/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp: Ydelse af 125ccm Suzuki Maruder( be~
Fra : Claus & Betina Niels~


Dato : 14-07-01 06:04

Hej med jer

Jeg har ikke meget forstand på mc men har lige købt en 125ccm Suzuki Maruder
og er meget glad for denne lille sag og den kører da også fint men der er
bare ingen træk overhovedet i denne maskine det er nærmest umulig at køre
med en bagpå for den kan bare ikke trække det hvis der er den mindste vind
så kan vi ikke køre mere end 70km/t.....mit spørgsmål er : kan der monteres
en anden udstødning eller andet så den kan peppes lidt op.....og få lidt
mere motorkraft...jeg håber på svar...

--
MVH.
Claus & Betina Nielsen
Pc-supporten@pc.dk
Betina@pc.dk
Stensgaard@lite.dk
Mobil-besked
51905817@sms.tdm.dk
-------------------------------------
Mark & Nikolai Nielsen
Markn@pc.dk
Nikolain@pc.dk



 
 
Per Pedersen (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Per Pedersen


Dato : 14-07-01 06:56


Claus & Betina Nielsen <pc-supporten@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b4fd389$0$344$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej med jer
>
> Jeg har ikke meget forstand på mc men har lige købt en 125ccm Suzuki
Maruder
> og er meget glad for denne lille sag og den kører da også fint men der er
> bare ingen træk overhovedet i denne maskine det er nærmest umulig at køre
> med en bagpå for den kan bare ikke trække det hvis der er den mindste vind
> så kan vi ikke køre mere end 70km/t.....mit spørgsmål er : kan der
monteres
> en anden udstødning eller andet så den kan peppes lidt op.....og få lidt
> mere motorkraft...jeg håber på svar...
>
> --
> MVH.
> Claus & Betina Nielsen
> Pc-supporten@pc.dk
> Betina@pc.dk
> Stensgaard@lite.dk
> Mobil-besked
> 51905817@sms.tdm.dk
> -------------------------------------
> Mark & Nikolai Nielsen
> Markn@pc.dk
> Nikolain@pc.dk
>

Spar pengene på tuning. Det får du nemlig for lidt ud af og måske endda en
masse bøvl. Næh, gem pengene og bid i det sure æble og find en Marauder med
en større motor. Jeg ved godt der skal findes 20.000 for at få den næste
størrelse af Marauderen som har 7 hk mere, men glæd dig så over at du
handler en cykel som ikke er hårdere beskattet i forhold til en bil. Den
progressive beskatning gør faktisk at de to cykler er billigere i afgift end
hvis det havde været efter bilbeskatningens udregning.

Hvis jeg ikke husker helt fejl er 4-takts motoren i en 125 cc Marauder den
samme som på en GN 125 dog har Marauderens motor 2 hk mere, men
korrekt...Der sker ikke noget overdrevet på en sådan maskine.

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen




Armand (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-07-01 11:01


Per Pedersen <per_p@wanadoo.dk> skrev i en
news:MdR37.5$b04.1447@news.get2net.dk...
>
> Claus & Betina Nielsen <pc-supporten@pc.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3b4fd389$0$344$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Jeg har ikke meget forstand på mc men har lige købt en 125ccm Suzuki
> > Maruder og den kører da også fint men der er bare ingen træk
> > overhovedet i denne maskine det er nærmest umulig at køre med en
bagpå
> > for hvis der er den mindste vind så kan vi ikke køre mere end 70km/t
> >.....kan der monteres en anden udstødning eller andet så den kan
peppes lidt
> > op.....?
> Spar pengene på tuning. Det får du nemlig for lidt ud af og måske
> endda en masse bøvl. Næh, gem pengene og bid i det sure æble og find
en
> Marauder med en større motor. Jeg ved godt der skal findes 20.000 for
at få
> den næste størrelse af Marauderen som har 7 hk mere Hvis jeg ikke
husker
> helt fejl er 4-takts motoren i en 125 cc Marauder den samme som på en
GN
> 25 dog har Marauderens motor 2 hk mere, men korrekt...Der sker ikke
noget
> overdrevet på en sådan maskine.

Dén med tuningen er en af mine mantra'er her i gruppen, så jeg istemmer
helt og holdent med Per derom!
Endvidere er en simpel tuning á en skraldebang-potte kun (hvis
overhovedet) gunstig for topeffekten og samtidig på bekostning af
trækket midt i omdrejningsområdet - En "effekt"-udstødning vil derfor
gøre 125'eren endnu mere træls med to mand på og i de højere gear, også
selv om maskinen tilsyneladende yder et par hk mere (i toppen) efter
montering.

Sagen ligner et ærgeligt fejlkøb; men det er sgu' da osse svært som
førstegangskøber

--
Armand.






Jan Vagle (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Jan Vagle


Dato : 14-07-01 16:18

Armand wrote:
>
> Sagen ligner et ærgeligt fejlkøb; men det er sgu' da osse svært som
> førstegangskøber

Jeg må desverre si meg helt enig. Et absolutt minimum for kjøring med en
bakpå er 250cc.. skal du kjøre på utenlandske motorveier så er minimum 400cc
Forskjellen på en 125cc og en 250cc er ganske stor selv om ofte 250'en ikke
har noe særlig mere hester..

125 er for lite allerede for en person på motorveien..

--
Jan Vagle

Jens S., Esbjerg (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Jens S., Esbjerg


Dato : 14-07-01 17:54

"Claus & Betina Nielsen
skrev
> Jeg har ikke meget forstand på mc men har lige købt en 125ccm Suzuki
Maruder
> og er meget glad for denne lille sag og den kører da også fint men der er
> bare ingen træk overhovedet i denne maskine det er nærmest SNIP
**************************
En 125 er en meget fin maskine - til bykørsel. Den kører langt på literen og
er nem at komme rundt med. I byen kan den godt trække rundt med en person
bag på, dog skal der så ikke forventes den store acceleration.

Til længere ture - udenfor byen, bør man være alene på den. I medvind og med
hjemve burde den kunne køre ca. 115 km/t.

Vil du mere end det, bør du overveje en større maskine.

125 eren er i forresten en fin-fin vintermaskine

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125



RpR (14-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 14-07-01 21:53

> Til længere ture - udenfor byen, bør man være alene på den. I medvind og
med
> hjemve burde den kunne køre ca. 115 km/t.

Hmm, hvor mange hk har en 125'er Marauder? Den boldgade hvor jeg kommer fra
(scooter, knallerter) synes det for en grov tunet knallert da ikke at være
det store problem at køre omkring de 80km/t med 2 mand? Og det er jo ikke
just fordi en tunet knallert har særligt mange hk.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Morten Dybdal (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 14-07-01 23:20

RpR wrote:

>>Til længere ture - udenfor byen, bør man være alene på den. I medvind og
>>
>med
>
>>hjemve burde den kunne køre ca. 115 km/t.
>>
>
>Hmm, hvor mange hk har en 125'er Marauder?
>
10 HK

Min Yamaha RS125 har 14, minus hvad en stoppet potte tager, og den kan
fint klare landevejskørsel med 2 på, motorveje holder man sig fra med en
maskine der har en teoretisk tophastighed på 115 km/t.

--
Morten Dybdal





Claus Rittig (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-07-01 23:34

"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse
news:3B50C59D.4000000@dm-data.dk...

> Min Yamaha RS125 har 14, minus hvad en stoppet potte tager, og den kan
> fint klare landevejskørsel med 2 på, motorveje holder man sig fra med en
> maskine der har en teoretisk tophastighed på 115 km/t.

Der er markant forskel på 2-takt og 4-takt i den motorstørrelse.

En 125cc 4-takt med omkring 10-15 heste er ikke ideel til 2 personer. Man
kunne sige at det er en 125cc 2-takt med 10-15 heste heller ikke (sådan en
har jeg), men pga. motorkarakteristikken kan det godt lade sig gøre (med
flittig brug af gearkassen) at få sådan en fætter til at køre nogenlunde
hurtigt, også med 2 personer på.
Moderne 2-taktere på 125cc har dog over 25 heste, og så bliver det jo lidt
lettere at følge trafikken, også i modvind.

Rittig



RpR (15-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 15-07-01 01:20

> Der er markant forskel på 2-takt og 4-takt i den motorstørrelse.
>
> En 125cc 4-takt med omkring 10-15 heste er ikke ideel til 2 personer. Man
> kunne sige at det er en 125cc 2-takt med 10-15 heste heller ikke (sådan en
> har jeg), men pga. motorkarakteristikken kan det godt lade sig gøre (med
> flittig brug af gearkassen) at få sådan en fætter til at køre nogenlunde
> hurtigt, også med 2 personer på.
> Moderne 2-taktere på 125cc har dog over 25 heste, og så bliver det jo lidt
> lettere at følge trafikken, også i modvind.

Ja, selv på en knallert med omkring 8hk synes jeg da ikke det har været det
store problem at køre 2 mand på.

Er spændt på at se hvad min wanna-be mc bringer på baghjulet =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Morten Dybdal (15-07-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 15-07-01 02:22

Claus Rittig wrote:

>"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse
>news:3B50C59D.4000000@dm-data.dk...
>
>>Min Yamaha RS125 har 14, minus hvad en stoppet potte tager, og den kan
>>fint klare landevejskørsel med 2 på, motorveje holder man sig fra med en
>>maskine der har en teoretisk tophastighed på 115 km/t.
>>
>
>Der er markant forskel på 2-takt og 4-takt i den motorstørrelse.
>
>En 125cc 4-takt med omkring 10-15 heste er ikke ideel til 2 personer.
>
Hvorfor ikke? Den burde da have bedre træk over det meste af området.

> Man
>kunne sige at det er en 125cc 2-takt med 10-15 heste heller ikke (sådan en
>har jeg), men pga. motorkarakteristikken kan det godt lade sig gøre (med
>flittig brug af gearkassen) at få sådan en fætter til at køre nogenlunde
>hurtigt, også med 2 personer på.
>
Spg.1 inversed.









Claus Rittig (15-07-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-07-01 13:53

"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse
news:3B50F02C.3070708@dm-data.dk...

> >En 125cc 4-takt med omkring 10-15 heste er ikke ideel til 2 personer.
> >
> Hvorfor ikke? Den burde da have bedre træk over det meste af området.

Jah, jeg må indrømme at jeg ved ikke helt hvorfor. 15 heste er jo 15 heste
uanset antal takter.
Og måske er det også rigtigt at der ikke er nogen forskel, men på 2-takteren
hyler man jo hele tiden afsted med max rpm, og hvis man ikke har noget imod
at skifte mellem 4. og 5. hvert andet sekund, så kan den fint køre landevej
med 2 personer i modvind, men motorvej er at strække den lidt...
På 4-takteren er man ikke lige så glad for at hyle motoren ud i max rpm i
alle gear, og det er nok der forskellen ligger.
Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro at min DT125 fra '83 havde ca.
samme topydelse som den Honda XL 250 jeg også har haft, for sådan føles
kørslen på asfalt veje - 250cc 4-takteren har markant mere bundtræk, men
toppen føles ikke voldsom. Dog ved jeg at min DT125 har 15 heste (10,2 på
baghjulet) og min XL250 havde ca. 25 heste.

Rittig



Morten Dybdal (15-07-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 15-07-01 19:28

Claus Rittig wrote:

>>>En 125cc 4-takt med omkring 10-15 heste er ikke ideel til 2 personer.
>>>
>>Hvorfor ikke? Den burde da have bedre træk over det meste af området.
>>
>
>Jah, jeg må indrømme at jeg ved ikke helt hvorfor. 15 heste er jo 15 heste
>uanset antal takter.
>Og måske er det også rigtigt at der ikke er nogen forskel, men på 2-takteren
>hyler man jo hele tiden afsted med max rpm, og hvis man ikke har noget imod
>at skifte mellem 4. og 5. hvert andet sekund, så kan den fint køre landevej
>med 2 personer i modvind, men motorvej er at strække den lidt...
>
På landevej er det rigtigt, jeg ligger altid mellem 7 og 8,5K ellers er
der ingen acceleration, men jeg har nu holdt 80 km/t med to på op ad
langballe bakke, for dem der kender den. I byen derimod virker det mere
naturligt at bruge mellemomdrejningerne, til stor skade for benzinforbruget!

>
>På 4-takteren er man ikke lige så glad for at hyle motoren ud i max rpm i
>alle gear, og det er nok der forskellen ligger.
>
Det har du nok ret i, jeg har aldrig ejet en firetakter så jeg ved det ikke.


--
Morten Dybdal





Armand (15-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-01 22:19


RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
news:3b50b145$0$69724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Til længere ture - udenfor byen, bør man være alene på den. I
medvind og
> > med hjemve burde den kunne køre ca. 115 km/t.
> Hmm, hvor mange hk har en 125'er Marauder? Den boldgade hvor jeg
> kommer fra (scooter, knallerter) synes det for en grov tunet knallert
da ikke at
> være det store problem at køre omkring de 80km/t med 2 mand? Og det er
jo
> ikke just fordi en tunet knallert har særligt mange hk.

Jeg er ellers fortaler for en god tone her i gruppen; men alligevel vil
jeg på det kraftigste bede dig om snart at forføje alle dine
inkompetente knallert-sammenligninger over i rette nyhedsgruppe!

En dag finder du formodentlig ud af at der ér forskel på at race to mand
ned af algade på en knallert der viser 80 på speedo'et, og så køre en
længere tur, hvor man vitterligt skal besvære sig med endda mere end én
nedgearing for at kunne slæbe sig op ad bakkernes hældning og
langstrakthed ude i det rigtige liv - Selv for større modeller end
125'er Marauder'en kan 110 og storebæltsbroen være et problem

--
Armand.



BA (15-07-2001)
Kommentar
Fra : BA


Dato : 15-07-01 23:15


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9it26i$2ebk$4@news.cybercity.dk...
>
> RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
> news:3b50b145$0$69724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Til længere ture - udenfor byen, bør man være alene på den. I
> medvind og
> > > med hjemve burde den kunne køre ca. 115 km/t.
> > Hmm, hvor mange hk har en 125'er Marauder? Den boldgade hvor jeg
> > kommer fra (scooter, knallerter) synes det for en grov tunet knallert
> da ikke at
> > være det store problem at køre omkring de 80km/t med 2 mand? Og det er
> jo
> > ikke just fordi en tunet knallert har særligt mange hk.
>
> Jeg er ellers fortaler for en god tone her i gruppen; men alligevel vil
> jeg på det kraftigste bede dig om snart at forføje alle dine
> inkompetente knallert-sammenligninger over i rette nyhedsgruppe!
>
> En dag finder du formodentlig ud af at der ér forskel på at race to mand
> ned af algade på en knallert der viser 80 på speedo'et, og så køre en
> længere tur, hvor man vitterligt skal besvære sig med endda mere end én
> nedgearing for at kunne slæbe sig op ad bakkernes hældning og
> langstrakthed ude i det rigtige liv - Selv for større modeller end
> 125'er Marauder'en kan 110 og storebæltsbroen være et problem
>
> --
> Armand.

Det er godt Armand.
Mc'er og Knallerter for sig.

Jeg har jo også været Knallertbølle, omend med
12 fabriksheste.

Men vi havde respekt for Motorcyklister, dengang.
Det mangler måske lidt idag ?

En Knallert er sjov. Og starten på det hele.
En MC er en firetakter. Og har man ikke kørt
firetakter, har man ikke kørt på livet !

Hilsen
Armand 4




RpR (16-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 16-07-01 07:34

> En MC er en firetakter. Og har man ikke kørt
> firetakter, har man ikke kørt på livet !

Vås.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



RpR (16-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 16-07-01 07:46

> Jeg er ellers fortaler for en god tone her i gruppen; men alligevel vil
> jeg på det kraftigste bede dig om snart at forføje alle dine
> inkompetente knallert-sammenligninger over i rette nyhedsgruppe!

Inkompetent? På hvilket grundlag?
Og Urrellevant er de da slet ikke. Ganske vidst er en 125'er Marauder en
4-takter, men da der bliver nævnt 2-taktere, så kan jeg ikke se det skader
at nævne mine erfaringer, selvom det er på en noget mindre maskine?
2-taktere, MC eller knallert, er opbygget relativt ens, så må du sige hvad
du vil.
Det er måske et krav at man har kørt MC i 10år før man har ret til at poste
her i NG'en?

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste