bremselyskontakt på forbremsen Kawa 350 tr~
Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 03-01-08 14:34

Hej Gruppe,

Som et vinterprojekt er jeg i gang med at sætte en fin Kawasaki S2 350
Triple i stand. Det er en dansk cykel der indregistreret i 1971 og med
et meget lavt stelnummer, dvs. med tromlebremse foran.

Det undrer mig at der ikke er nogen bremselyskontakt foran, således at
bremselyset udelukkende aktiveres ved brug af bagbremsen. Min Haynes
siger ganske vist at det kun var US-modeller der havde
bremselyskontakt monteret foran, men kan det virkelig være rigtigt?
Det er jo forbremsen man bruger mest og hvordan pokker forklarer jeg
synsmanden sagens sammenhæng, når den tid kommer, hvis det virkeligt
skal være sådan?

Mvh
Hornsved

Fra : Leif

Dato : 03-01-08 22:48

<hornsved@post6.tele.dk> wrote in message
[...]

Til lykke med projektet.

Jeg har selv ledt efter triple gennem længere tid - de er pænest fra US, men
næsten ikke til at betale pga. rigelig høj fragt.

Havde en H1'er midt i 70'erne og har derfor en del af det gamle
pressemateriale
der blev udgivet i div. bogform liggende om dem. Vi llige kigge det i gennem
og
se om der står noget herom.

Sig endelig til hvis du falder over endnu en.

Mvh; Leif
(7330)

Fra : Leif

Dato : 06-01-08 19:50

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> wrote in message

> [...]
> pressemateriale
> der blev udgivet i div. bogform liggende om dem. Vi llige kigge det i

Der var mange oplysninger, men ikke noget specielt herom - har du set
via http://www.kawatriple.dk/Home/home.html om der er hjælp at hente?

Fra : Ivar

Dato : 03-01-08 22:58

hornsved@post6.tele.dk skrev:

> Det undrer mig at der ikke er nogen bremselyskontakt foran

Det var meget almindeligt i 1971. Da cyklen hele tiden har været
dansk, bør det ikke give problemer ved syn.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : claus b.p.

Dato : 03-01-08 23:37

> [...]
> Det er jo forbremsen man bruger mest og hvordan pokker forklarer jeg
> synsmanden sagens sammenhæng, når den tid kommer, hvis det virkeligt

Man bruger da ALTID for- og bagbremse samtidig. Hvis du har glemt hvordan
man gør, kan jeg foreslå et kørekursus. I særdeleshed med sådan en gammel
"selvmorder".

/Claus

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 04-01-08 08:50

Tak for svarene - Jeg var lidt nervøs for at cyklen var lidt forskruet
på dette punkt. Men det er den nok ikke. Sjovt, for jeg mener bestemt
at selv min midt-halvfjerdser Yamaha knallert havde bremselyskontakt
på forbremsen....

Den med kørekurset var måske en go' idé, man bliver jo aldrig for
gammel til at lære noget nyt og når man nu er forvænt med Yamaha's de
blå monobloc kalibre foran til daglig, så er det der med bagbremsen jo
nærmest gået helt i glemmebogen.

Mvh
Hornsved

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-08 17:47

On Fri, 4 Jan 2008 07:50:11 -0800 (PST), hornsved@post6.tele.dk wrote:

> [...]
> på dette punkt. Men det er den nok ikke. Sjovt, for jeg mener bestemt
> at selv min midt-halvfjerdser Yamaha knallert havde bremselyskontakt

Der findes en enkel løsning, Triumph og BSA brugte den. Det er en kontakt
som blot sættes i bremsekablets yderspiral. Men det kræver jo så at Du selv
kan sætte nipler på efterfølgende.

Men ellers ja, brug bagbremsen om ikke andet, så som tegngivning

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : claus b.p.

Dato : 05-01-08 00:47

meddelelse news:w25ttn8ctppi$.eezsmf0fojaw.dlg@40tude.net...
> On Fri, 4 Jan 2008 07:50:11 -0800 (PST), hornsved@post6.tele.dk wrote:
>
> Men ellers ja, brug bagbremsen om ikke andet, så som tegngivning

Hej Orla.
Du forstod måske ikke pointen, sådan som Hornsved gjorde? Man kan kun bremse
70% med forbremsen alene. De sidste vigtige 30% kommer fra bagbremsen. Det
er ganske vigtigt at man benytter begge bremser i det daglige, så man har
fornemmelsen for hvor meget de skal have, den dag man virkelig har brug for
dem. Samtidig har man også bedre fornemmelse for om de virker som de skal.
Tromlebremser kræver nemlig konstant vedligeholdelse.

Mon ikke Kawaen er udstyret med dobbeltvirkede tromler foran lige som den
Suzuki 350 jeg havde i 70'erne? Dvs. at der er 2 bremsearme, der trækker i
hver sin bakke, placeret overfor hinanden på ankerpladen. Dette er en
_rimelig_ effektiv bremse, men ikke som en moderne skivebremse, og slet ikke
ved højere hastigheder. Derfor var disse små lette mc'er med mange
hestekræfter temmelig farlige. Men idag er det vel mere for nostalgi end ræs
man har sådan en. Jeg kunne da ihvertfald godt nævne nogle mc'er jeg hellere
ville køre ræs på.

/Claus

Fra : Leif

Dato : 05-01-08 10:32

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ræs
> man har sådan en. Jeg kunne da ihvertfald godt nævne nogle mc'er jeg

Bremsen er som du beskriver. Men husker man bare på at der er mere frigang
end på skiver, går det - den bremser faktisk godt uden fading pga. varme.

Mvh, Leif

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 11:04

On Sat, 5 Jan 2008 10:31:43 +0100, Leif wrote:

> Bremsen er som du beskriver. Men husker man bare på at der er mere frigang
> end på skiver,

Frigang?? Hvilken frigang ?

Hvis at Du taler om bremsegrebets vandring, så er der ikke mere på en
justeret kabelbremse, end på et hydraulisk skivebremse system. :-/

Fra : Leif

Dato : 05-01-08 15:10

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:1gfckny7jgidt.187palu50hvmi$.dlg@40tude.net...

> Frigang?? Hvilken frigang ?
>
> Hvis at Du taler om bremsegrebets vandring, så er der ikke mere på en
> justeret kabelbremse, end på et hydraulisk skivebremse system. :-/

Jeg tænker på vandringen inden bakkerne er ude ved navnets bremsering.
Jeg husker den som medvirkende til lidt tøven....
Mvh, Leif

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 15:35

On Sat, 5 Jan 2008 15:09:30 +0100, Leif wrote:

> Jeg tænker på vandringen inden bakkerne er ude ved navnets bremsering.
> Jeg husker den som medvirkende til lidt tøven....

Så har bremsen været voldsomt misjusteret, der skal nemlig kun være lige
over nul frigang, nøjagtigt som med skiver.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 10:50

On Sat, 5 Jan 2008 00:46:58 +0100, claus b.p. wrote:

> Hej Orla.
> Du forstod måske ikke pointen,

Øhhh ?? Sådan gjorde vi bare dengang :-| Uanset hvad, så var begge bremser
ibrug, og de var ikke specielt ringe på BM33'eren. Men også for at _vise_
at jeg bremser.

> [...]
> hver sin bakke, placeret overfor hinanden på ankerpladen. Dette er en
> _rimelig_ effektiv bremse, men ikke som en moderne skivebremse,

Det var Triumphs bremse fra ny, faktisk meget bedre end CB750 skiven. Men
uden vedligehold, så vil CB-bremsen nok vinde i længden.

Fra : Armand

Dato : 05-01-08 02:37

Orla Pedersen skrev:

> Der findes en enkel løsning, Triumph og BSA brugte den. Det er en kontakt
> som blot sættes i bremsekablets yderspiral. Men det kræver jo så at Du selv
> kan sætte nipler på efterfølgende.

Det er vel ligeså enkelt at bruge et moderne(?) koblings greb/konsol med
integreret kontakt :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 10:50

On Sat, 05 Jan 2008 02:36:33 +0100, Armand wrote:

> Det er vel ligeså enkelt at bruge et moderne(?) koblings greb/konsol med
> integreret kontakt :-/

Jo-da, hvis at Du kan finde et _bremsegrebkonsol_ med kontakt til kabel.
Men vil man nu holde et autentisk design, så er "kabelløsningen" måske at
foretrække.

"Omvendt" koblingsgreb var noget vi brugte på knallerter :-/ og i øvrigt
virker kontakten typisk omvendt, á afbryde.....(på dem med µ-switch ka' man
bytte rundt på ledningerne).

Fra : Ivar

Dato : 05-01-08 00:24

hornsved@post6.tele.dk skrev:

> Men det er den nok ikke. Sjovt, for jeg mener bestemt
> at selv min midt-halvfjerdser Yamaha knallert havde bremselyskontakt
> på forbremsen....

Det ved jeg ikke om den havde, men der var stor forskel på
begyndelsen og slutningen af halvfjerdserne. I starten var det
ikke almindeligt, i slutningen havde alle det.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 04-01-08 18:53

hornsved@post6.tele.dk skrev den 03-01-2008:
> [...]
> Det er jo forbremsen man bruger mest og hvordan pokker forklarer jeg
> synsmanden sagens sammenhæng, når den tid kommer, hvis det virkeligt

Hejsa
Er det den du købte af mig, inde på Nørrebro ?
Det er originalt uden bremselyskontakt, på sådan en fætter.
Det er ikke et problem, du lærer hurtigt at bruge begge bremser, ved
stop.
Godt nok berømmede diverse tests forbremsens kvalitet.
Men kun 10 år før berømmede man forlygten på MZ der tillod at færdes
ved
landevejshastighed efter mørkets frembrud.
Den havde 35watt

Mvh
Niels

Fra : KentBM

Dato : 04-01-08 19:50

hornsved@post6.tele.dk wrote:
> Det er jo forbremsen man bruger mest og hvordan pokker forklarer jeg
> synsmanden sagens sammenhæng, når den tid kommer, hvis det virkeligt
> skal være sådan?
Jeg husker som det var i går, hvordan jeg røg på røven i et sving på min
Everton knallert i et sving fordi jeg kun bruget bagbremsen og pedalen
gik i asfalten. Forbremsen (tromle) virkede ikke, da den var slidt ned
og låste ved brug.

Og skrækken senere da jeg lånte en BMW med tromlebremser i stedet for
skiver, som på min Suzuki GS850. Hvordan nakke hårene rejste sig da jeg
trådte på på fodbremsen/trak forbremsen og absolut intet skete før
frigangen var overstået.

Efter min mening er skivebremserne en af de aller størst opfindelser ud
fra sikkerheden. Og så blev den opfundet omkring 1920 (?) og alligevel
blev din Kawa er stadigvæk lavet med tromle.

God fornøjelse med dyret. Der er ikke mange maskiner fra før
midtfirserne på gaden.

--

Kent

Fra : Harald Blaatand

Dato : 05-01-08 13:51

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message
> [...]
> blev din Kawa er stadigvæk lavet med tromle.
>
> God fornøjelse med dyret. Der er ikke mange maskiner fra før

Nej,men der er masser af MC fra før midtfirserne på gaden. ;-.)

Jeg har også engang haft en sjov totakter med sjove bremser,dog kunne den
styre rimeligt.såvidt jeg husker (Yam R5 350),udstødningerne skulle bare
holdes rene for koks for at den kunne flytte sig,men sjov sålænge det
virkede )

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 15:35

On Sat, 5 Jan 2008 13:51:12 +0100, Harald Blaatand wrote:

> Jeg har også engang haft en sjov totakter med sjove bremser,dog kunne den
> styre rimeligt.såvidt jeg husker (Yam R5 350),

Nu var R5, og DS7, som de eneste japanere fra den tid, udstyret med noget
så vildt som køreegenskaber, og bremserne var på linie med Bonneville,
faktisk gode for den tid. Siden fik de skivebremser, og hed RD.
Kaliprene var elendige, så dem byttede vi til Lockheed dobbeltstemplede.

Fra : KentBM

Dato : 05-01-08 17:26

Harald Blaatand wrote:

> Nej,men der er masser af MC fra før midtfirserne på gaden. ;-.)

Nu mente jeg altså MCer . Synes du virkelig, at der er mange før
midtfirserne på gaden? Og der mener jeg selvfølgelig om sommeren.

Jeg havde en Honda CB 1100 R med på Cypern som soldat i begyndelsen af
firserne. En kollega havde en RD 350 LC YPVS af typen med styrkåbe. Den
var godt nok noget sjovere en Hondaen på de små snoede veje. Og jeg
husker nu ikke bremserne som specielt dårlige.

--

Kent

Fra : Harald Blaatand

Dato : 06-01-08 18:53

> [...]
> var godt nok noget sjovere en Hondaen på de små snoede veje. Og jeg
> husker nu ikke bremserne som specielt dårlige.

Jeg ved godt at du mente MC,men jeg tænkte på noget andet gammelt jern end
du gjorde,prøv at se efter ved Bakken åbning eller lignende

Steen

Fra : KentBM

Dato : 07-01-08 21:21

Harald Blaatand wrote:
> Jeg ved godt at du mente MC,men jeg tænkte på noget andet gammelt jern end
> du gjorde,prøv at se efter ved Bakken åbning eller lignende
Det er faktisk rigtigt, der plejer at være mange gamle maskiner (og
ejere). Maskinerne er nok overgået til museums liv.

--

Kent

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 04-01-08 14:34

> Er det den du købte af mig, inde på Nørrebro ?

Nej, denne her er sidst registreret i Odder for derefter at have stået
i en garage 10-15 år. Jeg købte den af en gut oppe ved Skive.

> Men kun 10 år før berømmede man forlygten på MZ der tillod at færdes
> ved
> landevejshastighed efter mørkets frembrud.
> Den havde 35watt

Tjahh, Kawa'en har 25/35W i forlygten så det bliver noget af et
lyshav, når først vi kommer ud på landevejen....

Mvh
Hornsved

Fra : Leif

Dato : 04-01-08 23:49

> [...]

Tjahh, Kawa'en har 25/35W i forlygten så det bliver noget af et
lyshav, når først vi kommer ud på landevejen....

Når først den står som ny igen, vil du slet ikke have den ud ao natten....

Mvh, Leif
Der også savner sin H1'er.....

Fra : Ivar

Dato : 05-01-08 00:29

Leif skrev:

> Der også savner sin H1'er.....

Det kan jeg godt forstå, jeg ville også gerne eje et sådan monstrum.
Men helt ærligt, var det ikke noget skammel?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Armand

Dato : 05-01-08 03:22

Ivar skrev:

> Det kan jeg godt forstå, jeg ville også gerne eje et sådan monstrum.
> Men helt ærligt, var det ikke noget skammel?

[rækker lige ud til venstre og fremdrager "Street bikes - 30 Years of
high performance motorcycles" fra hylden]
Citat:
"Speed was definitely the H1's force. It's handling was notoriously bad.
braking was for all purposes non-existing .... (brakes slightly smaller
than the one on the 1969 Triumph 500) .......
The H1 was build for one thing, and one thing only: Heart-stopping
arm-wrenching acceleration...... Unfortunately the H1 also had a fair
appetite for self destruction, and that not just by crashing - it's
crankshaft was prone to big-end failure, and the top end had to be
rebuld on a fairly ragular basis.
The H2 750 ............ Not surprisingly, the handling, or rather the
lack of it, was even more exaggerated......" !
(billedtekst): "The H's shared one common trait: Speed and acceleration
came first, while braking and handling were a distant second"!
=

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 05-01-08 10:29

> [...]
> (billedtekst): "The H's shared one common trait: Speed and acceleration
> came first, while braking and handling were a distant second"!

Det var der så alm. debat om dengang. Sidder med en masse tests,
beskrivelser mm. udgivet som bog af forlaget Brooklands Books:
Kawasaki 500 & 750 triples, performance portfolio 1976 -1976
hvor der skrives for og imod.
Men du har nok ret i det vedr. de tidligere udgaver, på de sidste år-
gange var mange af de ting rettet. Desværre var effekten på H1
også sat lidt ned - tysk krav / ønske... Men det hele hjalp.
Endelig blev både H1 og H2 brugt til race i US med de alm. stel,
så helt skidt har det ikke været - set med datidens øjne.

Mvh, Leif
Der faktisk husker sin Honda 750 F2 1978 som mere woblende.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 11:04

On Sat, 5 Jan 2008 10:28:35 +0100, Leif wrote:

> Det var der så alm. debat om dengang. Sidder med en masse tests,

Tests, eller ej, da der var en sådan i familien, (den senere udgave med
skivebremse), kunne jeg holde trit med den på de små snoede, med en
velholdt BM33

Fra : Armand

Dato : 05-01-08 15:23

Leif skrev:

> Endelig blev både H1 og H2 brugt til race i US med de alm. stel,
> så helt skidt har det ikke været - set med datidens øjne.

Man har altid racet, og de hidsigste motorer har været magneter for
kørernes valg af meteriel.
Det fedeste ved race er lige betingelser - I frankrig afholdes endurance
race på Velosolex's og de ka'le keder sig ikke af den grund!
Hvis ikke ligefrem at der har været deciderede triple-klasser, så har en
majoritet sikkert focuseret på de højtydende triple'r hvorved at
ensrettetheden har været autonom og racet ligeværdigt :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 15:41

On Sat, 05 Jan 2008 15:23:20 +0100, Armand wrote:

> Man har altid racet, og de hidsigste motorer har været magneter for
> kørernes valg af meteriel.

Og derfor stoppet i alle forekommende "aftermarket" stel :-|

Fra : Steen E.

Dato : 05-01-08 11:24

> The H1 was build for one thing, and one thing only: Heart-stopping
> arm-wrenching acceleration...... Unfortunately the H1 also had a fair
> appetite for self destruction, and that not just by crashing -

Sådan var de nemlig - alletiders sjoveste maskiner - og udover det nævnte
gik pakningerne ved udstødningsrørene konstant, det midterste stempel
brændte jævnligt osv

Jeg havde to af dem, den første blev stjålet i Titangade på Nørrebro (!),
nr. 2 var tydeligt langsommere og mindre støjende.

Men oplevelsen af den lille, lette og hidsige maskine var enestående - jeg
kørte dengang lidt sammen med nogle rockere fra Kgs. Lyngby og en af dem -
som kørte en engelsk 650'er - udtalte efter at have prøvet H1'eren at "den
var da ikke så vild som det blev sagt" ... det viste sig så at han ikke
havde haft den over 6000 omdr., det gør man jo ikke på en engelsk twin, og
han fik så lov at prøve igen, med instruks om at holde den mellem 6-9000
omdr. Efter den tur var han helt stille et øjeblik og sagde noget i retning
af "det var s....."

Naturligvis følger den ikke med nutidens sportsmaskiner, men i 1970 var den
hurtig, iflg. en gammel test jeg har gemt fra amerikanske Cycle Magazine
målte de den på 400 meteren til ca. 170 kmt efter 12 sekunder.

Så til dig med 350'eren .. hvis du passer på den har du et lille stykke
mc-historie i en klasse for sig. Kør den ikke tør for benzin mens du presser
den, det koster sandsynligvis et stempel.

--
Steen E. (som også savner mine H1'ere)
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Armand

Dato : 05-01-08 15:30

Steen E. skrev:

> Sådan var de nemlig - alletiders sjoveste maskiner - og udover det nævnte
> gik pakningerne ved udstødningsrørene konstant, det midterste stempel
> brændte jævnligt osv

Hvilket var at læse i sætningen: " ...not just by crashing ...... and

Fra : Ivar

Dato : 05-01-08 15:56

Steen E. skrev:

> Jeg havde to af dem, den første blev stjålet i Titangade på Nørrebro (!), nr.
> 2 var tydeligt langsommere og mindre støjende.

Kan du huske hvilke årgange det var?

Ivar Magnusson

Fra : Steen E.

Dato : 05-01-08 16:34

> Kan du huske hvilke årgange det var?

den første var en af de sort/grå, vistnok den første serie, må have været i
'70 - den anden var blå fra '71/72 .. der er billede af den blå i
dfmc-profilen

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ivar

Dato : 05-01-08 14:12

Armand skrev:

> "Speed was definitely the H1's force. It's handling was notoriously bad.
> braking was for all purposes non-existing

Det er netop det, som jeg synes gør den den interessant. Den
samtidige CB750 var efter datidens målestok nærmest perfekt.
Den blev en slags stamfader til de følgende japanske super-bikes,
og virker ikke særlig speciel. H1 med sin håbløse totaksmotor
er virkelig en maskine fra fortiden. De tre-benede Suzuki'er
var senere og virkede mere polerede. De var sikkert også teknisk
bedre, man ser i hvert fald flere af dem i dag.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af