TIKI NAVIGATOR
Fra : Roger Johnsen

Dato : 29-12-07 17:01

HEI!

Endlig har vi et kjempebra kart program som ikke koster sjorta.

Har brukt det i 3 år.

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

Pro har 1- 3 kartvinduer . Du kan ha 500 waypoints i hver rute, og tids-
avstands- og ankomstberegne hele eller deler av ruten. Du kan logge seilas
og kjøre dem i 'replay', lage egne merker i kartet, legge inn bildelinker,
kople til autopilot, AIS-mottaker og andre instrumenter - og mye, mye
annet...

MVH
Roger

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-12-07 20:10

Den Sat, 29 Dec 2007 17:01:15 +0100 skrev Roger Johnsen:

> [...]
> seilas og kjøre dem i 'replay', lage egne merker i kartet, legge inn
> bildelinker, kople til autopilot, AIS-mottaker og andre instrumenter -

Her på disse DANSKE nyhedsgrupper er kommercielle reklamer ikke velset.
At du er normand forklarer ikke "fejltagelsen".
Programmet er vel kun til Windows? - føj for den lede
Er "Sjæmpe tos'kennn" markeret på kortet?, eller "Klister kanalennn"
Happy New Year "gott og bra festt"

Karl Erik Christensen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-12-07 20:21

Vi plejer da ellers her i gruppen på tilsvarende vis at omtale
DLS, Maptech, Maxsea, Ozi o.s.v. i samme rosende vendinger og
med link til de sites hvor dyberegående omtale er.
Gode programmer som også kører på Windows, heldigvis!
Hvis du læser nærmere på omtalen så anvendes BSB kort, de mest
udbredte verden over. OG nej Damhussøen findes heller ikke som
BSB kort.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 30-12-07 21:09

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:4777ed06$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> At du er normand forklarer ikke "fejltagelsen".
> Programmet er vel kun til Windows? - føj for den lede
> Er "Sjæmpe tos'kennn" markeret på kortet?, eller "Klister kanalennn"
> Happy New Year "gott og bra festt"

Hej
Det var dog et mærkværdig udfald at komme med.
Manden sælger jo ikke noget, men du ved måske ikke hvad kommerciel er.
Det var da et frisk input.
Hilsen
HO

Fra : Lars Hansen

Dato : 31-12-07 11:25

Vil overlade til KEC selv at forklare, hvad han mener og ikke mener, men mon
ikke hovedparten af hans indlæg skal læses med smiley'erne som en ret vigtig
ingrediens?

Har græsset på Tiki-hjemmesiden og ikke fundet Roger omtalt som
medarbejder, hvorfor jeg (naivt) antager, at manden faktisk er bruger af
systemet sådan som han selv skriver.

Med frygt for at afspore en ellers livlig debat:
Hvad synes I andre om programmet, som det er beskrevet og vist i en lang
stribe screendumps på den en omtalte hjemmeside? Det sammenlignes flere
steder med Maptech, men det markedsfører sig som jeg ser det på et mere
brugervenligt interfjæs.
Ser I andre nogle gode funktioner og forskelle til Maptech, der ville få jer
til at foretrække det ene eller det andet?
Personligt er jeg ret ligeglad med sproget (norsk kontra tysk/engelsk) - en
intuitiv brugerflade er nok så væsentlig for mig.

Godt nytår til alle!

Lars
Odense

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 12:24

Min første indskydelse var et de bortset fra lidt anderledes farvelade ikke
havde noget som maptech's chart navigator ikke har. Tværtimod, så kan chart
navigator synkronisere waypoint med garmin, hvor det ser ud til at tiki er
begrænset til kun at køre nmea synkronisering. Men det er jo ikke alle der
har det behov.

Men det er jo meget et spørgsmål om "look and feel". Jeg kan fx bare bedre
lide Garmins Mapsource end Maptechs Chart Navigator. Og jeg kan ikke rigtigt
forklare hvorfor. Det føles bare bedre.

Måske føles TIKI godt for nogle .... Under alle omstændigheder er det da
meget godt skuldret af en gammel sejler at stable sådan et stykke softeware
på benene.....

BJarke

Fra : SørenH

Dato : 31-12-07 14:59

Jeg synes selv jeg har været en del programmer igennem, og er landet på
Maptech's Chart Navigator.
Og så er det jo typisk sådan, at når man først har fået sat sig grundigt
ind i et programs krinkelkroge, så er man ikke særlig motiveret for at
skifte.
Jeg vil dog overordnet set helst have de samme rasterkort både som papir
og elektroniske, - det gør det nemmere at hoppe fra det ene til det
andet medie.
Derfor har jeg en tendens til at hoppe fra Chart Navigator til DLS i de
dele af danske farvande hvor jeg anvender KMS-papirkort, - feks gennem
Bøgestrømmen.

Mvh og godt nytår til alle
SørenH
Marie af Næstved

PS Jeg synes jeg engang i sommerens løb i Sverige hørte nogen nævne at
der var kommet en eller flere pakker med kanal/flod-kort baseret på BSB.
Jeg har ledt hos Maptech og NV-verlag uden resultat.
Er der nogen som har set sådanne ??

Fra : Roger Johnsen

Dato : 31-12-07 17:00

Sitat: PS Jeg synes jeg engang i sommerens løb i Sverige hørte nogen nævne
at
> der var kommet en eller flere pakker med kanal/flod-kort baseret på BSB

Da burde de være her.

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=6717

MVH
Roger

Fra : SørenH

Dato : 31-12-07 17:14

Roger Johnsen skrev:
> Sitat: PS Jeg synes jeg engang i sommerens løb i Sverige hørte nogen nævne
> at
>
> Da burde de være her.
>
> http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=6717

Hej Roger

Jeg fik ikke udtrykt mig klart nok.
Vi var i sommer gennem Sverige på kanalerne som et forstudie på vor
store tur på de mellemeuropæiske floder og kanaler de næste 2 år.
Og dér - i sommer - hørte jeg en sejlerkollega nævne at der fandtes en
elektronisk BSB-baseret kortpakke over de mellemeuropæiske
kanalsystemer, men jeg kan ikke finde den, og Landmäteriet har den ikke,
- de har kun sverigeskort.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Roger Johnsen

Dato : 31-12-07 17:30

Hei!
Sorry. Jeg har noen gamle på en elle annen Disk, Skal finne de og se hva de
heter.

Fra : Roger Johnsen

Dato : 01-01-08 12:28

GODT NYTTÅR

Har disse, de dekker ikke stort av kanalene.
Finner ikke de Franske bsb kort.

NV Sportschiffahrtskarten - 2003 - Serie 1 - Kieler Bucht - Rund Fünen
NV Sportschiffahrtskarten - 2003 - Serie 2 - Lübecker Bucht - Bornholm -
Kopenhagen
NV Sportschiffahrtskarten - 2003 - Serie 3 - Gewässer um Samsö - Sund und
Kattegat
NV Sportschiffahrtskarten - 2003 - Serie 4 - Rund um Rügen -
Boddengewässer - Stettin

Her er virker som de har det meste av Waterways..
http://www.hansenautic.de/index.php/cat/c5110_Belgium.htmlhttp://www.hansenautic.de/index.php/cat/c5110_Belgium.html

Fra : HH

Dato : 31-12-07 04:32

Jeg har for sjovs skyld downloadet TIKI for at prøve det - og ja,
interfacet synes meget intuitivt. Men allerede efter få minutters leg
så sidder jeg og savner noget hjælp "i dybden". Fx. prøver jeg at lave
en rute med waypoints etc. og det går let i kortet - men jeg kan
tilsyneladende ikke få ruten at se på en liste som jeg kender fra
DLSK. Altså en liste med hvert bens kurs og distance til næste - det
synes jeg selv er en praktisk facilitet. Når sådanne funktioner -
eller forklaringer om hvorfor de ikke er der - mangler i programmet
eller dettes hjælp, så kunne man jo håbe at det kunne findes på
hjemmesiden, men der har jeg ledt forgæves. Der synes heller ikke at
være noget brugerforum hvor brugere kan udveksle erfaringer, hvilket
jeg også ville finde naturligt for et kommercielt produkt. Jeg er
stadigvæk selv på DLSK2, og følger med for på et eller andet tidspunkt
at opdatere til DLSK 200X eller købe et af de andre programmer på
markedet. Dilemmaet her er jo at det så bliver lidt af en udskrivning
fra bådkontoen. Program plus kort bliver jo let adskillige tusinde
kroner. Så selv om man ikke får papirkort med når DLSK købes så er det
jo et attraktivt køb hvis man kan nøjes med danske kort.

Og igen et godt nytår til alle!

Fra : Roger Johnsen

Dato : 31-12-07 14:52

Hei!
Vil først få takke for en fin side. tilsvarende Norsk og Svensk ligger neste
brakk.
Har observert at dere har omtalt mange programmer på denne siden og da jeg
også har
prøvet og forkastet de fleste.
Sitter igjen med TIKI og DLS2 som jeg har tenkt å bytte inn nåe DLS2008
kommer.
Var ikke meningen å drive "reklame" for TIKI, men ment som en opplysning om
at det
er et kart program som er BILLIG og ikke videre kjent.
Et meget bra program etter min mening og i stadig utvikling.
Gleder meg også til å få DLS 2008 i båten bare synd at det ikke lages Norske
kart( bare Svenske)
for å legge inn i DLS 2008.

Vell overstått "bakjul" og tillykke med det NYE.

MVH
Roger

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-08 22:43

Hej Roger,

Jeg har intet kendskab til TIKI endnu - har ikke haft tid her i forbindelse
med julen.

Men kunne du evt. ganske kort orientere os om de væsentligste forskelle
imellem Seaclear og TIKI. Du anbefaler, som jeg læser det TIKI frem for
SeaClear?

Jeg har i løbet af efteråret "leget lidt" med forskellige
navigationsprogrammer, og var blevet enig med mig selv om, at jeg ville
fortsætte med SOB (Software On Board fra Australien fra Digiboat pga. deres
system anvender C-Map kort) og Seaclear, som benytter en række af mine
BSB-baserede søkort. Begge programmer er jo stort set "freeware" ... Når jeg
har valgt dem er det - ud over at jeg finder deres funktionalitet
tilfredsstillende for en lystsejler - ikke mindst fordi de begge kan
håndtere AIS-data og at man virkelig får "value for money - IMO).

Da der jo så stort set kun er investeret tid i projektet indtil nu, kunne
jeg tænke mig at høre din vurdering af, om jeg (og dermed måske andre læsere
i denne gruppe?) hellere skulle fokusere interessen om TIKI frem for f.eks.
SeaClear?

Det står mig ikke klart, hvilken relation, du evt.har til TIKI - men jeg
håber du kan give et godt råd uden at pådrage dig en masse
habilitetsproblemer ... ...

Go' vind i 2008

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Roger Johnsen

Dato : 02-01-08 21:01

Hei!
Beklager sent svar måtte jobbe ekstra.

Det er ikke en lett oppgave for SeaClear er et bra programm.
Enkelt og BILLIG:
Og mine hjemmelagete kart av deler av Norskekysten( les ?-map kval) er nok
en av årsaken til at jeg holder på SeaClear..
For hadde de Norske BSB kart hvert av samme hvalitlet som Danske og Svenske
hadde nok SeaClear
blitt pensjonert, har heller ikke oppgradere det siste to år,da jeg ikke har
hatt behov for de siste oppgraderinger.
En ting SeaClear kan som jeg ikke har fått til i TIKI er at Loggfilen er
lesbar.
I TIKI må jeg laste opp og ned igjen fra GPS`n hvis jeg trenger en rute i
tekst format.

For 1470,- Kr. forventer en jo litt mer, og det får en.
BSB kartene legges rett inn.
Det jeg setter mest pris på er " musekontrollen i sjøgang" nesten sånn at
den vet hvor en har trengt å klikke.
Alt er enklere i Tiki .Oppdager jeg en ny stake, eller oppdager at staken
er flyttet. ja så tar det sekunder og sette ut en de 8 mest brukte + bøye.+
kabel og luftstrekk. Det meste er 1-2-3 klikk unna.
Jeg pleier å ta bilde av fortøyningen i ut-havner. de legges inn i og to år
senere, bilde fram, kile ned der og der. Så det å dele op i to vinduer er
ok.
Hvis en skriver til TIKI og ber om første utgaven, så vil en se den rivende
utviklingen som har hvert.
Og det beste er at det kommer ikke en ny oppgradering før den er UT PRØVD:
Rurene er let og lage. rute av et slepespor kommer med et par klikk.
Har glemt HJELPEN den er der, klik.klikk så se en lyset.
Siden du nevner AIS sakset jeg dette.

Sitat fra TIKI om AIS.
AIS og TIKI Navigator

Det finnes allerede flere tråder om AIS, men ikke alle har oppfattet
AIS-systemet helt korrekt, så her er litt grunnleggende informasjon om AIS,
hva man trenger av utstyr, hvordan et program som TIKI håndterer AIS mm.

Hva er AIS?

AIS er et automatisk identifikasjonssystem som er innført av FNs
sjøfartsorganisasjon IMO for økt sikkerhet til sjøs. Skip med AIS, sender
automatisk ut informasjon om skipets fart, kurs, type skip, navn,
kallesignal mm. Informasjonen sendes på to VHF-frekvenser, og kan mottas av
alle som har en AIS mottaker. Med en kartplotter eller PC-program som
støtter AIS vil skipene bli vist på kartet.

Hva trengs av utstyr for å motta AIS?

Du trenger en AIS mottaker, en VHF antenne og et kartsystem som støtter AIS
(en kartplotter eller et PC program). Du kan bruke din eksisterende
VHF-antenne ved å bruke en splitter, men det beste er å ha en separat
antenne for AIS mottakeren.

Det finnes to typer AIS mottakere. De beste (og dyreste) mottakerne lytter
samtidig på begge AIS-frekvensene. De rimeligere mottakerne lytter på en
kanal av gangen, og switcher mellom de to kanalene. Dette innebærer at man
mister de signalene som sendes på frekvens X mens man lytter på frekvens Y
og omvendt - og skipenes posisjon vil derfor bli oppdatert noe sjeldnere enn
med en mottaker som tar inn begge frekvenser samtidig.

Det finnes mange merker å velge mellom, som f.eks. NASA AIS Black Box
(billigst, tror jeg), EasyAIS og TrueHeading SR161 og 162 (som har fått
meget god omtale). NASA AIS har blitt kritisert på enkelte nettsteder for
dårlig kvalitet på tilkoplinger etc., men dette er muligens historie. En
venn av meg installerte nylig en NASA AIS og alt virket greit for ham.

Hva trengs av utstyr for å sende AIS?

De fleste lystbåter nøyer seg med en AIS-mottaker. Men det finnes også AIS
sendere (Class B-transpondere) som er ment for lystbåter, som ikke bare vil
se skipstrafikken, men også selv bli sett. Disse koster selvfølgelig mer,
men vil nok bli å finne i stadig flere båter etterhvert.

Hvordan kople AIS mottakeren til PC'en?

AIS mottakeren må tilkoples til en egen seriell port eller virtuell COM port
(via USB) - altså ikke samme port som GPS'en. Dette kommer av at GPS data
sendes med en baud rate (hastighet) på 4800, mens AIS data bruker baud rate
38400. TIKI vil ikke lese GPS gjennom en AIS mottaker, kun fra en separat
GPS tilkoplet sin egen port.
For å kople AIS mottakeren til dagens bærbare PC'er, som ikke har seriell
port, kun USB-porter, må du bruke en konverteringskabel med seriell plugg i
den enden som koples til AIS'en - og en USB-plugg i den andre enden som skal
inn i PC'en.
(Det finnes programmer som kan bruke samme port for både AIS og GPS, men
TIKI krever altså to separate porter. Det er derfor ingen grunn til å kjøpe
en AIS mottaker med innebygget GPS.)

Hvordan håndterer TIKI AIS?

Med en AIS mottaker tilkoplet din PC vil TIKI motta data fra fartøy med
Class A eller Class B AIS sendere og vise fartøyenes posisjon med kurs- og
fartsindikator.
Fartøyene vil normalt bli vist med en sirkel og kurslinje/fartsindikator i
BLÅ farge. På kart i stor målestokk eller zoom vil store fartøy bli vist
ikke som en sirkel, men grafisk i tilnærmet korrekt størrelse. Når det er
fare for kollisjon (basert på dine innstillinger), vil fargen på fartøyet
endres til RØD.

Når du peker med musen på et fartøy i kartet, vil du se kortfattet
informasjon i et lite pop-up vindu. Hvis du klikker på fartøyet, vil et
større AIS VAKT panel vise deg mer informasjon som CPA (beregnet minste
avstand basert på nåværende kurs og fart) og TCPA (tid til beregnet minste
avstand), samt peiling og avstand m.m. Alle fartøy som du mottar data fra,
vil dessuten bli listet, slik at du med et enkelt klikk kan få informasjon
om hvilket som helst fartøy. Lengden på kurs- og fartsindikatoren viser
beregnet posisjon om det antall minutter som er satt i TCPA (standard 2
minutter).

AIS sendes i ulike intervaller.

I motsetning til GPS data, som blir oppdatert raskt og kontinuerlig, sendes
AIS data i ulike intervaller. Noen skip som holder høy hastighet (eller
svinger) kan sende så ofte som hvert 2-5 sekund, mens et skip som holder lav
fart oppdateres langt sjeldnere, f.eks. hvert 15-20 sekund eller enda
sjeldnere.

Dette innebærer at skipene ikke flytter seg jevnt på kartet, men hopper i
rykk og napp. I TIKI brukes derfor bestikkregning for å beregne skipenes
posisjon mellom oppdateringene, slik at antatt posisjon oppdateres hvert 3.
sekund. Du kan også simulere skipenes og din egen posisjon 2-10 minutter
frem i tid, basert på at skipene opprettholder fart og kurs fra siste kjente
posisjon.

Hvis du vil se hvordan AIS systemet virker, før du kjøper en AIS mottaker,
kan du laste ned en gratis demo av TIKI Navigator samt demokart på
www.tikinavigator.no Her finnes en simulator som er basert på sanne AIS
data.

Og det var reklamen.

TIKI Support

Håper dette Belyste litt.
MVH
Roger

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-08 22:48

> Hei!
> Beklager sent svar måtte jobbe ekstra.

No problem - desværre er vinteren jo tilsyneladende foran os ...

Her til aften har jeg brugt lidt tid på at "lege med programmet" og som
jeg har nævnt andet steds i denne tråd, finder jeg det vældig
brugervenligt, men det er et meget overfaldisk indtryk og jeg trænger
lidt mere tid til at udprøve de forskellige funktioner i TIKI.

> Det er ikke en lett oppgave for SeaClear er et bra programm.
> Enkelt og BILLIG:

Det er jeg meget enig i ...

> En ting SeaClear kan som jeg ikke har fått til i TIKI er at Loggfilen
> er lesbar.
> I TIKI må jeg laste opp og ned igjen fra GPS`n hvis jeg trenger en
> rute i tekst format.

Det forstår jeg ikke ... Kan du evt. hjælpe lidt på min forståelse?

> For 1470,- Kr. forventer en jo litt mer, og det får en.
> BSB kartene legges rett inn.

Ja, programmet fandt helt automatisk alle mine BSB-kort, som ligger på
HD'en.

> [...]
> Jeg pleier å ta bilde av fortøyningen i ut-havner. de legges inn i og
> to år senere, bilde fram, kile ned der og der. Så det å dele op i to

Det har jeg ikke tænkt på, men det er fiks detalje. Det ser ud til at
være nemt at indlægge billeder i JPG-format.

> Hvis en skriver til TIKI og ber om første utgaven, så vil en se den
> rivende utviklingen som har hvert.

Det har jeg nok ikke tålmodighed eller tid til ... ...

> [...]
> Rurene er let og lage. rute av et slepespor kommer med et par klikk.
> Har glemt HJELPEN den er der, klik.klikk så se en lyset.

Jeg ser, at der en en integreret del af programmet, men har ikke haft
anledning til at teste det i praksis, da masten med AIS-antennen
befinder sig i masteskuret ... og modtageren sidder i båden ...

Og jeg har heller ikke brugt tid på at sammenligne SeaClear og TIKI.
Umiddelbart ser jeg ikke de store forskelle i funktionaliteten ... Men
efter få timers "leg", finder jeg brugerfladen i TIKI nemmere at arbejde
med ... Men jeg vil bruge lidt mere tid, før jeg beslutter mig ...

SNIP - en masse info om AIS

> Og det var reklamen.

Jeg har stadig ikke fundet ud af, hvilken relation, du har til TIKI
NAVIGATOR ... Er du firmaets eksportchef?

> TIKI Support

Eller Supportchef?

> Håper dette Belyste litt.

Absolut - but seeing is believing ... og det, jeg har set, "hörs bra ut"
.... så jeg vil bruge mere tid på at sætte mig ind i systemet.
Førstehåndsindtrykket er positivt.

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Roger Johnsen

Dato : 03-01-08 18:52

Hei!
Min tilknytning til TIKI er at jeg at jeg var blant de første som kjøpte
TIKI da det kom på markede.
Har siden brev vekslet med TIKI om ønsker og spørsmål, og fått svar straks.
Er mer og mer fornøyd med programmet og SERVICEN å for at programmet skal
kunne videreutvikles må noen kjøpe det.
Siden det stadig er oppe ting om PC baserte programmer, benytter jeg
anledningen til å fortelle om TIKI
da det er lite kjent, og mange program er altfor dyre og kompliserte
etter min mening.

MVH
Roger

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i melding

> [...]
>
> Det er jeg meget enig i ...

Det forstår jeg ikke ... Kan du evt. hjælpe lidt på min forståelse?

SLIK
23.07.00 00:44:17, N 58 xx.xxx, E 008 xx.xxxNM,
23.07.00 00:45:54, N 58 xx.xxx , E 008 xxx.xxxNM,
23.07.00 00:46:59, N 58 xx xxx, E 008 xx.xxx, NM,
23.07.00 00:47:46, N 58 xx xxx, E 008 xx.xxx NM,

Og bruker jeg GPSmusen mister jeg den mulogheten, dette er tull, det er
jo bare og
kople til GPS`n og laste opp ruten. Sorry slik blir der når en skriver
uten å tenke.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-08 23:03

Hej Roger,

Tak for din udmærkede redegørelse og argumentation ... Point well taken!

I debatten om DLSK må jeg erkende, at jeg går efter at kunne bruge ét
BSB-navigationsprogram, jeg kan anvende i farvande inden for - "sådan
ca.": Skagen-Trondheim og så hele vejen øst på op i den Botniske bugt og
videre østpå ... Helsinki og Skt. Petersborg kunne være spændende mål om
nogle år - og de Baltiske lande og Polen kunne også være mulige
feriemål, når de daglige pligter falder i takt med alderen. Og jeg synes
ikke jeg "orker" at have for mange programmer, jeg skal vedligeholde og
sætte mig ind i ... Så jeg vil bruge SOB til mine C-Map-kort (der også
bruges i kortplotteren) og så finde "det rigtige PC-baserede
navigationsprogram" til mine BSB-baserede elektroniske kort, som bl.a.
stammer fra indkøb af de tyske søsportskort og den medfølgende CD med de
samme kort i digital form ...

For mig er en nem og overskuelig brugerflade med pædagogisk hjælp lige
under fingrene et vigtigt kriterium, bl.a. for ikke ved hver sæsonstart
at skulle boge manualen igennem igen, igen ... Hukommelsen er jo ikke,
hvad den har været! ... ... Så jeg "leger videre" med KONTIKI uden
KON ... Dog må jeg erkende, at funktionaliteten i basic-versionen er så
begrænset, at jeg ikke finder den interessant ... Så man skal - efter
min mening - op med 1.470,- "norske dollars" for programmet ... ikke
dyrt, men dog ikke helt uvæsentligt ...

Så jeg vil gerne være sikker på, at AIS fungerer i min installation osv.
inden jeg kaster mig ud i den endelige beslutning (Jeg har testet med
SeaClear og det fungerer fint med min SR161-AIS-modtager, men jeg er
lidt usikker på, hvad det betyder, at TIKI ikke kan håndtere GPS og AIS
input i én seriel port ... Jeg har et særligt kabel fra Milltech, som
"forener" GPS input og AIS input i én seriel port, og det skulle meget
gerne fungere i TIKI ...).

Mon man skal betale told, hvis man vil "indføre" det til Danmark? Ved du
om man kan forvente en form for opdateringsgebyr på TIKI i fremtiden -
f.eks. for nye versioner med nye funktioner?

--

> [...]
>
> MVH
> Roger
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i melding

SNIP

Fra : Roger Johnsen

Dato : 05-01-08 16:19

Hei igjen!
"Flemming Torp" skrev
[...]

TIKI kan ikke håndtere GPS og AIS input i én seriel port ...
Programmet er skrevet slik at AIS data ikke vil bli lest fra samme port som
GPS'n, selv om det finnes AIS-mottakere som sender GPS.
På TIKI kan du ha GPS, kompass, logg, ekkolodd, vind og autopilot på én
port, men AIS må koples til en egen port.
[...]
en AIS mottaker med innebrygget GPS.)

Etter det jeg her lest meg til er det store mengder data som kommer og går i
AIS systemet
derfor ble det slik i TIKI. Det virker som alt er gjennomtrengt.
Har ikke AIS enda men noen som har burde prøve om GpsGate ikke ordner dette.

"Flemming Torp" skrev
Ved du om man kan forvente en form for oppdateringsgebyr på TIPI i
fremtiden -
f.eks. for nye versjoner med nye funksjoner?

Oppgraderinger har har hver gratis. Det er det som gjør at TIKI til et sunt
og godt kjøp.
Men det kommer sikkert , an på at det er flere og flere som kjøper det .
utvikling koster.
Skal spørre han om det....... HAR fått svar, INGEN planer om det.

"Flemming Torp" skrev
Mon man skal betale toll, hvis man vil "innføre" det til Danmark?
Ikke toll men Nautisk Forlag etter det jeg fant ut tar de kr.200.- for å
sende til Danmark.Nor. 1470+200 = 1670.-
Men trenger en ikke CD`n må en kunne skrive til Nautisk Forlag og få koden
på mail og spare penger.

For de som behersker Engelsk språk er det penger å spare på å kjøpe herfra.
http://www.tiki-navigator.com/en/en/

http://www.shareit.com/programs.html?productid=206467&language=English

Dette er en test fra MadMariner.

http://www.tiki-navigator.com/en/en/MadMariner_Tiki_Review.pdf

Et tips til de som skal kjøpe nye Danske/Svenske kart se her, de skal væer
bra.
På NV-Verlags hjemmeside
http://www.nv-verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm
står det at de vil være klar for levering først i slutten av mars 2008.

Ha en god helg

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 19:15

Hej Roger,

Tak for dine svar. Jeg har i mellemtiden besluttet mig til at
anskaffe pro-versionen og har fået tilsendt licens kode fra Fred,
som er manden bag programmet. Han ringede mig op, og gav mig
samme info om AIS-forbindelsen og mine andre spørgsmål.

Lige her og nu, kan jeg desværre ikke teste AIS-delen eller
sammenkoblingen med de øvrige instrumenter, men jeg har en Seriel
til USB unit - og når masten kommer op, bliver det spændende at
se, om jeg kan få AIS til at fungere. Nu vil jeg bruge lidt tid
på at sætte mig bedre ind i TIKI applikationen, som jeg finder
betydeligt nemmere at arbejde med end SeaClear, som har givet mig
lidt hovedbrud ind imellem ... Systemet fungerer fint med min USB
mus. Og ifølge informationen fra TIKI skulle der ikke være
problemer med NMEA input og AIS input - bare ikke igennem samme
port ...

Den største ulempe med TIKI er - efter min mening - den noget
besværlige procedure med kommunikationen med min kortplotter. Det
virker temmelig omstændeligt at up- eller downloade waypoints og
ruter ... og det erkender Fred Jennsen også som jeg forstår det
.... I min situation er det dog ikke noget, jeg har lagt afgørende
vægt på (i modsætning til Bjarkes klare opfattelse), da jeg som
hovedregel kører min kortplotter på C-Map kort og min PC med
BSB-baserede kort ... Med stor sandsynlighed vil jeg fremover
bruge 2 applikationer: TIKI (til BSB-kort) og SOB (til
C-Map-kort) ... Men det er ikke endelig afgjort ... og nye
muligheder kan jo dukke op ...

Verden ville være noget nemmere, hvis der var én PC/Mac
applikation der problemfrit kunne håndtere de forskellige
kortstandarder og lige så problemløst kunne håndtere
kommunikation med de forskellige kortplottermærker ... men det er
da vist langt fra at være virkelighed - eller kender nogen i
gruppen her en god løsning på dette "kommunikationsproblem"?

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

Fra : Roger Johnsen

Dato : 05-01-08 20:38

Hei Flemming !

Gratulerer med TIKI.
Se om det blir bedre kommunikasjonen med hjelp av dette programmet.
EasyGPS 2.3.8
http://no.brothersoft.com/EasyGPS-102331.html

Her har det kommet 55cm med SNØ i dag og det snør.
Ser at det er lite vann i Danske havner.

Ha en god helg fortsatt.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 23:35

Selvom PC'en og GPS'en/kortplotteren kører med forskellige kort kan det da
godt været yderst praktisk (og muligt) at overføre waypoints og ruter mellem
pc og gps .....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 23:54

Hej Bjarke,

Det er jeg helt enig i. Men jeg synes ikke jeg har fundet et system,
hvor det var nemt og enkelt ... Måske jeg ikke har været ihærdig - eller
dygtig - nok. Men jeg har da fumlet en del med min Raymarine RC 530C+
kortplotter og min PC og forskellige software-pakker ... men det er
desværre ikke lykkedes mig at gøre det nemt og enkelt ... men jeg har
nok givet op for tidligt ... ;0) ... Er ikke rigtig god til det der IT

I stedet har jeg anskaffet mig C-Map-programmet 'PC Planner', hvor jeg
på min PC kan lave en lille "brik" i kortlæseren med ruter og waypoints,
som min kortplotter læser uden problemer - og omvendt. Men det er jo
også en "dedikeret" løsning, som ikke kan bruges generelt ...

Når jeg bruger BSB-kort og PC'en er der jo ingen problemer ... ;0) ...

Hvis du har en nem, generel og enkel løsning er jeg "all ears" ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47800634$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 13:06

Jeg opdagede jo hvor herligt nemt tingene blev, da jeg havde en Garmin
plotter og et stykke Garmin software. Har du prøvet Raymarines RNS software
? Mange ting er nemmere når de er bygget til hinanden. Og nu kan man jo
downloade RNS planner gratis og se om det er noget inden man køber den fulde
(og lidt dyre) version. Er det den du allerede har prøvet elelr er "PC
planner" noget andet ?

Et forsøg værd, synes jeg. Det kan være det er godt. For nogle år siden var
Garmins løsning ikke mindre end verdensklasse. Desværre har de på det
seneste truffet nogle designmæssige beslutninger, så det ikke er så godt
mere, men det kan da være raymarine er klogere. Jeg er en stor fan af
Raymarines instrumenter. De virker bare... Næste gang jeg køber plotter, så
bliver det en raymarine så det hele passer sammen....

Fra : Roger Johnsen

Dato : 06-01-08 14:27

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:477ffd33$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Skal spørre han om det....... HAR fått svar, INGEN planer om >

Det var da påfaldende som den "reklamemand" sidder tæt på??
Mon han endda sidder i samme stol?

Med venlig hilsen
Karl Erik Christensen

Hei!
Ser dere har kost dere, mens jeg har slitt med 60cm hvitt pulver.
som kom ned i går og i natt.

Hei Karl Erik jeg klarer ikke dette presset lenger.
Jeg bryter sammen og tilstår, jeg sitter i samme stolen som alle andre som
har
investert (kjøpt) TIKI , og vi håper virkelig at Tiki gjør den store feilen
med at
en må kjøpe, nytt program hver gang det er kommet en oppgradering.
Det er vi (BRUKERE) ikke tjent med, og så lenge programmet er så
brukervennlig som det er
og helt topp service, du så hva Bjarke skrev. Jeg er forundret over at TIKI
en mans bedrift (Fred)
greier å svare på alle henvendelsene så fort som han gjør.

Både TIKI og VI bruker er avhengi av at TIKI selger programmet.
Så da synes jeg at vi brukere bør fortelle om TIKI når sjansen byr seg.
Og hva vi synes om det på godt og vondt.

Og har en ider om forbedringer, så er det bare og skrive til TIKI, det er jo
slik TIKI har blitt bedre
og bedre for hvert år.
Hvilke annet program tar hensyn til brukerne?.

Se bare på Danske DLS. de kom med oppgraderinger i flere år, men nå er det
NY CD hvert år.

Med vennlig hilsen
Roger
Utnevnte av Karl Erik som salgssjef.
Jeg liker den titen og er betalingen fri oppgradering sier jeg TAKK.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 15:26

Hej Bjarke,

Jeg svarer lidt historisk på din mail.

Men lad mig lige nævne udgangspunktet:
Da jeg købte min "new to me" sejlbåd i 1993, var der installeret Raymarine
udstyr, sammenkoblet i et Seatalk net.
Siden har jeg installeret en "konverter" - Seatalk to NMEA box - så en PC,
der snakker NMEA kan interface til Seatalk-nettet og dermed alle
instrumenterne og kortplotteren. Kortplotteren bruger C-Map-kort (de små
rektangulære "brikker") og sidder fast monteret ved kortbordet og er ikke
umiddelbar synlig fra pinden i cockpittet. Min første erfaring med PC
baseret navigation var 'Det Levende søkort", hvor jeg har de tre
skandinaviske versioner og med lidt hjælp fra en af mine drenge, lykkedes
det også at få dem integreret i ét program. Her var der dog ingen muligheder
for at udveksle data imellem de to "systemer" ... Så jeg har efterhånden
fået lagt DLSK på hylden ... selvom det stadig ligger på PC'en ...

Mit ønske var - og er - at kunne lægge ruter og waypoints, POI'er osv. på
PC'en downloade dem til kortplotteren og hente track den anden vej ...Til
det formål anskaffede jeg - i dyre domme - RNS.5 og et såkaldt hsb2
(highspeed interface) PMCIA-kort til PC'en. Raymarines applikation er meget
avanceret (f.eks. tidevand, vejrprognoser kan downloades, trim kan logges
for at finde det optimale trim - nok mest for raceren ...m.m) og nærmest
"simulerer" kortplotteren, forstået på den måde at skærmbilledet ligner en
Raymrine kortplotter. PC'en kan bruge de kort, der sidder i kortplotteren og
man kan se samtlige instrumenter på PC'ens monitor ... Drømmen var: En fuldt
integreret løsning! Og jeg fik indrettet cockpittet således, at jeg via en
skærm (anbragt i beskyttet miljø) og en trådløs mus kunne se og styre PC'ens
skærmbillede - og selvstyrer osv.

Som du tidligere har skrevet, er ens brug af en applikation ofte en funktion
af, hvordan man selv fungerer med den - det du kalder det vist 'feel' ...
Jeg har aldrig været rigtig glad for RNS. Jeg synes den er meget
"gammeldags" - overhovedet ikke 'a la Windows' - brugerflademæssigt. Der
skal utroligt mange klik med musen til at få applikationen til at fungere
.... og så synes jeg den er langsom ... Men der er også nogle meget gode
egenskaber: Bruger mine eksisterende kort og på skærmen kan man ligesom i
f.eks. Excel have man kort liggende - lige efter hinanden og med et klik
kommer man fra det ene til det andet. Systemet kan anvende BSB og C-Map kort
.... Det værste for mig har været at systemet af uforklarlige årsager går ned
eller fryser uden særlig årsag, og det har gjort mig usikker ... og så kan
plotteren kun læse de gamle NT+ kort og ikke de nye og der er heller ikke
AIS-interface. Dertil kommer, at Raymarine - ligesom Garmin - må have haft
strategiske overvejelser vedr. fremtidige kort, for Raymarines nye
kortplottere benytter ikke(!) C-Map kort ... og det gør jeg(!) ... Og det er
vel snart dyrere at udskifte kort end plotter ... Derfor købte jeg PC
Planner, som ikke er et navigationsprogram, men et planlægnngsprogram uden
GPS opkobling - også for at få den nye - og væsentligt hurtigere -
kortlæser, der kan læse MAX kortene.

Parallelt hermed havde jeg købt en del af de 'tyske papirsøsportkort' og
dermed fulgte en del BSB-baserede kort på CD ... og applikationen Navigator
Lite ... en neddroslet version af Maptechs 'rigtige' Navigator program. De
kunne også køre på PC'en og hente data fra alle Raymarine instrumenterne,
men jeg fandt ikke ud af at downloade data fra Navigator til kortplotteren -
eller omvendt. Men jeg har efterhånden en del elektroniske BSB-kort på min
PC...

I mellemtiden dukkede 'freeware' applikationer op - a la Seaclear og SOB,
som jeg har "leget" en del med .. (selvom SOB er udviklet og supporteres af
Digiboat i Australien og er ekstremt billigt, har de præsteret en
imponerende og hurtig support) ... Men jeg ville stadig gerne have adgang
til en 'rigtig' kortplotter (min nuværende monitor er ikke god i stærkt
dagslys) fra cockpittet, bl.a. da jeg sejler en del single, så til det
formål har jeg nu anskaffet den lille Standard Horison 180i (i for
integreret GPS-modtager) kortplotter, som læser de C-Map kort jeg har og de
nye MAX kort. Den skal ikke være fastmonteret, men være nem at sætte op og
betjene og fjerne igen. Men skal under sejlads, være koblet til autopiloten,
til AIS-modtageren og PC'en uden løse ledninger ... Jeg vil jo også gerne
kunne se AIS-data på skærmen - og det klarer mit "gamle" Raymarine-udstyr
ikke ...

Og det er dér, jeg er i dag ... Jeg søger en C-Map baseret applikation - og
her finder jeg SOB fra Digiboat som et godt bud - og så en BSB-kort baseret
applikation - og her kigger jeg nu seriøst på TIKI fra Norge, som du ved ...
Jeg tvivler på, at jeg vil bruge ret meget mere tid på RNS, da den har
"drillet" mig i flere situationer og jeg har haft utroligt svært ved at
vænne mig til RNS's brugerflade (men ret beset ved jeg ikke om ustabiliteten
er et RNS problem eller et Windows XP-problem og supporten fra RNS er ikke
overbevisende ... Måske fremtidige opdateringer vil fjerne det problem, så
jeg beholder det ...) ... Jeg har valgt at se på det på denne måde: Nu har
jeg to systemer, som kan køre uafhængigt af hinanden ... skulle det ene
system fejle, kan det andet tage over, men integrationen systemerne imellem
er ikke ideel ...

Og for lige at kommentere dine afsluttende bemærkninger: Jeg er meget glad
for Raymarines instrumenter og Seatalk nettet - du har ret, de funker -
Instrumenter, kortplotter og VHF i ét sammenhængende system ... Men de er -
efter min vurdering - ikke nær så dygtige til at skrive software ... Det
virker næsten som om RNS i sin tid er skrevet til DOS og kun delvist er gået
over til Windows ... Og jeg bliver altså lettere "pissed off", når de - af
mig uforståelige grunde - "discontinuer" support af alle de C-Map søkort,
jeg har anskaffet, i deres nye plottere ...

Som du kan se, har jeg været - og er fortsat - igennem en "søge-lære proces"
.... og hvor jeg ender ?... Det ved jeg ikke...

Der skal jo også være tid til at sejle det meste af sommeren ... ;0) ...

Om vinteren med riggen i masteskur og båden på land, er det jo ikke muligt
at bruge tiden på at teste det hele ... Men jeg synes der sker så utroligt
meget spændende på "navigationsfronten" for os fritidssejlere i disse år og
meget nyt udstyr kommer inden for økonomisk rækkevidde ...

Men jeg synes det er svært at vælge "det helt rigtige" ... og desværre er
jeg ikke rigtig skrap til IT, så det koster "blod, sved og tårer", når det
ikke virker, som jeg gerne vil ...

For mit vedkommende gælder ordsproget om at den væsentligste forskel imellem
mænd og drenge - er prisen på deres legetøj ...

Godt Nytår!

meddelelse news:4780c424$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 17:09

OK, du har godt nok været igennem en del. Meget interessant at høre dine
erfaringer med Raymarine plotteren og kort. Det lyder næsten som samme
historie der har irriteret mig ved Garmin. Udover at de også har skiftet
kortstandard på de nye modeller så har de også er ekstra nyt skridt i en
ubrugervenlig retning. Nu fjerner de nemlig muligheden for at køre NMEA over
et alm sæt RS422 ledninger, men kræver nu at brugerne lige inversterer i en
proprietær Garmin ethernet løsning. Yderligere 5-10.000 kr og, vupti, så er
der forbindelse mellem plotteren og pc'en. Lyder lidt al'a det tarvelige
krav Raymarine har med hsb2 interface.

Hvordan går det egentligt med den nye NMEA2000 standard. Hvis man købte
udstyr der overholder denne, er den så bedre til at overvøre
router/waypoints end NMEA184 ?

Ønskedrømmen er jo en verden hvor man kan købe pc software, plotter
hardware og kortchips/softwarekort helt uafhængigt af hinanden.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 19:43

Hej Bjarke,

Det sidste du skriver er vel "idealtilstanden", som mange of os
efterlyser/sukker efter ...
Men tilsyneladende ikke idealtilstanden for "industrien".

Mon ikke markedet og konkurrencen - alt taget i betragtning - er
så begrænset, at det ikke har "power" nok til at presse
producenterne? Det ser ud til at store firmaer som Garmin, Simrad
og Raymarine m.fl. forsøger at "logge" sine kunder ind i
proprietære løsninger, så "du tvinges" til at vælge én leverandør
til det hele, hvis du ønsker en integreret løsning ... Mange
ville måske gerne have Furono radar, Garmin GPS og Raymarine
instrumenter og ICOM VHF en Dell skærm og en Mac Mini computer
.... eller, hvilken kombination man nu ville foretrække. Men den
valgfrihed er tilsyneladende ikke i producenternes interesse ...

Mon det er derfor at udviklingen af NMEA 2000 har været så træg?
Standarden har jo været defineret i mange år ... Men jeg har
aldrig vovet at kaste mig ud i et forsøg ... Det ligner lidt
udviklingen i Open Source ... Der er masser af gode argumenter
for det, men markedet og politikerne ser ikke ud til - massivt -
at støtte op om det ... Derfor er Bill Gates så ukristelig
stenrig ... og Apples Steve Jobs nyder sin "lille" niche (som
ikke er så lille endda ...) og Linus har sin noget begrænsede
menighed ...

Men hvorfor Raymarine pludselig "forlader " C-Map (Nu købt af
Jeppesen ?) står mig ikke klart. Man kunne gætte på, at det er to
førende firmaer på hvert sit felt med hvert sit stærke brand ...
og de kan så ikke blive enige om, hvor meget af "kagen" hver i
sær skal have? ... Jeg aner det ikke, men føler mig ærlig talt
svigtet af Raymarine i den sammenhæng ... Vil man købe en ny
Raymarine kortplotter, kan man skrotte alle sine gamle kort ...
Det er da ikke fair eller kundevenligt ... Tænk på, hvilken
frihed Ethernet standarden og nu de trådløse standarder har
betydet for os. Jeg er ikke overbevist om, at jeg vil købe
Raymarine igen.

Jeg håber på, at der over de kommende år dukker producenter op,
som vil tilpasse produkterne til en "trådløs NMEA 2000 standard"
og så konkurrere på pris og kvalitet frem for at låse os fast i
et "kvælende favntag" ...

Men det nytårsønske har nok lange udsigter ... Dog har jeg
erfaret, at fordi man er god til instrumenter og markedsføring,
er det ikke ensbetydende med, at man er god til softwareudvikling
.... Jeg tror lidt mere på specialisering og konkurrence ...

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-08 22:31

Hejsa,

Jeg har gjort det samme her til aften og finder faktisk programmet let
at lære og anvende. Der er god hjælp indbygget i systemet.

Dit konkrete problem forstår jeg ikke helt. Når du går ind i menuen
'RUTER' og derefter klikker på 'rute tabell' får du to muligheder:

1. Vis rutetabellen fra det punkt, hvor båden befinder sig her og nu -
eller
2. Vis hele ruten ...

Så får du distance og kurs for hvert eneste ruteben og indtaster du en
skønnet fart, kan du også få beregnet ETA, DTG osv. Du kan selv betemme
opdateringsfrekvens ... og jeg vil da gætte på, at når man ikke kører i
simulationsmode, så vil systemet bruge aktuelle data, hvis de er
tilgængelige for systemet ... Men jeg har kun leget med det her ved
skrivebordet. Der er en log, som er nem at oprette, designe og udlæse
til andre programmer.

Det enkelt at oprette ruter og indsætte nye punkter, tilføje eller
fjerne WPs, eller flytte eksisterende punkter i ruten. Du kan bruge én,
to eller tre kortskærme. Nemt at ændre. Nemt at zoome/skalere ind og ud.
Virker hurtigt. Systemet fandt mine BSB-kort af sig selv. Det er
utroligt nemt at designe sine egne "data-vinduer", som til højre på
skærmen viser forskellige data om bådens fart, kurs, vind, dybde osv.
osv. Det er enkelt at vælge farver og tykkelse på alle linier i kotet
.... pejlinger foretages hurtigt og enkelt ... Alle data modtages i NMEA
0813 format. AIS er integreret, men ikke testet her fra stuen ...
.... Jeg har heller ingen anelse om, hvordan programmet fungerer med
autopilot, men alle faciliteter er til rådighed. Også up- og download af
ruter og WP imellem PC og GPS forekommer enkelt, men det har jeg heller
ikke prøvet i praksis.

Lad mig for god ordens skyld gøre det klart: Jeg har ingen relation til
virksomheden eller personer bag dette program, hørte første gang om det
her i gruppen for nyligt og blev nysgerrig, fordi jeg faktisk havde
besluttet mig til at bruge SeaClear til mine BSB kort ... Nu er jeg
kommet i tvivl ... Men har altså også kun nogle timers "leg" med TIKI,
så der skal nok lidt mere seriøs indsats til, før jeg vælger ... Mit
umiddelbare indtryk er meget positivt over for TIKI. Brugerfladen passer
mig godt og jeg befinder mig i gode hænder, når jeg sidder og arbejder
med systemet ...

Men altså blot en meget spontan tilbagemelding ... Hvis andre har
erfaringer med systemet, hører jeg meget gerne deres erfaringer.

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

PS - jeg har med vilje toppostet, da der af en eller anden grund ikke
sker en indrykning af HH's indlæg, når jeg forsøger at "svare gruppen"
.... Jeg bruger Outlook Express, og andres indlæg indrykkes med en > ???

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-12-07 20:39

Den Sun, 30 Dec 2007 19:21:27 +0000 skrev slet PSB1N:

> [...]
> Windows, heldigvis! Hvis du læser nærmere på omtalen så anvendes BSB
> kort, de mest udbredte verden over. OG nej Damhussøen findes heller ikke

Spørgsmål til og hjælp med - ja.
Men her er jo udelukkende tale om reklame.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-12-07 12:31

Den Mon, 31 Dec 2007 11:24:49 +0100 skrev Lars Hansen:

> [...]
>
> Har græsset på Tiki-hjemmesiden og ikke fundet Roger omtalt som
> medarbejder, hvorfor jeg (naivt) antager, at manden faktisk er bruger af

Du har forstået pointen Lars - 90% humor, men også 10% alvor!
Hvis nu den gode normand havde svaret på et spørgsmål a la "Kan nogen
fortælle om de bruger et navigations program, der er nemt, fungerer godt,
og er billigt?", se, så havde situationen været en anden. Så kan der
svares og reklameres for alt. Men her er udelukkende tale om "uopfordret
reklame"

Som Piet Hein sagde "Den der kun tager alvor for alvor, og spøg for spøg,
har ikke forstået nogen af delene"

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-12-07 15:09

Den Mon, 31 Dec 2007 14:51:53 +0100 skrev Roger Johnsen:

> Var ikke meningen å drive "reklame" for TIKI

Hej Roger.
Det var heller ikke min mening at fornærme dig, min kommentar var mere
ment som, måske misforstået, humor
Jeg har faktisk stor respekt for norske sejlere, ikke mindst Jarle
Andhøy, som sejlede en Albin Vega, præcis magen til min.

Karl Erik Christensen

Fra : tjow

Dato : 02-01-08 23:56

Jeg er enig, TIKI er et rigtig godt navigationsprogram.
Jeg foretrækker dog SeaClear af følgende grunde:
1.Det er et godt program under stadig udvikling (bla AIS)
2.Det er gratis og kan frit downloades.
3.Det er nemt at anvende og kan sagtens bruges på ældre pc-ere
4.Det fås efterhånden på mange sprog også dansk
5.Man kan skrive tekst direkte i logfilen, altså føre logbog her.
6.Når man vil lave sine egne digitale søkort ud fra scanninger eller
fotos, er det nemt i SeaClear. Det er det eneste navigationsprogram, jeg
kender, hvor man kan finjustere med et uendeligt antal
kalibreringspunkter i søkortene (andre programmer har max 3 punkter), så
de bliver meget præcise.
7.SeaClear kan anvende alle mulige forskellige kortdatums og projektioner
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Roger Johnsen

Dato : 03-01-08 21:44

"tjow" <tjow@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
> præcise.
> 7.SeaClear kan anvende alle mulige forskellige kortdatums og projektioner

HEI
SVART MED STORE BOKSTAVER.

> DET HAR TIKT OGSÅ>>

2.Det er gratis og kan frit downloades.
ALT KAN IKKE VÆRE HELT GRATIS.>

KJØRER TIKI PÅ EN COMPAQ FRA 1998 OGSÅ
TIKI ER LETTERE

FINNER IKKE DANSK PÅ HJEMMESIDEN TIL SEACLEAR.
> FIKK EN GANG UTLEVERT EN DANSK LÆREBOK PÅ SKOLEN
DA EN KLAGET, SA LÆREREN FORSTÅR DU IKKE DANDSK SÅ KAN JEG IKKE
LÆRE DEG NOE.
NORSK ER LETT OG OVERSETTE.OG SÅ HAR EN ENGELSK HVIS EN STÅR
FAST.

TIKI Navigator Pro kan logge din posisjon, tid, fart over grunn
og eventuelt vindstyrke ved faste intervaller - hvert 10.,
20., 30. eller 60. sekund.

For kystseilas i trange farvann bør du bruke kortest mulig
intervall. Standard innstilling er hvert 10. sekund som gir deg
et meget nøyaktig spor. Sporet blir automatisk lagret på harddisken hver 12.
time.

Med 20 sekunders intervall kan du logge i 24 timer før
lagringen skjer - og med 60. sekunders intervall har du tre
døgn.

Når du har logget et seilas, kan du senere hente det frem og
kjøre "Replay". Dessuten kan du lage en rute med veipunkter
av seilaset, som du kan bruke neste gang du skal samme vei.

>IKKE ALLE HAR DEN KUNSKAPEN OG STOLER DU PÅ GPS`n OG
> HAR EN KALIBRERE 10M FEIL ER EN KARNSKJE OPPÅ GRUNNEN
ISTEDE FOR VED SIDEN..
> HAR LASTET NED SeaClear KART FRA NETTET SOM ER LIVSFARLIGE
> PÅ GRUNN AV FEILE KORDINATER.
SÅ DETTE BØR MÅ EN OVERLATE TIL KARTPRODUSENTENE.
HAR EN BÅT BØR EN HA RÅD TIL Å KJØPE KART OGSÅ.>

HER ER DET STORE MULIGHETER TIL Å GJØRE FEIL OG DA ER EN
IKKE PÅ RETT PLASS.
DET ENKLE ER SOM OFTES DET BESTE

MVH
ROGER

Fra : tjow

Dato : 06-01-08 10:13

Hej Roger
Det lader til, at du enten er for forgabt i TIKI til, at du kan
respektere, at andre har fundet for dem udmærkede løsninger eller også,
er du for reklamemæssigt involveret i TIKI.
Ihvertfald er det ikke i orden, at du argumenterer med løgn, fortielser
og fordrejninger:

1. Du skriver at alt ikke kan være gratis
men husk SeaClear er!
2. Du skriver at TIKI er lettere, løgn men det er let!
3. Du skriver, at du ikke kan finde dansk på SeaClears hjemmeside
Jeg er ikke den store internethaj, men det tog mig under 10 sekunder at
finde den danske sprogfil på SeaClears hjemmeside!!! (Google),
så TIKI er ikke på dansk, men SeaClear er!
Jeg bruger SeaClear i en udmærket dansk version!
Så var det et lille propagandatrick fra din side eller bare løgn?
4. Du har nogle fornuftige betragtninger over opdateringer, men
"glemmer" at skrive, at SeaClear kan sættes til at opdatere lige så ofte
som din GPS gør det. Jeg har sat SeaClear til at opdatere hvert 2. sekund!
alt hvad du beskriver TIKI kan indlæse i logfilen kan SeaClear også!
5. Du har nogle betragtninger over kort og nøjagtigheder, dette har
været gennemgået på udmærket vis af Hardinger her adskillige gange.
Fakta er:
Alle kort er behæftede med fejl og usikkerheder!
Mine kort er scanninger af officielle søkort. Ved praktisk sejlads over
adskillige tusinder af sømil har de vist sig ved sammenligning mere
nøjagtige end C-maps og BSB-kort fra Maptech eller NV.
Garmins kort har ikke for godt et ry på sig, men jeg har ikke prøvet dem.
Kun Hardingers højt besungne DLS har vist sig at have den samme
nøjagtighed! De er jo også scanninger af officielle kort!
Det eneste land i Nordeuropa, der endnu ikke har fået rettet alle
officielle søkort til WGS84 datum, er så vidt jeg ved dit hjemland!
Så SeaClear har en prima funktion til kalibrering af egne søkort, det
har TIKI ikke!!!!
6. Du skriver at det enkle som oftest er det bedste
Der er ikke noget mere enkelt end sandheden!!!!

Sluttelig vil jeg anføre, at det er dejligt, at der er så mange
udmærkede og gode navigationsmuligheder at vælge imellem, alt efter
interesse, pengepung, smag og kunnen.
TIKI er et udmærket navigationsprogram af mange, det er SeaClear også!
Vælg selv, men gennemsku alle reklametricks, inden stoler vel
eksempelvis på lovprisninger af antirynkecreme eller brugte biler!!!

Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 16:13

"tjow" <tjow@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Roger
> Det lader til, at du enten er for forgabt i TIKI til, at du kan
> respektere, at andre har fundet for dem udmærkede løsninger eller også, er
> du for reklamemæssigt involveret i TIKI.

Det er vel tilladt at være forgabt og dertil orietere andre herom?
Jeg læser intet stedes, at Roger ikke respekterer andre løsninger.
Om han er reklamemæssigt involveret har du vel ret beset ingen viden om?

> Ihvertfald er det ikke i orden, at du argumenterer med løgn, fortielser og
> fordrejninger:

Når det drejer sig om noget subjektivt, kan det være svært at opsætte
objektive kriterier ... brug af en applikation er ofte noget personligt -
noget man 'føler' ... Nogle er til Mac, andre til Windows. Nogle er til
ratstyring andre til rorpind ... Nogle til kortkølet, andre til langkølet
.... Hvad er bedst??? Tja ...

> 1. Du skriver at alt ikke kan være gratis
> men husk SeaClear er!

Joda, men det er vel rigtigt, at *alt* ikke kan være gratis - ikke?

> 2. Du skriver at TIKI er lettere, løgn men det er let!

Hvis det er lettere for mig - er det *min* sandhed ... at Seaclar er lettere
for dig ... er *din* 'sandhed' ... At tale om løgn er helt ude i hampen ...
Du mangler jo helt at gøre rede for dine kriterier ... Jf. de mange tests,
der genneføres i forskellige bådblade ... enige er de ikke altid ...

SNIP

> [...]
> adskillige tusinder af sømil har de vist sig ved sammenligning mere
> nøjagtige end C-maps og BSB-kort fra Maptech eller NV.

Hvordan ved du det?

> Garmins kort har ikke for godt et ry på sig, men jeg har ikke prøvet dem.
> Kun Hardingers højt besungne DLS har vist sig at have den samme
> nøjagtighed! De er jo også scanninger af officielle kort!

Hvilke BSB eller C-Map kort er *ikke* scanninger af officielle kort?
Mener du f.eks. at Maptechs eller C-Maps kort skulle være mindre nøjagtige
end kortene i DKS - eller hvad?

> [...]
> TIKI ikke!!!!
> 6. Du skriver at det enkle som oftest er det bedste
> Der er ikke noget mere enkelt end sandheden!!!!

Men det er ikke et så enkelt begreb ... Hvad er sandheden om North Sails?
Raymarine instrumenter? Albin Marine? Volvo Penta?

> Sluttelig vil jeg anføre, at det er dejligt, at der er så mange udmærkede
> og gode navigationsmuligheder at vælge imellem, alt efter interesse,
> pengepung, smag og kunnen.

Det kan vi være helt enige om ...

> TIKI er et udmærket navigationsprogram af mange, det er SeaClear også!
> Vælg selv, men gennemsku alle reklametricks, inden stoler vel eksempelvis
> på lovprisninger af antirynkecreme eller brugte biler!!!

Noget tyder på, at du íkke har ret, når man betænker den store omsætning til
ganske imponerende priser der finder sted i de to omtalte brancher ... ;0)

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Roger Johnsen

Dato : 06-01-08 17:31

> [...]
> fordrejninger:
>
> 1. Du skriver at alt ikke kan være gratis
DA ER VI ENIGE ALT KAN IKKE VÆRE GRATIS.
> 2. Du skriver at TIKI er lettere, løgn men det er let!
SA JEG IKKE, AT DET VAR MIN MENING, MEN FORTELL HVOR SEACLEAR ER
LETTERE>
3. Du skriver, at du ikke kan finde dansk på SeaClears hjemmeside
> Jeg er ikke den store internethaj, men det tog mig under 10 sekunder at
> finde den danske sprogfil på SeaClears hjemmeside!!! (Google),
JEG SJEKKET PÅ OLLE SIN HJEMMESIDE OG FANT IKKE DANSK MANUAL.
Downloads:

SeaClear II Full install sc_setup.exe ~ 2 Mb. With English Manual.
SeaClear II Files in zip archive ~1.5 Mb
SeaClear II Spanish Manual (2002.07.01, Thanks to Juan Pablo Pileggi.
~460k)
SeaClear II Swedish Manual (2006.08.14, Thanks to Bengt Wannerheim.
~300k)
SeaClear II German Manual (2005.12.02, Thanks to Udo Wyklicky . ~300k)
SeaClear II French Manual (2002.06.30, Thanks to René Massia. ~430k)
SeaClear II Finnish Manual (2005.02.20, Thanks to Sakari Nylund. Link)
SeaClear II Dutch Manual (2005.08.08, Thanks to Egenolf v Stein
Callenfels. ~1200k)
SeaClear II Hebrew Manual (2005.07.15, Thanks to Isaac Engelberg &
Jonathan Schafer. ~300k)
SeaClear II Turkish Manual (2007.12.12, Thanks to Mustafa Pultar.
Link)

Previous Versions:

SeaClear for Windows 95 (2001.03.12, ~800k) Old version, lacking many
features.
SeaClear for Windows 3.x (1996.11.20, ~365k) Old version, lacking many
features.
Basic Charts (~215k)
SeaClear Swedish manual (2001.03.17, Supplied by Bengt Wannerheim

> så TIKI er ikke på dansk, men SeaClear er!
> Jeg bruger SeaClear i en udmærket dansk version!
> Så var det et lille propagandatrick fra din side eller bare løgn?
SETT DET PÅ SPRÅK FORSKJELLEN "UNDSKYLL"

> [...]
> gør det. Jeg har sat SeaClear til at opdatere hvert 2. sekund!
> alt hvad du beskriver TIKI kan indlæse i logfilen kan SeaClear også!
DA ER DE LIKE GODE

> [...]
> adskillige tusinder af sømil har de vist sig ved sammenligning mere
> nøjagtige end C-maps og BSB-kort fra Maptech eller NV.

HÅPER AT DU DA HAR MELT FRA OM ALLE FEIL, SÅ IKKE ANDRE GÅR PÅ GRUNN.
> [...]
> Det eneste land i Nordeuropa, der endnu ikke har fået rettet alle
> officielle søkort til WGS84 datum, er så vidt jeg ved dit hjemland!

ER ENIG AT NORGE ER DÅRLIGST I KLASSE PÅ KART MEN HAR IKKE FUNNET FEIL
PÅ DE.
Gjennom tidene har norske sjøkart vært utstyrt med ulike gradnett. I
tiden før 1957 ble stort sett Norsk Gradnett (NGO-48)
benyttet, mens kart produsert i årene 1957-1992 har et gradnett henført til
Europeisk Datum, ED-50. Kart produsert etter 1992 har gradnett
referert til WGS-84, mens 79 kart har ED-nett og 30 kart har Norsk
Gradnett.

> Så SeaClear har en prima funktion til kalibrering af egne søkort, det har
> TIKI ikke!!!!
DET FORKLARER TIKI MED AT DET HAR MED SIKKERHETEN Å GJØRE, IKKE ALLE KAN
KALIBRERING.
SÅN ER DET BARE.

SKULLE EN GÅ PÅ GRUNN MED EGENE KALIBRERTE KART VET JEG IKKE, HVA DANSK
FORSIKRINGEN SIER.
AVKORTET I NORGE.
> 6. Du skriver at det enkle som oftest er det bedste
> Der er ikke noget mere enkelt end sandheden!!!!
MENER AT JEG IKKE HAR SAGT NOR USANT.
OG JEG HAR BRUKT OG BRUKER SEACLEAR SIDEN 97/98 IKKE SAGT NOE STYGT OM
PROGRAMMET .
> [...]
> Vælg selv, men gennemsku alle reklametricks, inden stoler vel eksempelvis
> på lovprisninger af antirynkecreme eller brugte biler!!!

MVH
ROGER

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-01-08 22:57

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-01-08 12:27

Den Sun, 06 Jan 2008 10:12:55 +0100 skrev tjow:

> [...]
> er du for reklamemæssigt involveret i TIKI. Ihvertfald er det ikke i
> orden, at du argumenterer med løgn, fortielser og fordrejninger:
......... snip ........

> Ole Thomsen
>
> Se vores webside: www.tjow.dk

Jeg kan ikke dy mig for at hovere en smule, og måske gnide en smule salt
i såret.
Jeg skrev, som den første, en kommentar til Roger's indlæg, citat:
> "Her på disse DANSKE nyhedsgrupper er kommercielle reklamer ikke velset.
>At du er normand forklarer ikke "fejltagelsen"."
citat slut.

Det begynder nu, efter en uges debat, at gå op for flere og flere, at
Roger reklamerede for TIKI. At jeg skrev "DANSKE" faldt nok mange for
brystet, men ikke desto mindre - der var tale om reklame.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-01-08 14:53

Den Sun, 06 Jan 2008 14:26:57 +0100 skrev Roger Johnsen:

> [...]
> Roger
> Utnevnte av Karl Erik som salgssjef. Jeg liker den titen og er
> betalingen fri oppgradering sier jeg TAKK.

HVIDT PULVER?? - Er du da gal mand, det må du da ikke bare fjerne. Det
kunne jo være en terrorist eller reklamemand for et af de andre
søkortsprogrammer, der vil dig og TIKI til livs

Opgraderingen kan du bare tage henne på hylden.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-01-08 18:04

Den Sun, 06 Jan 2008 15:45:58 +0100 skrev Flemming Torp:

> Jeg tror, jeg endnu engang vil buge det dertil indrettede filter, så du
> dermed slipper fra yderligere kommentarer fra mig ... og omvendt ... ;0)

Hva fanden - truer du, dit bæst?
For du mener vel, det er en velsignelse for alle, at læse dine
forkvaklede opkast.
Jeg har ikke læst dine indlæg længe, og hvorvidt du læser mine, rager mig
en pind - er faktisk helst fri, for du fatter ikke en - pind.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-01-08 19:15

Den Sun, 06 Jan 2008 18:24:23 +0100 skrev Roger Johnsen:

> HEI
> SORRY SORRY
>
> NU ER DET TAIM OUTTAIM OUT
>
> MVH ROGER

He-he. Ja, dansk humor kan være svær at forstå. Jeg har selv lidt svært
ved at forstå Flemmings

Karl Erik Christensen