Genakker mål
Fra : Ukendt

Dato : 26-12-07 20:10

Hvis man står med en "ukendt" genakker er det så andre måder at se hvad der
er for og agterlig, end at gætte på at det langste er forlig'et ? Er det
altid sådan ? Uden undtagelse ?

Grunden til spørgsmålet: En ven har købt en båd med en genakker og da vi
målte den opdagede vi at afterlig'et var længst. Mystisk. Kan det være
rigtigt eller har den forrige ejer fået monteret tovværk forkert, så han har
sejlet "baglæns" med den ? (der er kun 30 cm forskel, så det har en
urutineret muligvis ikke opdaget....)

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 26-12-07 22:40

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4772a704$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> har
> sejlet "baglæns" med den ? (der er kun 30 cm forskel, så det har en

"Tack" skal i stevnen, "clew" skal have skøder på og "head" skal i top

På en asymetrisk spiler kan man, når den er foldet helt ud, se hvorfor en
side der er længere neden end den anden.
Det er den nederste side der skal i stevnen, den har også flest baner.
Det er ikke nødvendigvis den længeste side, da de efter hånden syes i så
mange facon'er, at agterlig'et godt kan være meget buet og der for længst.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-07 00:00

Det blev jeg ikke meget klogere af. Den genakker vi kigger på har lutter
lodrette baner i varierende bredde. Nærmest det modsatte af et crosscut. Min
egen har vandrette baner forneden og lodrette for oven.

"den nederste side skal i stævnen": Yes, men hvilken en af barmene ?

VI kan ikke rigtigt finde et tomt lokale på 12*8 meter hvor vi kan brede den
helt ud....

Bjarke

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message

> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> meddelelse news:4772a704$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
snip

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 27-12-07 20:49

Kan det muligvis ses det på dybden, hvis man strækker de tre lig ud (Kan
gøre udendørs ). Jeg vil mene at dybden skal ligge foran midten.

Karsten

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:4772dce5$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...