Køb af synet trial mc
Fra : Kim

Dato : 28-12-07 09:22

Hej

Hvis jeg nu køber en trial maskine som har været synet i England,
kan den så synes herhjemme uden problemer hvis jeg betaler afgiften?

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 28-12-07 09:48

Ja, men regn med en høj afgift. En trialcykel er ikke behagelig at køre på
ved høj fart på asfaldt. Hvis du vil køre trial bliver det altid kørt på
lukkede arealer i Danmark.

Fra : Kim

Dato : 28-12-07 12:36

On Fri, 28 Dec 2007 09:48:06 +0100, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

>En trialcykel er ikke behagelig at køre på
>ved høj fart på asfaldt. Hvis du vil køre trial bliver det altid kørt på
>lukkede arealer i Danmark.

Det ved jeg godt, men jeg har flere steder inden for en radius af
15km, hvor jeg kan køre. Så er det nemmere lige at sparke den igang og
så køre de km, end at skulle finde traileren frem. Kunne også være at
hustruen har nuppet vognen

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 28-12-07 13:54

> [...]
> 15km, hvor jeg kan køre. Så er det nemmere lige at sparke den igang og
> så køre de km, end at skulle finde traileren frem. Kunne også være at

Ja og store problemer hvis du knækker et greb eller bremsepedal. Efter hvor
gammel den er så er 50000 - 70000 gode grunde til at give konen en scooter.

Fra : Kim

Dato : 28-12-07 15:01

>Ja og store problemer hvis du knækker et greb eller bremsepedal. Efter hvor
>gammel den er så er 50000 - 70000 gode grunde til at give konen en scooter.

Mon ikke jeg kunne halte mig hjem.

Hæ, en scooter får jeg hende aldrig op på, hun vil
have 4 hjul under bagen

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-07 23:18

> [...]

Arh, så dyre er trial-cykler nu heller ikke. Det kan gøres billigere, hvis
den ikke behøver være fabriksny.

Jeg er nu ikke så sikker på at du kan regne med at få den indregistreret i
DK...

Vær opmærksom på at de fleste andre europæiske lande har motorsportsplader,
hvor afgiften er lav, og kravene til sikkerhedsudstyr og støjdæmpning er ret
lempelige. Hvis det er den type indregistrering cyklen har i England, så
bliver den ikke let at registrere i DK.

Iøvrigt knækker man sgu sjældent noget på en trialcykel, den kan holde til
hårdt brug.

> Mon ikke jeg kunne halte mig hjem.

Jeg prøvede det engang. Jeg boede 5-6 km fra en grusgrav, hvor jeg fik lov
at træne med Trial'en. Jeg havde ikke plader på, men kunne køre ad jernbanen
stort set fra min lejlighed og til grusgraven (+ 500m grusvej). På vej hjem
fra træning i skumringen (der var ikke lys på min trial) overså jeg en
jernbaneoverkørsel, og røg på numsen. Efter lidt banden og svovlen fandt jeg
ud af, at gearpedalen var knækket af. Lort! Den stod i 3. gear, og jeg kunne
IKKE kickstarte den, når den var i gear. Og den er temmelig træls at løbe i
gang i 3. gear, især når man er iført cross støvler og løber på
jernbanesveller. Jeg var døden nær og svedte som et svin, da det endelig
lykkedes at få liv i dyret. Efter 200m sprang den i frigear...

Den blev hentet dagen efter i traileren.

Rittig

Fra : Ole

Dato : 28-12-07 10:27

Kim wrote:
> Hej
>
> Hvis jeg nu køber en trial maskine som har været synet i England,
> kan den så synes herhjemme uden problemer hvis jeg betaler afgiften?
>
> Mvh. Kim Hansen.

Kun hvis den er typegodkendt i DK.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Armand

Dato : 28-12-07 13:17

Ole skrev:

> Kun hvis den er typegodkendt i DK.

Nix!
Hvis den er typegodkendt indenfor EU, hvilket en indregistrering borgrer
for, skal den accepteres i resten af EU hvilket indbefatter DK!
Reglen er bevæggrunden for den kollosale privat-import der har stået på
gennem de seneste ti års tid.

Til Kim:
Er der ikke et definitions-kiks hér?
Trial er den motorcykelsport hvor man på små ultraspinkle motorcykler
nrmest uden sadel kører og hopper over voldsomme forhindringer i mindre
end skridt-tempo.
En Trial-motorcykel har således ikke noget lysanlæg, hvilket gør den
umulig at indregistrere såvel her i DK, som i udlandet :-|

Det må være en såkaldt off-roader at du taler om, og derom er sagen
ganske enkel, dog med den detalje at forlygten er asymetrisk til den
forkerte side på en engelsk model og skal udskiftes for at kunne
indregistreres til højre-kørsel herhjemme.
Hvorfra har du lige netop england i kikkerten? Syd for Padborg ligger
der et ligesåstort land med højrekørsel, og som er langt lettere (læs:
billigere) at afhente købte motorcykler i p.g.a. fraværende behov for
færgesejlads!

Det der med at køre modellen til/fra baner, drejer det sig om deciderede
cross-baner?
Off-roadere er hverken teknisk egnede (p.g.a. vægten og ydelsen) eller
holdbare til at hoppe rundt på en cross-bane med jævnlige mellemrum, så
dén løsning er ikke så smart som den lyder
Dertil kommer at lygte-glas generelt er forbudt på motorsports-anlæg
p.g.a. risikoen for knivskarpe glasskår i styrtzonerne. Så med en
indregistreret off-road'er med lygter på bliver det alligevel en
besværligere affære omkring af- blænding/montering af lygter inden
banekørsel.

--
Armand.

Fra : Ole

Dato : 28-12-07 13:26

Armand wrote:

> [...]
> for, skal den accepteres i resten af EU hvilket indbefatter DK!
> Reglen er bevæggrunden for den kollosale privat-import der har stået på

Najs, så *kan* man bruge EU til noget fornuftigt

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Kim

Dato : 28-12-07 14:59

> [...]
>En Trial-motorcykel har således ikke noget lysanlæg, hvilket gør den
>umulig at indregistrere såvel her i DK, som i udlandet :-|

Nope, det er en trial, der er nogen stk til salg i england med lygter.
Jeg mødte også en flok da jeg var i Frankrig for et par år siden.
Trial maskiner med lys men "uden" saddel.

> [...]
>forkerte side på en engelsk model og skal udskiftes for at kunne
>indregistreres til højre-kørsel herhjemme.

En offroader har jeg ( Yamaha XT550).
Den med det asymetriske lys havde jeg ikke lige tænkt over, takker

> [...]
>der et ligesåstort land med højrekørsel, og som er langt lettere (læs:
>billigere) at afhente købte motorcykler i p.g.a. fraværende behov for

Fordi jeg kender en der jævnligt er i DK med lastvogn, og han bor
i england, men jeg kigger også i Tyskland, nok mere nu pga. lyset

>Det der med at køre modellen til/fra baner, drejer det sig om deciderede
>cross-baner?

Nej, det er trial (hyggetrial) og ikke cross.

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-07 23:28

> Hvis den er typegodkendt indenfor EU, hvilket en indregistrering borgrer
> for, skal den accepteres i resten af EU hvilket indbefatter DK!

Ja, hvis den er godkendt som transportmiddel. Hvis den er godkendt som
motorsports-køretøj, så står sagen noget anderledes.
Faktisk var det bedre du så var interesseret i rallybiler, for vi HAR fået
en sær-regel for rallybiler i DK for nogle år siden, så hvor en regulær
rallybil nu kan synes ret lempeligt - som rallybil - så kan motorcykler
stadig ikke. Send en tak til DMU...

> En Trial-motorcykel har således ikke noget lysanlæg, hvilket gør den
> umulig at indregistrere såvel her i DK, som i udlandet :-|

Jo, de fleste trial-cykler er født med lysanlæg. Et lidt spinkelt et, men
det er der dog. Lys både for og bag, men oftest ikke bremselys. Og alt
"glasset" er af plast. Det er netop fordi de fleste lande tillader
motorsports-indregistrering af trialcykler, derfor foregår transportetaper i
trial løb i resten af europa delvist på offentlig vej. Det har jævnligt
været et problem for vore topkørere, når de ville ud at køre internationale
løb, for de har ikke lige kunnet fikse en nummerplade til cyklen, og kan
derfor ikke køre de store løb rundt om i europa.

Trial cykler har iøvrigt ikke asymmetrisk lys, og du kan derfor roligt købe
i England.

> Off-roadere er hverken teknisk egnede (p.g.a. vægten og ydelsen) eller
> holdbare til at hoppe rundt på en cross-bane med jævnlige mellemrum, så
> dén løsning er ikke så smart som den lyder

Nåja, det kan nu godt lade sig gøre. Jeg kender nogle stykker der gør det,
og en del der har gjort. Mig selv inklusive.

> [...]
> indregistreret off-road'er med lygter på bliver det alligevel en
> besværligere affære omkring af- blænding/montering af lygter inden

Og det klare man ved at montere en enduro-lygte i plast materialer, eller en
der hænger i 4 gummistropper om gaffelbenene, så den kan afmonteres på 10
sekunder. Den løsning valgte jeg.

Hvor der er vilje, er der vej.

Rittig

Fra : Carsten Petersen

Dato : 02-01-08 00:21

Hej Armand... Ex. en Yamaha yfm 660 raptor med plader på i england synet
som bil, kan ikke indregistreres i DK selvom de er i EU og den er synet
som en bil osv. det kræver et COC bevis og det kan man ex. ikke få til
denne model..men er også det som du siger typegodkendt i EU

Fra : Armand

Dato : 02-01-08 02:23

Carsten Petersen skrev:
> [...]
> som en bil osv. det kræver et COC bevis og det kan man ex. ikke få til
> denne model..men er også det som du siger typegodkendt i EU

Ok!
Og dét passer så vel godt med hvad Rittig tidligere har skrevet om
"motorsports-plader" :-/

--
Armand.