Hvorfor...
Fra : Ralph Køster

Dato : 19-12-07 15:23

Jeg har min egen teori om hvorfor jeg måtte ned og kysse asfalten d.28 nov.

Vejret var klart og tørt..vejene ligeså.
Temp. var ca 4-5 grader.

Jeg kørte ud hjemmefra men nåede kun 50 m så lå jeg der.

På lige vej accelererede jeg svagt, men cyklen forsvandt under mig og skader
for 20-30.000
Kåbeglas, øvre kåbe, nedre højre kåbe, greb h. side, fodhviler h.side,
bageste potte h.side, topbiksen,forskærm, mine bukser, forbremsegreb.
De dele skal skiftes.
Hurra for kasko....

Men hvorfor skete det????

Min teori er den at dækkene var kolde og ikke havde "grip".
Kiggede på vejen men det eneste jeg kunne se var en hvid streg på vejen.
Sådan en hvid streg der kommer når man trækker en sten hårdt ned i asfalten.
Så det lignede også at jeg var skredet i en lille sten, men det lyder bare
for usandsynligt.

Nogle der kan hjælpe til at løse gåden?
Nogen der har prøvet lidt af det samme??

Ralph.

Fra : Bongo

Dato : 19-12-07 16:23

> Men hvorfor skete det????

Jeg har prøvet lignende uden dog at styrte. For kraftig acceleration! Du er
vel ikke punkteret?

Vh Bongo

Fra : Ralph Køster

Dato : 19-12-07 23:11

Nej ingen punktering...

Fra : google@pein.dk

Dato : 20-12-07 03:49

On 19 Dec., 15:22, "Ralph Køster" <G...@grip.now> wrote:
> [...]
> for usandsynligt.
>
> Nogle der kan hjælpe til at løse gåden?
> Nogen der har prøvet lidt af det samme??

Har aldrig prøvet eller hørt om noget lignende.
Har ellers kørt ca. en kvart mio. kilometer, masser af vinterkørsel,
en del udenlandstouring, og lidt offroad. Har jævnligt prøvet at køre
over diverse ting og sager, smådyr og løse naturgenstande.

Men det er vel næste kun "super glat" der kan gøre det. En lille sten
kan ikke lave det nummer, hvis det går bare nogenlunde ligeud.
Du kiggede på vejen, så hvis den havde været glat havde du vel skrevet
det (der kan godt være isglat bestemte steder selv ved 4-5 graders
varme).
Så er der dækkene: Har du brugt f.eks. WD40 som er kommet de forkerte
steder hen; midt på dækkene?
Eller bremserne: Kunne hjulene dreje rundt, eller var der et eller
andet, f.eks. en løs/nedslidt klods, der har blokeret noget?
--
Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-07 17:07

On Thu, 20 Dec 2007 02:49:09 -0800 (PST), google@pein.dk wrote:

> Eller bremserne: Kunne hjulene dreje rundt, eller var der et eller
> andet, f.eks. en løs/nedslidt klods, der har blokeret noget?

Hmmm, en nystartet stor 2 cylinder, der ved gasgivning kvæles fordi at den
er kold > delvist blokeret baghjul. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Ralph Køster

Dato : 20-12-07 19:51

Ja det fortæller vel hvad du ved om MC.
Mente ganske bestemt at jeg kørte rundt på en 4 cyl. og i øvrigt kører jeg
aldrig før den har stået i 5-7 min i tomgang. Hmm.....

meddelelse news:11bu63q6ext8k$.1bo7skfodk7p4.dlg@40tude.net...

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-07 20:47

On Thu, 20 Dec 2007 19:50:46 +0100, Ralph Køster wrote:

> Ja det fortæller vel hvad du ved om MC.

Jup, jeg har kun holdt mig på (mc)hjulene i 28 år, så erfaring er der ikke
meget af Hvorfor bliver Du i øvrigt spydig, blot fordi at jeg
fremstiller et generelt endog meget sansynligt scenarie ?

> Mente ganske bestemt at jeg kørte rundt på en 4 cyl.

Aha! Jeg skulle selv gætte hvilken mc at Du har. Måske var min kommentar
ment som et spørgsmål til selvransagelse. Eksempelvis om at fortælle lidt
mere om omstændighederne.

> og i øvrigt kører jeg aldrig før den har stået i 5-7 min i tomgang. Hmm.....

Og det fortæller så hvor lidt at Du ved om at behandle en motor ordentlig.
:-/ For nu at blive i din skrivestil.

Ærgeligt for dig at Du væltede, og synd for dig at Du ikke "vil" årsagen
til livs.

Fra : Ralph Køster

Dato : 20-12-07 21:51

Ja jeg glemte nok at fortælle hvilken MC jeg kørte på.
Dr er en Honda Blackbird.

Jeg var nok lidt for hurtig med spydighederne, men hvad man ikke kan se her,
så er det med et glimt i øjet jeg skrev det.

Hvorfor er det ikke ordentlig behandling af motoren at holde i tomgang 5 min
før man kører? Så varmes olien op.
Er det fordi den ikke fordeles???
Det gør jo også at den ikke "klonk'er" når du sætter den i 1 gear, som den
tit gør når den er kold.
Ellers kan jeg ikke se et problemm med det.

Kan du leve med min undskyldning eller....

Ralph

meddelelse news:t19fk5wpj9m9.l118i7h27jsr$.dlg@40tude.net...

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-07 23:41

On Thu, 20 Dec 2007 21:51:24 +0100, Ralph Køster wrote:

> Ja jeg glemte nok at fortælle hvilken MC jeg kørte på.
> Dr er en Honda Blackbird.
>
> Jeg var nok lidt for hurtig med spydighederne, men hvad man ikke kan se her,
> så er det med et glimt i øjet jeg skrev det.

Ja, nogen gange fanges glimtet ikke.

> Hvorfor er det ikke ordentlig behandling af motoren at holde i tomgang 5 min
> før man kører? Så varmes olien op.

Men meget langsommere end når motoren får lov til at arbejde sig varm

> Er det fordi den ikke fordeles???

Olien fordeles på langt de fleste motorer efter ganske få sekunder, kun
umodificerede VF'ere har det decideret dårligt med tomgang, og
oliefordeling.

> Det gør jo også at den ikke "klonk'er" når du sætter den i 1 gear, som den
> tit gør når den er kold.
> Ellers kan jeg ikke se et problemm med det.

Opvarmning uden belastning forlænger perioden med ekstra benzin, (choker
eller opreguleret benzinindsprøjtning), og den benzin "vasker" olien af
cylindervæggene. Ydermere giver tomgang også mindre varme til fordampning
af overskudsbenzinen, det gør kun ondt værre.

Omvendt skal man selvfølgelig ikke krudte maskinen af fra første sekund,
men blot trille normalt afsted.

> Kan du leve med min undskyldning eller....

Ork-ja. I øvrigt, hvilke dæk kører Du på ? Er de slidte ? På det svenske
BMW forum, tror jeg at det er, har flere erfaret, at slidte sportsdæk kan
blive utroligt glatte i de sidste få hundrede Km. af deres levetid.

Fra : Niels Pein

Dato : 21-12-07 02:12

"Orla Pedersen" skrev ...

> I øvrigt, hvilke dæk kører Du på ? Er de slidte ? På det svenske
> BMW forum, tror jeg at det er, har flere erfaret, at slidte sportsdæk kan
> blive utroligt glatte i de sidste få hundrede Km. af deres levetid.

Eller det kan være sprit-nye dæk, hvor det der konserveringslag (eller hvad
det er) endnu ikke er væk?
Vi mangler oplysninger, men det er da også sjovt at gætte.

Jeg synes bare det lyder som omfangsrige skader kun 50 meter efter start med
kun svag acc., men jeg ved ikke hvad sådan nogle solsort-dele koster, eller
hvor let de kommer i kontakt med asfalten ved et simpelt tilt.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ralph Køster

Dato : 21-12-07 08:43

Hej...

Dækkene fejlede ikke noget. 1000 km på bagen.
Jeg kan fortælle at jeg ikke selv fatter hvad der skete og det gik meget
stærkt..dog ikke når vi taler om km/t.
Jeg skulle ikke ret langt og havde cowboybukser på. Røven på de bukser blev
flænset og trævlerne fra bukserne sad på den bolt hvor sidespejlet havde
siddet, men jeg lå under maskinen på en måde så det kun var mine fødder der
sad fast under mc'en. Resten af kroppen lå væk fra maskinen..

15-20 kmt max. Der er 30 m fra min udkørsel til stedet hvor det skete.
Til dem der kender Espergærde, kan jeg fortælle at jeg bor i Søndermarken i
blokken nærmest Esp. centeret og kørte ud på Søndermarken og væltede lige ud
for indkørslen til den store P-plads i Centeret. Det er jo ikke mange
meter....

Prisen er kun et gæt fra min side, men ud fra hvad der skal skiftes, så
render det nok hurtigt derop af.
Men når nu det skulle ske, så var det jo på det rigtige tidspunkt af
året...trods alt.

Svar på tidligere spørgsmål:
Jeg bruger ikke ret meget WD40 og der er IKKE kommet noget på dækkene. Dele
der bliver smurt, ordner min mekaniker. Passer ellers godt på min Blackbird.
Har billeder i motorcykelgalleriet, hvis nogle er interesseret.

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8580 og billeder af
den skadede mc kommer på senere i dag.

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 23-12-07 11:53

> [...]
>
> Jeg kørte ud hjemmefra men nåede kun 50 m så lå jeg der.
>
> På lige vej accelererede jeg svagt, men cyklen forsvandt under mig og

Du skriver ikke hvad der præcist skete?
Overhalede baghjulet dig?
Holdt du gas på eller slap du?
Skred begge hjul ud til siden?
Hvor meget erfaring har du på MC?
Er du typen der ligger og laver kontrollerede baghjulsudskridninger ud af
svingene eller er vi i den anden grøft?
Bare et par opklarende spørgsmål..
mvh
Rasmus H

Fra : norsker

Dato : 25-12-07 07:24

On 21 Dec., 08:43, "Ralph Køster" <G...@grip.now> wrote:
> Svar på tidligere spørgsmål:
> Jeg bruger ikke ret meget WD40 og der er IKKE kommet noget på dækkene. Dele
> der bliver smurt, ordner min mekaniker.

Hej Ralph

Jeg har for mange år tilbage prøvet noget lignende. Jeg trillede
langsomt ud fra en parkeringsplads og rørte knapt nok bremsen, da
motorcyklen forsvandt under mig. Årsagen var et defekt kølerør, som
havde lækket lidt kølervæske, som så var kommet på fordækket, mens den
var parkeret. Kølervæske er næsten usynligt, men helt utrolig fedtet.

Måske har en anden trafikant "tabt" lidt kølervæske, olie eller andet,
der hvor du faldt eller på vejen derhen?

mvh
Norsker