Genoplivning af DR 500 S
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-12-07 23:22

En af mine kammerater, Lars Molnit, gav mig en MZ TS 250'er i sommers efter
hans kone blev træt af at se den stå og hænge i haven i årevis. Min kone
blev naturligvis "ellevild" . Som tak for sidst fandt jeg ham en Suzuki
DR 500 S der havde stået på gaden urørt i Nørrebro kvarteret siden 2004
efter et par års vinterkørsel. Moller købte den glad for 6000 kr. og kørte
den hjem på trailer. Moller er svagstrømsingeniør, så det faktum at den ikke
havde gnist betød intet. Efter en ny stator, to pickup'er og noget elarbejde
kunne den stadig ikke starte, selv om der nu var fed blå gnist. Jeg blev
trukket med ind i opgaven for en ugen siden efter den havde stået ½ år i
haven og konen igen var begyndt at røre på sig

Cyklen kom ud i PMC. Jeg korsede mig over jeg i sommers virkelig havde sagt
det var et godt køb! Tanken var rustet igennem. Bagsvingeren var rustet
fast. Batteriet var forstenet, forgaflen drev af olie, kæden var en rusten
jern pind og bremserne var rustet fast både for og bag, for bare at nævne
nogle af tingene. Det eneste der ikke var rustet sammen var kickstarteren
der var alt for let at træde (ingen kompression). For at nævne noget
positivt, så er der ikke alvorlig rust på stellet, så ud at rulle kan den
komme igen. Det er kun et spørgsmål om længden på indkøbslisten.

Nå, men i gang skulle vi jo. Jeg havde en bunke ting tilovers fra min DR 600
som blev stjålet i Marts 2007. De blev alle sammen overdraget til Mollers
nye projekt "At genoplive en DR 500 fra de døde".

Jeg startede med forenden. Styret lod sig kun dreje fra side til side med
besvær, og jeg regnede med kronrørslejerne var en rustbunke. Det var de
ikke. Efter en grundig rensning og kiggen efter blev de dømt helt ok. Bare
lidt tørre og spændt ALT for hårdt. Jeg havde et par DR 600 gaffelben jeg
selv havde kørt med før min uheldige CRF 450 upside down episode på min DR
600. De var fine, tætte, med strammere fjedre og fin dæmpning. De blev
monteret i stedet for de gamle ben der stank af gammel forgaffelolie og var
pladret ind i skidt. Lejerne i forhjulet var bemærkelsesværdigt fine.
Speedometerdrevet blev renset og smurt sammen med speedometerkablet.
Forbremsen der er notorisk dårlig på en DR 500 fik nye Vesrah klodser.
Bremsekaliberen hang helt sygt, og den yderste o-ring hang i laser. Den var
mast i stykker af de store mængder ir i o-ringsrillerne. Efter en rensning
kom der lidt tryk på bremsen, men det er stadig ikke specielt godt. Jeg
bliver nok nød til at rense mastercylinderen også. Denne operation krævede
kun at 3 bolte skulle bores, skæres eller på anden måde voldes ud . En
Helicoli og nogle nye bolte senere var jeg flyvende. Det er nok et fingerpeg
om det der kommer..

Bagenden gav sig kun en anelse når man hoppede på cyklen. Tromlebremsen sad
fast sammen med bremsepedalen. Efter lidt inspektion viste det sig at
grunden til bagsvingeren kunne hoppe lidt op og ned var pga. en revne i
stålet på et af beslagene til affjedringslinket der gav sig lidt. Med korte
ord var bagenden til skrotkassen. Jeg havde dog en pulverlakeret bagsvinger
og nogle nye lejer liggende. Lejerne blev monteret og bagsvingeren boltet på
cyklen. Den så helt mystisk skinnende ud i forhold til resten. Linket var i
udmærket stand efter en grundig rens og smøring. Bagdæmperen lignede en stor
stang rust, med virker i bemærkelsesværdig god stand med fin dæmpning. Jeg
gætter på den eksploderer snart! Der mangler et par smådele, men de
bestilles fra Ebay.

Bagnavet er færdigt, tromlen er rustet oval. Et nyt baghjul er bestilt på
Ebay. Nye bakker er bestilt fra Louis. Speciallejerne i stangen der binder
bremseankeret til stellet kunne heldigvis genoplives. De er specielle
Suzukilejer og er udgået. Bagbremsepedalen kunne bankes ud af stellet og
efter rens og smøring var den gangbar igen. Kæden blev skåret over med
vinkelsliber og en ny kæde blev bestilt sammen med nye tandhjul.

Motoren er meget utæt, og fyldet med kager af skidt blandet med gammel
motorolie. Det bliver spændende hvor mange steder olien står ud når den
bliver startet første gang. Motorservice'et startede med nye tændrør og en
ventiljustering. Udstødningsventilerne stod så stramt at de ikke kunne
lukke. Efter en korrekt justering var der pludselig kompression igen .
Dekomprimeringskablerne blev smurt og justeret. Olie og filter blev skiftet.
Det skal skiftes et par gange efter hinanden, da motoren skal renses igennem
efter den lange stilstand. Forrørene er meget rustne. De ser så slemme ud at
jeg håber de er tætte, for de ligner noget der skal bores ud af topstykket
for at skifte dem. ABP racing laver nogle fede rustfrie forrør, men de skal
ikke skiftes før det er 100 % nødvendigt. Potten er original Suzuki og
derfor naturligvis gennemrusten. Den ser dog tæt ud, men det finder jeg ud
af når vi starter dyret.

Godt. Så var der gnist og kompression. Med resten af cyklens tilstand i
tankerne vurderede jeg en karburatorrens var nødvendig. Først blev en ny
tank indkøbt på ebay, da den gamle var gennemrusten. Karburatoren var fyldt
med vand? Ebay tanken blev renset og 1½L vand og en masse grums kom ud.
Tankhanen var dog fin, og jeg tror ikke den tank vil give os mere bøvl nu
hvor den er ren indvendig. Da luftfilteret blev renset smuldrede det af
ælde, så et nyt blev monteret (2 EUR ved Louis). Karburatoren blev
fuldstændigt adskilt og renset igennem. CO skruen sad fast, og selv efter
blæselampe, stearin, WD40, tæsk, bank og mere varme opgav jeg at få den ud.
Heldigvis havde jeg 2 karburatorer fra mine DR 600 dage, så en karburator
blev samlet ud fra de bedste dele jeg havde liggende. gaskablet blev smurt
sammen med gasrullen for perfekt gasrespons, desuden er det også nemmere når
gassen går tilbage af sig selv....

Nu er den faktisk klar til startforsøg, men el'en driller en del. Selv efter
et nyt batteri er der ingen strøm på cyklen. Der er masser af gnist, men el
til tænding er separeret fra el til resten af cyklen. Stelledningen er
skiftet for nylig, så den virker perfekt. Ledningerne til hovedsikringen og
regulatoromformeren var irret over, men det gav ingen forskel da de blev
fixet. Stadig intet strøm. I et forsøg på at finde fejlen gav jeg mig til at
adskille alle stik på hele cyklen, rense dem med kontaktrens, blæse dem
igennem med trykluft og konservere dem med polfedt. Stikket til
tændingslåsen lod sig ikke uden videre adskille, og da det lykkedes viste
det sig at hun spadestikket på plus ledningen var på grænsen til at irre
over. Den blev skiftet, og det hjalp lidt. Nu kunne man periodisk få strøm
på cyklen. Det viste sig at tændingslåsen trængte til en gennemgang. Da jeg
adskilte stikket til tændingslåsen igen, knækkede han delen af spadestikket
på plus denne gang. Flere af ledningerne var knækkede eller ved at knække i
forbindelsen til bundpladen i tændingslåsen, og selve kontakterne i låsen
trængte til en rens med kontaktspray og en tandbørste. Jeg har tidligere
brugt ståluld, men det viser sig at være ALT for groft, og jeg får pudset
overfladen af så forbindelsen bliver ringere. Sådan ser det i hvert fald ud.
Konsollen på styret med blinklys, kort og langt lys osv. blev også adskilt,
renset med kontaktrens og smurt. Nu kører kontakterne som var de nye.
Lækkert! Det eneste el der ikke virker nu er hornet og det forreste
bremselys.

Der er lys for enden af tunnelen. Jeg glæder mig godt nok til at høre den
snart. Bare den lyder og går godt, ellers skal vi til at hovedrenovere
motoren også. Det orker jeg næste ikke. Det ovenstående har taget 3
arbejdsdage. Nu venter vi på stumper fra Ebay julen over. Vink til den DR
til sommer når Moller haner den gennem de svenske skove. Forhåbentligt uden
en fane af blå røg efter sig. Men man ved jo aldrig Det er jo en Suzuki.
Opfølgning kommer når der er nyt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-12-07 23:35

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Opfølgning kommer når der er nyt.

Dejlig historie
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-07 23:46

> Dejlig historie

Yep - det giver bare et lille pust til den dårlige samvittighed om det jeg
burde få gjort ved maskinparken

Men belært af sidste vinter startede jeg denne med at give XT'en et helt
frisk tændrør - så (knock on wood) har jeg ikke haft startproblemer selvom
der da allerede har været nogle kolde morgener (hader rimfrost). Men
omdrejningstællerkablet knækkede i fredags og sidst jeg skiftede det var det
groet fast ved motoren. Så det er det sikkert igen - Det er da ellers kun et
par vintre og 50000km siden ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-12-07 07:43

> Yep - det giver bare et lille pust til den dårlige samvittighed om det jeg
> burde få gjort ved maskinparken

ja lige præcis, måske skulle man til at finde det sidste til den XL350R

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88 ( og træt XL350R)
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Lars Nielsen

Dato : 18-12-07 23:50

Topposter - Sorry...!!

- For sxxxx da et røverkøb!!
Gad vide hvorfor man kører Honda... *SS

Lars / Viborg

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-12-07 11:00

Lars Nielsen wrote:
> Topposter - Sorry...!!
>
> - For sxxxx da et røverkøb!!
> Gad vide hvorfor man kører Honda... *SS

Ja for en Hånda er nemlig lavet af tryllestøv og månesten, så den kan
ikke ruste.. Mens Suttesuzuki er lavet af gamle Heineken-dåser..

--
Ole Hansen
(som, når den er færdig, kører SR500 og har kørt SV650S)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-12-07 20:39

> - For sxxxx da et røverkøb!!
> Gad vide hvorfor man kører Honda... *SS

Hej Lars

Jeg har kammerat der har en XL 350, og den er næsten lige så slem. Det er
lige så snart man kører vinterkørsel uden at fedte den grundigt ind i noget
korrosionsbeskyttende inden, og vaske og smøre ofte. Så går det galt.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-12-07 22:41

> [...]
> lige så snart man kører vinterkørsel uden at fedte den grundigt ind i
> noget korrosionsbeskyttende inden, og vaske og smøre ofte. Så går det

Yep - det tager også hurtigt "pynten" af en yamaha. Får den først lov at stå
stille ruster alt fast på ingen tid ... Lige fra klodserne der ruster til
skiverne til chokerkabler der har en underlig samling på vej til karbsene

Fra : BoA

Dato : 19-12-07 00:44

Fed og fin historie Bager
Respekt herfra

BoA

Fra : Snusken

Dato : 19-12-07 08:46

> Opfølgning kommer når der er nyt.

Fin historie, billeder af procesforløbet kunne være sjovt at se,,

mvh Erik

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-12-07 16:36

Kickstarter armen blev smurt. Der gik en ½ time med at finde en kugle jeg
fik skudt ud i forbindelse med adskillelsen.

En 8 mm bolt blev boret ud af bremseankerarmen. Dejligt det er lavet. Kæde
og tandhjul blev monteret. Kæden blev nittet, da jeg har haft uheldige
oplevelser med clipseled, og jeg ikke synes det er specielt bøvlet at pille
bagsvingeren af i forbindelse med monteringen. Nu er alt klar til det nye
hjul fra Ebay

Sidestøttebenet blev smurt og rettet lidt på, så cyklen ikke ligger vandret
når den står på sidestøttebenet. Det er en typisk fejl på cykler med
kickstart. Folk er for små til at stå på jorden og kickstarte cyklen, så de
kravler rundt på den, mens den står på sidestøttebenet. Det kan det SLET
ikke holde til. Det blev bedre, men jeg er ikke færdig.

Jeg har betlet mig til et nyt fordæk, da det der sad på var helt færdigt.
Det blev et gade dæk (BT45). Det er ikke offroad stilen, men på gade kører
den bedst på sådan nogle dæk. Når den skal på grus, så kan den få et sæt
sprit nye MT21 eller lignende.

Karburatoren blev færdigsamlet og monteret. Det nysmurte gasgreb og kabel
smutter perfekt tilbage.

Jeg har bestilt en ny bremsemaster fra en 650 Dominator. Bremsesystemet på
en DR500 har Suzuki taget fra en 2½'er og det kan slet ikke bremse nok. Den
rigtige løsning er tage en forende fra en DR 650'er. De har 2mm tykkere
gaffelben, 40mm større skivediameter og dobbelt stemplet kaliber og bedre
mastercylinder. Det er en bedre forende og langt bedre bremse. Før den
bliver indkøbt ser vi lige hvordan motoren går. Den har vi jo ikke hørt køre
endnu. Jeg har fået byttet mig en anden bremsekaliber foran.

Jeg har rodet lidt med en ombytter karburator. Jeg kan med sikkerhed sige en
KTM mikuni karburator ikke passer

KTM 640 Adventure 2005 Mikuni karb

Længde mellem indsugningsgummi og gummi på luftfilterkasse 75mm

Total længde på karburator 98mm

Indsugningsgummi siden

Ø indre 400

Ø ydre 46mm

Luftfilterkasse siden:

Ø ydre 58mm

Suzuki DR 500 1989 Mikuni karb

Længde mellem indsugningsgummi og gummi på luftfilterkasse 85mm

Total længde på karburator 110mm

Indsugningsgummi siden

Ø indre 400

Ø ydre 48mm

Luftfilterkasse siden:

Ø ydre 57mm

Fra : Moller

Dato : 21-12-07 21:36

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Jeg har rodet lidt med en ombytter karburator. Jeg kan med sikkerhed sige en
> KTM mikuni karburator ikke passer

PIS :( nå... men projektet er skudt i gang ;) og med Bagers magiske
fingre er der sket mere end jeg havde trode ville ske med maskinen :)

Og som der er hentydet ;) rent røverkøb, så nu er der plads til :

Højkompresions stempel (ligger på lager allerede)
Portning af topstykke + andre ventiler.
Tunnings knast.
Og så må vi lige finde en løsning på den kaburator ;)

Hold kæft hvor jeg glæder mig til vi skal høre den starte i januar månede
når de sidste stumper ankommer :) motoren for så først turen når den enten
eksplodere inden næste efterår, eller til næste efterår :)

---
VH
Moller
MZ ETZ 300RV, Suzuki GSF1200S, Suzuki DR500S, Yamaha TDR125R

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-12-07 15:35

Moller og jeg mangler et par små fjedre til tændignslåsen. De har ydre ø
på under 4mm og længde på 10mm. De er rimelig stramme af så små fjedre.
Det er dem man kan mærke modstanden fra når man klikker rundt på nøglen,
og den går i hak ved f.eks. "on".

Hvor skaffer man sådan nogen? www.fjeder.dk har dem, men man skal købe for
minimum 120kr plus moms, og ca 200kr med moms og porto vil jeg helst ikke
give. Hvad gør jeg?

Hilsen
Jens Bager Jensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-12-07 16:30

On Sun, 23 Dec 2007 14:34:45 +0000 (UTC),
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk (Jens Jacob Bager Jensen) wrote:

Bager for søren.

>Hvor skaffer man sådan nogen? www.fjeder.dk har dem, men man skal købe for
>minimum 120kr plus moms, og ca 200kr med moms og porto vil jeg helst ikke
>give. Hvad gør jeg?

Hvor er din fantasi - På udflugt?
KUGLEPENNE!

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-12-07 11:19

> Hvor er din fantasi - På udflugt?
> KUGLEPENNE!

Jeg har skilt 5 kuglepenne ad, og de er alle sammen for tykke. Ø5,5 eller
Ø6. Den fjeder vi mangler er ret ligge, og lidt del hårdere end den der
sidder i de kuglepenne jeg har kontrolleret.

Glædelig Jul
Jens Bager Jensen
CBR 600, XR 650, MZ 250, men stadig intet kørende køretøj for tiden

Fra : Per Kaaber

Dato : 24-12-07 11:51

> [...]
>
> Glædelig Jul
> Jens Bager Jensen
> CBR 600, XR 650, MZ 250, men stadig intet kørende køretøj for tiden

Prøv og skille en gammel Rukolås eller en anden stiftlås ad, der sidder
nogle små fjedre og presser på tilholderene.

--
PKJ
www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1197

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-12-07 12:35

On Mon, 24 Dec 2007 11:50:55 +0100, "Per Kaaber"
<snydt@internettet.dk.dk> wrote:

Hej.

>Prøv og skille en gammel Rukolås eller en anden stiftlås ad, der sidder
>nogle små fjedre og presser på tilholderene.

Den er helt rigtig med låsene.
De er dog typisk 3 mmØ, og ikke ret lange.
Inden jeg skrev kuglepenne havde jeg skilt en håndfuld ad og fundet to
på meget tæt ved 4 mmØ (3,99x25 mm), og en på 4,03x22mm.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-01-08 15:51

Så har jeg været i gang igen:

Jeg fik et par små fjedre af Gregg Flower, og de virkede perfekt efter jeg
klippede dem lidt til i længden. Nu mangler jeg kun at lodde et par
ledninger fast i bunden af tændingen og montere Krympeflex rundt om diverse
ledninger fra statordækslet, så er alt el klaret.

Jeg har monteret de nye tændrørshætter. De gummihætter der skal beskytte mod
fugt manglede. Det kan man kalde en stor fejl. Jeg pladrede det hele ind i
silikoneolie for at holde fugten fra døren. Det finder jeg meget effektivt.
Olien køber jeg i biltilbehørsforretninger og er den type silikoneolie man
også pensler på gummiet i dørkarmen i biler om vinteren for at udgå døren
fryser fast.

Forgaffelolien ville jeg skifte, men det viste sig at olien var fin og klar,
så det sprang jeg over. Der er masser af dæmpning i gaflen, så det skulle
kun være hvis olien var misfarvet eller ildelugtende.

Jeg rensede en ny kaliber jeg byttede mig til for et brugt fordæk. Den var
fin stand, men manglede et par dele. Sammenlagt kan de to kalibere blive til
en bremsekaliber i perfekt stand, på nær støvringen i kaliberen der var
totalt smadret i den originale, og manglede i den nye? DR 500 har 38mm
bremsekaliber stempel. Ingen producenter af repkits til bremsekalibere
opgiver hvilken stempelstørrelse o-ringene er til, men bevæbnet med et
skydelære ude ved Søborg MC fandt jeg et sæt fra en Kawa 1100 der var lavet
til 38mm stempler (varenummer 076157). Kawasættet var til to kalibere, så nu
er der nye o-ringe i begge kalibere. Er der nogen der mangler en nyrenoveret
DR 500 kaliber?

Jeg mangler en rød refleks der måler max 64X38mm. Hvor skaffer jeg sådan en?
Jeg en refleks jeg kan bruge i forbindelse med syn, men det ville da være
rart med en refleks der passer i størrelsen.

Batteriet blev ladt op. Husk at lad batteriet op på jeres cykler under
stilstanden. Batterier aflader sig selv med tiden, og et batteri der får lov
til at stå fladt ødelægges. Jo varmere et køretøj står, jo hurtigere aflades
batteriet.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-01-08 22:53

Så mødtes Moller og jeg i klubben en fredag efter arbejde hvor vi begge
havde fri fra konerne. Der var kommet en del stumper og det skulle være
dagen hvor DR'en blev sparket i gang.

Slangerne var kommet fra slangespecialisten. De var utroligt lækre og lavet
til mine præcise mål og angivelser, og alligevel passede de perfekt. Prisen
blev 320kr for to korte stålarmerede bremseslanger lavet til specielle mål
inkl. porto og moms. Det er da billigt! Slangerne er betrukket med klar
plast, men vi kunne have valgt mellem en del forskellige farver. Det bliver
den samme mand der kommer til at lave olieslangerne til min oliekøler jeg
bygger på min XR 650 L. Han mente det ville vare barnemad samt at jeg bare
kunne køre cyklen til Stevns, og fik dem lavet mens jeg venter. Service!

Mastercylinderen fra en NX 650 Dominator var også kommet. Den er bare 1000 %
bedre end den Suzuki dims der sad der i forvejen, desuden har den en
bremselyskontakt der er længder bedre, så nu virker bremselyset også. Da det
blev monteret og luftet ordentligt ud, så var der perfekt tryk på sagerne.

Moller dukkede op med et nyt baghjul og bagsvinger købt over eBay. Som det
plejer at være, så er brugte Tyske MC stumper bare i MEGET bedre kvalitet
end de danske. Baghjulet havde stadig blanke eger hvis Moller gad pudse dem
og fælgen var meget fin selv om den er over 20 år gammel. Dækket blev
monteret og afbalanceret og hjulet kom på med nye bakker Lucas MCS 855. De
bakker der sad i Tyskerhjulet var fine, men nu havde vi købt nye, så de kom
i sammen med nye fjedre.

Den arm i affjedringslinket der manglede blev smurt og monteret på 3
minutter, og så var stellet i tip-top stand. Tændingslåsen der har drillet
den del og sendt mig rundt omkring efter fjedre o.l. manglede kun at få
skiftet et par ledninger og en ny lodning på bundpladen. Den viste sig at
drille en del, og den skal sikres med en god klat Araldit senere. Diverse
ledninger til pickup og stator blev loddet, fik krympeflex og blev fikseret
med isolerbånd. De to horn Moller havde med duede ikke, så vi må ud til
Søborg MC og rode i bunkerne med brugte dele. Min erfaring siger at brugte
original horn er bedre end nye uoriginale horn. Jeg finder en fra en Honda.
De er naturligvis bedst.

Efter en gang aftensmad ved oliekongen af Lyngby "Chens palace" i centeret,
var vi klar til den længe ventede opstart. 5L frisk benz og 10-15 kick, så
kørte den. Der var røg og damp, da jeg har renset motoren i petroleum der
lige skulle brænde af forrør og topstykke. Rust kan suge en del, så rørene
røg længe . Der var en del støj fra topstykket, men cyklen kørte fint. Alle
gear virkede, kobling virkede, der var ingen hovedleje eller plejlstangsleje
støj, men en uregelmæssig høj tikkelyd. Der var ok smæk i cyklen og nål og
hoveddyse passer fint. Tomgangsblandingen er for fed. Selv med CO skruen
helt i bund blev tomgangen langsomt dårligere jo varmere cyklen blev. Derfor
må jeg finde en mindre tomgangsdyse i gemmerne. Nu var jeg jo ikke så smart
at skive dysestørrelserne ned da jeg renoverede karburatoren, så nu må jeg
adskille den igen for at se hvad størrelse der sidder i nu. Forbremsen er
den bedste bremse jeg nogen sinde har prøvet på en DR 500! Ud over støj fra
topstykket er cyklen i fin stand. Jeg er godt tilfreds. Det skal nok ende
godt.

Efter den blev kørt varm skiftede vi olien der var gammel og sort. DR
modellerne har et lille bundkar, som jeg pillede af. Der var kun en lille
smule spåner i det. Langt mindre end hvad jeg tidligere har fundet i ellers
velkørende cykler. Rekorden er et stykke sammenkrøllet blik på 1X 4 cm. Over
bundkarret sidder oliesien der normalt er fyldt med flydende pakning. Den
var helt fri for skidt hvilket er gode nyheder. Bundkar og olieprop blev
samlet med en kraftig magnet fra Brinck elektronik. De har en lille
neodynium magnet af helt utrolig styrke. Det er den optimale oliemagnet i
stedet for det svage lort der normalt sidder på en magnetisk bundprop. Nyt
filter og fuldsyntetisk olie blev påfyldt. Det skal ikke køre så længe, da
der var slamaflejringer over hele bunden efter den lange stilstand.

Balanceakselkæden blev strammet. Den var helt slap. Den skal strammes for
hver 5000km ifølge Suzuki. Den kan godt køre noget længere, men den her var
ikke strammet i cyklens levetid (sådan ca.).

Huen blev pillet af motoren og knast og vippearme var i fin stand. Lyden fra
toppen kom fra knastkæden der var trukket så lang at strammeren ikke kunne
opfange sluppet mere! Det har jeg aldrig set før.

Der er ikke vildt meget kompression på motoren og den bruger måske lidt
olie. Det var svært at se udstødningsrøg i vinternatten, da røgen fra den
brændende olie på forrørene forvirrede tingene. Den får lov til at køre et
par 1000km før der bliver besluttet om den skal hovedrenoveres.

Jeg fandt grunden til at motoren var æltet ind i olie. Olieslangerne til
oliekøleren var rustet igennem i mufferne og pladrede olie ud over det hele.
Moller må lige på hovedet i bunkerne, da jeg mener jeg har set en DR
oliekøler i dem. Ellers må www.slangespecialisten.com i gang igen hvis jeg
kan få løsnet samlingerne der er godt irret fast.