Men måske så endnu mere imponerende gået af de to små :-|

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 14-02-08 13:54

> [...]
>
> Jeg synes altså mere og mere at det fantastiske i V-Rod svinder ind :-|
>
> Til dem der ikke er familiære med Voxan:

HD VR-1000 havde 140 hestekræfter,bemærk at jeg ikke udtaler mig om
hvordan den klarede sig i Superbike-klassen,da jeg ikke ved nok om emnet til
at udtale mig.

Fint på en racerbane men de fleste andre steder er antallet af HK ikke
vigtigt for (de fleste)HD ejere.

- -

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-08 01:36

> [...]
> den nye V-rod motor præsenteredes - Det ligner ikke tyskerne at lægge en
> skæppe over "deutsches wertarbeit", så dér skal nok stå et og andet!)

Jeg ved at Porsche gav en hjælpende hånd med topstykke og stempel design
på Blockhead motoren(Evolution populært kaldet),resten ligner jo noget der
er set før,uden helt at være det..

Ok,Erik Buell fortalte jo en god historie,så detaljerne burde være på
plads,men hvem mon lavede Twincam motoren ?

Næste gang må HD hellere kontakte S&S Motors !

Fint,bare kom med nogle facts,og helst ikke på tysk !

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 18:16

On Mon, 7 Jan 2008 01:35:33 +0100, Harald Blaatand wrote:

> ,men hvem mon lavede Twincam motoren ?

Svært at sige, men jo mere man læser om VR motoren, (ikke at forveksle med
XR motoren som Buell havde pæn succes med), så fremstår VR'en som et flop,
og for så dog at få noget ud af anstrengelserne, så fik Porsche opgaven
"machen bitte", altså klargøre VR'en til masseproduktion, og luge skavanker
væk. Det er da vist lykkedes ret godt på sit plan, men betyder så også at
krumtap, plejlstænger, stempler, og gearkasse leveres fra Tyskland, og
samles med resten i USA.

Men for at vende tilbage til det, der oprindeligt var årsagen til
tangenten ud af tråden, hurtig det er den sgu' ikke. Det er kun
mærkefanatisme at kalde Vrod'en det, ligesom det er mærkefanatisme når
nogen påstår at min R1200S har succes på racerbanerne, ligesom Vrod'en så
har "rystepudseren" kun succes på bane, når den er alene med sine egne

Så skal julemanden have fart på, så må han handle andre steder end USA og
Dyskland

Et tysk link: http://www.focus.de/D/DL/DLF/DLF04/DLF04A/dlf04a.htm?snr=70
som er håbløst oversat her: http://www.dlhill.com/vrod.html

Fra : Armand

Dato : 07-01-08 23:46

Harald Blaatand skrev:

> Fint,bare kom med nogle facts,og helst ikke på tysk !

Fra:
<http://findarticles.com/p/articles/mi_qa4075/is_200303/ai_n9223788>
Citat:
"It was decided that a joint venture with 'Porsche Engineering Services'
would facilitate powertrain development for this program.
........ as powertrain development was concentrated in Germany with the
rest of the vehicle development occurring in the United States. The
joint development effort required a detailed list of expectations and
specifications to ensure successful integration of the vehicle components."

Jég læser altså dét som at hele motor-udviklingen lå i hænderne på
Porsche! :-|
Der er dog den VR's 60°-motor der er grundstammen.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 08-01-08 01:16

Armand skrev:

> <http://findarticles.com/p/articles/mi_qa4075/is_200303/ai_n9223788>
> .......Jég læser altså dét som at hele motor-udviklingen lå i
> hænderne på Porsche! :-|
> Der er dog den VR's 60°-motor der er grundstammen.

Og på det link som Orla tidligere gav:
<http://www.focus.de/D/DL/DLF/DLF04/DLF04A/DLF04AA/dlf04aa.htm?rub=1&snr=70>

Står at læse:
"Wie weit die Zusammenarbeit der beiden renommierten Hersteller
Harley-Davidson und Porsche geht, zeigt die Tatsache, dass das Triebwerk
der V-ROD in einem Joint-Venture-Projekt in Kansas City gebaut wird;
Harley-Davidson hält daran 51 Prozent der Stimmrechte, Porsche 49
Prozent. Grundlage des Gemeinschaftsunternehmens ist die seit Beginn der
70er-Jahre andauernde Zusammenarbeit beider Firmen; unter anderem hat
Porsche das Know-how für den Bau der neuen Fabrik in Kansas City
eingebracht. Auch die Triebwerke der anderen Harley-Baureihen wurden
schon mit Porsches Hilfe sowohl unter Leistungs- wie unter Sound- und
Emissionsgesichtspunkten optimiert."
Kort oversat:
"Hvor langt at Porsche og HD's samarbejde går er at læse i den
kendsgerning at V-rods motor bliver bygget i en fabrik i Kansas der er
et 49/51 joint-venture projekt......... Porsche har yderligere bidraget
med knowhow omkring opbygningen af den nye fabrik.
Også HD's øvrige motorer vil hen ad vejen blive ydelses og forurenings
-optimeret ved hjælp af Porsche."

Nå ja; motorerne produceres af amerikanere på en fabrik i Kansas; men i
mine HD-skeptiske øjne læser ikke meget "genuine US" i hele billedet :-|

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 08-01-08 15:15

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:4782bfb9$0$2083

klip

> Nå ja; motorerne produceres af amerikanere på en fabrik i Kansas; men i
> mine HD-skeptiske øjne læser ikke meget "genuine US" i hele billedet :-|
>
> --
> Armand.

Ok,det er "feset ind på lystavlen" at du mener det

Hvor mange procent af arbejdsstyrke på fabrikken i Kansas skal bestå af
indfødte Indianere for at resultatet i dine øjne er bare nogenlunde
Amerikansk ?

Størsteparten af Amerikanerne er vel oprindeligt fra
Tyskland,Irland,Italien,Europa,Asien,osv ,det er jo i høj grad et minus

Meget af "denne behagelige samtale" er formentlig et udtryk for blandt
andet uvidenhed,og også forskelligheder hos skribenterne,jeg har på
fornemmelsen at flere der skriver i gruppen gik med ble og sked i bukserne
da min første Harley blev stjålet , hvorfor vi selvfølgelig er vokset op med
forskellige MC ønsker på grund af skiftende udbud mm.

Mvh

Steen

Fra : Armand

Dato : 08-01-08 15:57

Harald Blaatand skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:4782bfb9$0$2083
>
> klip

> Ok,det er "feset ind på lystavlen" at du mener det

Sikkert nok; men dennegang har jeg da begrundet det grundigt med
skriftlig dokumentation, hvilket er hvad du tidligere har savnet :-|

> [...]
> Størsteparten af Amerikanerne er vel oprindeligt fra
> Tyskland,Irland,Italien,Europa,Asien,osv ,det er jo i høj grad et minus

Bemærk at jeg netop krediterer motoren for at blive produceret i USA af
amerikanere - "i hele billedet" er begrebet der dækker min skeptiske
opfattelse :-|

> [...]
> da min første Harley blev stjålet , hvorfor vi selvfølgelig er vokset op med
> forskellige MC ønsker på grund af skiftende udbud mm.

Nu er det mig der sidder med fornemmelse at at du strækker våben i skjul
af at tale udenom :-|
Derfor vil jeg godt lige udfritte dig med nogle korte og kontante spørgsmål:
Vidste du for en måned siden:
- At den nye vandkølede Buell-motor var en Rotax?
- At hele udviklingen af V-rod motoren foregik i Tyskland?
- At Porsche har en 49% aktie-andel i den amerikanske fabrik der
producerer motorerne til V-rod'en?
- At Samme fabriks produktionslinie er bygget ud fra Porsche-knowhow?

Ifald at du må svare benægtende på et antal af ovennævnte spørgsmål:
I hvilken grad vurderer du selv at din hidtidige opfattelse af V-rod
motorens herkomst var skæv??

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 08-01-08 18:05

> [...]

> Ifald at du må svare benægtende på et antal af ovennævnte spørgsmål:
> I hvilken grad vurderer du selv at din hidtidige opfattelse af V-rod

Jeg vidste ikke for 1 md siden at >"At den nye vandkølede Buell-motor var
en Rotax."<
*(Var og er egentlig ret ligeglad hvad Buell putter i deres MC,de er
sjove,men jeg har ikke tænkt på dem som Harley'er.)

Jeg vidste ikke for 1 md siden at >"At hele udviklingen af V-rod motoren
foregik i Tyskland ?"<

*(Jeg har hele tiden læst det som om at der foregik et samarbejde mellem
HD i USA og Porsche i Tyskland 51/49,og har ikke undersøgt nærmere hvordan )

Jeg vidste ikke for 1 md siden at >"At Porsche har en 49% aktie-andel i
den amerikanske fabrik der
producerer motorerne til V-rod'en?"<

*(Ok,hvis du siger det er det nok rigtigt,det anede jeg ikke)

At Samme fabriks produktionslinie er bygget ud fra Porsche-knowhow?
*Ja,den var jo til at regne ud når de nu har 49% andel i udviklingen,og de
har måske også nævnt det i programmet de viste på National Geographic.

Buell og V-Rod har ikke min helt store interesse,interessen er for de
luftkølede "Big Twins",så for 1 md siden vidste jeg stortset kun hvordan
V-Rod'den blev bygget og testet og at Porsche igen var inblandet i motor
konstruktioner hos HD,og så vidste jeg fra en prøvetur i Hiroshima at den
kørte fint

Min hidtidige skæve opfattelse af V-rod 60° V-Twin,tja........

Den 22 dec 2007 vidste jeg´,som jeg svarede Hr.Steen Gruby;

>"The engine, derived from the VR-1000 racing engine, was co-developed by
Harley and Porsche Engineering in Germany.

Den er bygget i USA på Harley fabrik ,designet af Harley i samarbejde
med
Porshe,så de Bayerske pølser i den har du da lidt ret i! ;.-)

I starten af 1980'er fik HD også hjælp til at designe stempler og
topstykke mm, til den dengang nye Blockhead,kaldet Evolution ,men sålænge
de
bygger deres motorer selv er det vel en HD motor "<

Mvh

Steen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 08-01-08 21:16

> [...]
> de
> bygger deres motorer selv er det vel en HD motor "<

Hold da op, hvor er dette her sjovt, set fra sidelinjen.
Jeg har bevidst holdt mig ude; det har jeg ikke gjort fordi jeg ikke har
fordomme, men fordi I andre har luftet så mange af dem, at det ikke har
været krudtet værd.
Og dog!
Nu vi lige taler om Harley Davidson, og HD-kørere, så vil jeg da lige komme
med en lille selvoplever.
Som nævnt i en tidligere tråd (Du huskede forkert Steen Gruby af 29-12-2007)
var jeg fra 1969, og 3-4 år frem, ejer af en Italiensk født Harley Davidson.
Den behandling, og nedværdigelse man dengang blev udsat for af "rigtige"
Harley-ejere var ubeskrivelig. Selv et (og det blev ved det ene) besøg hos
Holm på Roskildevej (Dengang HD-MEKANIKEREN i KBH.), var en klar
tilkendegivelse af, at jeg vist måtte være HD-wannabee-kører, og at jeg
kunne fjerne mit legetøj fra hans værksted. Det var på et tidspunkt da
Harley Davidson koncernen ejede 100% af Aermacchi motorcykelfabrikken, og
der var indstøbt Harley Davidson i støbegodset på motoren.
Det kan selvfølgelig kun have været misundelse.
De italienske Harley'er løb ikke varme i motoren ved hverken frisk - eller
køkørsel.
De italienske Harley'er kunne startes hver gang af selv en teenager.
De italienske Harley'er var utroligt let-kørte og sjove at tumle.
De italienske Harley'er kunne bremse. (Ca samme størrelse bremse på en 128
Kg Italiener som på en +200 Kg USAmerikaner.)

Men naturligvis var der mere prestige i at påstå, at når den ikke er bygget
i Amerika, så gælder det ikke!

Hvorfor tænker jeg smågrinende på mine General Motor bilvenner med gamle
BIGBLOCK-chevolet'er? Var der nogen der sagde, at de nu er i familie med
omdøbte Daewoo eller........?

Hvorfor er Folk med hang til nostalgi og romantiske drømme om fordums
allerede dengang lidt lurvede teknologi så pokkers nærtagende og stædige.

Mange velmente hilsner til jer alle sammen.

Michael D

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 09-01-08 00:02

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er Folk med hang til nostalgi og romantiske drømme om fordums
> allerede dengang lidt lurvede teknologi så pokkers nærtagende og stædige.

Fordi de godt ved, at de har betalt alt for meget for det "brand" der står
på tanken.

Jeg er også nærtagen:
Når der i medierne, skrevne som "elektroniske", bliver sagt: og nu til
enhver motorcyklists drøm, en Harly Davidson, ja så får jeg s*u knopper.

mvh Jens
Sydals

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-08 12:56

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote in message
klip

> [...]
> Når der i medierne, skrevne som "elektroniske", bliver sagt: og nu til
> enhver motorcyklists drøm, en Harly Davidson, ja så får jeg s*u knopper.

"Kunne det skyldes at >"Selv om en person køber en motorcykel bliver han
ikke automatisk motorcyklist,især ikke hvis han vokser op i en kostald"< ?

Mvh

Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-01-08 17:39

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi de godt ved, at de har betalt alt for meget for det "brand" der står
> på tanken.

Og hvilken lortemotorcykel har du så valgt?

Rittig

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-01-08 18:28

> "Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvilken lortemotorcykel har du så valgt?
>
> Rittig

En gammel 3-cylindret tysker, fra forrige århundrede, ikke valgt fordi den
var af et bestemt mærke, eller på grund af noget den ikke var.
Den stod der bare, da jeg kom og ville købe noget helt andet! (Kald det
kærlighed, eller i det mindste forelskelse.)

venlig hilsen

Michael D

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-01-08 22:07

> En gammel 3-cylindret tysker

Så bør du nok ikke kaste med sten!

Folk køber ikke HD bare fordi de har "hang til nostalgi og romantiske drømme
om fordums allerede dengang lidt lurvede teknologi". Du har tydeligvis ikke
forstået det, men det giver dig ikke ret til at tale så groft ned til folk
der vælger ud fra andre kriterier end dig.

Jeg ved godt fordomme trives i bedste velgående, både herinde, og i HD
kredse. Måske er HD kredse endda de værste, for der er virkelig nogen der
har nogle sære endporede holdninger, men lad være med at slæbe det herind.
HD laver nogen af verdens bedste touring cykler, og at kalde dem bedagede
ville være - at udstille sin manglende viden. HD laver også nogle af verdens
bedste cruisere, og joh, her kunne man nok kalde noget for bedaget, men det
er nu det alle andre, og japanerne især, kopierer. Yamaha Wild Star har
motor med stødstænger. Hvorfor tror du den har det? Fordi det er moderne
teknik? Nah, vel? Men når man har prøvet at stille ventiler på et antal
moderne cykler (med shims) og på en ældre HD hvor det gøres kun med en
skruetrækker og en svensknøgle og med masser af albueplads, så opdager man
at ikke al moderne teknik er ubetingede fremskridt.
HD var blandt de første til at anvende 4-ventilede topstykker (i 20'erne
eller 30'erne så vidt jeg husker), og HD var blandt de første med
katalysator standard monteret. Det er skam ikke fordi de ikke kan, de har
bare valgt en anden form for koncept. Teknik er ikke gammeldags, bare fordi
den er simpel.

Og nejm jeg tror ikke folk har betalt for meget for det "brand" der står på
tanken. Jeg har tidligere forsøgt at forklare at en HD er et byggesæt for
voksne, og jeg sammenlignede det med konceptet "Build-a-bear". For det er
det man køber, når man køber en HD - et koncept. Ikke kun en motorcykel.
Lidt ligesom en build-a-bear er en simpel stofbamse til 500kr er en HD en
almindelig motorcykel til 400.000kr. Nej, vel? For hvis en build-a-bear bare
var en bamse, ligesom dem man kan købe i BR for en 50'er, så var der sgu da
ingen der købte dem. Og alligevel ser man vilde køer i build-a-bear
shopperne omkring juletid, og den typiske B-a-B løber op i 1000kr før den
ryger ud med badevandet. Hvorfor mon? Hvad er det der gør at et "produkt"
til 50kr kan sælges som koncept for 500kr?

Tænk over det. Forstår du det stadig ikke, så har jeg skrevet udførligt om
det i en tidligere post i en anden tråd (søg, og du skal finde).
Men hold op med at nedgøre andres drømmecykler.

Rittig

PS: selvfølgelig mener jeg ikke din cykel, som jeg ikke engang ved hvad er,
er en lortecykel.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 10-01-08 23:08

Claus Rittig skrev:

> Og nejm jeg tror ikke folk har betalt for meget for det "brand" der står på
> tanken.

Ikke at der nødvendigvis behøver være noget galt i det, men det tror jeg
nu rigtig mange gør. De køber sig til en aura af rå maskulinitet,
blandet med en lyst til at vise økonomisk formåen. Det er derfor, de
ikke køber en japaner-cykel til halvdelen af prisen, selvom man skal
have mc-revyen fremme for at kunne se forskellen, og det er derfor, de
går helt i spåner, hvis nogen gør grin med Harley, for det er for dem
ikke bare en nedgørelse af maskinen, men at pille ved det billede, de
ønsker at skabe af sig selv. Og lur mig, om der findes en eneste
Porsche- eller Harley-ejer, der ikke kan lide tanken om at vise noget
dyrt frem.

Er det forkasteligt? Næ, sådan er det vel til en hvis grad med rigtig
mange forbrugsgenstande, som man køber for sin fornøjelses skyld. Men
jeg føler mig ikke angrebet, hvis nogen gør nar af Suzuki eller Fiat,
simpelt hen fordi jeg får så meget for pengene, at jeg ikke føler mig
røvrendt, hvis andre ikke giver mig "respekt" for mine køretøjer.

Er Harleyer så gode eller dårlige motorcykler, og er de amerikanske
eller noget andet? Aner det ikke, og egentlig er jeg også mest ligeglad.
Dette måske igen som svar på det indledende spørgsmål om, hvorfor en
stor del af disse tråde hurtigt løber ud i sandet.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 10-01-08 23:50

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske igen som svar på det indledende spørgsmål om, hvorfor en stor del af

Nemlig, basta.

mvh Jens
Sydals

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-01-08 14:18

> [...]

> med en lyst til at vise økonomisk formåen. Det er derfor, de ikke køber en

Så missede du også pointen. Det er ikke MC revuen man skal ty til, for at se
forskellen, det er et stort (2 cifret) antal kataliger fra 3. partsfirmaer
der laver ombygningsdele til cyklerne. Nåja, 2 cifret for HD, ikke for en
eneste japaner.

Der er sikkert noget overpris pga brand'et, men jeg er nu overbevist om at
den store del af prisforskellen skal findes i konceptet, ikke i brand'et.
Det kan man så kalde overpris, hvis man har lyst, det er lidt uinteressant -
folk køber jo også Build-a-Bear i tusindvis.

Det med auraen og at vise sig frem, det er ikke noget der har været meget af
i de kredse jeg færdes, faktisk har det nok været værre blandt alle dem med
nyeste model tupperware raket. Det er meget vigtigt for dem præcis hvor
mange heste den har, selvom de stadig kun er i stand til at slide den
midterste tredjedel af dækkene. Se, endnu er grum fordom der passer på nogle
få, og gør uret mod de mange - helt som dine HD fordomme.

Laaaaaaad os nu komme videre, så små er vi da ikke.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 10-01-08 23:32

Claus Rittig skrev:
> [...]
> skruetrækker og en svensknøgle og med masser af albueplads, så opdager man
> at ikke al moderne teknik er ubetingede fremskridt.

Hvilket vel kommer an på focus!
Min datters oldefar, født i starten af forrige århundrede, beklagede sig
over moderne bilmotorer som man næsten ikke kunne lave noget på selv: "i
gamle dage kunne vi lave et stempeltræk(*) på en formiddag!" - Jo, tak.
men hvornår var det nu at han senest havde haft brug på lige dét på en
moderne bilmotor der ikke nedslider stempler og ringe på 50.000km??

Relateret til dit eksempel, tror jeg nok at man har benyttet pågældende
albuerum rigeligt tit indenfor de 52.000km en femventilet Yamahas
serice-interval - Hvad er fremskridt og hvad er tilbageskridt :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-08 10:05

> Relateret til dit eksempel, tror jeg nok at man har benyttet pågældende
> albuerum rigeligt tit indenfor de 52.000km en femventilet Yamahas
> serice-interval - Hvad er fremskridt og hvad er tilbageskridt :-/

Nu har 2 af mine "moderne" mc'er (1988 & 1998) et interval på bare 6000km på
ventilkontrol. Begge er heldigivis med stilleskruer, men det er et fandens
arbejde at komme til dem... Den "store" yamaha har derimod et interval på
40000km hvis jeg husker rigtigt - men det anbefales at checke lidt oftere -
Men den skal stadig have frisk olie hver 6000km - Og det er også besværligt
sammenlignet med en bil.

Og når jeg hører hvad folk betaler for autoriseret service på nye
motorcykler så kan jeg ikke lade være med at tænke over hvad prisniveauet er
på biler. Efter de to første service på fabia'en var summen 5300kr eller
10øre/km

Prøv at regne sammen hvad det ville koster i serive over 50000km for en
"basis motorcykel"
(For ikke at tale om udgifterne ved de "hyppige" dækskift på en mc)

Min ønske mc til pendling må være noget med en diesel med kardan og
>60hk 25km/l
>600km/tankfuld
>12000km serviceinterval (gerne 200000)
og service skulle kunne klares autiriseret på <2timer

Det hele må gerne pakkes i noget der ligner en dakar replica, og være lavet
i materialer der også kan tåle man taber den (Nyere KTM'er ser ud til at
tage den slags "pænt")

Og så skal prisen med danske afgifter under 150000kr ..... Ellers vil det
være meget billigere at pendle i en lille bil med samme specs....

Fra : Armand

Dato : 11-01-08 11:55

Anders Majland skrev:

> [...]
> "basis motorcykel"
> (For ikke at tale om udgifterne ved de "hyppige" dækskift på en mc)

Dét regnestykke gjorde jeg mellem mine daværende GPZ900R og Peugeot 205
1,1: Det endte med at blive GPZ'en der var marginalt billigere at bruge
og forskellen lå tydeligt i at 'Gøjten skulle have 98okt, hvor Ninja'en
kunne nøjes med billigste saft!
Men værkstedsregninger er helt holdt ude af dén sammenligning, derved at
jeg er selvhjulpen i den retning!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-08 16:15

> [...]
> nøjes med billigste saft!
> Men værkstedsregninger er helt holdt ude af dén sammenligning, derved at

Havde du medtaget værditabet ? og hvad med kørsel i vintermånederne ...

Der er unægteligt stor forskel på at sammenligne driftsudgifter på køretøjer
man har anskaffet og betalt de faste udgifter på og så på at sammenligne
forskellige scenarier til at løse et transportbehov.

Men apropos forsikringspriser - da vi anskaffede os en bil kom vi af med
mere i ansvar på vilen end i kasko på mc'en med samme ancienitet .... Og
kasko'en på XTZ'en er også noget lavere end kasko på bilen - Men bilen er
også nogle gange mere værd. Så ser man på maks udbetalingen ved en
totalskade er mc'en alligevel 5 gange dyrere at forsikre end bilen ....

Hvis ikke jeg selv lavede service på mc'erne ville de blive alt for dyre at
pendle på - For gu er det da de meste af tiden sjovere end en bil, men der
er også dage i kulde, regn og blæst hvor et læskur har nogle åbenlyse
fordele.

En sammentælling forleden i forbindelse med årsskiftet gav at det er blevet
til ca 140000km på mc sidnen jeg tog kortet i 1998. De første år kun
8-10000km årligt, mens det de sidste 5 er blevet til mellem 20 og 25000km
årligt.

Langt det meste har været pendling. Det er kun ganske få tusinde ren
fritidskørsel jeg får taget mig sammen til

Men laver jeg samme sammeligning som dig med bilen mod mc'erne vil mc'erne
være klart billigst at køre en ekstra tur på - pga gds service og meget
lavere værditab.

/A

Fra : Armand

Dato : 12-01-08 00:23

Anders Majland skrev:

> Havde du medtaget værditabet ? og hvad med kørsel i vintermånederne ...

Hvad værditab angår må regnestykket være til motorcyklens fordel. Begge
køretøjers kasko-præmie var tilnærmelsesvis ens (á ca. 2.500,- kr -
(Kawa'ens á fast årlig præmie(*) ))

> [...]

> også nogle gange mere værd. Så ser man på maks udbetalingen ved en
> totalskade er mc'en alligevel 5 gange dyrere at forsikre end bilen ....

Da min 205'er 'Gøjt fik nogle år på bagen, overvejede jeg i nærighed at
droppe ksako'en, men dét ville kun spare mig 800 kr/år, hvilket li'godt
var meget indhold for få penge for mit spare-gen

> [...]
> pendle på - For gu er det da de meste af tiden sjovere end en bil, men der
> er også dage i kulde, regn og blæst hvor et læskur har nogle åbenlyse

Jup!
Med mit seneste bilkøb er det også slut med selv at servicere, så
sammenligningen er ikke længere relevant for mit vedkommende. På den
anden side så er der hele 30.000 mellem dén mer-udgift!

(*): Jeg har et par kammerater der stadig "sidder fast" i deres gamle
jern p.g.a. dén fra seskabet uopsigelige latterligt lave fastpris, som
Codan overtog Hafnia-kunder med :-0
For mit vedkommende fortabtes den ved afhændelsen af GPZ'en!

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 12-01-08 01:58

> [...]

> overtog Hafnia-kunder med :-0
> For mit vedkommende fortabtes den ved afhændelsen af GPZ'en!

Dem har jeg to af. GS 1000 G m/sidevogn = kr 634,00
og en XT 250 = kr 480,00 )

mvh Jens
Sydals

Fra : Harald Blaatand

Dato : 11-01-08 15:34

> [...]
> albuerum rigeligt tit indenfor de 52.000km en femventilet Yamahas
> serice-interval - Hvad er fremskridt og hvad er tilbageskridt :-/

HD har i rigtigt mange år brugt Hydrauliske ventilløftere der kun skal
justeres efter adskillelse,hertil bruges bedst 2 fastnøgler.

Mvh

Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-01-08 16:31

> HD har i rigtigt mange år brugt Hydrauliske ventilløftere der kun skal
> justeres efter adskillelse,hertil bruges bedst 2 fastnøgler.

Ja, nu burde jeg have nævnt at det var min egen '85 HD jeg talte om, i HD
kredse kendt som "en nyere HD", så vi skal sammenligne med midt-firser
japanere for at være fair. Jeg ved det, de er typisk ved at være udrangerede
nu (mine er ihvertfald), men alligevel: Det fede ved ret simpel teknik, er
at service er noget man laver selv. Og det er noget især HD'er før '90erne
faciliterer ret effektivt. Det ser nogen som en ulempe, og nogen som en
fordel, ganske efter behov og fokus.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 17:11

On Fri, 11 Jan 2008 16:31:15 +0100, Claus Rittig wrote:

> Ja, nu burde jeg have nævnt at det var min egen '85 HD jeg talte om, i HD
> kredse kendt som "en nyere HD", så vi skal sammenligne med midt-firser
> japanere for at være fair.

Hvilket minder mig om, at jeg end ikke kiggede til ventilerne på min 78
Yamaha XS850 i den tid jeg kørte på den á 35,000 Km. Jeg aner ikke hvad
serviceinterval den havde, men teknikken er den samme som de nye med shims,
og den slags behøver bare ikke justering.

Men i tråd med den med olien, så har Yamaha nok ikke haft lyst til over for
forhandlerne at sige, "den skal ikke serviceres" :-/

Jeg fintrimmede også ventilspillerum på VTR-en, men for faen, det var jo
småpilleri á halve spring, og dybest set fuldkomment unødvendig i de 72.000
Km. den havde kørt da jeg afleverede den.

Men det er jo også en middelmådig corolla uden concept

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-01-08 23:43

meddelelse news:2hk0qdsqvbrn.1q13ygbpwth8c$.dlg@40tude.net...

> [...]
> 72.000
> Km. den havde kørt da jeg afleverede den.

Hmmm...
Ingen af mine japanere har kunnet køre så meget uden ventiljustering? Mon
ikke du har været meget heldig? Eller har et atypisk kørselsmønster?

Rittig

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 12-01-08 02:15

> [...]
> Ingen af mine japanere har kunnet køre så meget uden ventiljustering? Mon
> ikke du har været meget heldig? Eller har et atypisk kørselsmønster?

Så langt har jeg heller ikke prøvet, at køre uden at justere.
Det længste den gamle GS 1000 G m/vogn har kørt mellem justeringer
var små 40.000 km. da skulle der skiftes _3_ "brikker" alle et nr. ned.
Min GS 500 E går 20.000 mellem justeringerne.
Begge bliver brugt til blandet lange og korte ture.
FZ 750éren siger "bogen" 42.000 mellem justeringerne.
Sukierne er nemme at gå til, hvor i mod FZéren en noget bøvlet.

mvh Jens
Sydals

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 12-01-08 09:26

Claus Rittig skrev den 11 jan 2008 i

> "Orla Pedersen"

> Ingen af mine japanere har kunnet køre så meget uden ventiljustering? Mon
> ikke du har været meget heldig? Eller har et atypisk kørselsmønster?

Fazeren skulle der ikke pilles ved da den blev checket ved 65K, bare låget på
igen.

Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Western

Dato : 12-01-08 11:48

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> >> Jeg fintrimmede også
> [...]
> Ingen af mine japanere har kunnet køre så meget uden ventiljustering?
> Mon ikke du har været meget heldig? Eller har et atypisk

Min SV 650 S blev tjekket (på værksted) ved 27.000 km uden at skulle
stilles. Ved 61.000 tjekkede jeg selv, og alle lå stadig inden for
tolerancerne. Til nu har den så kørt 76.000 uden justering.

Jeg kører stort set aldrig ture under 50 km, og de fleste er væsentlig
længere. Om Orlas eksempel er atypisk skal jeg ikke kunne sige, men det
er ikke enestående.

--

Leif Westen

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-01-08 17:31

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Min SV 650 S blev tjekket (på værksted) ved 27.000 km uden at skulle
> stilles. Ved 61.000 tjekkede jeg selv, og alle lå stadig inden for
> tolerancerne. Til nu har den så kørt 76.000 uden justering.

Okay.
Min 600cc Honda skulle have en ventiljtjek for hver ca. 3-5.000 km, og efter
de første 10.000km skulle der justeres hver gang. En knastaksel holdt ca.
30.000km (gennemsnit målt over 6 motorer), og når først der var gnavet hul i
hærdningen (ikke pitting, men hul helt igennem), skulle der ventiljusteres
for hver times kørsel, og så gik det stærkt!

Jeg giver nok mere gas end jer

Rittig

Fra : CL

Dato : 12-01-08 22:12

> [...]
> gnavet hul i hærdningen (ikke pitting, men hul helt igennem), skulle
> der ventiljusteres for hver times kørsel, og så gik det stærkt!

Jeg har også sådan en MC og som har kørt 90 kkm der kørte jeg 19000 km før
det var nødvendigt at justere ventiler
jeg bruger den dog mest til transport til og fra arbejde (ca 80 km om dagen)
og det eneste problem jeg havde før jeg monterede oliekøler
var at olien kom op på140 grader om sommeren hvis jeg kørte den for hårdt
Så mon ikke de fleste af din problemmer kommer af at olien har
været for varm
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : CL

Dato : 12-01-08 22:21

Glemte lige at sige at jeg kun untagelses vis kører mine
MC´er over 70% af redline hvilke du nok ikke kan sige 8)

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-01-08 23:23

"CL" <PP@PP.PP> skrev i en meddelelse
> Glemte lige at sige at jeg kun untagelses vis kører mine
> MC´er over 70% af redline hvilke du nok ikke kan sige 8)

Du mener UNDER, ikke?

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-01-08 23:22

> [...]
> var at olien kom op på140 grader om sommeren hvis jeg kørte den for hårdt
> Så mon ikke de fleste af din problemmer kommer af at olien har

Nixen.
Langt det meste af min køretid er olietemperaturen helt fin (typisk 80-100
grader), kun i enkelte tilfælde har jeg haft olietemperaturen oppe på 140
grader, og det har været under ekstreme forhold - fx timelange race på
strandsand i medvind (så motoren får begrænset fartvind).

Jeg tror ikke det er samme cykel/motor vi taler om, for mine havde olietank
i stellet = meget stor oliekøler. Faktisk var mit største temperatur problem
at jeg kunne have svært ved at få varme i olien om vinteren. Jeg har fx kørt
race på Limfjorden, Kalø Vig og diverse søer når de var frosne nok, og da
kan det kræve ret lang opvarming, før cyklen kan skydes af.

Rittig

Fra : CL

Dato : 12-01-08 23:41

> Jeg tror ikke det er samme cykel/motor vi taler om, for mine havde
> olietank i stellet = meget stor oliekøler.

Jo det er XL 600 R min er 85 din er 86 8)
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-01-08 14:25

> Jo det er XL 600 R min er 85 din er 86 8)

Jeps!
Hvordan dælen kan du køre olien varm i den?!? Jeg mener da at kunne huske,
at '85'eren også har olietank i stellet?
Tro mig, min har så afgjort fået tæsk på den gennemførte måde, og jeg har
som sagt kun ganske få gange oplevet olietemperatur på 140 grader, og det
var ved længere tids højhastigheds kørsel på strand i medvind. Ved 140
grader mister motoren mærkbart effekt, men den er stadig tæt. (Jeg har
oplevet en Yam XT250 ved ca. samme olietemperatur, og den svedte olie fra
stort set alle motorpakninger, indtil dne blev kølet ned igen).

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 18:37

On Sat, 12 Jan 2008 17:30:35 +0100, Claus Rittig wrote:

> Jeg giver nok mere gas end jer

Det har nu ingen betydning for knastaksellevetid som sådan, med mindre at
der overdrejes så meget at ventilerne ikke kan nå at følge knastprofilen
:-/ Godtnok er enertikræfterne højere ved højere omdrejninger, men
bæreevnen i olien stiger tilsvarende med den højere fladehastighed. Men
Honda er jo ikke just berømt for levetiden på deres enstampere.....

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-01-08 23:17

meddelelse news:1byqzbvpghzv1.1svl4md0bqwu6.dlg@40tude.net...

> Det har nu ingen betydning for knastaksellevetid som sådan,

Det ved jeg godt.

> [...]
> :-/ Godtnok er enertikræfterne højere ved højere omdrejninger, men
> bæreevnen i olien stiger tilsvarende med den højere fladehastighed. Men

Det gør der ikke. Den første af dem jeg havde, var udstyret med
omdrejningstæller. Det røde felt startede ved 7000, sluttede ved 8000 og den
kunne gå 9000, så kunne den ikke pines længere op. Og der skal noget mere
end 9000 til for at overdreje den, er jeg ret sikker på.

> Honda er jo ikke just berømt for levetiden på deres enstampere.....

Det ved jeg også...

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 11:16

On Fri, 11 Jan 2008 23:42:47 +0100, Claus Rittig wrote:

> [...]
> Ingen af mine japanere har kunnet køre så meget uden ventiljustering? Mon
> ikke du har været meget heldig? Eller har et atypisk kørselsmønster?

Jeg forholder mig til de shims jeg købte, og de originale spillerum jeg
målte ved 28.000 Km. og siden ved 53.000 Km. Jeg fintrimmede med 0,025 mm.
shims, men ingen af spillerumene har ændret sig ud over 0,05 mm., (á
"normale" spring), over 53.000 Km., så jeg kunne roligt have beholdt
hænderne i lommen. To af ventilerne blev aldrig rørt. Til historien hører,
at Honda havde "shims under bucket". Det havde Yamaha'en så ikke, men om
det gør forskel på sliddet ved jeg ikke. Jeg kiggede aldrig ind i den
motor, og den sagde aldrig usædvanlige lyde fra andet en primærkæden.

Jeg kører, når jeg kører. Korte ture er til arbejde, som med Honda'en var
30 Km. Men om det betyder noget, måske.... Eller måske var det den gode
bilolie jeg brugte

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-08 13:18

!
> [...]
> tilkendegivelse af, at jeg vist måtte være HD-wannabee-kører, og at jeg
> kunne fjerne mit legetøj fra hans værksted.

Holm har sikkert ikke ønsket at fortælle dig at han ikke havde forstand på
den Italienske fætter

Sportster ejere er blevet mobbet i lang tid selvom en Sportster klart er
en "rigtig" Harley,Sportsteren er blevet kaldt Skirtster mm.

Kald det mobning eller "kærlig" humor ,VRSC_/V-rod ejere er også blevet
drillet,da Evo'en kom blev den også beskyldt for ikke at være en rigtig HD
motor....

>"Hvis jeg er nødt til at forklare dig hvorfor jeg kører HD,vil du aldrig
forstå det"<

Glem det ,kør hvad du vil/har råd/lyst /forstand til og nyd det uden at
skamme dig hvis det er muligt,lad andre gøre det samme.

Mvh

Steen

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-01-08 23:51

> [...]

> *Ja,den var jo til at regne ud når de nu har 49% andel i udviklingen,og
> de har måske også nævnt det i programmet de viste på National Geographic.

Hvis der står, at Porsche har 49% andel i udviklingen
så er det smuttet for mig.
Jeg kan ikke lige se hvad HD kan hjælpe Porsche i dette tilfælde.
Der står til gengæld, at de besider 49% af (der Stimmrechte) stemmerne.

> men sålænge de bygger deres motorer selv er det vel en HD motor "

Selv om et Araber hesteføl, vokser op i en kostald,
så bliver det nu alligevel ved med at være en _Hest_ )

mvh Jens
Sydals

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-08 12:43

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote in message
klip

> Selv om et Araber hesteføl, vokser op i en kostald,
> så bliver det nu alligevel ved med at være en _Hest_ )
>
> mvh Jens
> Sydals

Det har du "muh"ligvis ret i,jeg kommer ikke så meget hos køer og
Arabere,og jeg vil meget nødigt udtale mig om noget jeg ikke har forstand på
!

Mvh

Steen

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 10-01-08 02:38

> [...]
> >

> Det har du "muh"ligvis ret i,jeg kommer ikke så meget hos køer og
> Arabere,og jeg vil meget nødigt udtale mig om noget jeg ikke har forstand

Hvorfor bliver du så ved?

Jeg har lidt på fornemmelsen, at du har startet denne tråd,
blot for igen at få en diskussion i gang, hvor du kan argumentere for,
at HD er det eneste der er en _rigtig_ motorcykel, eller
tivertifal det eneste man kan køre på, hvis man vil være en
_rigtig_ motorcyklist.
Hvorfor er det så vigtigt, at det _skal_ være HD, og den _skal_
være udviklet i USA, og den_skal_ være produceret i USA.
Jeg hár prøvet en HD, og du skal ikke blide mig ind,
at der ikke er nogle af de "samme stil" motorcykler der
produceres rundt om på kloden, der til fulde kan matche
en HD af samme "stil".

mvh Jens
Sydals

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-01-08 13:56

> [...]
> at der ikke er nogle af de "samme stil" motorcykler der
> produceres rundt om på kloden, der til fulde kan matche

Tja,hvorfor bliver jeg ved med at svare "trolle" som dig ?

Jeg startede denne tråd som et spørgsmål om hvotfor nogen stiller
spørgsmål og så forsvinder uden at svare på svaret...

Men jeg kan da godt gentage noget af mit svar til Michael Dahlberg 8
januar i selv samme tråd,selvom hans "problem" ikke er det samme som dit!

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-08 17:16

On Thu, 10 Jan 2008 13:56:06 +0100, "Harald Blaatand"
<bigtwincam88@larsen.mail.dk> wrote:

Hej Steen.

Jeg havde ellers opgivet denne tråd, idet jeg har samme opfattelse af
dens berettigelse som Jens.

> Tja,hvorfor bliver jeg ved med at svare "trolle" som dig ?

Jeg vil nødig sige det, men er der nogen "Troll" her, så er det sørme
dig selv.

> Jeg startede denne tråd som et spørgsmål om hvotfor nogen stiller
>spørgsmål og så forsvinder uden at svare på svaret...

Du bliver ved med at kværne rundt i samme rille i håb om at en eller
anden på et tidspunkt vil give dig det svar du lefler for.
Hvis jeg var dig ville jeg stoppe den form for selvpineri

> forstå det"<

Det svar er i tråd med et jeg giver når jeg virkelig er trængt:
Du får ret og jeg får fred.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-01-08 17:51

> [...]
> Hvis jeg var dig ville jeg stoppe den form for selvpineri

> Det svar er i tråd med et jeg giver når jeg virkelig er trængt:

Hej Steen

Hvis jeg ikke svarede dig ville jeg være en rigtig "troll"

Det "svar" du citerede var kun en meget lille del,så vil jeg da gerne
gentage den sidste del ,igen

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-01-08 22:12

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Du bliver ved med at kværne rundt i samme rille i håb om at en eller
> anden på et tidspunkt vil give dig det svar du lefler for.

Kan du ikke forklare det til mig, så - for jeg forstår det heller ikke.
Hvorfor er en V-rod en Porsche? Hvorfor er den ikke en Harley? Hvorfor er
den ikke amerikansk?

Verden er lidt ugennemskuelig i vore dage. En en Daewoo-chevrolet en
Chevrolet? Er den amerikansk? Er en Skoda en Skoda eller en VW? Og er den
Tjekkisk? Og hvad med de VW bobler de stadig producerer i Brasilien, er det
VW'er? Og hvor vigtigt er det egentlig?

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-08 22:57

On Thu, 10 Jan 2008 22:11:32 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

>Kan du ikke forklare det til mig, så - for jeg forstår det heller ikke.
>Hvorfor er en V-rod en Porsche? Hvorfor er den ikke en Harley? Hvorfor er
>den ikke amerikansk?

Min pointe var egentlig med i en af de første posteringer, ikke som en
nedgørelse, men som et interessant spørgsmål: Hvornår er en MC
"mærkeren"?
Mit spørgsmål var egentlig med bagtanke i at en gut der havde
restaureret en HD-Aermacchi for en del år siden var blevet afvist på
et HD træf.
Og Aermacchi'en bærer HD's "brand" støbt i blokken.
Der var en artikkel i Touringnyt om "hændelsen, også for en del år
siden.
Og så var det at diskussionen udviklede sig hvor "nogen" hævdede at HD
var et 100% rent US produkt, og med min mani for "mærkemobberi" fik
den ikke lov til at blive stående
Og når jeg så oven i købet ved hvor meget det svider i en HD ejers
sår, ja så får den hele saltbøssen )
Derfor kom så den med hvem der egentlig producerer og udvikler til
hvem.

> [...]
>Tjekkisk? Og hvad med de VW bobler de stadig producerer i Brasilien, er det

Du har evig ret.
Britten tabte i "Battle of the Twin" pga EL fejl - Noget han havde
adopteret fra den opgående sols land fejlede.
Aprilia og BMW får motorer fra Rotax, MV's topstykker er designet af
Ferrari, Bimota får bl.a. motorer fra Ducati og mange andre fabrikker
- Listen er alenlang.
Det er der normalt ingen der tager sig en døjt af - Højst lidt:
Hm - Det bliver den nok ikke værre af
Men når man så tillader sig at mene at blot een skrue på et US koncept
byggesæt ikke er "made in US" så afstedkommer det indtil flere tråde
med mere end 50 indlæg.
Det er for komisk når man så tænker på at dele til US byggesættet
fremstilles overalt i verden (Tyskerne laver en 2500cc motor der
passer i stellet) og at der endeligen måske er een skrue tilbage på en
HD der er made in US - Men det er stadig en HD
Og vor HD-Aermacchi ven kommer med en nydeligt renoveret 100% original
model fra den gang HD ejede Aermacchi's MC afdeling og får den dømt
ude som værende en HD.
Så er det ved den tid hvor jeg tillader mig at grine bredt

Jeg er såmænd ligeglad med HD - Jeg vil ikke en gang prøve en selv om
jeg skulle få muligheden.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 10-01-08 23:36

Claus Rittig skrev:

> [...]
> Tjekkisk? Og hvad med de VW bobler de stadig producerer i Brasilien, er det

For den almindelige forbruger er det nok ligegyldigt i den sidste ende,
bare skidtet virker; men jeg synes nok at der er et spring derfra og til
en forbrugergruppe der fremfører sig så markant på produktets
nationalitet som HD-ejere gør :-|

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 11-01-08 15:46

> [...]
> bare skidtet virker; men jeg synes nok at der er et spring derfra og til
> en forbrugergruppe der fremfører sig så markant på produktets

Det er sgu da også for galt !
Men ok,Kawazaki burde da også lægge noget mere vægt i deres historie med
jager og bombefly og skibe,Yamaha med deres musikinstrumenter og stereo
,Honda og Suzuki kunne prale lidt med deres biler.

Kan det have noget at gøre med HD's snart 105 årige historie som MC
fabrik ?

Her "glemmer" jeg lige AMF perioden!

Mvh

Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-01-08 17:55

> til

Hvorfor?
Er der noget galt i at være stolt af det? Jeg kan afsløre, at jeg har været
præcis lige så stolt (om ikke mere) over mine racere i den periode jeg kørte
KTM - at en EUROPÆISK producent kan præstere BEDRE racere end japanerne, på
et marked japanerne stort set havde monopoliseret, gør mig varm helt ned i
cross-støvlerne. Det er jeg STOLT af, og jeg gik nok også hen og blev lidt
mærkefanatisk. Det er der vel ikke noget galt i? Jeg nedgør jo ikke andres
motorcykler som det så ofte er tilfældet når HD kørerne omtales herinde?

> Men ok,Kawazaki burde da også lægge noget mere vægt i deres historie med
> jager og bombefly og skibe,Yamaha med deres musikinstrumenter og stereo
> ,Honda og Suzuki kunne prale lidt med deres biler.

Hæ! Jeg har haft en Kawasaki tennisketcher (og et par motorcykler). Den var
lidt noget discount-udstyr, men den passede meget godt til mig, jeg var
heller ikke just topspiller. Yamaha? Jeg havde en kort periode en Yamaha
Synth (og har haft ca. 10 Yam mc'er), den var klart bedre end mig til at
spille. Jeg har haft en Honda generator, og bruger jævnligt ne Honda
plæneklipper, begge fremragende produkter (og jeg har kørt Honda MC'er i 25
år). Jeg har også haft mange Suzuki motorcykler, og en enkelt bil. Bilen
(Suz Swift) var det værste lort på 4 hjul jeg nogensinde har oplevet.

> Kan det have noget at gøre med HD's snart 105 årige historie som MC
> fabrik ?

Tjoh...

Rittig

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-01-08 21:10

Harald Blaatand skrev:

> Her "glemmer" jeg lige AMF perioden!

Var der noget med at det står for Aldrig Mere Fri?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 13-01-08 13:17

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Var der noget med at det står for Aldrig Mere Fri?.
>

> --
> MVH
>
> Ib Jakobsen

Adios MotherFucker

AMF,tja..de laver ihvertfald masser af fritids og sports
udstyr,golfvogne,bowlingbaner dykkerudstyr ..osv..da de så ville lave HD
glemte de at kontrollere hvad der forlod fabrikkken hvad der ikke ligefrem
hjalp på driftsikkerheden på de nye MC,kvalitets kontrol var for dyrt og
blev sparet væk....

American Machine and Foundry

Mvh

Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-01-08 23:46

Steen Gruby skrev:

> Du bliver ved med at kværne rundt i samme rille i håb om at en eller
> anden på et tidspunkt vil give dig det svar du lefler for.

Den tanke slog også mig ved det første indlæg. Og næste tanke der slog
mig var der hurtige ville komme et forsvarende indlæg fra en anden
debatør. Jeg vil ikke nævne navne. Jeg kører sammen med en masse HD-folk
der har kørt i mange år. De kan en masse ord og udtryk. Og ved en masse
som de mener er et must når man kører det mærke. De kværner konstant om
Screaming Eagle, knastaksler og hydraulisk løftere der ikke virker. De
ved præcis hvilke dele der passer til hvilke årgange, og hvordan de skal
modificeres for at kunne proppes i andre modeller. Dem om det, og det er
deres liv. Men der er aldrig nogen der har spurgt mig om hvorfor jeg
ikke har en. Men de har ofte stået med savlen løbe ned af HD-kopijakken
fra kina og kastet blikke på min bimmer. Og udbrudt at havde man en
sådan så var man sorgløs. Når jeg nævner at der er svage vibrationer i
venstre fodhviler i området 2900-3000 omdrejninger, så melder det at ved
det punkt sover deres hænder. Og ved flere omdrejninger er de glade for
bare at kunne holde fast. Flere har sagt at de føler sig til grin over
den pris de har betalt og hvad vi andre med BMW, Guzzi og hvad de andre
hedder.

Alt dette er ikke sagt fordi jeg er misundelig. Jeg kunne da godt en dag
jeg får råd finde på at prøve en sådan. Og jeg er ikke HD-hader. Men
tanken om der måske er for meget gruppepres og massehysteri kunne da
godt strejfe mig.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 11-01-08 15:29

> [...]
> jeg får råd finde på at prøve en sådan. Og jeg er ikke HD-hader. Men
> tanken om der måske er for meget gruppepres og massehysteri kunne da

Mener du knastaksler der ikke virker sammen med hydrauliske ventilløftere
?
Det er nemlig helt normalt da de ikke er lavet til det.

Defekte ventilløftere har jeg ikke prøvet endnu,men jeg har da hørt om en
der prøvede det engang !
Gruppepres og massehysteri ?,måske i dag,men ikke da jeg fik den første HD
i 1980.,i dag er det jo nærmest et "moderne" og et "must" i visse kredse at
købe en HD,hvilket du jo også har bemærket.

Hvis du en dag får lyst til at prøve en HD,nej lad hellere være med
det,men du kan jo fortælle dine venner at der i mange år er lavet HD med
gummiophængt motor og de findes også med balanceaksler (som en del fjerner
fordi de savner at kunne mærke at der er en motor)og endelig er der også
Porsche/V-Rod Buell/Rotax

Mvh

Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-01-08 21:16

Harald Blaatand skrev:

> Mener du knastaksler der ikke virker sammen med hydrauliske ventilløftere
> ?

Jeg mener: At de snakker om knastaksler af alle afskygninger, og om
faste løftere, Standard hydrauliske og modificerede af samme.

> Det er nemlig helt normalt da de ikke er lavet til det.

Se den tror jeg lige jeg må have en gang til. Laver man ventilløftere
som ikke er lavet til hvad?.

> [...]
> fordi de savner at kunne mærke at der er en motor)og endelig er der også

Efterhånden er de fleste af dem kørende på gummikøer. Så jo jeg ved at
de kører med gummiophængte motorer.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 21:52

> Jeg mener: At de snakker om knastaksler af alle afskygninger, og om faste
> løftere, Standard hydrauliske og modificerede af samme.

Jeg mener at dem der sætter faste løfter i en rimlig standart HD motor er
lidt skøre.
Hydraliske løfter på en HD funker bare, det går den bestemt best med.
Problemet er hvis man tuner, så kan hydralikken ikke følge med.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Harald Blaatand

Dato : 13-01-08 13:22

> [...]
> MVH
>
> Ib Jakobsen

>"Mener du knastaksler der ikke virker sammen med hydrauliske

=Nogle knastaksler er lavet til at køre med faste løftere,hvorfor de
originale driftsikre hydrauliske må skiftes ud med faste.

Mvh

Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-01-08 19:46

Harald Blaatand skrev:

> ventilløftere ?"<
>
> =Nogle knastaksler er lavet til at køre med faste løftere,hvorfor de
> originale driftsikre hydrauliske må skiftes ud med faste.

Ja, og nogle løftere kan ikke følge med ved høje omdrejninger. Jeg er
rodet lidt ind i det projekt som Disc omtalte med godt 200hk.

Noget andet, som er off-topic. Er der andre end mig der har svært ved at
læse dine indlæg. Hos mig er det hele rodet sammen med en masse
linieskift. Jeg har ikke lignende problemer med andres indlæg.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 13-01-08 23:58

Ib Jakobsen skrev:

> Noget andet, som er off-topic. Er der andre end mig der har svært ved at
> læse dine indlæg. Hos mig er det hele rodet sammen med en masse
> linieskift. Jeg har ikke lignende problemer med andres indlæg.

Hér, med Mozilla Firefox, ikke andet end noget flerdobbelt indrykning af
citeringen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 07:44

On Sun, 13 Jan 2008 23:57:59 +0100, Armand wrote:

> Hér, med Mozilla Firefox, ikke andet end noget flerdobbelt indrykning af
> citeringen!

Steen's OE reader ombryder tekst ved 70 tegn i stedet for 75 tegn, når at
han svarer på indlæg. Det giver de lidt underlige linieskift.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-01-08 07:58

Orla Pedersen skrev:

> Steen's OE reader ombryder tekst ved 70 tegn i stedet for 75 tegn, når at
> han svarer på indlæg. Det giver de lidt underlige linieskift.

....i stedet for "72 tegn" Orla - 72

Fra : Armand

Dato : 15-01-08 00:18

J.C.Kløve skrev:

> ...i stedet for "72 tegn" Orla - 72

Lort! Jeg, IT-imbecibel, hár allerede taget ad notam og ændret min opsæting
til 75 :-|

Der er intet så skønt som dobbelt arbejde - om igen!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 15-01-08 09:27

> Lort! Jeg, IT-imbecibel, hár allerede taget ad notam og ændret min
> opsæting til 75 :-|
>
> Der er intet så skønt som dobbelt arbejde - om igen!

Nu kan du jo lade den være, eller ændre som du lyster, men Orla har ret det
er 75!
Min står i hvert tilfælde sat til 75 som default, og jeg har ikke problemer
i den retning.

Venlig hilsen

Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-01-08 09:38

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> er 75!
> Min står i hvert tilfælde sat til 75 som default, og jeg har ikke problemer

jammen så citerer vi da lige usenet vrøvlementet:

//En linielængde på 65-72 tegn pr. linie er den mest læsevenlige.//

//Linjelængden må maksimalt være på 72 tegn. Brug ISO-8859-1 og undlad
Quoted Printables. Når du svarer, så indryk det du svarer på med '>'.//

og så lige den sidste (som du da også er velkommen til at envende

//En signatur må maksimalt være på 4 linier á 72 tegn og skal indledes
af "-- ", altså [minus][minus][mellemrum].//

--
Dun@nt med mozilla default 72

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 15-01-08 11:34

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> jammen så citerer vi da lige usenet vrøvlementet:

Ay-ay Sir

> [...]
>
> //Linjelængden må maksimalt være på 72 tegn. Brug ISO-8859-1 og undlad
> Quoted Printables. Når du svarer, så indryk det du svarer på med

Men der står også at det egentlig er historisk bestemt og fungerer fint
så længe det er under 80.
Ja-ja, Jeg har sat det til 72, så rolig

> og så lige den sidste (som du da også er velkommen til at envende

Tak, du er altså flink.

> //En signatur må maksimalt være på 4 linier á 72 tegn og skal indledes
> af "-- ", altså [minus][minus][mellemrum].//

> [...]

Pudsigt, at OE i hjælpefunktionen anbefaler en værdi omkring 72, og så
alligevel anvender en større værdi som default ?...!.... !... ?????

Nå, det går jo egentlig glimrende

Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-01-08 12:48

Michael Dahlberg skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Men der står også at det egentlig er historisk bestemt og fungerer fint
> [...]

selv tak

> Pudsigt, at OE i hjælpefunktionen anbefaler en værdi omkring 72, og så
> alligevel anvender en større værdi som default ?...!.... !... ?????
>
> Nå, det går jo egentlig glimrende

Må jeg så på det varmeste anbefale "Mozilla Thunderbird" - det er gratis!
og det fungerer rigtig rigtig fint til news.
Er selv skiftet fra OE for et par år siden

http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/all.html

--
Dun@nt - mon man kan være OT i denne Trolle tråd??

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-01-08 08:02

Ib Jakobsen skrev:
> [...]
> læse dine indlæg. Hos mig er det hele rodet sammen med en masse
> linieskift. Jeg har ikke lignende problemer med andres indlæg.

Hvad er "topic" egentlig i denne tråd? :-\

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 08:07

On Mon, 14 Jan 2008 08:01:34 +0100, "J.C.Kløve" wrote:

> Hvad er "topic" egentlig i denne tråd? :-\

Tangent ?

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 14-01-08 16:58

Orla Pedersen skrev den 14 jan 2008 i

> Tangent ?

Troll - så der er frit slaw

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-01-08 19:50

J.C.Kløve skrev:
..

> Hvad er "topic" egentlig i denne tråd? :-\

Ha ja, det har du ret i. Vi er kommet lidt rundt omkring. Men vi snakker
da stadig motorcykler. Selv om man kan diskutere om .................
Nej, jeg skal mok lade være med at drille Steen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 14-01-08 23:32

> [...]
> da stadig motorcykler. Selv om man kan diskutere om ................. Nej,
> jeg skal mok lade være med at drille Steen.

Ja, nu må Steen da være glad, for her bliver da både spurgt og svaret
i en uendelighed )

mvh Jens
Sydals

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-01-08 23:40

Jens Meldgaard skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, nu må Steen da være glad, for her bliver da både spurgt og svaret
> i en uendelighed )

undskyld, hvad mener du?

LOL

Fra : Harald Blaatand

Dato : 15-01-08 14:59

> [...]
Nej,

> Ja, nu må Steen da være glad, for her bliver da både spurgt og svaret

Gaab.....

Mvh

Steen

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-01-08 23:27

> [...]
> Også HD's øvrige motorer vil hen ad vejen blive ydelses og
> forurenings -optimeret ved hjælp af Porsche."

Ikke for at rette på dig Armand, men
"wurden schon" betyder at de allerede _er_ blevet optimeret.

mvh Jens
Sydals

Fra : Dr. Enduro

Dato : 06-01-08 16:16

Hej Steen

Måske tager jeg fejl, men er det måske, fordi en del af dine indlæg
handler om at fare i flint, hver gang nogen gør grin med
Harley-Davidson? Det er der jo ikke så meget diskussionsstof i (og den
må du tolke som du vil... ).

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Harald Blaatand

Dato : 06-01-08 16:55

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> wrote in message

> [...]
> handler om at fare i flint, hver gang nogen gør grin med
> Harley-Davidson? Det er der jo ikke så meget diskussionsstof i (og den

Jeg håber da ikke at jeg " farer i flint"

Jeg er efterhånden blevet hærdet med hensyn til folk der gør grin med
Harley-Davidson og de fleste der gør det har tilsyneladende ikke meget
forstand på mærket (Troll) ?;-
)

Jeg har prøvet at finde fornuftige svar der ikke burde være tvivl om,men
uanset hvad så ender det med at HD er en Nazi bike fremstillet af de samme
folk der lavede Tiger kampvogne til A.Hitler,og at alle Harley'er er
nogenlunde ligeså hurtige og tunge som omtalte kampvogn!

Det må jeg så bare huske og springe den slags over hvis jeg kan )

Mvh

Steen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-01-08 22:20

Harald Blaatand skrev:
-klip-
> [...]
> folk der lavede Tiger kampvogne til A.Hitler,og at alle Harley'er er
> nogenlunde ligeså hurtige og tunge som omtalte kampvogn!

Hovhov, nu bevæger du dig ind på MIT område - gumpetunge tyskercykler,
også kaldet "overdimensionerede rystepudsere!" ;oD

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-08 14:09

"Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> wrote in message
> Harald Blaatand skrev:
> -klip-
> -klip-

> Hovhov, nu bevæger du dig ind på MIT område - gumpetunge tyskercykler,
> også kaldet "overdimensionerede rystepudsere!" ;oD
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.
>
> --
> ========================
> www.bmwmc.dk
> www.politimotorcykler.dk
> ========================

Det må du meget undskylde!
Jeg holder meget af motorcykler der ikke ryger ud på den nærmeste mark i
blæsevejr og de må meget gerne kunne klare klare Valby Bakke uden
nedgearing .

Hvor de så er fremstillet kommer i anden række )

Mvh

Steen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-01-08 00:10

Harald Blaatand skrev:
> "Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> wrote in message
> om,men
> samme

-kåt-

> [...]
> nedgearing .
>
> Hvor de så er fremstillet kommer i anden række )

Arrrh, du ER sgu da også så krævende! ;oD
Jweg kan så hilse og sige at den spritnye R1200RT er et pragtfuldt
autobahn-lokomotiv, som både klarer motorvej, landevej og bykørsel elegant.
Og så kan man få grillet naller og gump samtidig, hvis man som
undertegnede er lidt kuldskær nu og da.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-01-08 23:07

Harald Blaatand skrev:
> [...]

> folk der lavede Tiger kampvogne til A.Hitler,og at alle Harley'er er
> nogenlunde ligeså hurtige og tunge som omtalte kampvogn!

Hvad du har fået serveret desangående er så vidt jeg kan se fakta (jf.
tidligere tråde) At det bliver til det statement du fremfører siger ikke
meget om de øvrige skribenter, men udelukkende om det du får ud af det
de skriver. - det lugter lidt af at du har købt dig et "brand" og netop
når det kommer der til, er yderligere diskussion nyttesøs :-\

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-08 01:25

> [...]
> de skriver. - det lugter lidt af at du har købt dig et "brand" og netop
> når det kommer der til, er yderligere diskussion nyttesøs :-\

Hvis du mener at jeg fordrejer fakta ....,nej det her nytter ikke
noget,Erik Buell fortæller historien fint via Armands link,helt god nat.

Steen

Fra : Richard

Dato : 06-01-08 16:26

Harald Blaatand wrote:

> Er der en "regel" for hvornår et emne skal betegnes som "udtømt" eller er
> det bare ufrivillige "trolle"og bevidste "trolle" ?

Nogle emner/indlæg er vel blot uinteressante/kalder ikke på kommentar, så
de heller ikke får noget svar? - hm, hvorfor var det egentlig lige, at jeg
svarede på dette emne...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-01-08 07:56

Harald Blaatand wrote:
> [...]
> svarer på underlige påstande,kommer der ingen mod reaktioner..
> Jeg ved at der mindst er 30 brugere her i gruppen og en del af dem der ikke

Jeg holder mig i reglen ude af debatter der omhandler HD - dels af
manglende viden dels manglende interesse.

Dertil kan du lægge at jeg ikke finder anonymitet på usenet særligt
flatterende. Nu kan jeg se at du hedder Steen, og havde jeg mødt dig
ville jeg sikkert være mere tilbøjelig til at skrive nogle
"tungue-in-cheek" svar på dine indlæg. Som sagerne står kunne du jo være
best buddy med Jøncke, og være uden humoristisk sans. I den slags
tilfælde hænder det at jeg kan holde kæft

--
vh
Torben

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-01-08 12:45

Torben Scheel skrev:

> Som sagerne står kunne du jo
> være best buddy med Jøncke

Lige nu er dét jo ikke det store problem

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-08 13:59

> [...]

>"Jeg holder mig i reglen ude af debatter der omhandler HD - dels af
manglende viden dels manglende interesse."<

Det kan jeg godt lide,udskift HD med "noget" jeg mangler vide og interesse
om om jeg kunne ikke have sagt det bedre selv !

Ja,jeg kan/kunne være best buddy med hvem som helst ,jeg kunne være Jønke
og uanset hvad jeg skriver som afsender på nettet kan det være sandt eller
falskt,du kan jo også hedde noget andet og kende nogen jeg ikke gider tale
med ,hvem ved ?

Det her var mest for personer der allerede har svaret på mit indlæg og når
jeg så svarer dem siver de ud i cyberspace........sch...

Humor,ja tak !

Mvh

Steen

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 12-01-08 12:50

Hej

On Jan 11, 11:42 pm, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
> [...]
> Ingen af mine japanere har kunnet køre så meget uden ventiljustering? Mon
> ikke du har været meget heldig? Eller har et atypisk kørselsmønster?

Jeg kørte omkring 35000km på min CBR600F2, og fik efterset ventiler en
gang. Bent ProBike sagde der ikke var noget at komme efter...

--
Jesper