Ødelagt gevind
Fra : A & L

Dato : 08-12-07 15:17

Hej NG

Der drejer sig om en Kawasaki ER5
Gevindet til bundskruen ødelagt,
skruen har temmelig sikkert været skruet skævt i,
og det betyder, at jeg ikke kan spænde den til nu, skruen kammer over.

Hvordan klarer jeg nu den?
Kan jeg uden videre skrue bundkaret af? (olien er tappet af)
Hvor og hvem kan skære et nyt gevind, mekanikker, smed eller?

Er der en lettere måde at løse problemet på?

På forhånd tak
Allan

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 08-12-07 15:40

A & L skrev den lø 08 dec 2007 03:16:43pim:

> [...]
> Hvor og hvem kan skære et nyt gevind, mekanikker, smed eller?
>
> Er der en lettere måde at løse problemet på?

Du får en del hits med en søgning (bundprop gevind)
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/topics?hl=da

Fra : A & L

Dato : 09-12-07 08:57

"Arne Lorenzen" <alo@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Du får en del hits med en søgning (bundprop gevind)
> http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/topics?hl=da
>
> --
> Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Godt ord igen........
Med mine evner til at skrue, vil der ikke være mange problemer der ikke har
været oppe her i gruppen.
Det er nu ikke fordi jeg har skruet den gale vej, men den må være overspændt
sidst jeg skiftede olie

Jeg har lavet en aftale med kammerat, som vil hjælpe mig med at monterer en
helicoil eller skære et nyt gevind.

Så blev det alligevel jul igen
Tak for hjælpen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-12-07 12:49

A & L skrev den sø 09 dec 2007 08:57:26aim:

> [...]
>
> Godt ord igen........
> Med mine evner til at skrue, vil der ikke være mange problemer der

De´da´der der bliver brug for linket googlegroups om så mere

> Det er nu ikke fordi jeg har skruet den gale vej, men den må være
> overspændt sidst jeg skiftede olie

Hvilket i endnu højere grad gør det vigtigt at bruge frisk pakning når
du genmonterer

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-12-07 15:42

> Gevindet til bundskruen ødelagt,
> Hvordan klarer jeg nu den?
> Kan jeg uden videre skrue bundkaret af? (olien er tappet af)

Hej Allan

Det nemmeste er at købe et bundskjold på ebay plus en bundkarspakning, og så
bare skifte del hele. Det neæst nemmeste er at montere en helicoil. Der
behøver du ikke afmontere bundkarret. Bare husk masser af fedt på
snittappen.

Hvis det er M14 har Louis helicoil sættet på tilbud:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003845

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-12-07 21:13

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:475aad3d$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> snittappen.
>
> Hvis det er M14 har Louis helicoil sættet på tilbud:

Eller måske bore gevindet ud og skære et nyt.

--
\ ! /
(@ @)

Bo Bjerre
XV750SE (1981)

Fra : Armand

Dato : 08-12-07 22:27

Bo Bjerre skrev:
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:475aad3d$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

= en jævnligt set fejl!
Problemet er at folk vender om på spænde/løsne når der skrues "under-op"
og alt for tit får lagt for mange kræfter i og først opdager fejlen ved
at gevindet spændes over =
Mit bedste råd omkring olieskifte er altid at bruge en (forudinstillet)
skraldenøgle hvormed man ikke forbytter omdrejningsretningen!

Ud fra ejerens ubekendte skrue-niveau er et nyt bundkar et langt mere
overskuleigt job end at skulle til at skære gevind og i-lime en coil!

> Eller måske bore gevindet ud og skære et nyt.

På de ficher jeg kan finde ser det ud til at det drejer sig om et
M12-gevind.
Hvis det er tilfældet at olie-termofølere findes i en M14 udgave, vil
det være smart at kombinere problemets løsen med et frisktskåret M14
gevind og en sådan - Samt tilhørende olietermometer (evt. brug af
eksisterende kølevandstermometer v.h.a. en
"olie/vand-omskifterkontakt"!)

--
Armand