Er det OK at ombygge gamle MC'er eller ska~
Fra : Asger

Dato : 30-12-07 05:25

Inspireret af diskussionen om modificeringen af Thorbjoerns GS 750
stel (http://groups.google.com.au/group/dk.fritid.motorcykel/
browse_thread/thread/0d58a7c308f3fdd8/cb6f0f6b0c500351?
hl=en&lnk=raot#cb6f0f6b0c500351) kunne jeg godt taenke mig at hoere
lidt meninger fra gruppen om hvor langt man kan "tillade sig" at gaa
med modificeringer af aeldre motorcykler.

Hvis man har en aeldre MC skal man saa bringe den tilbage til den
oprindelige specifikation som den kom fra fabrikken (a la Gruby's mint
condition NSU'er) eller er det OK at modificere og dermed bringe en
aeldre MC mere up to date, fx. ved at installere bedre running gear
(som Thorbjoern oenskede for sin GS'er). Og hvad med ombygninger til
streetfighters eller andre specials (a la Studen's Katana)?

Personligt vil jeg mene at med mindre der er tale om en saerdeles
sjaelden model er der intet ondt i at modificere en veteran, vintage
eller klassisk MC. Det kan naturligvis goeres i forskellige grader -
for nyligt laeste jeg om en Z 650 der var opgraderet med 750'er
stempler samt bagsvinger og forgaffel fra Z 1000 - det var ikke til at
se med mindre man ved noget om klassiske kawa'er, men koeregenskaberne
havde kun nydt godt af det. Paa den anden side staar de mere alvorlige
modificeringer som fyren der for nylig havde modificeret sin
vandboeffel til at tage forgaffel, hjul, saede og bagsvinger fra en
GSX-R 1000.

Hvis alle der renoverede en klassisk MC gik tilbage til standard ville
vi jo blot faa en masse fine originale MC'er. Men naar folk er lidt
kreative faar vi en masse forskellige MC'er der i mange tilfaelde vil
vaere gode eksempler paa teknisk snilde og iderigdom.

Hvad mener I?

Asger

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-12-07 14:51

On Sun, 30 Dec 2007 04:24:43 -0800 (PST), Asger
<asger.steffensen@gmail.com> wrote:

Hej Asger.

> [...]
>kreative faar vi en masse forskellige MC'er der i mange tilfaelde vil
>vaere gode eksempler paa teknisk snilde og iderigdom.

Du giver selv en hel del af svaret.

Hvis jeg overværede "en-eller-anden" gå om bord i et Kakkelovnsrør for
at bygge den om til chopper tror jeg jeg ville "bortforfjerne" den
inden der skete yderligere skade.
Der er ikke mange af dem tilbage.

Jeg vil mene at det er en dødssynd at ændre på noget der har
"fødselsdag" før 1939 - Jeg vil så gar gå så langt, at hvis ekvipagen
ser blot nogenlunde ud må det slet ikke røres ud over vedligeholdelse.

Når vi så kommer efter krigen er der modeller jeg ville mene er så
sjældne at det er skammeligt at ændre på dem - Vincent HRD, Velocette,
Münch og Ariel - Blot for lige at nævne nogen.

Min NSU Max skulle efter de kriterier aldrig have været bragt tilbage
i den stand den er nu.
Dels har det kostet en hel del penge at få den dertil, og dels er der
bygget over 100.000 af dem, så sjælden er den bestemt ikke.
Anderledes ser det ud med Super Fox'en.
Den er bygget i så lavt et antal at den kan betegnes som sjælden, og
af dem der blev bygget var det meget få der kom til Danmark.
Så den er værd at vedligeholde i den stand den er uden at ødelægge den
med ny lak

Når vi så kommer til de moderne maskiner er der vel ikke de samme fine
følelser - Det skulle da lige være hvis vi taler om rigtige rariteter
som f.eks. Suzukis XN85 eller RE5, Norton Wankel og flere af samme
skuffe.

Jeg har set flere meget vellykkede ombygninger, som f.eks. Mortens
Katana - Den holder hele vejen.

Til gengæld har jeg også set meget bras.
Det værste er nok de rent kosmetiske ombygninger, hvor det kun er tale
om chrom og glimmer - De brillierer oftest ved at være i en mekanisk
og motormæssig stand der er under al kritik.
Generelt vil jeg tillade mig at mene at jo længere forfaffel og jo
flere frynser, des værre er det

>Hvad mener I?

Det tror jeg jeg har gjort nogenlunde rede for, dog er der lige een
ting tilbage - En holdning jeg sikkert vil få mange knuppede ord med
på vejen for: Jeg vil mene at det er forkasteligt at svejse i de
bærende dele på et stel.

Ka' du have en glædelig bav(h)jul og et Godt Nytår.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-12-07 16:36

Steen Gruby skrev:
> [...]
> bærende dele på et stel.
>
> Ka' du have en glædelig bav(h)jul og et Godt Nytår.

Kære Steen.

Du har skrevet det så nydeligt, at jeg ikke kan gøre det bedre selv.
Jeg er hundrede procent enig med dig.

Venlig hilsen

Aragorn. Som synes at Motorgruppens vedligehold og restaurering af PHMs
gamle politimotorcykler er ganske nydeligt arbejde. Og at det er skønt
at se, at der arbejdes for at holde de skønne gamle maskiner kørende.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Morten Stud

Dato : 04-01-08 04:10

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
>SNIP
> Jeg har set flere meget vellykkede ombygninger, som f.eks. Mortens
> Katana - Den holder hele vejen.
>......SNAP

Hej Steen

Længe siden. Mange tak for de pæne ord :)

Godt nytår
Morten

Fra : Armand

Dato : 30-12-07 15:06

Asger skrev:
> [...]
> (som Thorbjoern oenskede for sin GS'er). Og hvad med ombygninger til
> streetfighters eller andre specials (a la Studen's Katana)?

Min mening ér jo allerede på bordet, men nu du nævner Gruby's NSU:
Det er ganske enkelt at forestille sig NSU MAX -motoren i denneher:
http://www.ame-chopper.de/Album_BMW/slides/1_35_96.html
og mellem Gruby's og en sådan kan der i mine øjne ikke være noget at
diskutere!

> [...]
> kreative faar vi en masse forskellige MC'er der i mange tilfaelde vil
> vaere gode eksempler paa teknisk snilde og iderigdom.

Jeg mener at af to GSXR750 af given alder, hvoraf den ene er ombygget
til streetfighter, er det nok ikke streetfighteren man ser som vintage
om føje år!
Om der vitterligt ér noget i en ombygning eller ej kan kan udfra samme
synspunkt først se om mange år, men mon ikke at det kun er de etablerede
ombyggere á Egli m.fl. (hørte jeg nogen sige OCC?) der p.g.a. deres
oprindelige værdi (á købspris fra ombyggerværksted), magter at forblive
på markedet :-/
Og lige netop streetfighterne er opstået ud fra højtydende potente
sportsmaskiner som ejerne ikke magtede og derfor hurtigt blev træt af at
erstatte kåbedele m.m., hvorfor jeg kun ser dém som en forbigåede mode
der næppe når at blive registreret særligt for vores efterkommere :-|

Min smerte omkring emnet er at jeg har kørt motorcykel mens mange af de
modeller der står på randen til at være vintage, men stdig har et par år
tilbage i low-point value -klassen, blev lanceret på markedet.
Havde jeg midlerne til det købte jeg nok stort ind for næsen af Studen
m.fl. og stillede dem på rad og række i en gammel isoleret lade, men det
er desværre ikke tilfældet!
På den anden side kan man jo heller ikke forbyde folk at købe
motorcykler efter deres pengepung Men det ér paradoksalt at se at
nogle af dém alligevel finder flere penge på kistebunden efter at være
blevet inspireret til tossede(?) ombygninger endog kort efter
erhvervelsen :-|

--
Armand.
(meget tilfreds med at der kommer focus på emnet)

Fra : Carsten Jensen

Dato : 30-12-07 16:11

I min lille verden er alt over 35 år kun noget værd hvis de er så orginale
som muligt. Jeg har en Ariel fra 54 og en Norton fra 76 og begge ser ud som
de kom fra fabrikken minus normalt slid og patina. Min Fantic trial fra 84
er også "standart" at se på, men har dog bedre bremseklodser en normalt. Min
Yamaha 450 f fra 06 er bare en brugs genstand.

Fra : Gert Schlæger

Dato : 31-12-07 09:44

Carsten Jensen wrote:

> I min lille verden er alt over 35 år kun noget værd hvis de er så orginale
> som muligt.

Så er jeg glad for, at der kun er foretaget ganske få konstruktive
ændringer på mig.

Mch og godt nytår
Schlæger - 50 år

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-12-07 20:37

Asger wrote:

> Hvad mener I?

Jeg kan bedst lide at respektere de originale linier og udseende, men en
brugsMC behøver jo ikke leve med +20 års teknologi i affjedring og dæk.
Jeg kan illustrere min holdning med min FJ1100 der er omlakeret i
originalmønster, men hjul, bagfjeder og forgaffel og bremser er
opgraderet :

originalen : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1309
omlakeringen : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=989
hjul osv. : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1538

Det har været et hestearbejde at holde kåben i et stykke, men det er det
værd når jeg ser diverse "nød-streetFJightere" på ebay.

Nimbus'en i bobberstil i Touring Nyt synes jeg egentlig er ret sej -
selvom det er en slags blasfemi. Men når man kunne finde tilsvarende
maskiner "dengang" så synes jeg det er i orden. En HD i Easy Rider stil
er også OK - tag den for det den er.

Derudover elsker jeg at gå rundt på Egeskov og se de fine maskiner der
står som da de rullede af båndet - de engelske endda med autentisk
oliespild

Men den dag det er en der sætter en GSXR motor på en original
wankelSuzuki skal jeg ikke være sen til at kaste den første sten. Så det
er lidt blandet.

--
vh
Torben

Fra : Nielsen

Dato : 30-12-07 21:31

> Men den dag det er en der sætter en GSXR motor på en original wankelSuzuki
> skal jeg ikke være sen til at kaste den første sten. Så det er lidt
> blandet.

Generelt må folk vel helt selv om, hvordan de behandler deres "jern" - inden
for lovens rammer. Hvis en motorcykel er bevaringsværdig på grund af alder
m.v., så er det jo op til ens personlige smag, om det skal være afgørende
for at bibeholde et originalt udseende. Der er jo også en del
motorcykelmuseer, der allerede har eksemplarer af bevaringsværdige
motorcykel. Om der er et eller 200 eksemplarer i original stand er jo f.s.v.
ligegyldigt.

Til kommende motorcykel-skabere:
Byg løs - men lad være med at tude, når din gamle Ellehammer motorcykel ikke
længere kan sælges eller har tabt værdi.

Mine to euro...

/Ths

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-12-07 07:35

> [...]
> Byg løs - men lad være med at tude, når din gamle Ellehammer motorcykel
> ikke længere kan sælges eller har tabt værdi.

Problemet med din holdning er bare at når en motorcykel ødelægger er færdig
med sit arbejde, mangler verden en fin motorcykel og der bliver ikke flere
af dem. Lad folk ødelægge stangvaren, men de skal holde sig fra veteraner.

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-12-07 11:51

On Mon, 31 Dec 2007 07:35:19 +0100, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

Hej Carsten.

> [...]
>af dem. Lad folk ødelægge stangvaren, men de skal holde sig fra veteraner.

Så er vi åbenbart flere med næsten samme holdning til ombygninger.
For min skyld kan man mishandle en ny Yahokasuki alt det man vil,
eller hænge alt det "After Market" skrammel man vil på en HD.
HD har selv opbygget det image at deres produkter ikke er færdige fra
fabrikken, og at der er rigelig plads til forbedringer
Bare man lader veterankøretøjerne i fred.

Det jeg finder mest besynderligt er at nogen begynder at ombygge når
de knapt nok kan vedligeholde et køretøj.
I min verden starter man med at blive en god mekanikker, og så kan man
begynde at ombygge.
Min opfattelse er derfor, at når man først har lært at vedligeholde
stiger begejstringen for at bevare frem for at bygge om

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Nielsen

Dato : 31-12-07 13:10

> [...]
> færdig med sit arbejde, mangler verden en fin motorcykel og der bliver
> ikke flere af dem. Lad folk ødelægge stangvaren, men de skal holde sig fra

Sikkert samme argumentation der blev brugt, da man gik fra stenøkse til
broncesværd.
Gem et par originale modeller på et museum - og lad ejerne bruge deres egne
motorcykel som de lyster. Det er vel netop det, der er så dejligt ved at
have en motorcykel.

Godt nytår
/Ths

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 31-12-07 10:09

Jeg mener det er ok
man kan jo lade være med at ødelægge vitale dele med skære og
svejseapperater
jeg har en suzuki t 350 fra 1975,stangvare dengang, idag sværere at holde
igang end en englænder fra 50 erne(her kan alt fås fra nyt).
Så hvornår ved du at det er en stangvare ??
Der kan knapt fås kabler og pakninger,
cylindre er umulige at opkøbe til suzukien.
Købte en BMW r 25-3 der var choppet ,desværre var der skåret i stellet
så den kunne ikke føres tilbage, derfor solgt
og sådan er det vel
Hvis man ikke kan lide ombygningen så må man lade være med at købe den.
Min cykel =mit valg uanset alder af både mig og cykel
Hvis man ikke kan lide at cyklerne bliver ombygget så sørg for at de ikke er
til salg.
Suzukierne blev ombygget til racer osv, da de var nye, er dette så uorginalt
eller er det en cykel fra tiden?
Jeg har sågar set en t 250 som chopper,
så har du købt en cykel gør hvad du vil
men forvent både positiv og negativ kritik
hilsen jørgen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-12-07 11:50

Asger skrev:

> Hvad mener I?

Nu skal man passe på ikke at blive for sentimental over for hvad der
dybest set er en bunke jern.

Med få undtagelser er der ikke mange motorcykler der er konstrueret og
solgt med henblik på at blive gemt i en gammel lade for at blive vist
frem til måbende tilskuere 3 generationer senere.

Først og sidst er det tekniske hjælpemidler der er skabt til at befordre
ejeren fra a-b, og det faktisk i højere grad for 50 år siden end i dag,
hvor transport-nødvendigheden á motorcykel for de fleste i de vestlige
lande nok må anses for værende begrænset (trods alt)

"Pas på de gamle vintage motorcykler", men leg med "stangvaren", jo men
motorcyklerne har jo alle været (tiltænkt) "stangvare".

Vil jeg så selv ødelægge en gammel (eller for sin sagsskyld ny)
motorcykel - næ det mener jeg da ikke, men XJ'eren lavede jeg da lidt på
(til det bedre syntes jeg), og hver vinter byder på en eller anden form
for "lir" på SV'eren, så svaret er ikke entydigt, udover at jeg forsøger
at gøre det muligt at komme tilbage til "udgangspunktet", men det er
mest af hensyn til evt. gensalg.

Jeg tvivler på at jeg vil sætte en lang forgaffel på en Nimbus, men det
er nok mest fordi jeg syntes lange forgafler er en øjebæ af rang, og at
de rent teknisk er tåbelige, mini LED blink vil ejheller passe på,
oplagte udstødninger heller ikke, måske Numbusen bare ser bedst ud
originalt...

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-12-07 12:28

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skal man passe på ikke at blive for sentimental over for hvad der
> dybest set er en bunke jern.

Jeg håber du kun gør i nye cykler, hvor man bare køber en ny når man har
ødelagt den man har.
Problemet med at tåber der tror de er håndværkere ødelægger gamle cykler er
at der bliver ikke flere. Så stiger prisen og kun velhavere har råd til
nostalgicykler. Det er en grim uvikling.
Hvis man ikke kan lide en motorcykel, så lad være med at købe den.
Vi er nogle der syntes de er andet end "gammelt jern", men det er heller
ikke alle der er til kunst. Det er ok, så finder man bare noget andet.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-12-07 13:31

Carsten Jensen skrev:
> [...]
> at der bliver ikke flere. Så stiger prisen og kun velhavere har råd til
> nostalgicykler. Det er en grim uvikling.
Er det?
Hvis alle "tåberne" pudser polerer hengemmer og undlader at bruge deres
motorcykler så vil vi på det nærmeste drukne i gammelt jern, og der vil
ikke være nogen sjældenheder, som nostalgitosser kan hænge på vægen og
fortælle sælsomme løgne historier om, og alle kan stå og sige næææææææ til.

De fleste lader sig oven i købet genskabe til punkt og prikke måtte man
evne og ønske det - uden nogen probelmer, og med de originale
"teknikker" og så er det kun årstallet til forskel.

Ikke at jeg ikke værdsætter de gamle motorcykler, det gør jeg da så
bestemt, og det er fint at der er nogen der har tid og råd til at
renovere og polere på dem og måske ligefrem vise dem frem (for ikke at
nævne de helte der bruger dem) - lige som der er nogen der gemmer på
gamle magarinebeholdere i metal, sådan er vi jo så forskellige

Men først og sidst er de lavet til at blive brugt til transport, og det
er blasfemi at ophøje dem til "pynte kunst" bare fordi de har en
"registreringsatteat" der afslører at de er gamle.

Langt hovedparten af de motorcykler der renoveres på og hæges om var for
datiden aldeles almindeligt forekomne (og derfor givet også med til at
understøtte vintageejeres erindring om hvor fantastiske de var) Datidens
GS500, GPZ500, CB500 om man vil, så hvis der er noget der skal "passes
på" er det således dem. - men dem har jeg lige fået lov til at splitte
ad ikk'

Bevar tingene som de var! er budskabet - men hvis Roskilde domkirke
skulle sættes tilbage i "original stand" ville der kun være en
uinteressant landsbykirke....

--
Dun@nt - der ønsker sig en MV-Augusta F4 (750) til at hænge på vægen i
gennemskåret og indregistreret stand

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-12-07 13:46

> [...]
> ikke være nogen sjældenheder, som nostalgitosser kan hænge på vægen og
> fortælle sælsomme løgne historier om, og alle kan stå og sige næææææææ

Veteraner er til for at bruges og skal have masseret dækene jævnligt. Det
har ikke noget med at hænge dem på væggene, men når man køber en gammel
cykel er det fordi man kan lide at have og køre på sådan en. Netop fordi de
bliver brugt bliver der færre af dem. Derfor er det ærgeligt at nogle
klamphuggere ødelægge nogle gode cykler.
Jeg fornemmer du bruger din motorcykel som transport middel. Fint nok, det
er en moderne cykel fin til. Jeg har dem for hobbyens skyld, men
selvfølgelig skal de bruges. Min trial kører løb i klipper i Sverige hvert
år. Det er det den er lavet til. Til daglig transport dækker bilen mit
behov.

Fra : Armand

Dato : 31-12-07 14:01

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> fortælle sælsomme løgne historier om, og alle kan stå og sige næææææææ til.

Der er nok meget langt til dét scenarie :-|
Netop stangvaren er dét man ser mindst til efter en årrække, selv på de
grundigste museer er det for det meste de specielle modeller at man kan
beskue.Og det gjorde da ikke noget om der i dag havde være lidt mere 50
årigt stangvare at opleve i de store motorcykel-forsamlinger, såvel som
om 30-50 år!

> Langt hovedparten af de motorcykler der renoveres på og hæges om var for
> datiden aldeles almindeligt forekomne ..... Datidens
> GS500, GPZ500, CB500 om man vil.

Nope!
For hver std 500'er BSA man oplever, har man set mindst 10 Goldstar's,
som var toppen af poppen! :-|

> Bevar tingene som de var! er budskabet - men hvis Roskilde domkirke
> skulle sættes tilbage i "original stand" ville der kun være en
> uinteressant landsbykirke....

Man ser mange interessante datidige ombygninger blandt veteraner,
ligesom mange "race-kittede" modeller er bevaret, og sådan vil det
sikkert også blive i fremtiden. Men her taler jeg om Egli'er og lignende
små-serie mc-smedier og ikke om Karl Kulfiber's porno-VFR :-|

Men det ér i hænderne på ejerne og jeg begræder blot at jeg ikke kan
vinde de 50 millioner der skal til for at begynde at opkøbe til den
isolerede lade - Netop fordi dem der bliver mest interessante for mine
børnebørn er de der er allerbillligst lige nu!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-12-07 14:21

Armand skrev:
> [...]

> sikkert også blive i fremtiden. Men her taler jeg om Egli'er og lignende
> små-serie mc-smedier og ikke om Karl Kulfiber's porno-VFR :-|

Men karl kulfibers små detaljer er sgu lige så originale IMO - mange
nutidige MC'er er ændret over en kam - det er meget få der står som da
de blev trillet af samlebåndet, det er småting bevares, men hvad er
originalt? den fabriks udseende, eller repræsentanten for den
"almindelige" ombygning?

For mig er der da meget nostalgi i en race moddet hjemmefusket CBR pc25
- for dem så (ser) man give ejerne stor glæde og der er ved gud mange af
dem, men lur mig om der er en på museet om 20 år...
Der er en fuldblods .. så tuché der - du har givet ret i at det er
rariteterne der "overgemmes"

> [...]
> isolerede lade - Netop fordi dem der bliver mest interessante for mine
> børnebørn er de der er allerbillligst lige nu!

joo det - jeg har da selv et bud på en ca. 30 motorcykler jeg gerne
ville eje - mange af hvilke er 10-30 år gamle, men det er økonomien,
pladsen og tiden til rådighed ikke til.

Fra : Armand

Dato : 31-12-07 13:45

J.C.Kløve skrev:

> Med få undtagelser er der ikke mange motorcykler der er konstrueret og
> solgt med henblik på at blive gemt i en gammel lade for at blive vist
> frem til måbende tilskuere 3 generationer senere.

Tværtom!
Mellem '45 og lanceringen af CB750/4 og Z1/4 havde udviklingen imo
nærmest stået stille og i de efterfølgende ti års tid ver dét også
rimeligt monotont, hvorefter det faktisk er gået meget stærkt!
Netop p.g.a. de store spring med få års mellemrum risikerer mange af
frontløberne forglemmelsens mørke - Hvem regner f.eks. en CX500 for
noget idag??

Selv Thorbjørns GS750 er en lille milepæl: Den model hvormed Suzuki som
den sidste, men til gengæld med ét, lagde totaggerne på hylden - Og det
med en konstruktion der siden har vist sig ganske solid og pålidelig!

> "Pas på de gamle vintage motorcykler", men leg med "stangvaren", jo men
> motorcyklerne har jo alle været (tiltænkt) "stangvare".

Jup!
men kigger man på veteraner, er det oftest de specielle der har
overlevet (bemærk hvor stor en andel af veteranbiler der er
cabriolet'er) fordi stangvaren nåede at blive ophugget inden den fik værdi!
Derfor vil der også være flere museums-Katana 750/1100 om en generations
tid, end GS750'ere, selvom GS'erne er fremstillet i hundredefold så
store mængder

> Jeg tvivler på at jeg vil sætte en lang forgaffel på en Nimbus,...
> oplagte udstødninger heller ikke, måske Numbusen bare ser bedst ud
> originalt...

Jup!
Ligesom på denne Nimbus-plakat:
http://www.a-c-d.dk/Danske%20vogne/billeder/MC/Nimbus/Nimbus_1939.JPG

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 31-12-07 14:21

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message
> [...]
klip> >

> [...]
> de rent teknisk er tåbelige,klip,
> oplagte udstødninger heller ikke, måske Numbusen bare ser bedst ud

Klart at en bus ser bedst ud som Fisker og Nielsen leverede dem,men har
Nimbus sport ikke oplagt udstødning ?

At du mener at lange gafler er en gang ubrugelig øjebæ er da helt i
orden,jeg syntes at plastik på Motorcykler er ren øjebæ og at motor mm burde
være synligt!

Hvis lange gafler var så ubruglige som nogen mener er det da underligt at
de godkender dem og hjemmebyggede MC i stor stil i Sverige ?
Selvfølgelig er de ikke gode til at køre race(udover dragrace),men det er
de fleste af dem der bruger dem også temmelig kolde i røven over for ! )

Steen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-12-07 14:44

Harald Blaatand skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message
> klip> >

> Klart at en bus ser bedst ud som Fisker og Nielsen leverede dem,men har
> Nimbus sport ikke oplagt udstødning ?
Nu tænkte jeg godt nok i retning af dagens oplægninger, "underseat" og i
den dur - men du har ret, der er en modelvariant, hvor udstødningen er
trukket ret bag ud, i højde med knæeet, eller lige deromkring.

> At du mener at lange gafler er en gang ubrugelig øjebæ er da helt i
> orden,jeg syntes at plastik på Motorcykler er ren øjebæ og at motor mm burde
> være synligt!
Jamen det mener jeg bestemt, ellers skrev jeg det jo ikke

- fair nok jeg skal gladeligt sparke til dit dæk på karoline, og sige
noget pænt om din MC uanset hvilken smag du har

> Hvis lange gafler var så ubruglige som nogen mener er det da underligt at
> de godkender dem og hjemmebyggede MC i stor stil i Sverige ?

Hvad de gør i Sverige skal jeg ikke kunne sige..

> Selvfølgelig er de ikke gode til at køre race(udover dragrace),men det er
> de fleste af dem der bruger dem også temmelig kolde i røven over for ! )

Som teknisk løsning på det konkrete problem at gøre motorkøretøjet i
stand til at styre, er pågældende løsning den der kommer tættest på
uanvendelig, inden for rammerne af at problemet er delvist løst!

Og som stor tilhænger af kørekurser, mener jeg også at et mindstemål af
styrevillighed er et væsentligt parameter i den daglige færden i trafikken.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 31-12-07 15:13

)

> [...]
>
> Og som stor tilhænger af kørekurser, mener jeg også at et mindstemål af
> styrevillighed er et væsentligt parameter i den daglige færden i

Ok,jeg tror vi næsten er enige.

Til race og tung traffik er korte gafler bedst,og cykler som
Norton,BSA,Vincent,Ariel,Triumph Royal Enfield,MV Agusta,Laverda,mm. bør
ikke skæres i stykker og have 2 1/2 meter lange forgafler,bedre dæk,bremser
og elanlæg er en anden historie !

Steen

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-12-07 15:44

Hej Steen.

> [...]
>ikke skæres i stykker og have 2 1/2 meter lange forgafler,bedre dæk,bremser

Vi nærmer os et punkt hvor jeg er meget enig

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : cbm

Dato : 31-12-07 12:12

"Asger" <asger.steffensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kreative faar vi en masse forskellige MC'er der i mange tilfaelde vil
> vaere gode eksempler paa teknisk snilde og iderigdom.

Prøv at checke dette link ud.. ^^

http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?t=5959

Her er tale om motorcykler der er behaldlet med kærlighed =)

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-12-07 13:24

On Mon, 31 Dec 2007 12:11:42 +0100, "cbm" <cbm@mail.dk> wrote:

Oh - Mange tak.

>Prøv at checke dette link ud.. ^^
>
>http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?t=5959
>
>Her er tale om motorcykler der er behaldlet med kærlighed =)

Det er en nydelse af format.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 31-12-07 13:28

cbm skrev:

> Prøv at checke dette link ud.. ^^
>
> http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?t=5959
>
> Her er tale om motorcykler der er behaldlet med kærlighed =)

Shit!
Godt at jeg ikke længere sidder med et 52Kb modem

Lige et par personlige tildragelser derfra:
- Sideventiler er praktiske: Ingen frygt for at overspænde tændrørene:
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23846&d=1147128000>
- Medbærende motor i kontant form:
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23842&d=1147127942>
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23870&d=1147128453>
- Kunne man smede damplokomotiv-mekanik med håndkraft, kunne man vel
også fremstille navstyring :
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23872&d=1147128453>
- VFR go home! :
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23882&d=1147128775>
- Hvad nu! Hvorfor nu så alternativ styrdesign:
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23952&d=1147130526>
- Nåååårrrhh!! :
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23953&d=1147130526>
_ Lidt til HD/Aermacchi -debatten:
<http://www.pashnit.com/forum/attachment.php?s=e1c864214d8d3558b35cd9043fac0624&attachmentid=23987&d=1147131461>

Med beklagelse over dem jeg har overset (jeg var ellers igennem et par
gange, for det kunne da ikke passe at der ingen 750SEI var!)

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-12-07 13:45

cbm skrev:

> Prøv at checke dette link ud.. ^^
>
> http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?t=5959
>
> Her er tale om motorcykler der er behaldlet med kærlighed =)

Bevar mig vel der er mange fine og flotte maskiner =8-0

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-08 13:32

">
> Prøv at checke dette link ud.. ^^
>
> http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?t=5959
>
> Her er tale om motorcykler der er behaldlet med kærlighed =)

Hemmmmmmm........... tak for det, linket er lagt under fortrukne, det skal
studeres flere gange

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Hekto

Dato : 31-12-07 15:04

On Sun, 30 Dec 2007 04:24:43 -0800, Asger wrote:

> [...]
> kreative faar vi en masse forskellige MC'er der i mange tilfaelde vil
> vaere gode eksempler paa teknisk snilde og iderigdom.

Jeg er skyldig!!!!

Pantah'en er ikke født som en MHR; men var oprindeligt lyseblå metallic.
Den tidligere ejer dristede sig til at give den en rød MHR-lakkering.

Jeg overtog den sådan - kåben var dog pillet af.

http://www.ducati.dk/teknik/images/gallerypicture3.jpg

For nogle år siden fik den en nyere motor, da det egentlig var bedre og
billigere end at renovere den gamle. Problemet var bare at udstødningen
på den bageste cylinder vendte den forkerte vej, og dermed også
karburatoren.
Problemet blev løst ved at ændre den ene indsugningsstuds og lave en
anden udstødning.

Den er ikke længre orignal i den forstand; men den er hamrende effektiv
og brugbar. Den gaml motors gearkasseproblemer er ikke eksisterende i den
nye motor, koblingen er bedre, generatoren større o.s.v. o.s.v. Det mest
synlige er nok at udstødningen er ført diskret ud i venstre side lige bag
motoren, istedet for foran.

http://www.motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/32081.jpg?28-09-2007%
2011:11:01

http://groups.google.com/group/pantahfraktionen/web/img_1536_jpg.jpeg?
hl=da

På en måde er det da synd, men på den anden side synes jeg at 90% er
velbevaret og den er blevet levetidsforlænget og dermed er den synlig i
gadebilledet istedet for at blive gemt i en garage som en pæn men
ubrugelig motorcykel.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-12-07 16:01

Hekto skrev:
> [...]

> velbevaret og den er blevet levetidsforlænget og dermed er den synlig i
> gadebilledet istedet for at blive gemt i en garage som en pæn men

+1

Fra : Hekto

Dato : 01-01-08 12:36

On Mon, 31 Dec 2007 12:11:42 +0100, cbm wrote:

> Prøv at checke dette link ud.. ^^
>
> http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?t=5959
>
> Her er tale om motorcykler der er behaldlet med kærlighed =)

S a a a a a a a a v v v l l l e e e e e e e e e e e e e e e e ! ! ! ! !

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-01-08 11:49

Asger wrote:
> Hvad mener I?

Så længe de kommer ud at køre så gå blot amok.
Men jeg kan ikke rigtigt forlige mig med dem der custom'iserer en nyere,
eller restaurerer gamle modeller, at de så aldrig kommer ud at køre.

En mc skal bruges.

/jim