|
| Bøvl med bremserne Fra : Martin Wittrock |
Dato : 16-12-07 16:03 |
|
Hej derude
Mine bremser virker ikke helt optimalt på maskinen. Forbremserne hænger
(/bremser konstant) på forhjulet. Jeg går ud fra at det kan løses ved at
tage bremsekalibrene af (lade bremseslangerne blive), pille bremseskoene ud
og efterfølgende trykke "bremsepindene" tilbage med håndkraft - hvilket
skulle kunne lade sig gøre hvis man piller dækslet af
bremsevæskereservoiret - hvorefter man sætter denne på plads igen og
eventuelt udlufter bremsevæsken, når man nu alligevel synes væsken trænger
til at blive skiftet ved samme lejlighed. Det skulle gerne løse problemet,
ikke sandt?
Det som volder mig kvaler er bagbremsen. Jeg har opdaget at den falder i hak
ved en bestemt position på baghjulet. Det drejer frit, lige indtil man når
det særlige punkt hvorefter bremsen bremser lidt på hjulet i ca 10 grader,
hvorefter hjulet igen roterer frit. Regner ikke med at det er hjullejet der
er gal, da det føles som om det er bremsen der lige tager fat. Hvor skal
jeg lede efter fejlen på baghjulet? Skal jeg udskifte bremsebakken?
--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine
| |
Rasmus (16-12-2007)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 16-12-07 17:05 |
|
Martin Wittrock <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> wrote in
news:47653de7$0$90273$14726298@news.sunsite.dk:
>
> Det som volder mig kvaler er bagbremsen. Jeg har opdaget at den falder
> i hak ved en bestemt position på baghjulet. Det drejer frit, lige
> indtil man når det særlige punkt hvorefter bremsen bremser lidt på
> hjulet i ca 10 grader, hvorefter hjulet igen roterer frit. Regner ikke
> med at det er hjullejet der er gal, da det føles som om det er bremsen
> der lige tager fat. Hvor skal jeg lede efter fejlen på baghjulet? Skal
> jeg udskifte bremsebakken?
>
>
Kunne tyde på en skæv bremseskive. Find en med et måleur, og få målt hvor
meget den slår.
| |
Martin Wittrock (16-12-2007)
| Kommentar Fra : Martin Wittrock |
Dato : 16-12-07 17:08 |
|
> Kunne tyde på en skæv bremseskive. Find en med et måleur, og få målt hvor
> meget den slår.
Glemte at nævne at bagbremsen er en tromlebremse. Undskyld.
--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine
| |
Rasmus (17-12-2007)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 17-12-07 06:14 |
|
Martin Wittrock <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> wrote in
news:47654d46$0$90273$14726298@news.sunsite.dk:
>> Kunne tyde på en skæv bremseskive. Find en med et måleur, og få målt
>> hvor meget den slår.
>
> Glemte at nævne at bagbremsen er en tromlebremse. Undskyld.
>
ok så se bort fra min kommentar
| |
Thomas Buus Andersen (16-12-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 16-12-07 20:07 |
|
"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse
news:47653de7$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej derude
>
> Mine bremser virker ikke helt optimalt på maskinen. Forbremserne hænger
> (/bremser konstant) på forhjulet. Jeg går ud fra at det kan løses ved at
> tage bremsekalibrene af (lade bremseslangerne blive), pille bremseskoene
> ud
> og efterfølgende trykke "bremsepindene" tilbage med håndkraft - hvilket
> skulle kunne lade sig gøre hvis man piller dækslet af
> bremsevæskereservoiret - hvorefter man sætter denne på plads igen og
> eventuelt udlufter bremsevæsken, når man nu alligevel synes væsken trænger
> til at blive skiftet ved samme lejlighed. Det skulle gerne løse problemet,
> ikke sandt?
>
> Det som volder mig kvaler er bagbremsen. Jeg har opdaget at den falder i
> hak
> ved en bestemt position på baghjulet. Det drejer frit, lige indtil man når
> det særlige punkt hvorefter bremsen bremser lidt på hjulet i ca 10 grader,
> hvorefter hjulet igen roterer frit. Regner ikke med at det er hjullejet
> der
> er gal, da det føles som om det er bremsen der lige tager fat. Hvor skal
> jeg lede efter fejlen på baghjulet? Skal jeg udskifte bremsebakken?
>
Hvis jeg var dig ville jeg skille mine bremsekalibere ad. Af med væsken, og
op på bordet.
At stemplet går lidt stramt kan skyldes at der er ir og skidt bag pakningen
der holder væsken bag stemplet.
Det er nemmest at skyde stemplet ud med trykluft - men det kan også lirkes
ud lidt forsigtigt med en tang. Bare du ikke ridser.
Rens sporet til pakningen og skift efter til en ny pakning/o-ring.
Smør stemplet med bremsefedt inden du samler igen.
>
> --
> Martin Wittrock (4400 / 2800)
> Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine
Thomas
>
| |
Steen Gruby (16-12-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-12-07 20:27 |
|
On Sun, 16 Dec 2007 20:06:32 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<andersen@thomasbuus.dk> wrote:
Hej Thomas.
>
>Det er nemmest at skyde stemplet ud med trykluft - men det kan også lirkes
>ud lidt forsigtigt med en tang. Bare du ikke ridser.
>Rens sporet til pakningen og skift efter til en ny pakning/o-ring.
>Smør stemplet med bremsefedt inden du samler igen.
>
Den med trykluft kan benyttes hvis du står med kalibrene i hånden hvor
"en eller anden" i panik har demonteret dem.
Det nemmeste er at demontere kalibrene fra stellet, fjerne klodserne
og lade slangerne blive siddende og så pumpe stemplerne ud med
bremsegreb eller pedal - Ganske forsigtigt.
Husk at holde en bakke under - Bremsevæske er noget stads at have med
at gøre.
Det stempel der "helst" vil ud blokeres med en skruetvinge eller
lignende, og det der sidder hårdest pumpes ud med hydraulikken.
Det lette kan så tages med trykluft hvis det ikke kan tages med
fingrene - Men pas på karotterne ,-)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Martin Wittrock (16-12-2007)
| Kommentar Fra : Martin Wittrock |
Dato : 16-12-07 21:12 |
|
Hvorledes jeg skiller bremsesystemet ad eller ej afhænger af om det er
tilstrækkeligt at trykke stemplerne tilbage mens der ikke er tryk på
systemet (beholderdækslet afmonteret). Hvis det får stemplerne tilbage så
bremserne holder op med at hænge, er jeg ikke så frisk på at skulle igennem
alt rodet med at finde nye pakninger og lignende til den store gennemgang
af systemet. Men tak for tipene hvis det bliver nødvendigt at skille det
hele ad - suppleret med Haynes har jeg vidst alle guldkornene.
Jeg er dog mest interesseret i at høre hvad der kan være galt med
tromlebremsen bagpå - hvad det er den laver af finurligheder. (Det er også
den jeg er mest bange for, da jeg ikke er så glad ved tanken om at skulle
afmontere baghjulet).
Hydraulikken skal jeg nok få en del sjov ud af.
--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine
| |
Steen Gruby (16-12-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-12-07 21:20 |
|
On Sun, 16 Dec 2007 21:12:02 +0100, Martin Wittrock
<martin-is-afraid-of-sp@m.dk> wrote:
Hej Martin.
>
>Jeg er dog mest interesseret i at høre hvad der kan være galt med
>tromlebremsen bagpå - hvad det er den laver af finurligheder. (Det er også
>den jeg er mest bange for, da jeg ikke er så glad ved tanken om at skulle
>afmontere baghjulet).
>
Det med bremser kan du ikke have opmærksomhed nok på.
Der er ingen vej uden om at demontere baghjulet.
Det skal af før eller siden, om ikke andet så når dækket skal skiftes.
Fejlen kan være simpel, som f.eks. en aksel til bremsenøglen der er
tør som en ørken, til en knækket fjeder.
Af skal skidtet
Jeg har for længe siden skervet en kort klumme om bremser - Der er
her:
http://www.gruby.dk/bremser.htm
>Hydraulikken skal jeg nok få en del sjov ud af.
Det er lavet af mennesker, og kan repareres af mennesker!
På med vanten.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (17-12-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 17-12-07 06:53 |
|
> Jeg har for længe siden skervet en kort klumme om bremser
> http://www.gruby.dk/bremser.htm
Hej Steen
Interessant!
Min tromleforbremse på min MZ er noget nær virkningsløs. Tromlen er ikke
skæv eller noget. Hvad koster det at få drejet bakker af så de passer, og
hvor får man lavet sådan noget i KBH's området?
Jeg har lavet en guide til bremsevedligehold. Man kan se den her:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Steen Gruby (17-12-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-12-07 08:17 |
|
On Mon, 17 Dec 2007 06:53:18 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
Hej Bager.
>
>Min tromleforbremse på min MZ er noget nær virkningsløs. Tromlen er ikke
>skæv eller noget. Hvad koster det at få drejet bakker af så de passer, og
>hvor får man lavet sådan noget i KBH's området?
>
Sidst jeg fik det lavet var til min NSU Max, og det fik Frederikssund
Bremseservice fornøjelsen af - Perfekt.
Lidt tættere på Kø'strup vil jeg tro st IBS Bremser på Hold-An vej i
Ballerup kan klare jobbet.
Alt det kræver er en centerløs slibemaskine og en der kan benytte den
Ring på 44653999 og spørg.
>Jeg har lavet en guide til bremsevedligehold. Man kan se den her:
>
> http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm
Interessant
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Thomas Buus Andersen (17-12-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 17-12-07 06:08 |
|
"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse
news:4765865e$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorledes jeg skiller bremsesystemet ad eller ej afhænger af om det er
> tilstrækkeligt at trykke stemplerne tilbage mens der ikke er tryk på
> systemet (beholderdækslet afmonteret). Hvis det får stemplerne tilbage så
> bremserne holder op med at hænge, er jeg ikke så frisk på at skulle
> igennem
> alt rodet med at finde nye pakninger og lignende til den store gennemgang
> af systemet. Men tak for tipene hvis det bliver nødvendigt at skille det
> hele ad - suppleret med Haynes har jeg vidst alle guldkornene.
Du får bare problemer igen første gang du bremser. Din bremse hænger fordi
stemplet ikke KAN
gå tilbage. Du kan godt tvinge det ind. Men næste gang du bremser er du ude
hvor du var før.
>
> Hydraulikken skal jeg nok få en del sjov ud af.
>
Det er nemt :)
> --
> Martin Wittrock (4400 / 2800)
> Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine
Thomas
>
| |
Martin Wittrock (17-12-2007)
| Kommentar Fra : Martin Wittrock |
Dato : 17-12-07 18:03 |
|
> Du får bare problemer igen første gang du bremser. Din bremse hænger fordi
> stemplet ikke KAN
> gå tilbage. Du kan godt tvinge det ind. Men næste gang du bremser er du
> ude hvor du var før.
Det er noteret. Så må jeg jo bare give bremserne den store tur. Tak for
hjælpe (og de gode links).
--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine
| |
|
|