Alternativ til lift
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 04-01-08 21:53

Hej,

Er der nogen der har prøvet en talje som alternativ til en lift ?

Jeg tænker på at sætte en eller to taljer op i loftet til at hejse cyklen op
med.

Er der overhovedet realistisk ?

----
Jan Selchau-Hansen
http://www.dfmc.dk/?id=920

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-01-08 22:01

> Er der nogen der har prøvet en talje som alternativ til en lift ?
>
> Jeg tænker på at sætte en eller to taljer op i loftet til at hejse cyklen
> op med.
>
> Er der overhovedet realistisk ?

Teknisk er det bestemt muligt - jeg brugte metoden til en gammel DKW jeg
renoverede.
MEN MEN - hvis snoren skal kunne bære og være stabil, skal du have fat i
stellet, og det kan faktisk være svært at finde et sted, hvor snorene ikke
ridser lakken, og hvor cyklen er i balance.
Jeg endte med at købe en lift i stedet.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 05-01-08 01:25

I mine unge dage brugte jeg en skrældetalje og noget stålwire, det
kunne sagtens brugestil min Honda 400F, men det er nu ikke så godt som
en lift, maskinen " dingler" når du tager fat.

MVH

Kim

BMW R100RS
MZ ETZ 300 Saxon - Velorex
MZ 250 ETS
MZ ES 150/1

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-01-08 08:43

Jan Selchau-Hansen skrev den 04 jan 2008 i

> Er der nogen der har prøvet en talje som alternativ til en lift ?

Ja, tanken er besnærende, men jeg opgav da det gik op for mig, hvor tungt
grej der faktisk skal til for at løfte en mc sikkert fra grunden.

Fra : Rasmus

Dato : 05-01-08 14:01

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in

> Jan Selchau-Hansen skrev den 04 jan 2008 i

> Ja, tanken er besnærende, men jeg opgav da det gik op for mig, hvor
> tungt grej der faktisk skal til for at løfte en mc sikkert fra
> grunden.

En 1/4T talje fylder/vejer ikke meget, og så nogle bløde stropper/slings,
så ridser man ikke noget!

Jeg har lige løftet min TDR med bløre stropper, uden problemer. Bare man
løfter BÅDE for og bag. Hvis man kun løfter i den ene ende, vil den tilte i
den anden ende og vælte!!

Men problemet med et den "giver efter" når man tager fat, kan man ikke
komme uden om.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-01-08 14:14

Jan Selchau-Hansen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der har prøvet en talje som alternativ til en lift ?
>
> Jeg tænker på at sætte en eller to taljer op i loftet til at hejse

Ulemperne har flere kommet med. Jeg har svejset et rullebord med nogle
støtter, som passer til motor eller stel. Nedenunder lavede jeg en
plade, som man kunne stille kasser og lægge dele fra sig på. Så brugte
jeg en girafkran til at sætte den op på. Fordelen er hvis man ikke har
så meget plads, så kan man sætte den til side når man ikke arbejder på
den. Det har jeg gjort med både BSA M22, BMW R80 og K100RT. Det er ikke
det mindste ustabilt.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : TGSC

Dato : 05-01-08 07:47

Jeg har brugt det et par gange, med besvær. Jeg sætter et stykke stof
(tshirt) mellem strop og stel/sæde for at undgå ridser.
Vandrette bevægelser kan undgås ved at spænde stropper vandret til væg/
møbler.

Harald Nyborg har en skralde med håndtag til 150kr, som jeg dog ikke
har prøvet. Men de billige skralder med pladelås er ret irriterende at
bruge fordi "håndtaget" er så dårligt, og man frygter for sine fingre
på vej ned.
http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5042&n=60100&KundeID=
Jeg så også en med rotationshåndtag et sted.

Fra : Armand

Dato : 05-01-08 16:41

TGSC skrev:
> [...]
> (tshirt) mellem strop og stel/sæde for at undgå ridser.
> Vandrette bevægelser kan undgås ved at spænde stropper vandret til væg/

Hvilket må ende med at ligne en stor flue i et edderkoppenet :-/

> [...]
> har prøvet. Men de billige skralder med pladelås er ret irriterende at
> bruge fordi "håndtaget" er så dårligt, og man frygter for sine fingre

De har også irriterende kort løftehøjde før skralden jamme's af oprullet
strop!
Jeg har dog brugt tricket af nød et par gange, og med skiftende nye
opstropninger kán det lade sig gøre.
Jeg vil dog ikke anbefale tricket til andet ed f.eks. æige aflaste
hjulene for afmontering af hjul hhv. adskillelse af affjedring!

#1615!
Og dén kunne man i mine øjne godt bruge sammen med et åg eller Y-delte
stropper, som kran til at løfte over "manuel" skruebords-højde (á system
Ib)!

Nu der tales om løft af motorcyklen:
Jeg har ved flere lejligheder tænkt på om ikke at "parkering" af
modellen oppe under loftet (á IKKE i løfteværktøjet, hvorved at det jo
er for enkelt at sænke den ned) i sig selv er en effektiv tyverisikring :-/

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 06-01-08 20:10

"TGSC" <nejtilspam@sol.dk> skrev i en meddelelse

http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5042&n=60100&KundeID=

Sådan en har jeg (til andre formål) og der er _ingen_ af mine cykler
der kommer op at hænge i den =

mvh Jens
Sydals

Fra : Anders Majland

Dato : 06-01-08 22:23

> http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5042&n=60100&KundeID=
>
> Sådan en har jeg (til andre formål) og der er _ingen_ af mine cykler
> der kommer op at hænge i den =

Jeg har prøvet om jeg kunne trække en lille busk op med den.

Et stykke snor omkring busken - et andet om trækkrogen på bilen (nej jeg
ville ødelægge koplinge på at lade den trække) og så skulle det jo være en
nem sag. Nope - 15 min senere havde jeg bukket håndtaget på skrallen

Jeg ved ikke hvor stor kraft jeg har trukket, men jeg har da lagt mine 100kg
godt i trækket i håndtaget. Men jeg trak ikke bilen ret meget baglæns, inden
den havde lavet et par fordybninger hjulene, og det næste der gav efter var
så skralde taljen ....